24 / 12 / 2024

Boğaz köprüleri ve 9 çevre yolu özelleştiriliyor!

Boğaz köprüleri ve 9 çevre yolu özelleştiriliyor!

Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığı aralarında İstanbul Boğaziçi Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün de bulunduğu otoyolların 25 yıllığına özelleştirilmesi için ihaleye çıkardı



Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığı aralarında İstanbul Boğaziçi Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün de bulunduğu otoyolların 25 yıllığına özelleştirilmesi için ihaleye çıkardı.

ÖİB tarafından yapılan açıklamalara göre 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde Karayolları Genel Müdürlü (KGM)'nün sorumluluğunu üstlenerek yapım, bakım, onarım ve işletmesini yerine getirdiği otoyollar ve köprüler 25 yıllığına özelleştirilecek. Geçici teminatın 200 milyon dolar olduğu ihale için son teklifler 15 Aralık 2011 tarihine karar alınacak.

 

Köprü ve otoyollar tek paket halinde, işletme hakkı devri yöntemi ile özelleştirilecek. Köprü ve otoyol özelleştirmesinde son teklif verme tarihi, 15 Aralık 2011 olacak.

Geçici teminat tutarının 200 milyon dolar olacağı ihalede, ihale şartname bedeli de 50 bin dolar olacak.

Özelleştirme İdaresi Başkanlığından alınan bilgiye göre, özelleştirme işlemi, hepsi birlikte tek paket halinde, İşletme Hakkı Devri Yöntemi ile fiili teslim tarihinden itibaren 25 yıllık süre için gerçekleştirilecek.

Halen var olan personel ile iş ve taşıt araçları özelleştirmeye konu olmayacak, özelleştirme sonrasında Karayolları Genel Müdürlüğü denetim ve kontrol yetkisine sahip olacak. Bu konularla ilgili yasal düzenlemeler ise 13 Temmuz 2010 tarihli Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunda yer aldı.

Özelleştirme sonrasında işletici ile imzalanacak olan sözleşme, İmtiyaz Sözleşmesi niteliğinde bulunuyor. İmtiyaz sözleşmelerinde en önemli husus ise bu sözleşmelere Danıştay'ın görüşünün alınması gerekliliği oluşturuyor. Yani sözleşmeler en yüksek yargı denetiminden geçiyor. Bu nedenle otoyol kullanıcılarının ve kamu yararının aleyhinde bir düzenleme yapılması söz konusu olmayacağı gibi, ileride de işleticinin lehine herhangi bir düzenlemenin ilave edilmesi de söz konusu değil.

KRİTERLERE UYULMAZSA, SÖZLEŞME FESHEDİLEBİLECEK

Yapılacak olan özelleştirmede işleticinin uyacağı minimum bakım, onarım ve işletim esasları belirlenecek, Karayolları Genel Müdürlüğü denetleyici kuruluş olarak işletim süresi boyunca devrede kalacak. Sözleşme hükümlerine ve bakım, onarım, işletim kriterlerine uyulmadığı taktirde, sözleşmenin feshine kadar gidebilen yaptırımlar uygulanacak.

GEÇİŞ ÜCRETLERİ, SÖZLEŞMELERDE BELİRLENEN ORANLARDA UYGULANACAK

Ayrıca fiyat artışlarında 6001 sayılı Kanunun çıktığı tarihte yürürlükte olan ve halen geçerliliğini koruyan otoyol ve köprü geçiş ücretleri esas alınarak, sadece sözleşmelerde belirlenecek olan ücret artış oranları uygulanabilecek. İşleticinin hiç bir şekilde keyfi fiyat belirlemesi söz konusu olmayacak. Ayrıca işleticinin mevcut alt yapının geliştirilmesi amacıyla ilave şerit genişletilmesi, bağlantı yolları yapılması gibi yatırım yükümlülükleri de olacak.

Özelleştirilecek olan varlıkların özelleştirme sonucunda kalite, dayanıklılık, altyapı,üst yapı ihtiyaçları gibi pek çok konuda hızlı bir iyileşme sürecine girmesi bekleniyor.

Bu bağlamda özelleştirme ile maliyet tasarrufu ve verimliliğin artırılması, stratejik yatırımları finanse etmek için ilave fon kaynaklarının yaratılması, daha yüksek hizmet ve servis düzeyi, teknik, finansman, işletim gibi belirli alanlarda uzmanlık kazanılması, verimliliği artırmak için kamusal hizmet sektörlerinin özel girişimcilere açılarak finansal ve endüstriyel pazarların gelişimi sağlanacak.

ÖZELLEŞTİRMEYLE TEKNOLOJİ TRANSFERİ, KAZALARIN AZALTILMASI DA ÖNGÖRÜLÜYOR

Otoyollar ve Köprülerin özelleştirilmesinin, gerek niteliği itibariyle, gerekse Türkiye'nin geçirmekte olduğu ekonomik yapılanma ve değişim süreci nedenleriyle büyük önem arz ettiğine dikkat çekiliyor.

Söz konusu Otoyollar ve Köprülerin özelleştirilmesiyle elde edilecek teknoloji transferi, verimlilik artışı, kaza oranlarının azalışı, zaman ve yakıt tasarrufu, çevre kirliliğinin azaltılması gibi olumlu etkiler, elde edilecek olan özelleştirme bedeli yanısıra, ilave diğer faydalar olarak öngörülüyor.

Halen otoyollarda çalışan personel, İşletme hakkının devri ile İşleticiye devredilmeyecek. Karayolları Genel Müdürlüğü bünyesinde ihtiyaç duyulan diğer yerlerde istihdam edilecek. İşletici ihtiyaç duyacağı personeli tamamen yeni işe alımlarla karşılayacağından, yeni istihdam olanakları sağlanacak.

KÖPRÜLER DAHİL

Öte yandan, özelleştirme işlemi, Özelleştirme Yüksek Kurulu;nun 15 Ekim 2010 tarih ve 2010/88 sayılı Kararı ile, Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluğunda olup, yapım, bakım, onarım ve işletimini üstlendiği; Edirne-İstanbul-Ankara, Pozantı-Tarsus-Mersin, Tarsus-Adana-Gaziantep, Toprakkale-İskenderun, Gaziantep-Şanlıurfa, İzmir-Çeşme, İzmir-Aydın Otoyolları,  İzmir  ve  Ankara  Çevre Otoyolları, Boğaziçi Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve Çevre Otoyolu ile bunların bağlantı yolları ve bunlar üzerindeki hizmet tesisleri, bakım ve işletme tesisleri, ücret toplama merkezleri ve diğer mal ve hizmet üretim birimleri ile varlıkları özelleştirme kapsam ve programına alınmış, bağlantı yolları ile birlikte toplam 1975 km uzunluğundaki otoyol ve köprüleri kapsıyor. (AA)

Detaylar şöyle:

 

Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığı Yatırımcılara Davet Otoyollar Ve Köprülerin Özelleştirilmesi Hakkında İhale İlanı

(İdare) tarafından, 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde Karayolları Genel Müdürlü (KGM)'nün sorumluluğunda olup, yapım, bakım, onarım ve işletimini üstlendiği; bağlantı yolları ile birlikte, "Edirne-İstanbul-Ankara Otoyolu", "Pozantı-Tarsus-Mersin Otoyol "Tarsus-Adana-Gaziantep Otoyolu", "Toprakkale-İskenderun Otoyolu", "Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu", "İzmir-Çeşme Otoyolu", "İzmir-Aydın Otoyolu", "İzmir ve Ankara Çevre Otoyolu", "Boğaziçi Köprüsü", "Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve Çevre Otoyolu" ve bunlar üzerindeki hizmet tesisleri, bakım ve işletme tesisleri, ücret toplama merkezleri ve diğer mali hizmet üretim birimleri ile varlıklar (OTOYOL), tek paket halinde birlikte, fiili teslim tarihinden itibaren 25 yıl süre ile "işletme Haklarının Verilmesi" "yöntemi ile özelleştirilecek.

Geçici Teminat Tutarı İhale Şartnamesi ve Tanıtım Dokümanı Bedeli Son Teklif Verme Tarih ve Saati
200.000.000-(ikiyüzmilyon) ABD Doları 50.000- (elli bin) ABD Doları 15/12/2011 16:00

1. İhale, kapalı zarf içerisinde teklif almak ve sonrasında görüşmeler yapmak suretiyle pazarlık usulü ile gerçekleştirilecektir, ihale Komisyonu (Komisyon)'nca gerekli görüldüğü takdirde ihale, pazarlık görüşmesine devam edilen teklif sahiplerinin katılımı ile açık artırma suretiyle sonuçlandırılabilir.

2. Teklifler ABD Doları olarak alınacak ve ihale ABD Doları üzerinden sonuçlandırılacaktır.

3. İhaleye yalnızca tüzel kişiler ile ortak girişim grupları katılabilir. Gerçek kişiler ile özel yatırım fonları, ancak ortak girişim grubuna dahil olarak ihaleye katılabilirler. Ortak giriş grubu sadece gerçek kişilerden ve özel yatırım fonlarından oluşamaz. Ön yeterlilik başvurusunda bulunmak ve ihaleye katılabilmek için Gizlilik Taahhütnamesi imzalanması, OTOYOL hakkında hazırlanan Tanıtım Dokümanı ile ihale Şartnamesi'nin alınması ve ön yeterlilik kriterlerinin karşılanması zorunludur. Ortak girişim grubu üyelerinden biri Tanıtım Dokümanı ve ihale Şartnamesi alması yeterli olup, ortak girişim grubunun her bir üyesinin ayrı bir Gizlilik Taahhütnamesi imzalaması gerekmektedir.
Ön yeterlilik başvurusunda bulunmak isteyen tüzel kişi ve ortak girişim gruplarının 12/09/2011 tarihinden itibaren en geç 18/11/2011 günü saat 16:00'ya kadar idare başvurmaları gerekmektedir.  Bu tarih ve saatten sonra yapılan başvurular kabul edilmeyecektir,  idare, bu süreyi uzatma hakkını saklı tutmaktadır.

4. OTOYOL hakkında hazırlanan Tanıtım Dokümanı ve ihale Şartnamesi; idarenin aşağıdaki adresinden yada www.oib.gov.tr sayfasından elektronik ortamda alınabilecek olan Gizlilik Taahhütnamesinin, tüzel kişi veya ortak girişim grubunun üyelerini temsil ve ilzama yetkili kişi/kişiler tarafından imzalanarak idareye tesliminden sonra, Tanıtım Döküm ve ihale Şartnamesi bedeli olarak, 50.000 (ellibin) ABD Dolarını, T. Vakıflar Bankası T.A.O. Merkez Şubesi/ANKARA nezdindeki TR**********************74 nolu Özelleştirme Fonu Vadesiz ABD Doları Hesabına veya ödeme tarihindeki T.C. Merkez Bankası ABD Dolan Döviz Satış Kuru esas alınarak hesaplanacak Türk Lirası tutarının T.Vakıflar Bank T.A.O Merkez Şubesi/ANKARA nezdindeki TR**********************67 nolu Özelleştirme Fonu Vadesiz TL Hesabına yatırıldığına dair üstünde "OTOYOL için Tanıtım Dokümanı ve ihale Şartnamesi Bedeli" ifadesini içeren ve ihaleye katılacak olan tüzel kişinin veya ortak girişim grubunun isminin de açıkça belirtildiği dekont ibraz edilerek, idare aşağıdaki adresinden "Alındı Belgesi" karşılığında temin edilebilecektir. Yatırılan bedel hiçbir surette iade edilmeyecektir.

5. Teklif Sahiplerinden ihaleye katılabilmek için 200.000.000- (İkiyüzmilyon) ABD Doları tutarında geçici teminat alınacaktır.

6. Ön yeterlilik değerlendirmesi sonucunda önyeterlilik kriterlerini taşıdığına karar verilen katılımcıların tekliflerinin, ihale Şartnamesi'nde belirtilen hususlar dikkate alınarak hazırlar en geç 15/12/2011 günü saat 16:00'ya kadar, üzerinde "OTOYOL İHALESİNE İLİŞKİN TEKLİF MEKTUBUDUR -GİZLİ-" ibaresi bulunan kapalı bir zarf içerisinde idarenin aşağıdaki adresine elden teslim edilmesi gerekmektedir. Yukarıda belirtilen teklif verme tarih ve saatinden sonra idareye verilecek teklifler değerlendirmeye alınmayacaktır.

7. İhale, 2886 sayılı Devlet ihale Kanunu'na tabi olmayıp, idare ihaleyi yapıp yapmamakta, dilediğine yapmakta ve teklif verme süresini uzatmakta serbesttir, ihale konusu OTOYOL işletme hakkının yurtdışında yerleşik taraflara verilmesi yürürlükteki yabancı sermaye mevzuatına ve ilgili diğer mevzuata tabidir. Buna ilişkin mevzuat T.C. Ekonomi Bakan Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğünden temin edilebilir.

8. İhaleye ilişkin diğer hususlar ihale Şartnamesi'nde yer almaktadır.


Hüseyin Belibağlı/Emlakkulisi.com


Geri Dön