Genel

Çanakkale'de büyük bir değişim yaşanacak!

Çanakkale Valisi Güngör Azim Tuna, Çanakkale Boğazı'na yapılacak Türkiye'nin en uzun asma köprüsüne ilişkin, “Köprü ve bağlantılı yolların yapılmasıyla çok kentte büyük bir değişim yaşanacağını” bildirdi

 

Çanakkale Valisi Güngör Azim Tuna, Çanakkale Boğazı'na yapılacak Türkiye'nin en uzun asma köprüsüne ilişkin, “Köprü ve bağlantılı yolların yapılmasıyla çok kentte büyük bir değişim yaşanacağını” bildirdi. Tuna, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının 2023 hedefleri arasında yer alan Çanakkale-Tekirdağ-Kınalı Ayrımı Balıkesir Otoyol Projesi kapsamında yapılacak 3 bin 623 metrelik asma köprüye ilişkin yaptığı değerlendirmede, bu yatırımın, ulaşılabilirliği daha da kolaylaştıracağını söyledi.          “Köprünün geçeceğini tahmin ettikleri yerlerde arazi alıyorlar”   Valilik olarak geçen hafta yaptıkları “2012 Turizm Zirvesi”nde ulaşım ve destinasyon kavramının öne çıktığını anımsatan Tuna, köprü ve bağlantılı yolların yapılmasıyla birlikte çok kentte büyük bir değişim yaşanacağını bildirdi. Bunu şimdiden herkesin görebilmesi gerektiğine dikkate çeken Tuna, “Görenler de zaten çoktan gereğini kendilerince yapıyorlar. Arazi alıyorlar, arazilere yatırım yapıyorlar. Köprünün geçeceğini tahmin ettikleri yerlerde arazi alıyorlar” diye konuştu. “Köprünün yapılması büyük bir gelişmeyi de beraberinde getirecek. Zaten buradan geçecek olan araçlar geçmiyor muydu Geçiyordu feribotla. Ama bu biraz İstanbul'un yükünü de bir şekilde alacak” diyen Tuna, şöyle devam etti:   “Gebze üzerinden Bursa'ya yeni bir otoyol geçişi var ve bu devam ediyor. Yapılacak köprü orayı olumsuz etkiler mi diye baktığımızda çünkü oraya yatırım yapan kişi de mutlaka bazı hesapları var, ona göre yapıyordur. Böyle bir alternatif yol onların hesaplarını nasıl etkileyecek. Çok olumsuz etkilemeyeceği düşünülüyor ki Karayolları Genel Müdürlüğü de böyle bir açıklama yaptı. Burasının hitap ettiği kesim farklı olacak. Balkanlardan gelen ve İstanbul'un Avrupa yakasındaki belli bir ağırlığı burası çekecek. Sahilden gelen yol sonra köprüyle bu şekilde geçerek, yine İzmir'e giden otobana birleşecek.”   “Çanakkale özel bir bölge”   Çanakkale'nin özel bir bölge olduğunu vurgulayan Tuna, ilin birçok noktasının gerek kültür varlığı, gerek tabiat varlığı yönüyle koruma altına alındığını, tescillendiğini hatırlattı. Bölgenin kısmen milli park olan yerlerinin bulunduğunu kaydeden Vali Tuna, yollarla birlikte çok plansız, programsız ve rastgele bir gelişmenin olamayacağını dile getirdi.   Tuna, şöyle konuştu:   “Baktığımız zaman tamamen ilginin belli notalara çekilmesidir. Birkaç sansasyonel şey oluyor, belli bir yere dikkatleri çekildiği zaman insanlar merak edip gidiyorlar. Mesela Gökçeada. 'Uçak seferleri başladı' haberleri çıktı, birden bire ziyaretçi patlaması yaşandı. Aynı şekilde köprü ile birlikte Çanakkale de daha çok gündeme gelecek, konuşulacak. Buraya ilgi zaten arttı son senelerde, bunu görüyoruz. Bunun daha da artacağını düşünüyorum. Son dönemde Avrupa'dan gelen gurbetçilerimiz de özellikle gelip görmek istiyorlar burasını. Hatta memleketlerine giderken buradan gelip, geçiyorlar. Bu belki en çok onların işine yarayacak. Çanakkale'ye daha kısa sürede ulaşabilecekleri için otoyoldan gelecekler. Bu otoyolla, köprü ile birlikte şehri ziyaret eden ziyaretçi sayısında çok büyük bir artış olacağını düşünüyorum.”   “Mesafesi çok uzun”   Vali Tuna, “Köprünün geçiş noktası henüz tam belli değil diyorlar. Şu an zikredilen, telaffuz edilen yerler var Gelibolu-Lapseki diye. Neresinde ne kadar mesafeli olacak Çanakkale'ye daha mı yakın olacak, hala bunun netleşmediğini düşünüyorum” dedi. Tuna, konuşmasını şöyle sürdürdü:;   “Sözü geçen mesafe çok uzun. 3 bin 600 metre civarında büyük bir rakam. Bunun teknik yönden projesi yapılıyor. Teknik adamlar mutlaka etüt etmişlerdir, ediyorlardır. Ama fizıbıl bir şey midir Açıkçası çok emin değilim. Bu kadar büyük bir mesafe... Çünkü köprü yaparken eğer belli bir sürede harcadığınız masrafı geri çıkarmayı hesaplıyorsanız, planlıyorsanız çok fizıbıl bir şey gibi gelmiyor. Çünkü mesafenin daha dar olduğu daha kolay geçiş yapılabilecek yerler var. Burada bin metreden köprü yapınca mesela 10 milyar dolar harcıyorsanız. 2 bin metre mesafeden yapınca bunun iki misli yani 20 milyar dolar harcamıyorsunuz. Bu üçe, 4'e katlıyor. Yani uzadıkça mesafe kadar artmıyor masraf. Çok daha fazla artıyor. Böyle olunca çok fizıbıl gelmiyor ama tabii ki buna biz karar vermiyoruz. Teknik adamların raporuna göre yetkililerimiz karar verecek. Kaynakların etkin ve optimum kullanımı tabii ki söz konusu. Bu her zaman değişebilecek kararlar diye düşünüyorum. İhale yapılmadığı sürece biz ne desek yalandır. 2013 içerisinde ihalenin yapılacağını açıklamışlar. Öyle bir şey varsa zaten çok zaman yok. Zaten 2012'ye girdik, 2013 içerisinde de bunu göreceğiz. İhalesi yapılırsa tamam artık doğrudur, yeri de bellidir ve kısa zamanda da bunun biteceğini düşünmemiz lazım. Ona göre de hızlı bir şekilde il olarak kendimizi hazırlamamız gerekir diye düşünüyorum.”   HÜRRİYET