Kent Haberleri

Bodrum Tilkicik Koyu'ndaki 485 dönümlük arazide marina, otel ve konut projesi bitmek üzereyken ÇED süreci başladı!

Muğla Bodrum Tilkicik Koyu'nda; 485 dönümlük arazide marina, otel ve konut projesine ÇED raporu alınmadan başlanmasına tepkiler gelmişti. Projenin bitme aşamasına gelmesiyle ÇED süreci başlatıldı. İşte ayrıntılar...

Muğla'nın Bodrum ilçesinde Akdeniz foklarının barınma alanı olan cennet Tilkicik Koyu’nda, Gökçebel Mevkii'nde United Bodrum Turizm A.Ş. tarafından inşa edilmesi planlanan Gökçebel Yat Limanı (otel dahil) Projesi için hazırlanan ÇED raporunun bakanlığa yeni sunulduğu ve değerlendirme sürecinin başladığı ortaya çıktı. 

Sözcü Gazetesi'nden Yaşar Anter'in haberine göre; United Bodrum Turizm A.Ş. tarafından kıyı kenar çizgisinin deniz tarafında ve kıyı kenar çizgisinin kara tarafında bulunan 779 ada 1 parselde Gökçebel yat limanı (otel dahil) projesi tesis edilmesi ve işletilmesi planlaması yapılırken, hazırlanan ÇED raporunun bakanlığa sunulduğu ve inceleme değerlendirme süreci başlatıldığı açıklandı. 

Gökçebel Yat Limanı (otel dahil) projesi ile ilgili olarak 21 Kasım 2024 tarihinde İDK toplantısı yapılacağı da belirtildi. Kıyı kenar çizgisinin deniz tarafında kalan alanda onaylı imar planı sınırları içerisinde, iskele boyu en uzun noktada 92,66 m olacak şekilde 26 m genişliğinde mendirek inşa edilmesi ve söz konusu mendireğe maksimum 30 m uzunluğunda 5 adet yat yanaşma yapılması planlanan projenin toplam yatırım maliyeti 247 milyon Türk Lirası şeklinde açıklandı. 

ÇED dosyasında yer verilen bilgilere göre;  bu amaçla, 2 bin 398,25 metrekare yüzey alanına sahip olacak mendirek için deniz içerisinde su içi beton tekniği kullanılarak inşai müdahale gerçekleştirilecek.

Ek olarak da 2 bin 603,77 metrekare olarak planlanan çekek alanında da deniz dolgusu yapılacak. 

Söz konusu planlanan projede onaylı imar planları ve uygulama projesine uygun şekilde yat limanı tesisi inşa edilmesi  hususunda Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığı Yüksek Kurul Kararı ile Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş.'ye 49 yıllığına (2015 senesinden itibaren) kullanma izni tanındı. Kıyı kenar çizgisinin kara tarafında kalan alanda ise yapılacak otel, villa, restoran, kafe, dükkan, market, idari bina vb. yapılar ile proje çerçevesinde işletme faaliyetleri sürdürülmesi ve ziyaretçilere hizmet sunulması öngörülüyor. 

AKtarılan son dakika detaylarına göre, karadaki turistik tesis projesinin büyük bölümünün bugün tamamlandığı görüntülendi. Bazı lüks villaların ise satışa çıkarıldığı ortaya çıktı. 

Planlanan proje ile ilgili ÇED süreci ilk olarak bakanlıkça yeterlik verilmiş farklı bir müşavir firma tarafından 2014 tarihli ÇED Yönetmeliği kapsamında başlatılmış ve arazi etüt çalışmaları yapılmıştı. ÇED başvuru dosyası bakanlığa sunulmuş olup bakanlık tarafından incelenen ÇED başvuru dosyası formata uygun görülmüş ve 24 Ocak 2021 tarihinde halkın katılımı toplantısı düzenlenmişti. Planlanan projeye ilişkin Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın 17 Mart 2021 tarihli yazısı ile ÇED sürecinin sonlandırıldığı belirtilmişti. Bununla beraber Muğla 2. İdare Mahkemesi kararı ile davaya konu süreç sonlandırma işleminin iptaline karar alınmıştı. 

TMMOB Bodrum İlçe Koordinasyon Kurulu temsilcisi Mustafa Erdoğan Proje alanının kıyı kenar çizgisinin deniz tarafında kaldığına dikkat çekerek şunları söyledi:

"Yat limanı alanında ÇED süreci tamamlanmadan ve belediyeden yapı ruhsatları alınmadan faaliyete başlanıldığını, hatta 3621 sayılı Kıyı Kanunu’na muhalefet edilerek denizin içerisi iş makinaları aracılığı ile doldurulduğunu öğrendik. Bu alanın geri sahasında aynı şirket tarafından yapımı devam eden projede kümülatif etkiler göz ardı edilerek ÇED Yönetmeliği’nin 25. maddesi ihlal edilmiş, her bir parsel ayrı ayrı ve birbirinden farklı projelermiş gibi değerlendirilerek ÇED Yönetmeliğinin EK-1 VE EK-2 eşik değerlerinin altında gösterilerek ÇED kapsam dışı yazısı alınmıştır. ÇED kapsam dışı alınan parsellere de belediye tarafından yapı ruhsatları düzenlenmiştir.

Bu alanda kara ve deniz kısmında plan Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından bütün olarak onaylanmıştır. Ama yat limanı projesi için Kıyı Kanunu, ilgili yönetmelikleri ve 'Kıyı Yapılarında Uygulanacak İş ve İşlemlere İlişkin Genelge' gereği zemin etüt raporu, uygulama mühendislik projeleri, ÇED raporu işlemleri tamamlanmalı ve inşaat ruhsatı alınmalıdır. ÇED yönetmeliğinin EK-1'e) maddesine göre yat limanlarında  ÇED olumlu kararı alınmadıkça yapı ruhsatı düzenlenemez.  ÇED süreci tamamlanmadan, yapı ruhsatı alınmadan bu işletme kırıcı ve kazıcı iş makineleri ile kıyı bandında fiziki uygulamalar yapmaktadır. 

Deniz içerisine hafriyat ve kayalar doldurularak ekolojik flora ve fauna yok edilmektedir. Kıyının doğal yapısı bozularak geri dönüşümü mümkün olmayacak tahribatlara neden olmaktadır. Görülen olay 3194 sayılı İmar Kanun’u, 3621 sayılı Kıyı Kanunu’nu ve ÇED Yönetmeliği’nin 25. maddesini ihlal etmektedir. Yukarıda detaylıca anlattığımız süreçte sorumlulukları olan kurumları görevlerini yerine getirmeye davet ediyoruz. Akıl ve bilimden yana kentin yaşayanı değil sahibiyiz anlayışı ile canlıların yaşam alanlarına vahşice müdahalelerin yakın takipçisi olmaya devam edeceğiz."

Ümraniye Topağacı'ndaki kentsel dönüşüme tepki: 'Hak kaybı var' diyen mahalleli, itiraz ediyor! 

Ev sahipleri ve kiracılar dikkat! Depozitonun güncel değeri nasıl bulunur? 

Haydarpaşa Garı, Sabancı Holding’e mi veriliyor: Yeni Galataport olacak iddiası!