Bu sefer Hazine ve Maliye Bakanlığı duyurdu! Esnafa çok iyi haber
Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından esnafları yakından ilgilendiren bir haber verildi. Önemli bir destek paketinde kredi faiz karşılama oranı artırıldı. Salgının ardından yaralarını sarmaya çalışan esnafa Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından önemli bir destek verildi
Koronavirüs salgını sürecinde kapalı kalan birçok esnaf mecburen kredi kullanmak zorunda kalmıştı. Salgının ardından yaralarını sarmaya çalışan esnafa Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından önemli bir destek verildi.
Bakanlığın, sosyal medya hesabından yapılan paylaşımda, esnaf ve sanatkara kullandırılan Hazine faiz destekli kredilerin ilave faiz yükünün karşılandığı kaydedildi.
Paylaşıma, zorlu Kovid-19 salgını döneminde esnafa destek olmak için 2021 öncesinde kullandırılan kredilerde faiz karşılama oranının yüzde 50'den yüzde 76'ya yükseltildiği hatırlatılarak, "Böylece, 2021 öncesinde kullandırılmış olan yaklaşık 59,2 milyar liralık Hazine destekli krediler üzerindeki faiz artışı esnafa yansıtılmadı. Bu uygulama çerçevesinde esnafımıza ve sanatkarlarımıza bugüne kadar 2,6 milyar liradan fazla destek sağlanmış olup, uygulama 2022-2024 döneminde de devam edecektir." ifadeleri kullanıldı.
KARŞILIKLI KREDİ NE DEMEK?
karşılıklı kredi ne demek? Farklı ülkelerdeki iki şirketin bir finansal kurum aracılığıyla ulusal paraları cinsinden birbirlerine borçlanmasını sağlayan ve karşılıklı döviz kuru riskini enaza indirmek amacıyla kullanılan kredi türü.
BİR GENELGE DE YAYIMLANMIŞTI
Bu türe ilişkin bir genelge de yayımlanmıştı. O genelgede şöyleydi.
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK), Bankacılık Kanununun "kredi sınırlamalarına tabi olmayan işlemler" başlıklı 55. maddesine ilişkin "nakit karşılığı kredi" başlıklı bir genelge yayımladı.
BDDK Başkanı Mehmet Ali Akben'nin imzasını taşıyan ve "nakit karşılığı kredi" başlıklı genelgede, Bankacılık Kanununun 55. maddesinin a bendinin "karşılığı nakit, nakit benzeri kıymet ve hesaplar ile kıymetli maden olan işlemler anılan Kanunun 54. maddesinde düzenlenen kredi sınırlamalarına tabi olmayan işlemlerdendir" hükmünü içerdiği hatırlatıldı.
Uygulamada özellikle hakim hissedar grubu ile yoğun bir şekilde nakit karşılığı kredi ilişkisine girdiği tespit edilen bankalarda, teminatların kaldırılması durumunda ciddi risklerin oluşabildiği belirtildi.
Genelgeye göre, bu hüküm çerçevesinde nakit karşılığı verilen krediden bahsedebilmek için, karşılık olarak rehinli tutulan veya temlik alınan mevduatın hukuki bağlayıcılıklarına ilişkin sözleşmelerin varlığı saklı kalmak kaydıyla hangi kredi karşılığında rehinli olduğunun veya temlik alındığının ve hangi tarihteki hesaplamalarda dikkate alındığının sistemsel olarak kayıt altına alınması ve bu bilgilerin denetime hazır bulundurulması gerekiyor.
Kredi sınırı hesaplaması amacıyla nakit teminatın belirli bir kredi karşılığında alınması durumunda, yapılan eşleştirmenin tutarlı bir biçimde devam ettirilmesi esas alındığı belirtilen genelgede "Nakit teminatın müşterinin veya risk grubunun birden çok riski için sözleşme uyarınca hukuki koruma sağlıyor olması durumunda, kredi sınırı hesaplamasında bir risk ile eşleştirilen teminatın başka bir risk ile eşleştirilmesi ancak teminatın daha önce kullanıldığı herhangi bir hesaplamada geriye dönük vade uyumsuzluğu oluşturmayacak şekilde bankada tutulması şartıyla mümkündür." ifadeleri kullanıldı.
Genelgede, kredi tutarının azalmasından dolayı kredi sınırı hesabında etkisiz kalan teminat tutarının serbest bırakılabileceği veya başka bir kredi sınırı hesaplamasında kullanılabileceği belirtilerek, "Diğer taraftan, açılmış bir kredinin teminatına sonradan rehin veya temlik yolu ile mevduat alınması ya da yukarıda bahsedildiği şekilde daha önce yapılan eşleştirmenin değiştirilmesi durumunda, kredi sadece söz konusu rehnin veya temlikin eşleştirildiği tarih ile sona erdiği tarih arasındaki zaman diliminde nakit karşılığı kredi olarak kabul edilecek ve sadece bu dönem için Kanunun 55'inci maddesi uyarınca kredi sınırlarına tabi olmayacaktır." denildi.