Genel

Baraj inşaatı yapanlar ihalesiz demiryolu yapamayacak!

Baraj inşaatı yapan şirketlere, ihalesiz demiryolu yapma ayrıcalığı sağlayan yasa, torba tasarıya eklenen bir maddeyle değiştirildi...

Torba tasarının Meclis Plan ve Bütçe Komisyonundaki görüşmeleri sırasında AK Parti Manisa Milletvekili Recai Berber imzalı bir önerge verildi. Elektrik Piyasası Kanunu'na 2008 yılında eklenen geçici 14'üncü maddesini tümden değiştiren önerge hükümetin de desteğini alarak torba tasarıya eklendi. İlk bakışta teknik bir düzenleme gibi duran önergenin devleti trilyonluk zarardan kurtardığı ve inanılmaz bir ihale ayrıcalığına son verdiği ise 'gerekçeyle' ortaya çıktı.

İhalesiz demiryolu

Halen yürürlükte olan düzenleme; baraj inşaatı ihalesini kazanan firmalara demiryolu yapma ayrıcalığı sunuyor. Buna göre bir bölgeye baraj yapan şirkete, baraj gölünün altında kalan demiryolu ağını ihale düzenlenmeksizin tümden yeniden yapma yetkisi veriliyor. Böylece baraj ihalesini kazanan şirketler, bir anlamda kolay yoldan demiryolu işini de kazanmış oluyor. Demiryolları, baraj gölünün etrafını dolanarak yapıldığı için ortaya milyonlarla ifade edilen yatırım büyüklüğü çıkıyor.

Kalitesizlik sorun

Torba tasarıya son gün eklenen ve milyonluk ayrıcalığa son veren maddenin gerekçesinde, baraj şirketlerinin, bu ayrıcalıktan yararlanırken, uzmanlık sahalarına girmeyen yolları istenilen kalitede yapamadıkları, TCDD'nin bu yolları daha sonra yeniden yapmak zorunda kaldığı belirtildi.

Sayıştay uzmanları, yaptıkları denetimlerde yasadan kaynaklanan ayrıcalıklı durumu ortaya çıkarmış ve kamu zararına yol açan sorunun düzeltilesi yönünde rapor hazırlamıştı.

Torba tasarıya eklenen önerge, Sayıştay'ın eleştirilerini karşılarken, baraj müteahhitlerine sağlanan ayrıcalığa da son veriyor. Torba tasarı yasalaştığında, baraj altında kalan demiryollarının yapım işini doğrudan TCDD kendisi yapacak. Halen devam eden yolların yapımı da TCDD'ye devredilecek.
Bugün/Erdoğan Süzer