Kent Haberleri

Başakşehir metrosu inşaatını Mevlüt Uysal mı durdurdu?

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, Başakşehir şehir hastanesine ulaşım için yapılan başakşehir metro inşaatını Ekrem İmamoğlu'nun durduğunu söylemişti. İBB ise metro inşaatını önceki İBB başkanı Mevlüt Uysal'ın durdurduğunu açıkladı...

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, dün katıldığı bir TV programında, İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu’ndan bahsederek: “Haziran ayında Başakşehir’de, Kayaşehir’de yaptığımız hastaneyi açacağız; ama önceki yönetimin bu hastaneye ulaşacak olan metro sistemini ve karayolu altyapısını inşaatını durdurdu” diye konuştu. Bakan Cahit Turhan, inşaatı durdurma konusundaki bu bilgileri Sağlık Bakanı’nın kendisine aktardığını da söyledi.

İBB'nin resmi internet sitesinde yer alan habere göre, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’ın iddiasının aksine, şehir hastanesi ile bağlantılı Başakşehir – Kayaşehir metro inşaatını durduran İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu değil Mevlüt Uysal olduğu ortaya çıktı.

Ancak Bakan Turhan’ın bu sözlerinin aksine, Başakşehir-Kayaşehir metro hattı inşaatını durduranın önceki İBB Başkanı Mevlüt Uysal olduğu ortaya çıktı. Ekrem İmamoğlu yönetimindeki İBB ise şehir hastanesine hizmet verecek bu hattın bir an önce hizmete girmesi için her çalışmayı başlatıp, istasyonun kazı çalışmalarını yüzde 3 düzeyinden yüzde 25’e çıkardığı anlaşıldı. İBB, metro hattının 2022’de hizmete girebilmesi için finansman çalışmalarını da devam ettiriyor.

Bakan Turhan’ın yanlış bilgiler çerçevesinde tartıştığı Başakşehir – Kayaşehir metro inşaatı ile ilgili süreç şu şekilde gelişti:

2017’de başlayan proje Uysal’ın yazısı ile durdu

Başakşehir – Kayaşehir Metro Hattı Projesi, 3 Mart 2017 tarihinde ihale edildi.  28 Nisan 2017 tarihinde yer teslimi yapılarak çalışmalar başladı. 29 Aralık 2017'de dönemin İBB Başkanı Mevlüt Uysal’ın 131 sayılı yazısı ile hattaki tüm çalışmalar durduruldu. Mevlüt Uysal imzalı yazıda ilgili kararın “iptal edilmesi tarafımdan uygun görülmüş olup ihalenin iptal edildiğinin yüklenicilere bildirilmesi ve kamu kaynaklarının kullanımı bağlamında hizmet gereklerinin ortaya çıkardığı bu zorunluluk karşısında, hukuki güvenlik ve idari istikrar ilkesinin de gözetilmesi adına idaremiz ile yapılan ihaleye ilişkin sözleşmenin de karşılıklı olarak feshi için gerekli işlemlerin yapılması hususunda gereği rica olunur” dediği ortaya çıktı. 13 Mart 2018 tarihli ve 9 sayılı Başkanlık Olur’u ile çalışmalar yeniden başlatıldı; ancak projeye herhangi bir finans sağlanamadığı ve yapım yüklenicisine ödeme gerçekleştirilemediğinden tüm işler Ekim 2018 itibariyle tekrar durakladı. Nisan 2019 tarihinden itibaren şehir hastanesi açılışına engel olmayacak şekilde açılışa hazır olması için o bölgedeki imalatlara yeniden başlandı.

Fiziki ilerlemesi 2019’da yüzde 25’e yükseldi

Şehir hastanesinin planlanan 2020 açılışına engel olmamak adına, şehir hastanesi istasyon kazı çalışmalarına Nisan 2019 tarihi itibari ile yeniden başlanıldı ve böylece yüzde 3 olan fiziki ilerleme seviyesi yüzde 25'e çıkartıldı.

Bakanlıktan geç gelen yazı

İBB, şehir hastanesi istasyonu inşaatı kapsamında, Sağlık Bakanlığı’ndan 10 Haziran 2019 tarihinde peyzaj projelerini talep etti. Bu talebe rağmen İBB’ye iletilemeyen ve tasarım çalışmalarının sonlandırılmasının önünde engel niteliğinde olan metro istasyon yapısının da entegre olduğu projeler, Bakanlık tarafından 04 Aralık 2019 tarihinde İBB’ye gönderildi ve temin edilen bu projelere uygun olarak istasyon mimari, elektro-mekanik ve statik nihai tasarımını bitirmek için çalışmalara Bakanlık kaynaklı yaşanan bu gecikme nedeniyle ancak Aralık 2019 itibariyle başlanılabildi.

Finans sağlanırsa metro 2022’de faaliyete geçecek

Ayrıca, Haziran 2018’den beri imalatları durdurulmuş olan Onurkent - Metrokent arası tünellerin özellikle yoğun yerleşime sahip bölgelerde, vatandaşın can ve mal güvenliğini tehdit eden yarım bırakılmış tünel imalatları Eylül 2019 tarihinde tekrar başladı. Şaft-1 tünellerinde Hat-1üzerinde yaklaşık olarak 194 metre, Hat-2 üzerinde ise yaklaşık olarak 200 metre NATM tünel kazı imalatı gerçekleştirildi. Riskin tamamen ortadan kaldırılması için tünel kalıcı kaplama imalatlarının en kısa sürede tamamlanmasını teminen çalışmalar sürüyor.

Bugün itibari ile finansal sorunlar nedeniyle kazı işleri durma derecesinde yavaşlamış halde bulunuyor. Bu istasyon imalatının tamamlanması için gereken bütçe 200 milyon lira olup, bu bütçenin sağlanması durumunda, şehir hastanesi istasyon yapısı 2020’nin ikinci yarısında tamamlanlanabilecek. Ayrıca hattın bitirilmesi için 1,5 milyar lira + KDV miktarında bir bütçeye ihtiyaç var. Bu finansın sağlanması durumunda, yapım işleri hızlandırılabilecek olup, 2022’nin ilk yarısında metro işletmesi başlayabilecektir.

 

Hastaneye ulaşım İBB için öncelikli

Öte yandan İBB’den yapılan açıklama şu şekilde:

“Başkanlığımızın özellikle İstanbullunun önemli bir kesimine hizmet vermesi planlanan şehir hastanelerine vatandaşın hızlı ve konforlu bir şekilde ulaşımını sağlamak konusundaki hassasiyeti son derece yüksek seviyededir. Aynı hassasiyet ile, Anadolu Yakası bölgesinde yapımı planlanan Şehir Hastanesine hizmet edecek olan Sarıgazi (Hastane) – Taşdelen - Yenidoğan Metro Hattının yatırım programına alınması Belediyemizce talep edilmiş, ancak merkezi hükümet tarafından bu talep uygun görülmemiş ve gerekli finansmanın sağlanamaması nedeniyle inşaat çalışmalarına başlanılamamıştır.”