Merak Edilenler

Cari hesap nedir? Cari hesap takibi nasıl yapılır 2022?

Cari hesap, muhasebeyle ilgili bir terim olmakla birlikte, bir işletme sahibinin takibini iyi yapması gereken konular arasında yer alıyor. Peki, cari hesap nedir? Cari hesap takibi nasıl yapılır?  Maddesinde yapılmıştır

Cari hesap, işletmelerde alacak ile verecek dengesinin kurulması açısından oldukça önemlidir ve tanımı Ticaret Kanunu’nun 89. Maddesinde yapılmıştır. İşletmeler için hayati önem taşıyan cari hesap takibini yapabilmek için ise birden çok yol vardır…

CARİ HESAP NEDİR?

Cari hesap, bir şirketin tedarikçileri ve tedarikçileri ile arasında gerçekleşen tüm işlemlerin toplandığı hesaba verilen isimdir.

Bir müşteriye mal ya da hizmet satıldığında alacak yazılır veya fatura kesilir. Aynı işlem tedarikçiler için de geçerlidir. Alınmış olunan mal veya hizmet sonucunda da gider yazılır veya faturası oluşturulur.

Cari hesap, Ticaret Kanununun 89. maddesinde; “İki kişinin herhangi bir hukuki sebep veya ilişkiden doğan alacaklarını teker teker ve ayrı ayrı istemekten karşılıklı olarak vazgeçip bunları kalem kalem alacak ve borç şekline çevirerek hesabın kesilmesinden sonra çıkacak artan tutarı isteyebileceklerine ilişkin sözleşme” olarak tarif edilmiştir.

Cari hesap, özellikle karşılıklı olarak uzun süre alışveriş yapan şirketler için daha önemli bir konudur. Bir hizmet veya ürün satışı yapan ve o hizmet ve ürünü alan kişinin para, hizmet, mal ve diğer hususlar nedeniyle birbirlerindeki alacaklarını ayrı ayrı istemekten karşılıklı olarak vazgeçmesi ve bunları hesap kesim tarihinde ödemek üzere kaydettikleri hesap olarak işlev görmektedir.

CARİ HESAP TAKİBİ NASIL YAPILIR?

Cari hesap takibi hem klasik defter tutma yönetimiyle hem bilgisayarda hem de artık günümüzde online olarak yapılabilmektedir.

Defter ile cari hesap takibi yapılırken, defter üçe parçaya ayrılır. İlk bölüme, müşterilerden alacaklar, ikinci bölüme müşteriye verilecekler yazılırken, son bölüme ise vergi borçları gibi diğer borçlar ve alacaklar kaydedilir. 

Cari hesap takibi Excel üzerinden yapılacaksa her tedarikçi ve müşteri için ayrı ayrı hazırlanmış cari hesap kartları oluşturulması gerekir. Bu kartlarda, cari hesap tipi, ad/unvan, takip numarası, borç bakiyesi ve alacak bakiyesi gibi bilgiler işlenmeli ayrıca bu kartlar sürekli güncellenmelidir.

Her iki takip sistemi de zaman geçtikçe karmaşıklaşacağı için takip işlemi gittikçe zor bir durum olabilir. Bazı şirketler ise sırf bu işlem için bir personel bulundurur ki bu personel masaüstü bir muhasebe programı ile süreci daha doğru yönetebilir. 

İbraz ne demek? İbraz etmek ne anlama geliyor?