Binali Yıldırım yarın açılacak Marmaray'ı denedi!
Bakan Binali Yıldırım, gazetelerin üst düzey yöneticileri ve köşe yazarlarına Marmaray projesini anlattı. Yıldırım ve gazeteciler, Marmaray ile Avrupa yakasından Anadolu yakasına gelip yeniden Yenikapı istasyonuna getirildi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, gazetemiz genel yayın yönetmeni İbrahim Yıldız'ın da aralarında bulunduğu gazetelerin üst düzey yöneticileri ve köşe yazarlarına Marmaray projesini anlattı. Yıldırım ve gazeteciler, Marmaray ile Avrupa yakasından Anadolu yakasına gelip yeniden Yenikapı istasyonuna getirildi.
Bakan Yıldırım, İbrahim Yıldız, Taha Akyol, Ertuğrul Özkök, Enis Berbeıoğlu, Mahmut Övür, Hakan Çelik'in de aralarında olduğu gazetecilerle buluştu. Yıldırım, Yenikapı istasyonunda Marmaray projesi, entegre edilecek diğer projeler ve güvenlikle ilgili konularda açıklamalarda bulundu. Yıldırım, tüp geçidin depreme dayanıklı olduğu konusunda şemalarla ayrıntılı bilgi verdi. Yıldırım, Boğaz'a ikinci tüp geçit projesinin de Göztepe ile Kazlıçeşme arasına yapılacağını belirterek bu geçidin araçlar için olacağını ve 2015 yılında bitirilmesinin planlandığını ifade etti. Yıldırım, sunumun ardından gazetecilerle birlikte Marmaray'a bindi. Yıldırım ve gazeteciler, trenle Anadolu yakasına geçip, yeniden Yenikapı İstasyonu'ııa döndü.
Asrın projesi olarak adlandırılan Marmaray ile yurttaşların Asya'dan Avrupa'ya 4 dakikada geçeceği belirtiliyor. Tek yönde saatte 75 bin, günde ortalama 1 milyon 200 bin yolcu taşınması hedeflenen Marmaray'da bilet fiyatları ise şehir içi ulaşımdaki gibi 1.95 lira olarak belirlendi.
Marmaray Projesi, üçü yeraltında olmak üzere 5 istasyondan oluşuyor. Marmaray'ın ilk istasyonu Ayrılık Çeşmesi, KadıköyKartal-Kaynarca metro hattıyla entegre olacak. Marmaray'da yolculuk süresi, Gebze ve Halkalı arası 105 dakika, Bostancı ve Bakırköy arası 37 dakika, Söğiitlüçeşme ve Yenikapı arası 12 dakika, Üsküdar ve Sirkeci arası 4 dakika olacak.
Vatandaşlar İstanbulkart'ı, Marmaray'da kullanabilecek. Açılışın ardından Marmaray'ın işletmesi TCDD Genel Müdürlüğü'ne devredilecek. Marmaray'ın Ayrılık Çeşmesi, Üsküdar, Sirkeci, Yenikapı ve Kazlıçeşme istasyonlarına gelecek yolcuların transferleri için oluşturulan hatlar, Marmaray ile birlikte hizmet vermeye başlayacak.
Marmaray çalışmalarında yapılan arkeoloji kazılarında 35 binin üzerinde tarihi eser ile 13 batık gemi çıkarıldı.
Yenikapı istasyonu, Yenikapı Arkeoparkı'nın hemen yanında yer alacak ve bir transfer merkezi gibi çalışacak. Projede arkeoloji kazılarındaki buluntulardan esinlenerek dizayn edilen istasyonda neolitik çağ, Bizans ve Osmanlı dönemlerini simgeleyen uygarlık katmanları yer alacak. Ayrıca 4-5. yüzyıldan kalma 12 No'lu batığın replikası, sanat panosu içinde sergilenecek.
1987'de ana hatlarıyla belirlenen proje, 1998'de tamamlandı. 1999'da Türkiye ve Japon Uluslararası İşbirliği Bankası arasında bir finansman anlaşması imzalandı.
Ağustos 2004'te ilk kazma vuruldu. Delme ve batırma tünelleri olmak üzere 13.6 kilometresi yeraltında ve deniz altında olacak toplam 76.6 kilometrelik Marmaray Projesi'nin Ayrılık Çeşmesi ÜsküdarKazlıçeşme-Yenikapı arasındaki delme tünellerin kazılmasına 21 Aralık 2006'da başlandı. Marmaray'ın İstanbul Boğazı altından geçişini sağlayacak 11 tünelin ilki, 24 Mart 2007'de denize batırıldı. Proje kapsamında binlerce işçi, 1343 teknik uzman ve mühendis çalıştı. Marmaray'ın resmi açılışı yarın Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla yapılacak.
Marmaray Proje KontroI Şefi Zeynep Sindal Buket acil durumlarda sitemin nasıl çalıştığını, deprem anını, yangın tehlikesine nasıl önlem alındığını açıkladı. Buket, güvenlikle ilgili yaptığı sunumda şu bilgileri verdi: "Deniz tabanında sıvışama dediğimiz riskli bölge tespit edilmişti. Bu sıvılaşma tehlikesi olan bölümde özel çimento enjeksiyonları yapıldı ve zemin taşlaştırıldı.
Tüplerin altında sertleştirilmiş kayaya dönüştürülen bir zemin oluşumu sağlandı; Ayrıca su sızdırmazlık contalarımız var. Birbirine değen contaların oluşturduğu sistem sayesinde su sızdırmaz bir yapı JF oluşturuldu. Deprem anında bu yapı birlikte hareket ediyor. Sistem deprem hareketini algılar algılamaz Kandilli'ye sinyal yolluyor. Hareket halinde bir tren varsay trenin istasyona geri dönmesi sağjanıyor. Yangın tehlikesine karşı ise 1.5 metrelik yürüme bantları oluşturuldu. Herhangi bir yangın durumunda yolcular bu yürüme yollarından bir yandaki tünele geçebilecek."
Cumhuriyet