Genel

Bursa'nın gayrimenkul açısından yıldızı parladı, analizi yapıldı!

Bursa, İzmir yönüne doğru genişliyor. Bursa'nın gayrimenkul açısından son dönemde yıldızı parlayan bölgeleri olarak Mudanya yolu, Bademli, Hasköy, Balat, Göynüklü ve Aydınpınar gösteriliyor

Türkiye'nin sanayi ile gelişen illerinden biri olan Bursa, gayrimenkul açısından önemli bir potansiyele sahip. Bursa'nın gayrimenkul açısından son dönemde yıldızı parlayan bölgeleri olarak Mudanya yolu, Bademli, Hasköy, Balat, Göynüktü ve Aydınpınar gösteriliyor. Yıldırım İlçesi başta olmak üzere Kestel ve Gürsu ilçeleri de gelecek vaad eden bölgeler olarak öne çıkıyor.

Bunun dışında Kestel ve Gürsu ilçeleri Kayapa beldesi ve 'Vörükali Köyü ise daha çok minimum fiyatlara sürüm oluşturan bölgeler öne çıkıyor. Bursa'nın ticari gayrimenkul açısından ise son dönemde öne çıkan bölgeler olarak; Mudanya ve İstanbul yolu gösteriliyor. Mudanya yolundaki tarlaların yola bakan tarafta olanlarının dönümü 40 ile 55 bin, yoldan uzak olanların dönümü ise 20 ila 30 bin lira arında değişen fiyatlarla satılıyor. Buradaki konut imarlı arsaların dönümü 100L150 bin lira,,ticari imarlı olan arsaların dönümü ise 500 ila 550 bin liradan işlem görmekte. Bademli'deki konut imarlı arsaların dönümü 100-150 bin liradan, sanayi imarlı arsaların metrekaresi ise 250-300 dolardan saülıyor. Buradaki tarla vasıflı arazilerin dönümü, 30-60 bin lira. Hasköy'de yer alan konut imarlı arsaların dönümü, 100 bin liradan başlıyor. Bölgedeki zeytinliklerin dönümü 25 ila 30 bin, kıraç yerlerin dönümü ise 15-20 bin lira.

Ahmet GÜr Bursa Emlak Müşavirleri Odası Başkanı
'İL çEKİM MERKEZİ OLDU'

ehrin gelişim yönü özellikle izmir Yolu'na 'paralel bölgeler olmakla birlikte, istanbul Deniz Otobüsü işletmesi'nin Bursa startını vermesinden sonra, Bursa-Mudanya güzergahı dahilinde olan bölgelerde hızlı gelişimin sinyallerini alıyoruz. Bursa şehir gelişiminde açıklayıcı bir şema oluşturmak gerekirse, Acemler Kavşağı'nı başlangıç noktası kabul ettiğimizde, sol tarafa
doğru izmir Yolu, sağ tarafa doğru Bursa-Mudanya güzergahı arasında yapılan tarama ve bu güzergahlara paralel her alan gelişimini devamlı sürdürmekte ve yatırım açısından bakıldığında bölge dahilinde her adımın olumlu sonuçlanacağını söyleyebiliriz. Bunlar ile birlikte organize sanayi bölgelerine yakın alanlarda hissedilen konut ihtiyacına yönelik oluşturulan alanlardaki proje atakları da Yıldırım ilçesi başta olmak üzere Kestel ve Gürsu ilçelerimizi gelecek vaat eden bölgeler olarak görüyoruz.

Bursa Türkiye'nin en çok göç alan illerinden biri. Bursa'nın güçlü sanayi potansiyeli göçün ana nedenini oluşturuyor. Tabi Bursa'nın sürekli gelişimini tetikleyen bir diğer unsur olarak turizmi de unutmamak gerek. Bursa'nın kış ve yaz turizmini bir arada bulunduran nadir şehirlerden biri olması başta İstanbul olmak üzere Anadolu yatırımcılarının da Bursa üzerine odaklanmasının sağlıyor.

SOM Değerlemenin yaptığı Bursa analizi

GÜçLÜ YANLAR:
- Hem nüfus sıralamasına göre hem de ekonomik yapıya göre Türkiye'nin 4. büyük ili olması
- Stratejik bir coğrafi konuma sahip olması
- istanbul - Balıkesir - izmir, Eskişehir - Balıkesir, Balıkesir -Kocaeli gibi önemli kentlerin bağlantı noktasını oluşturması ile karayolu, havayolu, denizyolu ile ulaşılabilir olması
- il içerisinde iki adet havaalanı bulunması
- Genç ve dinamik nüfus yapısı işsizlik oranının düşük olması
- istihdam oranının yüksek olması
- Eğitim düzeyinin yüksek olması
- Marmara Denizi'ne kıyı şeridinin bulunması
- Sanayi kültürünün gelişmişliği ve endüstriyel üretim merkezi olması
- Büyük ölçekli sanayi kuruluşlarının bulunması
- Organize sanayi bölgelerinin bulunması
- Serbest bölge bulunması
- Uluslar arası sermayenin, Bursa'da tekstil, otomotiv ana ve yan sanayi, tarım nakliye ve ulaştırma gibi alanlarda önemli yatırımlar yapmış olması
- Uludağ Üniversitesi'nin kente getirdiği canlılık
- Kişi başına düşen yurtiçi gelirin yüksek olması
- Termal, dağ, tarih, doğa ve yayla turizmi açısından Türkiye'nin önemli turizm kentlerinden biri olması
- Mevcutta bulunan büyük ölçekli alışveriş merkezleri (Zafer Plaza, As Merkez, Carrefour Bursa, Korupark AVM, Magazin Outlet, Metro Cash & Carry, Bursa AVM, Kent Meydanı AVM, Nilpark AVM, Real AVM, İKEA)

ZAYIF YANLAR

- Kentsel vizyonun oluşturulamaması
- Nilüfer dışında yıllara göre planlı bir gelişim göstermemesi
- Planların yerleşme sorunlarının ortaya çıkmasının ardından oluşturulması
- Demiryolu ulaşımının olmaması
- Verimli tarım topraklarının amaç dışı kullanımı
- Tarıma dayalı sanayi alanlarının yetersizliği
- iç göç ile ortaya çıkan nüfus artışının oluşturduğu konut talebi ve kaçak yapılaşma
- altyapı eksikliği
- Kent içi ulaşımın entegre biçimde gerçekleştirilememiş olması
- Ulaşım master planının olmaması
- Prestijli konut stoğunun az
- Konut alanlarının ovada yer seçmesi
- Yapı stoğunun % 60-70 seviyelerinde kaçak olması
- Kaçak ve çarpık sanayileşme

FIRSATLAR
- Marka kent olma potansiyeli
- İstanbul - İzmir Otobanı Projesi ile hammadde - pazar ilişkisinin güçlenmesi,
- Mevcut kentsel dönüşüm projeleri
- Artan nüfusla birlikte ortaya çıkan konut talebinin -1995 yılı 1/5000 ölçekli nazım imar planı'nda belirlenen gelişme konut alanları -gayrimenkul sektörünü hareketlendirmesi
- Bursa Uluslararası Fuar Merkezi'nin bulunması (Yıld; Ortalama 700 bin ziyaretçi -Kongre Ve Turizm Merkezi)
- Yapılması planlanan büyük ölçekli alışveriş merkezleri
- Bandırma - Osmaneli hattında hızlı tren projesi
- çok sayıda 5 yıldızlı otel inşaatının yaratacağı istihdam
- Arge sanayisi
- Organik gıda üretimi

TEHDİTLER
- Birinci derece deprem bölgesinde yer alması - Kuzey Anadolu fay hattı
- Deprem senaryosu ve deprem master planının yapılmamış olması
- Tarım arazilerinin yapılaşma baskısı altında olması
- Kentsel dönüşüm projeleri sonucunda ortaya çıkabilecek rant
- Kentsel dönüşüm projelerinin birbiri ile ilişkilendirilmemiş olması
- çok sayıda 5 yıldızlı otel inşaatının kültür ve kış turizmi ile bütünleştirilememe riski
mortgage