Binali Yıldırım: Ankara-Kırıkkale yolu yıl sonu tamamlanacak
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, bu yıl sonu itibarıyla Ankara-Kırıkkale bölünmüş yol çalışmalarının tamamlanacağını bildirdi
Yıldırım, Elmadağ'da yeni inşa edilen viyadükte basın açıklaması yaptı. Projenin başlangıç tarihinin 1998'in Ocak ayı olduğunu belirten Yıldırım, yaşanan ekonomik kriz dolayısıyla ayrılan ödeneklerin yetersizliği nedeniyle proje bitirilme süresinin 2024'e revize edildiğini söyledi. Bakan Yıldırım, "2024 yılına kadar da bu Elmadağ rampalarında, diğer adıyla ölüm rampalarında birçok kaza ve birçok can kaybı yaşayacaktık. Arkadaşlarımızla oturduk, değerlendirdik ve dedik ki 'bu yol bizim için en öncelikli yollardan bir tanesi' ve geçen yıl, 'bu yola ne kaynak gerekiyorsa onu aktaralım' dedik" diye konuştu. Yolu, yıl sonuna kadar bitirmeyi hedeflediklerini ifade eden Yıldırım, 2008 ve 2009'da yapılan işin, toplam işin 53'ü, 10 senede yapılanın da yüzde 47'si olduğunu kaydetti.
Geçen yıl ve bu yıl yapılan işlerin toplamının 2 bin 500 konuta eş değer bir iş olduğunu vurgulayan Yıldırım, proje bittiğinde Elmadağ'ın iki kat iş hacimine ulaşılacağını söyledi. Yolun günlük ortalama trafik yoğunluğuna da dikkati çeken Yıldırım, bu trafiğin yüzde 50'den fazlasının yüklü araç, yani ağır taşıt olduğuna işaret etti. Yıldırım, bu durumun da yolun önemini, emniyetini bir kat daha artırdığını, bunu da dikkate alarak bu çalışmayı yaptıklarını söyledi.
"EKİMDE BİTECEK"
Yolu bitirdiklerinde toplam harcamanın yaklaşık 200 trilyonu bulacağını da bildiren Yıldırım, "Böylece artık sürücülerimizin Elmadağ rampalarındaki korkulu rüyası sona ermiş olacak" dedi. Yıldırım, viyadüğün Ekim ayı sonunda bir tarafını açmış olacaklarını belirterek, viyadüğün iki tarafının da açılması çalışmalarını sürdürdüklerini belirtti. Çalışmanın geçen yıl haziran ayında başladığını ancak asıl çalışmanın geçen altı ay içinde gerçekleştiğini ifade eden Yıldırım, "Bu sene sonu itibarıyla Ankara'dan Kırıkkale'ye olan mesafe tamamen bitmiş olacak. Son kat asfalt hariç, aşınma seviyesinde yolu trafiğe açmış olacağız" dedi. Yolun 2x3 şerit olduğunu, rampa olduğu için bir de tırmanma şeridi koyduklarını dile getiren Yıldırım, dolayısıyla 6 şeritli bir otoyol standardında yola sahip olunacağını belirtti. Yıldırım, şunları kaydetti:
"Hedefimiz, 2010 yılı sonunda Edirne'den Doğubayazıt'a kadar tamamen hattı, İpek Yolu hattını, hem kuzeyden hem de Yozgat, Sivas üzerinden olmak üzere bölünmüş yol haline getirmek. Burada bu rampaların virajlarının ortadan kaldırılması, trafik kör noktalarının ortadan kaldırılmasıyla tabii trafik emniyeti sağlanacağı gibi, araçların işletme masraflarında da yılda 60 milyon lira tasarruf sağlanacak. Bir başka deyişle 5-6 yıl gibi kısa bir sürede bu yola harcanan tüm parayı tekrar kazanmış olacağız. Tabii çevreye de emisyon, egzoz gazı daha az neşredilmiş olacak. Bu bakımdan çevreyi korumaya ayrı bir katkı sağlamış olacağız. Yol standardı yükseldiği için buradaki trafikte yüzde 60 civarında bir artışı da rahatlıkla bu yol kaldırabilecektir."
IMF'NİN TALEPLERİ
Bir gazetecinin, IMF'nin kamu borçlarının kısıtlanması yönündeki taleplerini hatırlatması ve "Bundan rahatsız mısınız?" diye sorması üzerine Yıldırım, "Biz hiçbir şeyden rahatsız değiliz. Çünkü biz işlerimizi yapmaya devam ediyoruz" yanıtını verdi. Yıldırım şöyle devam etti: "Biz, yatırımlara, yol yapımına, havaalanı yapımına, liman yapımına, demir yolu yapımına hiç ara vermedik, kriz süresinde de ara vermedik, bundan sonra da ara vermeyi düşünmüyoruz. Ben IMF'nin de böyle düşündüğünü zannetmiyorum. Çünkü krizin ilacı yatırımdır. Çünkü krizde ne oluyor? Uluslararası ticarette daralma oluyor. Ülke içindeki piyasalarda daralma oluyor, durgunluk oluyor, üretimde azalma oluyor. Bunun tek çaresi, talep sorunu olmayan alanlara yatırım yapmak. Talep sorunu olmayan alan nedir? Otomotiv üretirsiniz, tekstil üretirsiniz, elinizde kalır, onun size bir maliyeti var ama yol yaparsanız yola her zaman talep vardır. Cumhuriyet'in kuruluşunda da talep vardı, bugün de talep var.
Büyük Atatürk ne diyordu Cumhuriyet'in ilk yıllarında? 'Nereye gitsem benden yol ve su istiyorlar, okul istiyorlar.' Bugün de nereye gitsek yol istiyorlar, su istiyorlar, okul istiyorlar ama biliyorsunuz, KÖYDES projesiyle, bölünmüş yollar projesiyle ve milli eğitimde başlattığımız hamlelerle vatandaşlarımızın bu ihtiyaçlarını yüzde 95'ler seviyesinde gördük." Bundan sonra artık iyileştirme, standart yükseltme ile meşgul olduklarını vurgulayan Yıldırım, bölünmüş yollar, otoyollar ve KÖYDES projelerinin buna yönelik çalışmalar olduğunu ifade etti. Yıldırım, "Düşünün ki bu yollarda gece gündüz yapılan çalışmalarla 3 bin 500 şantiyede 400 bine yakın insan istihdam ediliyor, iş alanı buluyor. Krizde en büyük sorunumuz ne? İnsanlara iş bulmak, aş temin etmek. Biz de bu yatırımlarla hem bunu sağlıyoruz hem Türkiye'yi geleceğe hazırlıyoruz" diye konuştu.
Bir ülkenin yollarının standardı iyi, taşıma maliyetleri düşükse hem küresel anlamda rekabet gücünün hem de ülke içinde trafik güvenliğinin artacağını belirten Yıldırım, "Bölünmüş yolların yapımıyla trafik kazaları yüzde 74, kazalardaki ölüm oranı yüzde 89 dolayında azaldı" bilgisini verdi.
"YOLLARIN KRALI OLMAZ, YOLLARIN KURALI OLUR"
Motorlu araç sayısının beş yılda yüzde 55 artmasına rağmen böyle bir sonucu elde ettiklerine işaret eden Yıldırım, şunları kaydetti: "Yollar güzel diye ayaklarını acımasızca gaz pedalına basmasınlar. Çünkü yolların kralı olmaz, yolların kuralı olur. Ne olur kurallara uyalım, hız sınırlarına dikkat edelim, gideceğimiz yere sağ salim varalım, yakınlarımızı eşlerimizi dostlarımızı acı ve kedere boğmayalım. Bu uyarıyı yapıyoruz. Bölünmüş yolların birçok faydası var ama maalesef yollar çok iyi olunca hız konusu da gündeme geliyor." Trafik kazalarının bütün bu gelişmelere rağmen Türkiye'de yüksek olduğunu vurgulayan Yıldırım, hedeflerinin Avrupa Birliğinin (AB) hedefi olan "sıfır ölümlü kaza" olduğunu ancak bunu AB ülkelerinden sadece İsveç'in başardığını söyledi. Yıldırım, "Biz hedef bu olmasına rağmen, tabii bunu belirli bir zaman içerisinde orta ve uzun vadede eğitimle başaracağız. Bu işin ilacı eğitimdir" dedi. Bölünmüş yollarda yol kusurundan kaynaklanan kazaların 4 kat azaldığını ancak sürücü kusurundan kaynaklanan kazaların artmaya devam ettiğini belirten Yıldırım, "Hedeflerimize sadece idari, cezai tedbirlerle ulaşamayız" dedi.
MARMARAY PROJESİ
Bir gazetecinin, Marmaray projesi kapsamında Sirkeci ve Yenikapı şantiyelerindeki işçilerin iş bıraktığını hatırlatması üzerine Yıldırım, "Marmaray Projesi ile ilgili ödemelerimizde, ödeneklerimizde herhangi bir sorun söz konusu değildir. Marmaray bizim için öncelikli bir projedir. Bu konuda hiçbir fedakarlıktan kaçınmıyoruz" dedi. Projelerde bir ana yüklenici bir de alt yüklenici bulunduğunu ve sorunun yükleniciler arasında yaşanan bir sorun olabileceğini ifade eden Yıldırım, bakanlık olarak gerekli ödenekleri, istihkakları geciktirmeden yaptıklarını söyledi. Yıldırım, şöyle devam etti: "Ama arkadaşlarımız bu konuyla ilgili de araştırmalarını yapıyorlar, sorunun nereden kaynaklandığını tespit açısından. Milyar dolarlık projede işçi paralarının ödenmemesi diye bir şey söz konusu olamaz. Alt yüklenicilere, ana yüklenicilerin taahhütlerinde bir zafiyet varsa buna da müdahale eder çözeriz, yoksa bizim programımızdan kaynaklanan bir sorun asla söz konusu değil."
İSTANBUL'A 3. KÖPRÜ
İstanbul'da yapılması planlanan 3. köprünün güzergahına ilişkin tartışmaların hatırlatılması üzerine de Bakan Yıldırım, bu konuda çok şey konuşulduğunu, hiçbir şeyin sır olmadığını söyledi. Yıldırım, "Gözükmeden, hiçbir şey açıklamadan, ne köprü yapabilirsiniz, ne yol yapabilirsiniz" dedi. Güzergahların hepsinin belli ve çalışmalarının yapıldığını vurgulayan Yıldırım, bir güzergahın ortaya çıkmasının şartının, önce o güzergahın bütün yönleriyle incelenmesi olduğuna dikkati çekti. Güzergahın, köprünün geçeceği bölgedeki belediye planlarına işlenmesi gerektiğine işaret eden Yıldırım, şunları kaydetti: "Bunu yapmadan seçtiğiniz güzergahın hiçbir anlamı olmaz. Bütün tartışma da burada başlıyor. Biz bu işlemi yapmadan, bazıları, 'Güzergahı ele geçirdik, güzergahı biliyoruz' diyor. Bunun hiçbir anlamı yok. Bir güzergahın belli olması için bu güzergahın ilgili belediyelerde... Nerede bu belediyeler? Yola baktığımız zaman Sakarya, Kocaeli, İstanbul... Bu üç şehrin belediyesinin meclislerinde görüşülmesi, planlara işlenmesi lazım. Bu yapılmış mı? Yapılmamış. O halde konuşulan her şey boştur. Kusura bakmasın kimse, ortaya çıkıp mal bulmuş mağribi gibi konuşmasın, her şeyin usulü var, kaidesi var, kuralları var. Biz de kurallara uygun olarak adım adım işlemlerimizi gerçekleştiriyoruz.
Biz güzergahı ne zaman açıklarız? Belediye meclislerinde görüşülür, planlara işlenir. O zaman 'güzergah budur' diye açıklarız. Aksi halde o belediyelerin iradelerine, seçilmiş insanların iradelerine karşı da bir saygısızlık olur. Kararı onlar verecek. Tabii bu çalışmalar sürüyor, devam ediyor. Şu anda yaptığımız çalışmalar bu seviyede. Belediyelerde de aynı zamanda bu çalışmalar sürüyor. Hedefimiz, bu yıl içerisinde bu işlemleri tamamlamak ve hatta ihale ilanına da çıkmak, bunu daha önce kamuoyuyla da paylaştım." Bakan Yıldırım, basın açıklamasının ardından, Elmadağ rampalarındaki viyadük inşaatında incelemelerde bulundu. Yıldırım, malzeme taşınan kule vinç sepeti ile viyadükte yapılan çalışmalar hakkında 60 metre yüksekte bilgi aldı.
AA