Çanakkale Boğaz Köprüsü güzergahındaki arsaların fiyatları 2'ye katlandı!
Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün ihalesi için gün sayılıyor. İhalenin 2016 başında yapılması bekleniyor. Son bir yılda köprü güzergahındaki arazi fiyatları iki kat arttı. Arazi sahipleri beklemede, yatırımcılar ise arazi peşinde...
Türkiye'de şu anda iki büyük köprü inşaatı bütün hızıyla sürüyor; İstanbul'daki üçüncü boğaz köprüsü ile İzmit Körfez Geçişi köprüsü. Gelecek yıl bunlara muhtemelen bir yenisi ilave olacak. Çanakkale Boğazı Köprüsü... İlk ikisinin tamamlanması konusunda çok yol alınırken şimdi gözler Çanakkale Köprüsü'ne çevrilmiş durumda. Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün ihalesinin 2016'nın başında yapılması bekleniyor. Bu köprü için ilk olarak belirlenen Sarıçay-Kilitbahir güzergâhı, tarihi Gelibolu Yarımadası'na zarar vereceği endişesiyle, Sütlüce(Gelibolu) - Şekerkaya(Lapseki) olarak değiştirildi. Yapılan çalışmalarla sonucunda yeni güzergah olarak Avrupa yakasında Gelibolu ilçesinin 7.5 kilometre güneyindeki Sütlüce Köyü ile Anadolu yakasındaki Lapseki ilçesinin 2.5 kilometre güneyindeki Şekerkaya mevkii belirlendi.
YATIRIM MALİYETİ 9.8 MİLYAR TL
Güzergahın değişmesi ile köprünün boyu da uzadı. Eski güzergahta bin 400 metre olan iki ayak arasındaki uzunluk, yeni güzergahta bin 600 metreye çıktı. Dünyanın en uzun dördüncü asma köprüsü olacak yeni köprünün orta açıklığı 2 bin 23 metre, toplam uzunluğu ise 3 bin 623 metre olarak planlandı. Çanakkale Köprüsü, 324.415 kilometre uzunluğundaki Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu projesinin en önemli parçalarından birini oluşturuyor. Çanakkale Köprüsü ve Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu projeleri yap-işlet-devret modeliyle ihale edilecek. İhalenin bu yıl içerisinde yapılması bekleniyor. Proje güzergahı üç gidiş üç geliş olmak üzere toplam altı şerit olarak planlandı.
Çanakkale Köprüsü ve otoyol projesinin toplamda 9 milyar 843 milyon TL'ye mal olması planlanıyor. İnşaatının 2019 sonunda tamamlanması ve otoyolun 2020'de faaliyete açılması planlanıyor.
OTOYOL GÜZERGAHI
Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi, Trakya'dan gelerek Ege ve Akdeniz bölgelerine gidecek trafiğin Çanakkale üzerinden geçmesini sağlayacak. Otoyol, Kınalı Kavşağı'nda Kuzey Marmara Otoyolu ile buluşacak. Ardından, Tekirdağ'dan geçip, Çanakkale'nin Gelibolu ilçesinin 7.5 kilometre güneyindeki Sütlüce Köyü'nden Lapseki İlçesi'nin 2.5 kilometre güneyindeki Şekerkaya mevkiine ulaşacak. Daha sonra LapsekiÇan-Yenice ve İvrindi güzergahını izleyerek, Balıkesir'in Savaştepe İlçesi'nde Gebze-Izmir Otoyolu ile birleşecek.
Hakan ERİLKUN / Altın Emlak Genel Müdürü
"Değeri beş kat artan araziler var"
2015 sonunda yapılacağı duyurulan köprü ihalesi, ilk gerçekleştirilecek projelerden biri olacak. İhale 2016 başında tamamlanacak. Bölgede arsa-arazi fiyatlarındaki hareketliliğin yılsonuna kadar maksimum düzeyi bulması bekleniyor. Öyle ki, bazı köylerdeki araziler, köprüye yakınlığın avantajını kullanarak önceki değerlerinin beş katına kadar çıkabiliyor. Bu bölgelerin başında Lapseki Merkez ve Çardak Beldesi geliyor. Zira köprünün en önemli fonksiyonu Çanakkale Merkez ile Lapseki arasını çok yakınlaştıracak olması. Lapseki merkezde yaz başında metrekaresi 250 TL'den alıcı bulan arsa-arazi fiyatları bu dönem 450 TL'ye kadar çıktı. Köprüye çok yakın olan Çardak'ta ise metrekaresi 8 TL olan fiyatlar bu dönem 19 TL'ye kadar çıktı. Gelibolu tarafında en çok pirim yapan yerler Koruköy ve Burhanlı oldu. Burhanlı'da metrekare fiyatı son beş ayda iki katına çıktı ve 30 TL'ye ulaştı. Koruköy'de ise metrekare fiyatları 60-65 TL aralığında.
Çanakkale Boğaz Köprüsü projesi
Çanakkale Boğaz Köprüsü projesi için detaylar netleşti. Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'na 30 Mart 2015 tarihinde resmi başvuru yapıldı.
Önümüzdeki yılın başında ihalesinin yapılması beklenen Çanakkale Boğaz Köprüsü, Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale- Savaştepe Otoyolu 1.Kesimi (Boğaz köprüsü kesimi hariç) ve Kınalı-TekirdağÇanakkale-Savaştepe Otoyolu 2. Kesimi (Boğaz köprüsü kesimi dahil) 324 kilometre uzunluğunda olacak.
1. Kesim otoyol toplam uzunluğu 278 kilometre olarak, İstanbul'un Silivri İlçesi, Tekirdağ'ın Marmara Ereğlisi, Çorlu, Süleymanpaşa ve Malkara ilçeleri, Çanakkale'nin Gelibolu, Lapseki, Çan ve Yenice ilçeleri, Balıkesir'in Balya ve Merkez ilçelerinden geçecek.
2. Kesim otoyol ise esasen sadece boğaz kesimi ve bağlantı yolları olup, toplam uzunluğu 47 kilometre olarak Çanakkale'nin Gelibolu ve Lapseki ilçelerinden geçecek.
Yapılacak 1. ve 2. kesim otoyolu, yap-işlet -devret modeli kapsamında olacak. Proje güzergahı üç gidiş üç geliş olmak üzere toplam altı şerit olarak planlandı.
Çanakkale Boğaz Köprüsü inşaatının 2019 sonunda tamamlanması ve otoyolun 2020 yılında faaliyete açılması hedefleniyor.
Toplam uzunluğu 324 km olan Kınalı-Tekirdağ- Çanakkale Savaştepe Otoyolu Projesi kapsamında otoyol üzerinde, Kınalı ve Balıkesir Batı otoyol bağlantıları ile birlikte toplam 20 adet kavşak ya da giriş- çıkış istasyonu yer alacak.
KÖYLER MARKAJ ALTINDA
Çanakkale'ye yapılacak olan köprü projesi, doğal olarak Gelibolu ve Lapseki bölgesinde heyecan yarattı. Lapseki ve çevresindeki köylerde son dönemde yoğun bir hareketlilik var. Bölgedeki köylüler, tarlalarının değerleneceği beklentisi içinde. Bölge arazi yatırımı yapanların yoğun ilgisi ile karşı karşıya, adeta markaja alınmış durumda.
Avrupa yakasındaki ayaklarının kurulacağı Gelibolu ise gayrimenkul yatırımcıları açısından adeta altın çağını yaşıyor, ilçede, şu anda tüm gayrimenkul türlerinde talep patlaması yaşanıyor. Bu durum ilçenin Bolayır ve Sütlüce köyleri için de geçerli. Sütlüce Köyü'ndeki arazilerin fiyatlarında geçen yıla oranla iki misli artışlar olduğu belirtiliyor. Öyle ki, geçtiğimiz yıl dönümü 800 ile 4.500 TL arasında olan araziler, yaklaşık iki kat değerlenerek, bugün 1.900 ile 9.500 TL arasında fiyatlardan satılıyor.
Şu an bu bölgede satılık arsa bulmak çok zor. Satılık olanların fiyatı ise yüksek. Örneğin, Sütlüce'de geçtiğimiz yıl dönümü 1.500 TL olan yüzde 1 imar hakkı olan arazilerin dönümüne bugün 3.000 TL isteniyor. Sütlüce gibi Bolayır Köyü'ndeki arazilerin fiyatı da katlanmış durumda. 2014'te dönümüne 4.500 TL fiyat biçilen köydeki arazilerin bugünkü fiyatı 9.500 TL'ye ulaşmış.
LAPSEKİ KÖPRÜYÜ BEKLİYOR
Çanakkale Boğazı'nın Anadolu yakasında yer alan, Lapseki'nin merkez ve merkeze yakın mahallerinde ki arsaların metrekare fiyatları da geçtiğimiz yıla oranla üç kat artış göstermiş durumda. Geçtiğimiz yıl metrekaresine ortalama 150 TL tutarında bir fiyat istenen Lapseki'nin merkez ve merkeze yakın mahallerindeki yüzde 20 imarlı arsaların metrekaresi bugünlerde ortalama 450 TL'den satılıyor.
Lapseki, Çan ve Biga arasındaki köyler de köprü projesinin gündeme gelmesinden bu yana yatırımcılar tarafından sıkça ziyaret ediliyor. Bu köylerdeki arazilerin fiyatlarında da geçen yıla oranla yaklaşık iki kat artış söz konusu. Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi doğrultusunda yer alan Lapseki, Çan ve Biga ilçelerine bağlı köylerde, yüzde 20 imarlı arazilerin ortalama metrekare fiyatı, şu anda 2 TL'den başlayıp, yerine ve konumuna göre 27 TL'ye kadar çıkıyor. Bu arazilerin geçtiğimiz yıl ortalama metrekare fiyatı 1 ile 15 TL arasındaydı.
EN ÇOK PRİM YAPAN KÖY
Şekerkaya mevkiine en yakın köy olan Suluca, köprünün hemen altında yer alacak. Çanakkale Lapseki duble yoluna da yakın olan Suluca, Lapseki'ye yaklaşık 5 kilometre uzaklıkta. Tarihte 93 Harbi olarak bilinen 1877-78 Osmanlı-Rus Harbi nedeniyle Balkan göçmenleri tarafından kurulan köy 100 haneli. 5 bin dönüm tarım arazisine sahip olan köyün başlıca geçim kaynağı meyvecilik. Köprü ayaklarının buraya kurulacak olması, Suluca halkını memnun etmiş. Arazilerinin bu şekilde değerleneceği beklentisi içerisine giren köy halkı, özellikle İstanbul'dan birçok ziyaretçinin arsa bakmak için köye geldiğine işaret ediyor.
Köyde, deniz kenarında olan arazilerin metrekaresine ortalama 180 TL isteniyor.
GÖKKÖY DE DEĞERLENDİ
Şekerkaya mevkiine en yakın köylerden bir diğeri de Gökköy. Köy, Şekerkaya'ya yaklaşık 5, Çanakkale Lapseki duble yoluna ise 4 kilometre mesafede. 500 yıllık bir geçmişe sahip olan Gökköy de 100 haneli. Yaklaşık 5 bin dönüm tarım arazisine sahip olan bu köyün de en önemli geçim kaynağı sebze ve meyvecilik. Çanakkale Boğazı'na hakim bir tepede yer alan Gökköy, manzarasından dolayı özellikle arsa yatırımcıları tarafından yoğun talep görüyor. Yaklaşık 10 yıllık bir sürede köydeki bin dönüme yakın arazinin el değiştirdiği köylüler tarafından ifade ediliyor. Köydeki araziler oldukça değerli. Öyle ki, geçtiğimiz yıl metrekaresi 4 TL'den satılan arazilerin bugünkü fiyatının 12 TL'ye kadar çıktığı söyleniyor.
Para