Binali Yıldırım: 400 milyar dolarlık ulaşım projemiz var
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 2023'e gelirken hacmi 400 milyar doları bulan 100 projenin olacağını belirtti
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 2023 yılına gelirken Türkiye'nin önünde ulaşım ve iletişim alanında 100 projesi bulunduğunu ve bu 100 projenin parasal hacminin 400 milyar dolar olduğunu bildirdi. Yıldırım, "Bunda enerji, karayolu, demiryolu, havayolu, denizcilik ve haberleşme yatırımları var. Biz bütçeden taş çatlasa 150 milyar dolar para ayırırız. Yani bizim geriye kalan 250 milyar doları mutlaka dış kaynaklardan temin etmemiz lazım'' dedi. "Yani biz de proje çok" diyen Yıldırım, bankalara seslenerek, "Siz yeter ki finansman sağlayın" dedi. UniCredit Grubu tarafından bu yıl dördüncüsü düzenlenen Uluslararası Proje ve Altyapı Finansmanı Konferansı'nda konuşan Yıldırım, Türkiye'de bulunan 11 bin kilometre uzunluğundaki bölünmüş yolun sadece 3 bin kilometrelik kısmının sıcak asfalt olduğunu söyledi.
RAYLAR İKİYE KATLANACAK
Sıcak asfaltın 20 yıl ömrü olduğunu ve pahalı bir iş olduğunu dile getiren Yıldırım, "Şimdi bu 11 bin kilometrelik bölünmüş yolun hepsini sıcak asfalt yapacağız. Orada da şöyle bir yöntem uygulayacağız; 'gel kardeşim, paranı bul ve bu yolu yap. Bir yılda yaptıysan ben sana beş yılda geri ödeyeceğim'. Bu, çok kısa vadeli bir finansman. Ancak bu yolla bu 11 bin kilometrelik yolun kaplamasını kalitesini artırarak ömrünü uzatacağız'' diye konuştu. Bakan Yıldırım, 2035'e kadar da demiryollarında mevcut yol ağlarının hepsinin yenileneceğini ve bir o kadar da yeni yol ağlarının yapılacağını belirterek, yatırım miktarının 120 ile 150 milyar dolar arasında olduğunu söyledi. Bu yatırımların yüzde 75'inin dış kaynaklarla yapılacağını anlatan Yıldırım, şöyle devam etti: "Türkiye'de henüz yeni olan, bilinmeyen boru hatlarıyla taşıma konusu var. Boru hatlarıyla taşımayı sadece doğal gaz ve petrol olarak algılamayalım. Bütün dökme yükler, şehirlerin çöpleri bile artık borularla taşınıyor. 2023 hedefinde Türkiye'nin boru hatlarıyla taşımanın, ulaşımdaki payının minimum yüzde 5 olacağını düşünüyoruz. Dolayısıyla iş çok. Yeter ki birlikte ele ele verip çalışalım"
Binali Yıldırım:
2023'e 400 milyar dolarlık 100 projeyle gireceğiz. Bizde proje çok. Bütçeden taş çatlasa 150 milyar dolar ayırırız. Yeter ki para sağlayın.
Vittorio Ogliengo:
Ben 300 milyar euronun başındayım. Türkiye'ye gelecek 5 yıl boyunca her yıl 5 milyar dolar kredi kullandırabiliriz. Yeter ki proje doğru olsun.
Unicredit: Türkiye'ye her yıl 6 milyar dolar verebiliriz
YAPI Kredi Bankası ortağı İtalyan UniCredit'in Yönetim Kurulu Üyesi Vittorio Ogliengo, Türkiye'de üç değişik alanda gelecek 5 yıl boyunca her yıl 6 milyar dolar proje finansmanı sağlamayı hedeflediklerini söyledi. Ogliengo, "Türkiye'ye önümüzdeki 5 yıl boyunca her yıl ortalama 6 milyar dolarlık proje finansmanı sağlamayı planlıyoruz. Yakından tanıdığımız altyapı, ulaştırma, enerji, petrol ve gaz sektörlerine ilgi gösteriyoruz" dedi.
AYRILMAK SÖZ KONUSU DEĞİL
Ogliengo, finansman sağlayacakları projelerin iyi yapılandırılmış, ihalelerinin uygun gerçekleştirilmiş ve finansal şartlarının açık olmasına önem verdiklerini ifade etti. Global krizde en kötünün büyük bölümünün sona erdiğini düşündüklerini söyleyen Vittorio Ogliengo, kriz boyunca faaliyet gösterdikleri ülkelerden çıkmadıklarını hatırlatırken, "Türkiye çok güçlü bir ülke, krizden daha az etkilendi. Ekonomide 2010'da yüzde 3.5'lik büyüme bekliyoruz. Türkiye'nin gelişmekte olan ülkeler arasında krizden en hızlı çıkışı yapacak ülke olacak. Eğer Türkiye'deki konumumuzdan memnun olmasaydık yeni projeleri desteklemezdik. Ayrılmamız söz konusu değil" diye konuştu.
Sabah
Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler
11 bin kilometre asfaltı `peşin yap paranı taksitle al'la döktürtecek
Koç Grubu'nun Yapı Kredi'deki ortağı Unicredit'in düzenlediği konferansa katılan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, "11 bin kilometrelik bölünmüş yolun sıcak asfaltı için `peşin yap, taksitle paranı al' formülü uygulayacağız" dedi.
UNICREDİT Grubu'nun düzenlediği "4. Uluslararası Proje ve Altyapı Finansmanı Konferansı"na katılan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 11 bin kilometre bölünmüş yola sıcak asfalt dökülmesi için, "Peşin yap taksitle öde" modelini geliştirdiklerini söyledi. "Gel kardeşim bu yolu yap, kendi paranı bul. Bir yılda yaptın ben sana beş yılda geri ödeyeceğim" çağrısı yapan Binali Yıldırım, 2010'da projenin başlayacağını söyledi.
3 bin kilometresi sıcak
Yıldırım, Türkiye'deki 11 bin kilometre bölünmüş yolun sadece 3 bin kilometresinin sıcak asfalt olduğunu belirterek, şöyle konuştu: "Sıcak asfalt pahalı bir iştir ama 20 yıl da ömrü var. Şimdi tamamını sıcak asfalt yapacağız. Gel kardeşim bu yolu yap. Kendi paranı bul, hesabını yap. Sen 1 yılda yaptın. Ben sana 5 yılda geri ödeyeceğim. Bu şekilde ben 11 bin kilometre yaptığım yolun kaplama kalitesini artıracağım. Ömrünü uzatacağım. Bunu kamu kaynaklarıyla yapsam 11 bin kilometre yolun nereden baksan 8-9 milyar TL kaplama işi var. Yapım bedelinin yarısından fazlasını kaplaması tutuyor. Onun için burada kısa vadeli böyle bir yöntem uygulayacağız."
Peşin yap taksitle öde
Konuşmasının ardından Hürriyet'in sorularını yanıtlayan Binali Yıldırım, bunun "Peşin yap taksitle öde" modeli olduğunu belirtti. Çok basit bir modeli uygulamaya başlayacaklarını söyleyen Binali Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü: "Nasıl gidiyorsunuz bir mağazadan kredi kartıyla alışveriş yapıyorsunuz onun gibi birşey. Malı alıp ödemelerini sonra yapıyorsunuz. Çalışmalarını şu anda yapıyoruz. Biz bütçeden yeterince kaynak ayıramadığımız projeler gecikmiş oluyor. Gecikince yolların standardı bozuluyor. Sık sık yeni kaplama, yama yapmak gerekiyor. sıcak kaplamayı birden yapıp tamamlamak için daha fazla kaynağa ihtiyacımız var. Bunun için asfaltçılar finansçılarla anlaşacaklar. Kendi finansmanlarını önce peşin kendilerini sağlayacaklar. Biz yıllara yayarak ödeyeceğiz. 2010'da bunu başlayacağız, deneyeceğiz. 11 bin kilometre yol var. Trafik verilerine göre ihtiyacın önceliklerini görerek diyelim 20 bin araç geçen yol günlük kaplanacaksa önce ondan başlayacağız. Proje çok geniş bir alana yayılıyor. Hemen hemen tüm illerde uygulanacak."
Kriz `en zengin'lerin `en akıllı' olmadığını gösterdi
ULAŞTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, küresel krizin en akıllı ülkelerin en zengin ülkeler olmadığını ortaya çıkardığını da vurguladı. Para yönetiminin zenginlikle ilgisinin olmadığını söyleyen Binali Yıldırım, "Zenginler bu işi yönetemedi. G-7, G-8 diye gidiyordu. Şimdi G-20 oldu. G-50 de olabilir. Çünkü küreselleşen dünyada kimse ben gemimi kurtardım diyemez. Gemi bütün insanlığın gemisidir. İnsanlığın selametle yaşaması için limana ulaşması lazım. Onun için parayı elinde tutanların insanlık adına her zaman sorumlu davranmaları gerekiyor" dedi.
Güneşe aldanmayın lodos tekneleri kasıp kavuruyor
ULAŞTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, krizin 2009 başında şiddetini artırdığını ancak yılın ikinci yarısından sonra "8-9 şiddetindeki havanın, 5-6 şiddetine düştüğünü" vurgulayarak "Ama hava her zaman dönebilir" dedi. Dışarıya bakıldığında havanın günlük güneşlik olduğunu anlatan Binali Yıldırım, şöyle konuştu: "Ama lodos tekneleri kasıp kavuruyor. Dolayısıyla güneşe, gökyüzüne bakarak havanın nasıl olduğuna karar vermek kolay değil. Lodosa bakarsınız Marmara'da boğazlarda kıyamet kopuyor. Bandırma'ya bakarsanız süt liman. Çünkü lodos varsa poyraz yok. Poyraz varsa lodos yok. İşin bir tarafına bakıp öbür tarafı görmezseniz o zaman vereceğiniz karar da yanlış olur. uzmanlık işte bunu gerektiriyor. Uzmanlık için 3 boyut yetmez 4'üncü boyutu görmek gerekiyor. Yani x, y ve z'yi herkes görüyor. T'yi zaman boyutunu artık herkesin görmesi lazım."
Hürriyet
Türkiye'nin ulaşım alanında 100 projesi var