Cahit Turhan: 2019 mega projeler yılı olacak!
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, 2019’un mega projeler yılı olacağını söyledi. Turhan, Kanal İstanbul, Üç Katlı Büyük İstanbul Tüneli gibi projeleri 2019'da başlatacaklarını açıkladı.
2019 mega projeler için önemli bir yıl olacak. Cumhuriyet tarihinin en büyük projesi olan Kanal İstanbul ve Üç Katlı Büyük İstanbul Tüneli gibi projelerin ihale çalışmaları tamamlanmak üzere. İstanbul Boğazı’nı yer altından geçecek.
Para Dergisi'nden Hülya Genç Sertkaya'nın haberine göre, üç Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi’nin 2019’da Yap-İşlet Devret modeli ile ihalesini yapmayı planladıklarını söyleyen Turhan, Kanal İstanbul'u da 2019’da başlatmayı amaçladıklarını kaydetti. Turhan, dünyanın birçok ülkesinden büyük yatırımcıların Kanal İstanbul Projesi hakkında bilgi aldığım ve projede yer almak istediğim açıkladı. Türkiye’nin 40 yıllık hayali olan yüksek hızlı demiryolu projelerine devam ettiklerini belirten Turhan, 2019 yılında da Türkiye’nin dört bir yanında başlattıkları hızlı tren ve yüksek hızlı tren inşa çalışmalarına devam edileceğini dile getirdi. Bakan Turhan, Para Dergisi’ne 2019 yılı hedeflerini ve önceliklerim anlattı...
"DEV PROJELER TAMAMLANACAK"
“2019 yılında da yatırımlara devam edeceğiz” diyen Bakan Turhan, karayollarında şu an mevcut olan bölünmüş ve otoyol çalışmalarına devam edileceğini, dev projelerin tamamlanacağını vurguladı. 16 yılda bölünmüş yollarda bir devrim gerçekleştirdiklerini ifade eden Turhan, 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğunu 26 bin 400 kilometreye çıkardıklarını söyledi. Turhan, bu yılın sonuna kadar da bölünmüş yol uzunluğunu 28 bin 870 kilometreye çıkaracaklarını söyledi.
Büyük ölçekli finansman ihtiyacı olan otoyol projelerinin sağlanan istikrar ve ekonomiye duyulan güven sayesinde kamu-özel işbirliği modeliyle hayata geçirilmeye başlandığını anımsatan Turhan, bu kapsamda Türkiye’nin önemli şehirlerinden İstanbul, Bursa ve İzmir’i birbirine bağlayacak olan 426 kilometre uzunluğundaki otoyol projesinin, resmi bitiş tarihinin 2020 olmasına rağmen 2019 yaz aylarında tamamlanarak hizmete alınmasını planladıklarını aktardı.
Toplam uzunluğu 107 kilometre olan bu yıl tamamlanacağını dile getiren Turhan, “Gelecek yıl Çay-Bolvadin-Emirdağ Yolu, Kahta-Narince-Siverek Yolu, Siverek Çevre Yolu, Antalya Kuzey Çevre Yolu gibi projeleri tamamlayacağız. Bununla birlikte önemli tünel çalışmalarımızdan bazıları olan Malatya-Hekimhan Tünelleri, Ilışar Tüneli, Honaz Tüneli, Alacabel Tüneli, Aşık Şenlik Tüneli Karasu Tüneli, Güzeldere Tüneli, Ilgar tünellerini de hizmete açacağız” dedi.
YHT PROJELERİNE DEVAM
Yüksek hızlı demiryolu projelerine bu yıl devam ettiklerini söyleyen Turhan, An-kara-Eskişehir-İstanbul, Ankara-Konya ve Konya-Eskişehir-İstanbul yüksek hızlı demiryolu hatlarını tamamladıklarını ve 45 milyona yakın insanın bu hatlarda seyahat etmesini sağladıklarını belirtti. 2019’da da Türkiye’nin dört bir yanında başlattıkları hızlı tren (HT) ve yüksek hızlı tren (YHT) inşa çalışmalarına devam edileceğini dile getiren Turhan, Ankara-Sivas yüksek hızlı demiryolu hattı inşasını 2019 sonunda tamamlamak için çalışmaların yoğun bir şekilde sürdürüldüğünü kaydetti. Turhan, Ankara-İzmir yüksek hızlı demiryolu hattının Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak kesimini 2020, Uşak-Manisa-İzmir kesimini 2021’de, Ankara-Bursa hattını ise 2020’de tamamlayarak işletmeye açmayı planladıklarını aktardı. Gayrettepe-Yeni Havalimanı Raylı Sistem bağlantısı ile Sabiha Gökçen Havalimanı demiryolu bağlantısının 2019’da tamamlanacağını vurgulayan Turhan, “Samsun, Amasya, Tokat ve Sivas illerini sınırlarına alan 378 km uzunluğundaki Samsun-Kalın Demiryolu Hattı'nın Modernizasyonu Projesi’ni de 2019’da tamamlamayı amaçlıyoruz. Tek hatlı, sinyalizasyonsuz mevcut demiryolu hattını çağdaş mühendislik standartlarına göre modernize ediyoruz” diye konuştu.
2019 Temmuz'da açılıyor
İstanbul'da yapımı devam eden ve İstanbul'un yeni sembollerinden biri olacak Küçük Çamlıca TV-Radyo Kulesi'ni de 2019 Temmuz’da hizmete vermeyi planlıyoruz. Kulenin 33 ve 34'üncü katlarında deniz seviyesinden 366.5 ve 371 metre yüksekliğinde iki ayrı seyir terası olacak. Kulede 39 ve 40’ıncı katlarda deniz seviyesinden 393.5 ve 398 metre yüksekliğinde birer restoran bulunacak. Çamlıca Kulesi'nin hizmete alınmasıyla Çamlıca'da görüntü kirliliği yaratan televizyon ve cep telefonu vericisi taşıyan kuleler sökülecek. Kule sayesinde frekansların birleşmesi ile elektromanyetik kirlilik de ortadan kalkacak.
DİJİTAL HİZMETLER
Özellikle son bir buçuk yılda, bürokrasinin azaltılması yol haritası kapsamında dijital hizmetlerin belirlenmesi, e-Devlet kapısına entegrasyonu ve süreçlerin koordinasyonuna yönelik pek çok faaliyet gerçekleştirildiğini dile getiren Turhan, 2019 Mayıs sonuna kadar kamudan vatandaş ve özel sektöre tüm dijital hizmetlerin e-Devlet üzerinden sunulmasını hedeflediklerini belirtti. Bin 900’ün üzerinde hizmetin e-Devlet üzerinden entegre edildiğini söyleyen Turhan, öncelikle yerel ve merkezi yönetim hizmetlerinden vatandaşa yönelik olanlar ile abonelik gerektiren altyapı hizmetlerinin e-Devlet üzerinden sunulması amacıyla çalışmaların sürdürüldüğünü aktardı.
Hükümetin Türkiye’nin yüksek katma değerli kendi milli ve yerli ürünlerini üretmesi için büyük çaba sarf ettiğinin altını çizen Turhan, “milli ve yerli üretim” konusunda Bakanlık olarak yaptıkları çalışmalar hakkında da bilgi verdi. TÜLOMSAŞ’m proje sorumluluğunda sürdürülmekte olan Milli Yüksek Hızlı Tren Projesi’nde konsept tasarımın tamamlandığını belirten Turhan, set üretimlerinin S1P (Sanayi İşbirliği Programı) kapsamında yapılacak ihale ile teknoloji transferi yapılarak gerçekleştirilmesinin kararlaştırıldığını, SİP kapsamında yapılan çalışmaların devam ettiğini dile getirdi. Turhan, “Yeni nesil milli elektrikli tren setlerinin (EMU) de görsel ve ön tasarım çalışmaları, komponentlerin teknik şartnameleri, gövde üretim atölyesinin ihale süreci devam ediyor. AB Karşılıklı İşletilebilirlik (TSİ) sertifikasyonu için NoBo seçimi yapıldı. Alüminyum gövde üretiminde kullanılacak olan kaynaklık otomasyon sistemleri ve işleme merkezinin ihale süreci de devam ediyor. Amacımız prototip üretiminin 2019 yılında tamamlanmasıdır” ifadelerini kullandı.
"Kota kalkıyor"
Sabit internet Adil Kullanım Kotalı (AKN) paketlerde 02:00-08:00 saatleri arasındaki internet kullanımlarını geçen yıl AKN'ye dahil etmemeye başladık. 2019‘da AKN uygulamasını tamamen kaldırıyoruz. Bin 799 yerleşim yerine kurulacak 4.5G altyapısının yaklaşık yüzde 45’ini yerli baz istasyonu ULAK ürünleri ile kurmuştuk. Yapımı devam eden bin 472 yerleşim yerine kurulacak 4.5G altyapısının ise yaklaşık yüzde 55'ini ULAK ürünlerinden oluşturuyoruz ve 2019’da tamamlıyoruz. Gelen yeni talepler doğrultusunda 2019’da bin 500 yerleşim yerine daha haberleşme altyapısı hizmeti götürülmesi amacıyla proje çalışmaları devam ederken, 2019 yılı Yatırım Programı’na alınmasını da teklif ettik.
GEBZE-HALKALI HATTI AÇILIYOR
İzmir’den geçen ticari ve transit trafiğin çok fazla olduğunu dile getiren Turhan, İstanbul’a, Kocaeli’ye, Ankara’ya, Aydın’a, Antalya’ya, daha doğrusu Türkiye’nin dört bir yanma giden bütün araçların İzmir’den geçtiğini kaydetti. İzmir’in tüm yollarını ağır vasıtaların doldurduğunu dile getiren Turhan, “Bu noktada tüm transit trafiği şehir dışına alacak olan 76 kilometrelik Menemen-AIiağa-Çandarlı Otoyolu projesini başlatmıştık. Bu projeyi de yine sözleşme tarihinden önce 2019 yılı son çeyreğinde hizmete açmak istiyoruz” dedi. İstanbulluların sabırsızlıkla beklediği ve deneme sürüşleri devam eden Gebze-Halkalı Banliyö Hattı’nı da 2019 yılı başında hizmete gireceğini dile getiren Bakan Turhan, şunları kaydetti: “Banliyö hatlarını hizmete verdiğimizde Gebze-Halkalı arası üç hat olacak. İki hat üzerinden Marmaray ile bütünleşmiş şekilde banliyö işletmesi yapılacak. Üçüncü hat üzerindeyse şehirlerarası ve yük taşımacılığı yapan yüksek hızlı tren işletmesi yapılabilecek. Bu hattın hizmete girmesiyle Üsküdar-Sirkeci arasında seyahat süresi 4 dakika olacak. Ayrılıkçeşme-Kazlıçeşme arası 13 buçuk dakikaya, Söğütlüçeşme-Yenikapı arası 12 dakikaya inecek. Bostancı-Bakırköy arası ise 37 dakika, Gebze- Halkalı arası ise 115 dakikada geçilecek.”
ÜÇ KATLI TÜNEL İHALESİ
Bakanlık uhdesinde dünyanın en büyük projelerini başlattıklarını, birçoğunu tamamladıklarını belirten Turhan, önemli bir bölümünün ise inşaatlarının devam ettiğini dile getirdi. Gebze Orhangazi-İzmir Otoyolu, 1915 Çanakkale Köprüsü gibi mega projelerin devam ettiğini dile getiren Turhan, çalışmaların takviminde ilerlediği 1915 Çanakkale Köprüsü’nün keson temellerinin Mart ayında atılmasının planlandığını aktardı. Üç Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi’nin 2019’da Yap-İşlet Devret Modeli ile ihalesini yapmayı planladıklarını vurgulayan Turhan, şunları söyledi:
“Bu tünel ile Boğaziçi Köprüsü aksının ihtiyaç duyduğu metro tüneli ile Fatih Sultan Mehmet Köprüsü aksının ihtiyaç duyduğu karayolu tüneli iki köprünün ortasında birleştirilerek tek seferde geçilecek. Günde 6.5 milyon insanın kullanacağı toplam dokuz farklı raylı sistem, ekspres metro ile birbirine bağlanacak. 30.2 km uzunluğundaki Raylı Sistem İncirli-Gayrettepe-Altunizade-Söğütlüçeşme arasında 15 istasyonda hizmet verecek. 10 istasyonda 11 raylı sistem hattına entegre olacak.” Dünyanın en büyük projelerinden olacak Kanal İstanbul’a, Türkiye’nin vizyon projelerinden biri olduğu için büyük önem verdiklerini söyleyen Turhan, projenin İstanbul Boğazı’nın deniz trafiğinde giderek artan sorunlara çözüm olması yönünden de büyük önem taşıdığını dile getirdi. Şu an dünyanın birçok ülkesinden büyük yatırımcıların gelip proje hakkında bilgi aldığını belirten Turhan, “Bir yatırım projesi olarak Cumhuriyet tarihimizin en büyük projesi olacak bu projeye katılmak istediklerini belirtiyorlar. Amacımız 2019 yılı içerisinde bu projeyi başlatmak” dedi.