Bursa'da iptal edilen metro hattı ihalesinde yeni gelişme!
Danıştay tarafından iptal edilen Bursa metro hattı ihalesi aynı firmaya yeniden ihale edildi. İhale tutarı 1 milyar 950 milyon 628 bin TL oldu.
Geçtiğimiz günlerde Bursa'da pazarlık usulüyle ihaleye çıkan metro hattı projesi danıştay tarafından iptal edilmişti. Sözcü'den Halil Ataş'ın haberine göre; ilk olarak 1 milyar 607 milyon liraya ihale edilen proje ikinci pazarlıkta aynı firmaya 1 milyar 950 milyon 628 bin 508 liraya ihale edildi.
3 KAT FAZLA MALİYET
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş'ın söz konusu proje için 600 milyon TL maliyet hesapladığını dile getiren CHP Bursa İl Başkanı İsmet Karaca, “Bu hat 1 milyar 607 milyon liraya ihale edilince, maliyetin yaklaşık üçe katlanmasına itiraz etmiştik. İhale tekrarlandı ve bu kez 1 milyar 950 milyon 628 bin 508 liraya yine aynı şirkete verildi. Maliyet de 3 kattan fazlası oldu. Hâlbuki ihale yandaş şirketlere zam vermek için değil, rekabet oluşturup indirim almak için yapılır. AKP iktidarının ülkeyi ve bütçeyi nasıl kötü yönettiği, halkın parasını nasıl çarçur ettiği, yandaşa nasıl peşkeş çektiği bir kez daha tüm çıplaklığıyla ortaya çıkmıştır” yorumunda bulundu.
YÜZDE 14 ARTIŞ KAYDEDİLDİ
İhale detaylarına ulaşmakta güçlük çektiklerini söyleyen İsmet Karaca şu açıklamalarda bulundu:
"Bursa Büyükşehir Belediyesi parasızlıktan yatırım yapamaz duruma düşürülmesi nedeniyle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapımı üstlenilen ve daha sonra idari yargı kararıyla iptal edilen Bursaray Emek-Şehir Hastanesi hattı için 2020 ekim ayında yapılan ilk ihale 1 milyar 607 milyon 824 bin liraya sonuçlandı. Nisan ayı başında da projenin temeli atıldı.
* Söğüt İnşaat-Taşyapı İnşaat ortaklığına verilen ihale o tarihteki kurla 204 milyon dolar iken ve bu rakam bile benzer projelerle karşılaştırdığımızda en az yüzde 30 pahalıyken, ihale birkaç gün önce tekrarlandı, rekabet koşulları yine oluşturulmadı ve bu kez 1 milyar 950 milyon 628 bin liraya yani bugünkü kurla 233 milyon dolara aynı şirketlere verildi.
* Danıştay'ın Kamu İhale Kanunu 21-maddesi kapsamında yapılamayacağına hükmettiği ihale, açık ihale yerine Bakanlığın yine aynı yöntemde ısrar etmesi nedeniyle yine 21-B'ye dayanılarak yine pazarlık usulüyle yapılmıştır."
* Değişen hiçbir şey yok ama tekrarlanan bu ihalede ne oldu da dolar bazında yüzde 14 zam yapıldı? Ne oldu da maliyet bizim paramızla 342,8 milyon lira, bugünkü resmi kurla döviz bazında 29 milyon dolar arttı?
* Melih Gökçek'in başkanlığı döneminde en fazla ihale verdiği şirketlerden olan Söğüt İnşaat ile ortağı Taşyapı'nın kasalarına aktarılacak para tam 342,8 milyon lira artırıldı.
* Fahiş fiyatlı ihaleyi iptal eden Danıştay kararı bile AKP Hükümetinin kasıtlı tutumu nedeniyle yandaşların işine yarar hale dönüştürülmüştür."
KİLOMETRE ORTALAMASI 39 MİLYON DOLAR
İzmir Narlıdere-F Altay hattının ortalama kilometre maliyetinin 29.71 Milyon dolar; delme ve aç-kapa tünelli Kocaeli-Gebze-Darıca hattının kilometre maliyetinin 21.5 milyon dolar olduğunu anımsatan Karaca, “Buna karşın yapısı gereği daha ucuza mal olması gereken hemzemin aç-kapa tünelli Emek-Şehir Hastanesi Bursaray hattı ortalama kilometre maliyeti ilk ihalede 34 milyon dolarlık fahiş bir rakam oldu. Şimdi ise ortalama kilometre maliyeti 39 milyon dolarla inanılmaz bir kazık haline dönüştü” şeklinde konuştu.
"İHALE YARGIYA GÖTÜRÜLMELİ"
İlk ihalede 48 ay süre tanınırken ikinci ihalede 24 ay süre tanındığını söyleyen Karaca şunları söyledi:
"Emek-Şehir Hastanesi hattı ihalesi iptal edilmesi bile rekabet koşulları oluşturulmasını sağlayamadı, adrese teslim ihaleyi engelleyemedi. Bu ihalenin Kamu İhale Kurumu'nca onaylanması durumunda yeniden idari yargıya götürülerek iptalinin talep edilmesi gerekiyor.
* Hukuksuz bir işlemle kamu zararına yol açılmış bulunmaktadır. Anlaşılıyor ki, AKP iktidarının gözünü giderayak iyice para hırsı bürümüştür. Danıştay kararına inat çarçur edilen bu paraların hesabı, günü gelip de sorulmayacak mı zannediliyor.”
Bursa Emek-Şehir Hastanesi Metro Hattı ihalesinde son durum!