Genel

Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüleri onarım ihalesi 5 Eylül'de!

Eğik olan askı halatların dikey hale getirileceği Boğaziçi ile Fatih Sultan Mehmet köprülerinin büyük onarımı ve yapısal takviyesi ihalesi 5 Eylül'de yapılacak...

Boğaziçi ile Fatih Sultan Mehmet köprülerinin büyük onarımı ve yapısal takviyesi için ihaleye çıkıldı.


İhale yerli ve yabancı tüm isteklilere açık olacak. İhaleye teklif verecek olanlar, ihale dokümanını 1.200 lira karşılığında Karayolları Genel Müdürlüğü'nden satın alacak. Teklifler, ihale tarih ve saatine kadar Karayolları Genel Müdürlüğü'ne elden teslim edilebileceği gibi, aynı adrese iadeli taahhütlü posta vasıtasıyla da gönderilebilecek. İstekliler tekliflerini, anahtar teslimi götürü bedel üzerinden verecek. İhale sonucu, üzerine ihale yapılan istekliyle anahtar teslimi götürü bedel sözleşme imzalanacak. Bu ihalede, işin tamamı için teklif verilecek. İstekliler teklif ettikleri bedelin yüzde 3'ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat verecek. Verilen tekliflerin geçerlilik süresi, ihale tarihinden itibaren 180 gün olacak. İhalede, konsorsiyum olarak ihaleye teklif verilemeyecek.


Amerikan Parsons firmasının, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüleri Bakım, Onarım ve Yapısal Takviye Projesi askı halat değişim çalışmaları kapsamında yürüttüğü tasarım, mühendislik ve müşavirlik hizmetleri 26 Nisan'da tamamlandı. Köprülerin bakım, onarım, yapısal takviye ve askı halat değişim çalışmaları için 5 Eylül'de ihale yapılacak.



236 HALAT YENİLENECEK


Boğaziçi Köprüsü'nün hizmete girişinin 40. yılı dolayısıyla yapılacak ağır bakım çalışmaları, ihale sonrası başlayacak. Köprüdeki büyük bakım, onarım, yapısal takviye ve askı halat değişimi çalışmaları, 2014'te tamamlanacak. Söz konusu çalışmalar kapsamında 236 halat değiştirilecek. Yenilen halatlar, daha fazla yük taşıyabilecek ve uzun servis ömrüne sahip olacak.



SON TEKNOLOJİ ÜRÜNÜ SİSTEM


1973 yılında hizmete giren Boğaziçi Köprüsü'nün bakım çalışmalarında dünyada kullanılan en ileri teknoloji ürünleri kullanılacak. 40. yıl bakım çalışmalarının ardından köprünün en az 40 yıl daha hizmet vermesi bekleniyor. Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerindeki ana halatlara ve ankraj bloklarına, Japonya'da da kullanılan son teknoloji ürünü nem alma sistemi kurulacak. Sistemle kuru hava verilecek halatların çürümesi önlenecek.


Bakım ve onarım çalışmaları sırasında zorunlu haller dışında gündüz saatlerinde Boğaziçi Köprüsü trafiğe kapatılmayacak. Askı halatların değişimi sırasında trafiğin tamamı kapatılmayacak. Kabloların tabliye bağlantıları sırasında, trafiğin en aza indiği gece saatlerinde kenardaki birer şerit kapatılarak bu çalışmaların yapılacak. Köprünün halatlar tarafındaki kenar şeritleri ise 22.00 ile 06.00 saatleri arasında can ve mal güvenliği açısından trafiğe kapatılacak. İnşaatta kullanılan çeliğin 10 katı kadar mukavemetli özel ön germe çeliği kullanılacak.


Yapılacak çalışmalar kapsamında Boğaziçi Köprüsü'ndeki elektrik aksamı değiştirilecek. Köprünün eğik olan askı halatları, dikey hale getirilecek. Tabliye ile kuleler arasına izolatörlerin konulacak, köprünün sallanma veya deprem sırasında zarar görmesini engellemek amacıyla köprü ayaklarına enerji sönümleyici damperler konulacak. 40 yıldır hizmet veren kule asansörleri ve elektrifikasyon sistemleri yenilenecek. Boğaziçi Köprüsü'nün ilk dizaynında köprünün sallanması dolayısıyla yaşanacak etkileri azaltmak amacıyla kullanılan çapraz halatlar, yapılacak 40. yıl bakımında dikey hale getirilecek.



ASFALT AMERİKA'DAN GELECEK


En son 1991 yılında değiştirilen köprü üzerindeki asfalt yenilemesi de yapılacak. Köprünün asfaltında düşük penatrasyonlu gölden çıkarılan kaya asfaltı kullanılacak. Söz konusu asfalt, Amerika'da küçük bir devlet olan Trinidad Tabogo'dan geliyor. Bütün dünyaya buradan pazarlanıyor. Petrol ürünü bir asfalt değil. Göl asfaltı yani gölde tabii olarak bulunan bir asfalt. Bu asfalt ile normal yollarda kullanılan asfalt karıştırılarak sert, yüksek mukavemetli ve 4 santimetre kalındığında mastik asfalt uygulaması yapılacak. Çelik tabiyeli köprüler üzerinde kullanılan, kendine has imalat ve serim yöntemi bulunan bu asfalt türü, yaklaşık 26 bin metrekarelik yüzeyde uygulanacak. Bu asfalt uygulanmadan önce mevcut asfalt ve izolasyon sistemi sökülecek, çelik tabiyede paslanma kontrol edilecek ve izolasyon sistemi yenilenecek. 2,5 ay sürecek çalışmanın, 2014 yılı Haziran ayında okulların kapamasını müteakip başlayıp, okullar açılmadan bitirilmesi planlanıyor. Asfalt değişimi sırasında yolda asgari iki gidiş iki geliş olarak hizmet verilmesi düşünülüyor.


5 Eylül'de yapılacak Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprüleri büyük onarım ve yapısal takviye projesi ihalesini tamamladıktan sonra 2014 yazına kadar bakım çalışmalarında kullanılacak büyük kısmı yurt dışından gelecek malzemelerin tedariki yapılacak. Yaklaşık 18 ay sürmesi planlanan çalışmalar, sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren 15 gün içinde yer teslimi yapılmasıyla başlayacak.


Sabah Gazetesi