Ulaşım

Bursa Emek Şehir Hastanesi Metrosu'nun ihalesinde son durum ne?

Tam ismiyle “Bursa Emek Şehir Hastanesi Hafif Raylı Sistemi Hattı İnşaat ve Elektromekanik Sistemler Temin, Montaj ve İşletmeye Alma Yapım İşi”nde son durum ne? İşte detaylar...

Sözcü Gazetesi köşe yazarı Çiğdem Toker bugünkü köşesinde Bursa Emek Şehir Hastanesi Hafif Raylı Sistem ihalesini kaleme aldı. 

İşte Çiğdem Toker'in o yazısı...

Tam ismiyle “Bursa Emek Şehir Hastanesi Hafif Raylı Sistemi Hattı İnşaat ve Elektromekanik Sistemler Temin, Montaj ve İşletmeye Alma Yapım İşi”nin 30 Ekim 2020 tarihinde 21/b usulü ile yani acil durumlarda tercih edilen pazarlıkla gerçekleştirilen ilk ihalesinde, yaklaşık maliyet  1 milyar 787 milyon 26 bin 747,90 Türk Lirası olarak belirlendi. Davetli dört katılımcı şirketin arasında Söğüt-Taşyapı ortaklığının verdiği 1 milyar 607 milyon 824 bin Türk Lirası tutarındaki teklif kabul edildi. Ulaştırma Bakanlığı bu ortaklık ile sözleşmeye imza attı.

Danıştay bu ihalenin iptal edilmesine karar verince Bursa Şehir Hastanesi raylı sistem işi için,7 Mayıs 2021 tarihinde bir kez daha ihale yapıldı. İki ihale arasında 6 ay vardı. İkinci yapılan ihalenin yaklaşık maliyeti 2 milyar 350 milyon 180 bin 369,64 TL olarak belirlendi. İkinci defa, yine pazarlık usulü ile gerçekleştirilen ihalenin kazananı 1.950.628.508,85 TL teklifle yine Söğüt-Taşyapı ortaklığı oldu. 

6 ay arayla aynı proje için aynı yöntemle gerçekleştirilen ve aynı ortaklık tarafından alınan iki ihalede yaklaşık maliyet 563 milyon 153 bin 648 Türk Lirası, 74 kuruş olarak belirlenirken; sözleşme bedeline konu teklifte ise 342 milyon 804 bin 508 TL, 85 kuruş artış yaşandı. 

Projeye ilişkin ikinci bir iptal kararı geldi. Bursa Şehir Hastanesi raylı sistemi ihalesinin yargı kararına rağmen ikici kez aynı usulle gerçekleştirilmesi hukuka aykırılığı ortaya çıkarıyor. 

Günfalt İnşaat'ın açtığı davanın ardından Ankara 3. İdare Mahkemesi'nin 31 Mart 2021 tarihli kararında, işi tamamlama süresinin 1460 gün olduğu belirtiliyor. 1460 gün 4 sene anlamına geliyor. Ankara 3. İdare Mahkemesi şunu söylüyor:

21/b acil durumlarda kullanılması gereken bir usuldür, 1460 günde bitecek bir iş ivedi olamaz. Bu proje için, açık usul şeklinde ihaleye çıkılmalıydı.

Peki 1460 günlük yani 4 senelik iş tamamlama süresine ne oluyor? Olay Gazetesi yazarı Ahmet Emin Yılmaz'ın yazısına göre, “Söğüt-Taşyapı ortaklığı bu kez 700 günde bitirmeyi taahhüt ederken, 24 ay olarak hedeflenen yeni ihalenin süresini biraz daha azaltıp 23.3 aya düşürdü.”

★★★

İlk ihalede 4 yıl olan bitirme süresi, ikincide nasıl yarı yarıya azaldı?

İki senede tamamlanabilecek bir iş idiyse, neden 6 ay önce yapılan ihalede 4 sene süre tanındı?

Yargı kararına rağmen Ulaştırma Bakanlığı neden açık ihale usulü yerine 21/b usulünü tercih etti?

Bursa Emek-Şehir Hastanesi Metro Hattı ihalesinde son durum!