BMD: Ciro kirasına dönmeyen AVM'lerde mağaza açılışları riskli!
BMD Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel, ciro kirasına geçmeyen AVM’lere ilişkin konuştu. BMD üyesi markalarla yapılan değerlendirmeler ışığında 1 Haziran’da ciro kirasına dönmeyen veya tatmin edici kira indirimi yapmayan AVM’lerde mağaza açılışlarının ticari açıdan çok riskli olduğu belirtildi...
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel, "Markalarımızla dayanışma paketlerini açıklayan ve ağırlıklı olarak yerli yatırımcılardan oluşan AVM yönetimlerine teşekkür ediyoruz. Üyelerimizin çok büyük çoğunluğu kiralama şartlarını net olarak bildirmeyen AVM’lerde mağaza açılışını ekonomik açıdan çok riskli buluyor" diye konuştu.
Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre; BMD'den yapılan açıklamada, çatısı altında Türkiye genelinde 409 markanın yaklaşık 70 bin mağazası bulunan BMD, ciro kirasına geçmeyen AVM’lere ilişkin net tavır gösterdi.
BMD üyesi markalarla yapılan değerlendirmeler ışığında 1 Haziran’da ciro kirasına dönmeyen veya tatmin edici kira indirimi yapmayan AVM’lerde mağaza açılışlarının ticari açıdan çok riskli olduğuna dair ortak görüş belirtildi.
Açıklamada görüşlerini paylaşan BMD Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel, "küresel felaket" ölçeğindeki salgının toplum sağlığının yanı sıra ekonomide de çok ağır tahribatlar yaratabileceğine dikkat çekti.
Süreci en az hasarla atlatmanın ve çok hızlı bir şekilde normalleşmeye geçmenin zamanında uygulanan tedbirle mümkün olabileceğine vurgu yapan Öncel, şöyle konuştu:
“Caddelerde ve bazı AVM’lerde 11 Mayıs’ta mağazalarını açan üyelerimizden aldığımız veriler, ortalama cironun normalin yüzde 30’una ancak ulaştığını gösteriyor. Markalarımızın ciroları için lokomotif işlevi gören turist katkısı da bu yıl çok düşük kalacak. İçinde bulunduğumuz durumu ‘salgın öncesi’ piyasanın kendi kendini dengelediği tam rekabet koşullarıyla değerlendiremeyiz.
Önümüzdeki aylarda karantina önlemlerinin değişik düzeylerde devam edeceğini düşündüğümüzde mağaza kiralarını satış cirosunun belli bir yüzdesi üzerinden hesaplanmasının en adil yöntem olacağına inanıyoruz. Biz ‘çarşı’da en küçüğünden en büyüğüne kadar bütün mağazaların ve birimlerin yaşamasının, AVM’lerdeki ekonomik canlılığı korumak için şart olduğuna inanıyoruz. Tüm dünyayı etkisi altına alan ‘salgın felaketi’ özellikle bünyesi zayıf olanları yaşatma konusunda bize vicdani bir görev yüklüyor. Aynı kaygıyı dengesi bozulan her biri ‘milli servet’ olan AVM ve çarşılar için de taşıyoruz."
Öncel, yüz binlerce insana iş imkânı sağlayan bu ticaret alanlarındaki canlılığı korumak için her türlü desteği vermeye hazır olduklarına dikkat çekerek, "Yeniden tam rekabet koşullarına geçene kadar AVM’lerin ve mağazaların faaliyetlerini en verimli şekilde kurgulamasına yardımcı olmak, ahilik anlayışındaki gibi ‘zor günlerde el ele vererek iyi günlerde yüz yüze bakacağımız’ koşulların oluşmasına katkı sunmak istiyoruz. Bu süreçte markalarımızla dayanışma paketlerini açıklayan ve ağırlıklı olarak yerli yatırımcılardan oluşan AVM yönetimlerine teşekkür ediyoruz. Üyelerimizin çok büyük çoğunluğu kiralama şartlarını net olarak bildirmeyen AVM’lerde mağaza açılışını ekonomik açıdan çok riskli buluyor. Aynı şekilde cadde mağazası sahiplerini de bu dönemde bir kez daha kiracılarıyla dayanışmaya davet ediyoruz" diye konuştu.
Sinan Öncel, markalara 1 Eylül-31 Aralık dönemiyle ilgili tavsiyelerini ise Ağustos sonunda yine üyelerle beraber yapacakları toplantılarla ortaya çıkacak 3 aylık verilerin ışığında belirleyeceklerini açıkladı.
Ortak alan işletme giderlerinin de markalar için ciddi bir yük olduğunu vurgulayan Öncel, AVM yönetimlerinden yıl sonuna kadar kısalan çalışma saatleri ve tasarruflarla salgın öncesi genel giderlerin 3'te 1'i oranında fatura beklediklerini aktardı.
AVM’lerde kiracılarla seri sorunlar yolda!
AVM ve perakendeciler arasında 'kira' kavgası!