Genel

Çalışma Bakanlığı müfettişlerinin ilk raporu: Üretime daldılar insanı unuttular!

İstanbul'da 10 işçinin öldüğü asansör faciasını inceleyen Çalışma Bakanlığı müfettişlerinin ilk raporu: "Asansörü en üstte tutan stoper yok, halat ve paraşüt sistemi yok, acemi işçiler çalıştırıldı. İşletme hatası var..."

İstanbul'da 10 işçinin öldüğü asansör faciasını inceleyen Çalışma Bakanlığı müfettişlerinin ilk raporu: "Asansörü en üstte tutan stoper yok, halat ve paraşüt sistemi yok, acemi işçiler çalıştırıldı. İşletme hatası var."


Başbakanlık ve Çalışma Bakanlığı müfettişleri Torunlar İnşaat'ta yaşanan ve 10 kişinin öldüğü asansör faciasının ardından şantiyede yaptıkları incelemelerde olay yeri fotoğraflarını delil olarak dosyada yer aldı. Delil olarak alınan fotoğraflarda düşmeye neden olan kırılan dişlilerin fotoğrafları da bulunuyor. Müfettişlerden gelen ilk raporda belirlenen üç ihmal şöyle: 


* DURDURACAK PARÇA TAKILMADI: Kazaya asansörü en üstte durdurmaya yarayan bir yerde 'son nokta' olarak kabul edilen bölümde yer alan 'stoper' parçalarının takılmaması neden oldu. Bu parça takılı olmadığı için olay meydana geldi. Raylardan bir bölümü çıkan asansörü, üzerindeki yükle taşıyamayan dişliler de kırıldı ve asansör zemine çakıldı. 

* PARAŞÜT, HALAT YOK: Yük taşıyan asansörler ile işçileri taşıyanların ayrı olması gerekirken ikisinin de bir arada olduğu belirlendi. Firmaların hem insan hem de yük taşımayı bir arada yapmaları halinde emniyet amaçlı kullanmaları gereken, halat ve paraşüt sisteminin de ilk tespitlere göre asansörde olmadığı saptandı. 

* ACEMİ İŞÇİLER KULLANDI: Asansörü genellikle işe yeni başlayan acemi işçilerin kullanması oldu. Son kazada da asansörü kullanan operatör işçinin de, 5 gün önce çalışmaya başladığı için deneyimsiz olduğu ortaya çıktı. 


'KAZA İŞLETME HATASI' 

Müfettişlerin incelemelerini tamamladığını ve delillendirme yaptığını belirten Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanı Mehmet Tezel, "Arkadaşlarımız şimdi ifade alma işlemine geçtiler. En ince ayrıntısına kadar takip ediyorlar. Tespit ettikleri önemli, insan hayatına neden olan aksaklıklar var. Bu kazaya tamamen işletme hatası neden olmuş. Bunlar, üretime dalmışlar, insan emniyetini unutmuşlar" dedi. Kazanın nedenini asansörü en üstte tutması gereken stoperin takılmaması olarak belirten Tezel, "Bu kadar küçük parçayı takmazsan facia olur. Ehliyetsiz kişilere asansörü insanların canını teslim etmişler. Bir de asansörün istiap haddinin 2 bin 700 kilo olduğu söyleniyor. Ama bu aşılmış gibi. Yük ve insan taşıyan asansörler farklı olur. Burada ikisini bir arada taşımışlar ve gerekli önlemi almamışlar." 


4 KİŞİ TUTUKLANDI

Kazayla ilgili İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı'nca yürütülen soruşturmada 4 kişi tutuklandı. Soruşturma kapsamında önceki gün ifadeye çağrılan 5 kişinin ardından dün de 6 kişininin ifadesine başvuruldu. Emniyet'te işlemleri tamamlanan 11 şüpheli dün İstanbul Adliyesi'ne sevk edildi. Bir şüpheli ise doğrudan giderek ifade verdiği savcılık tarafından serbest bırakıldı. Soruşturmayı yürüten Cumhuriyet Savcısı Erdal Bağcı, 11 şüphelinin 6'sını tutuklanmaları istemiyle mahkemeye sevk ederken, 5 şüpheliyi serbest bıraktı. Nöbetçi mahkeme, Şirketin Proje Müdürü Murat Aytimur, Teknik Sorumlu Adem Akyıldız, Teknik Şef Önder Türksoy ile Asansör Teknik Sorumlusu Turgay Dalkıç'ın 'Birden fazla kişinin taksirle ölümüne neden olmak' suçlamasıyla tutuklanmasına karar verdi. Şirketin Genel Müdürü Orhan Demirel ile Mali İdari İşler Müdürü Metin Karakoç ise yurtdışı yasağı getirilerek serbest bırakıldı. 


Ali OKTAY - Mustafa KAYA / Sabah