Bursa T2 Tramvay Hattı ne zaman bitecek?
İstanbul Yolu'na inşa edilen Bursa T2 Tramvay Hattı'nda çalışmalar sürüyor. Haziran 2018'de teslim edilmesi planlanan projenin inşaatı hala devam ediyor.
Bursa Olay Gazetesi köşe yazarı olan Mustafa Özdal, Bursa T2 Tramvay Hattı'ndaki son durumu değerlendirdi. İşte o haber...
24 Haziran milletvekilliği seçimi, cumhurbaşkanlığı seçimi, erken yerelseçim iddiaları derken, yoğun siyasi gündemler arasında Bursa'yı yakından ilgilendiren son derece önemli bir gelişmeyi ıskalıyoruz. İstanbul Yolu'na inşa edilen T2 Tramvay Hattı'ndan söz ediyorum. Söz ediyorum çünkü Büyükşehir Belediyesi ile müteahhit firma arasında yapılan sözleşme gereği ihaleyi alan firma, işi Haziran 2018'de teslim edecek ve test sürüşlerine başlanacaktı. Ancak temmuz ayında olmamıza rağmen, bırakın test sürüşlerini tramvay hattı inşaatının 2018 yılında biteceğine dair de pek umut yok.
Peki ilk ihalesi 2015 Kasım ayında yapılan T2 Tramvay Hattı, neden bukadar gecikti, neden inşaat bitmiyor ve test sürüşlerine neden başlanamıyor? Süreci özetleyerek devam edeyim.
Kent Meydanı'ndan başlayıp Terminal'e kadar uzanan yaklaşık 9,5kilometrelik T2 Tramvay Hattı ile ilgili süreç, Kasım 2015'te başladı. Ancak ihaleye giren bir firmanın itirazı üzerine, hukuki süreç başladı veilk ihale iptal oldu.Böylece, firma değişti ve 2016 Kasım ayında yer teslimi yapıldı. Ancak aradan neredeyse 2 yıl geçmesine rağmen inşaat bitmiş değil. Neden?
Tek bir nedeni yok.Ancak en temel nedenlerden biri, döviz kurunun artması.Öyle ki, 2016 Kasım ayında 2 lira 90 kuruş olan Euro, bugün 5 lira 44 kuruştan işlem görüyor.İnşaat malzemelerinin yarısı da Euro cinsinden satıldığı için müteahhit firmanın zorlandığı ifade ediliyor. Çünkü, firma ihaleyi 160 milyon lirayla kazanmıştı.Yani sözleşme Euro para birimiyle değil, Türk lirası üzerinden imzalanmıştı. Hal böyle olunca, döviz kuruna bağlı olarak ciddi bir maliyet artışı sözkonusu oldu.Ancak tam da bu noktada Büyükşehir Belediyesi bürokratları, kurundüşük seviyede olduğu dönemlerde malzemenin alınması halinde,maliyetin bugünkü kadar yüksek olmayacağını belirtiyorlar.
Konuyla ilgili görüşlerini aldığım Büyükşehir Belediye Başkanı AlinurAktaş da, sorunun kendilerinden kaynaklanmadığını ifade etti:“Büyükşehir Belediyesi olarak biz yasal sorumluluklarımızın tamamını yerine getirdik. Firmaya tıkır, tıkır paralarını ödüyoruz. Kur artışından kaynaklanan bir maliyet artışı olabilir ancak ihale Türk lirası üzerinden yapıldığı için firma bu durumu biliyordu.”
Aktaş, müteahhit firmanın süre uzatımı istediğini hatırlatıp, yıl sonuna kadar test sürüşlerine başlamayı öngörmelerine rağmen inşaatın bu tarihe yetişip yetişmeyeceğiyle ilgili net bir ifade kullanamayacağını da belirtti. Bugüne kadar firmaya ihale bedelinin yüzde 80'i ödenmiş.Yani Büyükşehir Belediyesi'nden kaynaklı bir mali sorun olmadığını söyleyebiliriz.
Şimdi gelelim son duruma...
Hattın alt yapı deplasesi tamamlanmış değil. Beşyol ve Terminal bölgelerinde yer teslimi yapılmayan bölgeler var.Yani test sürüşünün yıl sonuna kadar yapılmasına pek ihtimal verilmiyor.Yine de önümüzdeki günlerde Başkan Aktaş, müteahhit firmanın yetkilileriyle görüşüp işin hızlandırılmasını isteyecek.
Aslında Aktaş, göreve geldiği ilk günlerde projenin iptal edilmesi üzerinde çalışmış ancak bugüne kadar harcanan kaynağı düşünerek vazgeçmişti. Bugün ise bir an önce inşaatın bitmesi için elinden geleni yapıyor.