Kent Haberleri

Bodrum, son birkaç yıldır perakendecilerin de gözbebeği oldu!

Perakendeci de Bodrum, Bodrum' diyor Şehir ve iş hayatının stresinden sıkılan pek çok kişinin hayallerini süsleyen Bodrum, son birkaç yıldır perakendecilerin de gözbebeği oldu. AVM ve marinaların da etkisiyle perakendeci akını yaşanıyor...


Perakendeci de Bodrum, Bodrum' diyor Şehir ve iş hayatının stresinden sıkılan pek çok kişinin hayallerini süsleyen Bodrum, son birkaç yıldır perakendecilerin de gözbebeği oldu. Yazın olduğu kadar kışın da turistlerin tercihi olan Bodrum'da 12 ay yaşayan nüfusta bir artış söz konusu. Yeni devreye giren AVM ve marinaların da etkisiyle tam anlamı ile perakendeci akını yaşanan Bodrum'da ilk mağazalarını açan çok sayıda şirket, ikinci, üçüncü mağaza açmanın planlarını yapıyor. 


Doğası, denizi ve güneşiyle yerli ve yabancı turistlerin hayallerini süsleyen Bodrum, şehir hayatından kaçışın da bir numaralı adresi. Iş ve şehir hayatının stresinden sıkılanlar soluğu Bodrum'da alıyor. Özellikle pek çok ünlü sanatçı ve iş adamı Bodrum'u yaz kış mesken edinmiş durumda. Ulaşım imkanlarının artması ve teknolojinin gelişmesi ile birlikte uğraşlarını Bodrum'dan yöneten ve bu kolaylıklar nedeni ile kışın kenti mesken tutanların sayısı hızla artıyor. 


Gördüğü ilginin etkisiyle kışın da ciddi bir nüfusa ulaşan Bodrum, açılan yeni AVM'ler ve marinalarla perakendecilerin gözde mekanlarından biri haline geldi. Ramsey, Brandroom, Crocs gibi markalar Bodrum'da ilk mağazalarını açarken, dünyanın en ünlü mücevher ve kol saati markalarından olan ABD New York merkezli Jacob&Co Türkiye'deki ilk mağazasını Bodrum'da açmaya hazırlanıyor. İkinci, hatta üçüncü mağazalarını açan U.S. Polo Assn., İstikbal, Bellona, Teknosa, Jimmy Key, lpekyol gibi markalar da yeni fırsatları kolluyor. 


BODRUM KİMLİK DEĞİŞTİRİYOR 


Bodrum'u son dönemde perakendeci açısından avantajlı hale getiren pek çok neden var. Yazın 2 milyona ulaşan nüfus, gelir seviyesi yüksek bir grubun ziyaretçi akınına uğraması, kışın da bölgede yerleşik olarak yaşayan ciddi bir nüfus bulunması bu nedenlerin başında geliyor. 

Bodrum'un son birkaç yıldır kimlik değiştirdiğine dikkat çeken Avenue Bodrum 32 Ekonomist 4 Ağustos 2013 AVM'nin yönetim ve kiralamasından sorumlu AVM Mfi Partners Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Yurdum şöyle devam ediyor: "Bodrum deyince eskiden ilk akla gelen 50 yaş üstü emeklilerdi. Anık öyle değil, artık genç ve çocuklu aileler öne çıkıyor. Özel okullar, lüks hastaneler açılmaya başladı. Bodrum farklı bir kimliğe büründü. Böyle olunca sistemi bugüne kadarki cadde perakendeciliği ve butik mağazacılıktan farklı bir formata geçme ihtiyacı oluştu. 4-5 aylık sezonsal yapı 12 aya yayıldı. Yaşayan bir kente dönüştü Bodrum." 


MARİNA BEREKETİ 


Bu gelişmelerle birlikte Bodrum, yeni AVM yatırımlarına sahne olmaya başladı. Bölgede iki yeni AVM açıldı. Diğer taraftan marina tarafında da harekedilik söz konusu. Milta Bodrum Marina, Turgut Reis'te D-Mariıı marinalarına ek olarak Yalıkavak'ta yenilenen Palmarina Bodrum da perakendecileri heyecanlandırdı. Armani Jeans, The Brandroom, Crocs, Vakko Home gibi lüks markalar bu sayede Bodrum'daki yerini aldı. 


BÜYÜME NE TARAFTA? 


Bodrum'un üç alanda geliştiğini söyleyen Remax Artemis'ten Metin Sığırtmaç, turizm alanında imar durumu dolayısıyla çok fazla gelişim olmayacağı için ticari ve sağlık yatırımlarının arttığını söylüyor. Bodrum merkezde büyüme alanlan olmadığı için şehir Konacık ve Ortakent yönüne doğru büyüyor. Örneğin, Konacık Belediye Başkanı Mehmet Tosunun desteklediği projelerin de etkisiyle, Konacık'ta işyeri ve dükkan metrekare satış fiyatları 3 bin/3 bin 500 TL'den 6 bin 500/7 bin TL'lere çıkmış durumda. 


Diğer gelişim bölgesi ise Palmarina Bodrum marinanın yapılmasının da etkisiyle Bodrum Yalıkavak tarafında. Marinadaki metrekare aylık kira bedellerinin lokasyona göre çok farklılık gösterdiğini söyleyen Metin Sığırtmaç, yiyecek içecek sektörü için metrekare aylık kira bedelinin 50-60 Euro daha üst düzey iş grupları için 100-120 Euro civarında olduğunu belirtiyor. 


PERSONEL SORUNU VAR 


Twist ve İpekyol markasıyla Bodrum'da iki mağazası bulunan îpekyol Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, tüm perakendeciler açısından en önemli olanın satışların tüm yıla yayılması olduğunu söylüyor. Son yıllarda Bodrum'a yerleşen nüfusta muazzam bir artış görüldüğüne dikkat çeken Ayaydın, "Bu kalıcı nüfusu yazın gelen turistler ile birleştirince Bodrum çekici bir pazar haline geliyor" diyor. 


Ayaydın'a göre Bodrum'daki en büyük sıkıntı ise insan kaynağı. Yaz kış satış farkından dolayı dönemi ik personel çalıştırmak gerekiyor. Ayaydın, müşteri hizmeti odaklı firmalar için dönemlik personelle istenilen hizmetin verilmesinin çok zor olduğunu vurguluyor. 


ARAYIŞ DEVAM EDİYOR 


Bodrum'da Mothercare ve Brandroom markalanyla bulunan Demsa Grup, bölgedeki potansiyeli kaçırmayan gruplardan biri. Yarımadanın yeni AVM ve marinalarla geliştiğine dikkat çeken Demsa Genel Müdürü Ahmet Dalyancıgil, "Şimdilik Bodrum da olan markalarımız için farklı yerlerde mağazalannı açmak yerine, diğer markalanınız için yeni mağaza fırsatlarını değerlendirebiliriz" diyor. 


Bodrum'da Bellona ve istikbal markalanyla toplam altı mağazası bulunan Boydak Grubu, Mondi markası için mağaza arayışında. Sezon içinde mağazaların bölgeden önemli cirolar elde ettiğini belirten Bayi Yapılandırma ve tş Geliştirme Müdürü Oğuzhan Severcan, ayrıca burada bulunan mağazalann markanın genel algısına ve görüntüsüne de katkı sağladığını ifade ediyor. 


AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN/ Ekonomist