28 / 11 / 2024

Cahit Turan: 3. köprü ormanları tahrip etmez

Cahit Turan: 3. köprü ormanları tahrip etmez

İstanbul Boğazı'na yapılacak üçüncü köprünün kentin kuzeyindeki ormanları tahrip edeceği öne sürülüyor




Karayolları Genel Müdürü Cahit Turan, orman tahribatının önüne geçmek için Poyrazköy-Garipçe güzergâhının seçildiğini söyledi. Turan, "Eğer daha güneyde olsaydı, şehir köprünün geçtiği güzergaha doğru genişleyecek, orman alanları da tahrip olacaktı. Şimdi İstanbul'un dışından gittiği için yapılaşma neredeyse olmayacak." dedi. Zaman'a açıklamalarda bulunan Turan, köprü için şehre en uzak noktanın seçilme sebeplerinden birinin de, İstanbul'daki nüfus artışını önlemek olduğunu ifade etti. Genel Müdür, "Eğer köprü şehre yakın yerden geçseydi, yeni yapılanmalar, yeni işyerleri açılacak, böylece nüfusun artışını tetikleyen bir sarmalın içine girilecekti." diye konuştu.

3. köprünün güzergâhına yönelik bir diğer eleştiri de, İstanbul trafiğinin yüzde 3'üne denk gelen transit geçişler için seçilen güzergâhın yanlış olduğu iddiası. Bu eleştiriye de cevap veren Turan, planlamanın sadece köprüler dikkate alınarak yapılmadığına,  Marmaray  ve lastik tekerlekli tüp geçit projesinin de göz önünde bulundurulduğuna dikkat çekti. Marmaray ve tüp geçidin hayata geçmesiyle şehir içi trafiğin önemli ölçüde rahatlayacağını ifade ederken, "O zaman 3. köprünün mevcut güzergahının önemi daha da bir ortaya çıkacak. Transit geçişlerde, İstanbul'un şehir trafiğine girmek istemeyenler üçüncü köprüyü kullanacak. Bir kamyonun trafikteki yükü 6 otomobildir. Bu, İstanbul'da 10 otomobile kadar çıkıyor. Yani kamyonların şehir trafiğinden çekilmesiyle büyük bir rahatlama sağlanacak." değerlendirmesini yaptı.
Zaman/Selim Kuvel

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Kuzeye köprü kararı ormanı korumak için

Karayolları Genel Müdürü Turhan, 3. köprünün kentten uzak Garipçe-Poyrazköy hattında yapılmasının yapılaşmayı engelleyip ormanları koruyacağını söyledi
Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, İstanbul Boğazı'na yapılacak 3'üncü köprü için beklenenin aksine en kuzeydeki Garipçe- Poyrazköy güzergahının, seçilmesinin nedenin nüfus artışının önüne geçmek olduğunu söyledi. Turhan, yerleşim merkezlerine uzak güzergahın seçilmesiyle, şehrin büyümesi, ormanların tahrip edilmesinin önüne geçeceğini belirterek, "Şehirlerde yapılaşmayı artıran 'yağ damlaması etkisini' kırmak, özel orman alanlarını korumak için Garipçe- Poyrazköy güzergahı seçildi" dedi. Turhan, gerekçeleri şöyle sıraladı:

ORMAN ALANLARI KORUNACAK: En kuzeydeki Garipçe- Poyrazköy güzergahının seçilmesinin önemli nedenlerinden biri özel orman alanlarının tahrip edilmesinin önüne geçmektir. Bu nedenle güzergah, kuzeye kaydırıldı.

YAĞ DAMLASI ETKİSİ KIRILDI: Köprünün şehre yakın bölgede inşa edilmesi durumunda kaçınılmaz olarak nüfus artışı söz konusu olacaktı. Eğer köprü, belirlenen güzergahın daha güneyinde olsaydı, şehir 'yağ damlası etkisi' ile köprünün geçtiği güzergaha doğru genişleyecekti.

AMAÇ NÜFUS ARTIŞININ ÖNÜNE GEÇMEK: İstanbul'un nüfus artışının önüne geçmek için de en kuzeydeki Garipçe-Poyrazköy alternatifi seçildi. Daha güneydeki köprü yeni yapılaşmayı, yeni işyerlerini, yeni işyerleri de yeni nüfusu tetikleyecekti. Bu durumda yapılaşma neredeyse olmayacak.

MARMARAY'IN TRAFİĞE ETKİSİ HESAPLANDI: Transit geçişlerin İstanbul trafiğinin yüzde 3'ünü oluşturduğunu, bu nedenle şehrin trafiğini rahatlatmayacağı yönündeki eleştirilere de cevap veren Turhan: Planlamalar, yalnızca köprüler dikkate alınarak yapılmadı. MARMARAY (raylı sistemler için) ve lastik tekerlekli araçların geçişi için inşa edilecek tüp geçit projeleri de göz önünde bulunduruldu. MARMARAY ve tüp geçit projelerinin tamamlanmasıyla şehir içi trafik önemli ölçüde rahatlayacak. Üçüncü köprü, bu tür transit geçişlerde, İstanbul'un şehir trafiğine girmek istemeyenlerin kullanacağı bir güzergah olacak. Bunun ağırlıklı bölümünü ise Asya-Avrupa arasında taşımacılık yapan kamyonlar oluşturacak.

1 KAMYON 6 OTOMOBİLE BEDEL: Bu kamyonlar şimdi şehir trafiğinden geçiyor. Sayısal olarak yüzde 3'ü oluştursa da, bir kamyonun trafikteki yükü 6 otomobile eşittir. Bu İstanbul'da 10 otomobile kadar çıkıyor. Yani üçüncü köprüyü kullanan bir kamyon, trafikte 6 otomobilin çekilmesiyle aynı oranda trafikte rahatlama sağlayacak.

YAĞ DAMLASI EKTİSİ NEDİR?
İki ayrı noktaya damlatılan yağın yayılarak kısa bir süre sonra birleşmesi olarak tanımlanıyor. Üçüncü köprü, ikinci köprüye daha yakın bir noktaya inşa edilirse, köprünün ayakları ve çevresi, cazibe merkezi olacak. Nüfus artacak, iş merkezlerinin sayısı artacak. İki yerleşim yeri, yağ damlaması gibi bir süre sonra büyüye büyüye birleşecek.
Sabah/Hamdi Ateş

Üçüncü körü için 573 bin ağaç kesilecek
ÇEVRE ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu, TBMM'de gazetecilerin sorularını yanıtlarken İstanbul'da Garipçe-Poyrazköy arasında yapılacak üçüncü köprünün çevre ve su havzalarına zarar vereceğine ilişkin eleştirilere cevap verdi. Eroğlu, üçüncü köprü güzergâhında İstanbul'daki toplam ormanlık alanın binde 4'ünün bulunduğunu belirterek şunları söyledi:
• Üçüncü köprü için 573 bin ağacın kesileceğini tahmin ediyoruz. Buna karşılık beş yılda İstanbul'a 2.5 milyon fidan dikeceğiz.
• Üçüncü köprünün geçeceği toplam alanın yüzde 47'si ormanlık
• a|an,yüzde 15'i Hazine arazisi,
• Yüzde 11 'i askeri bölge; yüzde 11 'i 2B alanı; yüzde 16'sı ise şahıslara ait araziler. Yani tamamı orman değil.
• Köprünün çevre dostu olması için her türlü önlemi alıyoruz.
• Köprünün geçeceği güzergâhta yaban hayatın korunması için her tedbiri alıyoruz. Yaban hayvanlarının geçişleri için Ulaştırma Bakanlığı'yla planlamalar yaptık. Yaban hayatının olduğu yerleri, tünellerle veya viyadüklerle geçeceğiz. Böylece tahribatı asgari seviyeye indireceğiz. Bu konuda en uygun güzergâhı belirleme konusunda mutabık kalındı.
Düzgün Karadaş /Habertürk


Geri Dön