İmar

Batı Yolu trafiğe çözüm anahtarı!

Yaklaşık 20 yıl önce düşünülen Başkent Ankara Batı Çevre Yolu, elbette ki Antalya gibi trafiği her geçen gün sıkışan bir kent için hayati bir ihtiyaçtır.

Batı Çevre Yolu Çevre ve Şehirdik Bakanlığının yaptığı yeni bir imar düzenlemesi ile nihayet açılma yoluna girdi. Yaklaşık 20 yıl önce düşünülen Batı Çevre Yolu, elbette ki Antalya gibi trafiği her geçen gün sıkışan bir kent için hayati bir ihtiyaçtır. Özellikle ağır tonajlı araçların kent içine girmesi bu şekilde engellenmiş olacak, transit geçen araçlarında kent trafiğine yük olması bu şekilde önlenecektir. 

Ancak 20 yıldır bu yolun bir türlü açılamamasındaki en önemli sıkıntı; Batı Çevre Yolunun geçtiği Çakırlar Bölgesinde, yolun 1800 metrelik kısmının özel mülkiyet alanı olmasıydı. 


Arazisi yola gidecek olan hak sahipleri, yola gidecek kısımda bedelsiz terk yapmalarının karşılığında yolun geçtiği ve Karaman Çayı ile Çandır Çayı arasındaki arazinin imara açılmasını talep ettiler. 

Bu talep planı uygulayacak olan Konyaaltı Belediyesi ve Başkanı Muhittin Böcek tarafından da savunuldu. 

Lakin bu arazinin imara açılmasını doğru bulmayan ve yolun karşılığında hak sahiplerine kamulaştırma bedeli ödenmesini isteyenler buna karşı çıktılar. 


Batı Çevre Yolunun diğer kısımları Karayolları tarafından tamamlanıp sıra 1800 metrelik kısma gelince bu tartışma, CHP'li Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Akaydın ve yine CHP'li Konyaaltı Belediye Başkanı Muhittin Böcek arasında kıyasıya bir mücadeleye dönüştü. 

Akaydın, imara açılmadan kamulaştırılmasının doğru olduğunu ileri sürerken, Böcek yüzde 40 emsalle imara açılmasını savundu. 

Ancak Akaydın, daha sonra Hasan Subaşı zamanında 20 yıl önce yapılan 020 emsali imar planının uygulanmasından yana tavır aldı ama Böcek 0.40 emsalde ısrar etti. 


Bu arada 20 yıl önce Hasan Subaşı zamanında açılan dava da sonuçlanıp mevcut imar planını da iptal edince olay sürüncemede kaldı. 


Menderes Türel'in Başkan seçilmesinden sonra yaptığı ilk iş Batı Çevre Yolunu ele almak oldu. 

Aylarca süren çalışmalara sonra 0.80 emsalle yapılan imar planı Büyükşehir Meclisine getirildi ve kabul edildi. 

Bu kabul yeni tartışmaları da gündeme getirdi. 

Biz bu yazı dizisi ile Batı Çevre Yolundaki tarafların görüşlerini kamuoyuna açıklamak suretiyle bilgilendirme yapmak istedik. 

Bu amaçla da batı Çevre Yolunu kantin gündemine 1998 yılında ilk kez getiren dönemin Belediye Başkanı Hasan Subaşı'nın açıklamaları ile yazı dizimize başladık. 

HIKAYESIO Önce kent içi yolları hallettik Subaşı açıklamasına şöyle devam etti. 

"Biz 20 sene önce çevre yoluna ihtiyaç olduğunu gördük. Ancak öncelikle kent içi trafiği rahatlatacak düzenlemeler yapmayı öncelik olarak ele aldık. 

Lara Köprüsünden Ermenek'e kadar olan yolu açtık. 

Duraliler ve Çakırlar Yolunu yaptık. 

Masa Dağına kadar olan yolu çift yol halinde düzenledik. 

100. Yıl Bulvarındaki eksikleri tamamlayıp Konyaaltı ana arterine bağladık. 

İmar planı ihtiyaç değildi Görüldüğü gibi Antalya'nın yeni bir yerleşim alanına olan ihtiyaçtan değil, devletin kamulaştırma yapmamasından kaynaklanan bir imar düzenlemesi söz konusudur. 

Bence Antalya'nın bu türde yeni bir yerleşim alanına ihtiyacı da yoktur. 

Çünkü tüm belediye başkanları da iyi bilirler ki, yeni yerleşim alanı açmak demek, çok ciddi bir altyapı maliyeti demektir. 

Yarın: Bekir Kumbul ve Mustafa Akaydın Mevlana'dan Burhanettin Onat Caddesine kadar olan kısımda bazı kamulaştırmalarla iyileştirme çalışması yaptık. 

Önceliğimiz kamulaştırmaydı Bu düzenlemelerden sonra kentin dış çeperinin çevre yoluna olan ihtiyaçtan dolayı bir planlamaya gittik. 

Batı Çevre Yolunun Çakırlar kısmındaki 1800 metrelik kısım için önceliğimiz kamulaştırmaydı.

Ancak yeterli bütçemiz olmadığından konuyu Karayolları ile çözmek istedik ama Karayolları kamulaştırma yapmayacağını, bu kısımda imar düzenlemesi ile sorunun aşılmasını istedi. 

Bizde sadece yola gidecek arazinin iki yanında cüzi miktarda bir bölümde 0.20 emsalli bir imar planlaması yaptık. 

Ancak hak sahipleri bu emsali düşük bulduklarından dava açtılar. 

Bilindiği gibi uzun yıllar sonra yargı bizim yaptığımız bu planlamayı altlıklarıyla beraber iptal etti. 

Subaşı, "Kamulaştırma yapılmalıydı" Hasan Subaşı, Batı Çevre Yolu ile ilgili açıklamasında "bin 800 metrelik kısım için imar planı yapmaya gerek yoktu. Kamulaştırma ile çözümlenebilirdi. Ama ne benim zamanımda ne de şimdiki dönemde Karayolları kamulaştırma yoluna gitmedi" dedi. 


Antalya Ekspres