Ekonomi

Bir garip 8 milyar liranın hikayesi Çatlakların arasından buhar olup uçtu

Tam bir fiyaskoya dönüşen Melen Çayı barajı için 2014 yılında yapılan ilk ihalede maliyetin 214 milyon lira olması beklenirken, zaman içinde yapılan ihaleler ve harcanan paralar 8 milyon lirayı buldu. İşin garibi ise derin çatlaklar oluşan baraj setti halen kullanılamaz bir halde.  Devlet Su İşleri, Melen Barajı için ilk ihaleyi 29 Mayıs 2012’de düzenledi

İktidarın tamamlayamadığı projelerin başında Melen Çayı baraj projesi geliyor. 
Devlet Su İşleri, Melen Barajı için ilk ihaleyi 29 Mayıs 2012’de düzenledi.

Birgün'den İsmail Arı'nın haberine göre ihalenin 213 milyon 850 bin liraya Ece Tur ile Yöntaş İnşaat iş ortaklığına verildiği öğrenildi. Melen Barajı’nın temeli 2014 yılında atılmış oldu.

Barajın 214 milyon liraya mal olacağı açıklandı.

Dönemin Orman ve Su İşleri Bakanı AK Partili Veysel Eroğlu ise Melen Barajı’nın İstanbul’un su sorununu 2071 yılına kadar çözeceğini dile getirdi.

Eroğlu, baraj yapımının 7 Aralık 2016 tarihinde saat 13.59’da bitirileceğini açıkladı. Eroğlu, burada yaptığı açıklamada "İstanbullular susuzluk konusunda endişe etmesin" dedi.

TOPLAMDA 8 MİLYAR TL HARCANDI

Şirket Erdoğlu’nun açıkladığı tarihte baraj inşaatını bitiremedi ve DSİ 29 Aralık 2016’da baraj inşaatını tamamlamak için yeni bir ihale daha düzenledi. Bu ihale de Ece Tur ile Yöntaş İnşaat iş ortaklığına 271 milyon 548 bin TL’ye verildi. Bu iki ihaleyle birlikte Ece Tur ile Yöntaş İnşaat iş ortaklığıyla toplamda 485 milyon 398 bin TL’lik sözleşme imzalandı.

Ancak baraj projesi bir türlü tamamlanamadı, inşaat sırasında barajın gövdesinde açılmalar olmaya başladı. Baraj bitirilemeyince Melen’in suyu İstanbul’a borularla aktarılmaya başlandı. 

19 Ekim 2019’da baraj gövdesindeki derin çatlaklar nedeniyle inşaatın durduğunu açıklandı. 
DSİ Genel Müdürlüğü, Melen Barajı güçlendirme inşaatı için bu sefer 28 Şubat 2020 tarihinde bir ihale daha düzenledi. Bu ihaleyi ise 412 milyon 151 bin lira teklif veren Everest Madencilik İnşaat Nakliye Sanayi ve Ticaret A.Ş. aldı.

Şirket ile DSİ arasında imzalanan sözleşmeye göre, güçlendirme çalışmalarının 26 Şubat 2023’te bitirilmesi planlanıyordu. Ancak şirket yetkilileri ve DSİ anlaşamadı ve şirket projeyi tasfiye etme kararı aldı. 
DSİ ise ilginç bir şekilde tasfiye talebini kabul etti ve 8 Temmuz 2022’de Melen Barajı’nda yeniden çalışmalar durdu.

Melen Barajı için biri ikmal, biri güçlendirme olmak üzere 3 inşaat ihalesi, arada verilen birkaç danışmanlık ihalesi, İSKİ’den ve DSİ’ye aktarılan kaynaklar, bununla birlikte kamulaştırma bedelleri de dahil olmak üzere devletin kasasından en az 8 milyar TL harcandığı belirtildi.