27 / 04 / 2024

Barbaros Gönençgil: 3. Köprü trafiğe çözüm getirmeyecek

Barbaros Gönençgil: 3. Köprü trafiğe çözüm getirmeyecek

Barbaros Gönençgil, 3. köprünün İstanbul trafiğine çözüm yerine 4. köprü ihtiyacını doğuracağını ileri sürdü



Türkiye Çevreyi Koruma ve Yeşillendirme Kurumu (TÜRÇEK) Yönetim Kurulu Başkanı Doç. Dr. Barbaros Gönençgil, 3. köprünün İstanbul trafiğine çözüm yerine 4. köprü ihtiyacını doğuracağını ileri sürerek, "Böyle bir yatırım düşünülüyorsa ciddi bir ÇED sürecine tabi tutulması gerekir" dedi.

Doğa Derneği, TEMA, TÜRÇEK ve Doğal Hayatı Koruma Vakfı-Türkiye, Sirkeci Konak Otel'de düzenledikleri basın toplantısında 3. köprüyle ilgili görüşlerini açıkladılar.

Gönençgil, yeni bir köprünün kuzeydeki ormanları etkileyen bir süreç olacağına ifade ederek, "Böyle bir yatırım düşünülüyorsa, ciddi bir ÇED sürecine tabi tutulması gerekir. O zaman kim haklı, kim haksız ortaya çıkar. 3. köprü, İstanbul trafiğine çözüm getirmeyecek, tam tersine 4. köprünün ihtiyacını doğuracaktır" diye konuştu.

Transit geçişlerin İstanbul trafiğine etkisinin yüzde 6 olduğunu ve 3. köprünün bu oran için yapılacak bir yatırım olmadığını savunan Gönençgil, projenin şehrin kuzeye doğru kayan yerleşimlerin ulaşımını rahatlatmak üzere
düşünülen bir süreç haline geldiğini ve bunun da İstanbul'un akciğerlerinin, su havzalarının yok olmasına neden olacak bir süreç olduğunu savundu.

Barbaros Gönençgil, 3. köprü ve yapılacak bağlantı yollarının çarpık dokuyu kuzeye taşıyarak kentsel ısınmanın daha fazla yoğunlaşmasına ve beraberinde başka problemlere neden olacağını öne sürerek, "3. köprü projesi
İstanbul'un projesi değil. İstanbul hazırlamadı. Büyükşehir de hazırlamadı. Dolayısıyla sahibinin ortaya çıkması lazım" dedi.

Doğal Hayatı Koruma Vakfı-Türkiye (WWF) Doğa Koruma Müdürü Sedat Kalem de, projenin ekolojik, çevresel, sosyal, kentsel ve ekonomik etkileri bulunan büyük bir proje olmasına rağmen, karar alma sürecinde kamu kurumları, sivil toplum örgütleri ve toplumun diğer kesimlerinin görüşlerinin dikkate alınmadığını
söyledi. Kalem, "Bu proje toplu taşımadan çok bireysel taşımacılığa önem veren ve karbon salınımını dikkate almayan bir proje" iddiasında bulundu.

TEMA Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi Deniz Ataç da, projenin sosyal sorunların üzerine bir damla daha koyacağını savunarak, 2. boğaz köprüsünün orman alanlarına etkisine ilişkin şu bilgileri verdi:

"Sadece Anadolu yakasında 11 bin 850 hektar alan orman dışına çıkmış. Bu bölgede 3 bin 500 adet orman suçu işlenmiş. 461 hektar orman alanı tahrip edilmiş. Bütün bunları üst üste koyduğumuz zaman sadece ikinci köprü ve TEM otoyolu etrafında 17 bin 150 hektar ormanı yok etmişiz. Bu alanların da artık tekrar orman olması ve geri dönüşümü maalesef yok. Buna Avrupa yakasını, 1. köprüyü ekleyebiliriz. Bu nedenle 3. köprü meselesinin çok ciddi bir şekilde baştan düşünülmesi gerekiyor."

Doğa Derneği Başkanı Güven Eken de, Türkiye'nin bugüne kadar sulak alanlarının, göllerinin, yarıdan fazlasını kaybettiğini, geçen 3 yılda bütün derelerinin su kullanım haklarını sattığını, kapılarını dünyanın terk ettiği
nükleer enerjiye açtığını, 2B alanlarını satışa çıkardığını ve teker teker doğal kaynaklarını elinden çıkardığını belirtti.
A.A


Geri Dön