CarrefourSa bu yılın ilk yarısında 4.4 milyon lira kar elde etti!
Sabancı Holding, 17 çeyrektir zarar eden CarrefourSA'yı bu yılın ilk yarısında 4.4 milyon lira kâra geçirdi. CarrefourSA Genel Müdürü Nane, "CarrefourSA hasta bir şirketti. Biz onu iyileştirdik" dedi
Fransız Carrefour'dan çoğunluk hisselerini aldıktan sonra direksiyonun başına geçen Sabancı Holding, CarrefourSA'yı 5 yıl sonra kâra geçirdi. 17 çeyrek üst üste zarar eden şirketin ilk 6 aylık kârı 4.4 milyon TL oldu. CarrefourSA Genel Müdürü Mehmet Nane, "Hasta bir şirketti. Biz onu iyileştirdik" dedi. Nane ile şirketin tedavi sürecini ve perakende sektörünü konuştuk...
Bu yılki ilk yarı bilançonuza göre şirketinizin hem cirosu hem de kârı arttı. Bunu nasıl sağladınız?
Tek kelime ile bunu glokalizasyon ile açıklıyorum. Yani yerel ile global know-how'ı birleştirdik. Carrefour Grubu dünyanın en büyük ikinci perakendecisi. Büyük bir know-how'ı var. Bizim de yerel bilgimiz kuvvetliydi. İkisini harmanladık.
Bu yönteme bir örnek verebilir misiniz?
Örneğin beyaz üzümü ele alalım. Beyaz üzüm Ege'de kuş üzümü yani çekirdeksiz olarak tercih edilir. Oysa güneyde iri ve çekirdekli olanı tüketilir. Siz bir perakende zinciri olarak tek çeşit üzümü Türkiye'nin bütün illerine dağıtırsanız, o üzüm bir bölgede satılamayacaktır. İşte biz tüketici tercihlerine göre plan yapıyoruz.
Perakende sektöründe rekabet çok sert. Hemen hemen bütün şirketler zarar açıklıyor. Bu durum ne kadar daha sürer?
Zarar bir şirketin hastalığıdır. Sürekli zarar eden bir şirket ya kapanır, ya satılır, ya da birleşmeye maruz kalır. Biz de son 5 yıldır yani 17 çeyrektir zarar etmiştik. Bunu bir şekilde kırmamız lazımdı. Ve çalışmalarımız bize doğru yolda olduğumuzu gösterdi. Şirketi ilk 6 ayda kâra geçirdik. Yani CarrefourSA hastaydı, biz onu iyileştirdik.
HİÇBİR MAĞAZAMIZA AŞIK DEĞİLİZ
Peki sektörde nasıl bir değişim öngürüyorsunuz?
2015'te kondolidasyonlar artacak. Eğer kârsız bir şirketseniz ve bu kronik hal alırsa sermayedarın şirketi taşıma gücü bir yere kadardır. Türkiye'de son 10 yılda başarılı bir yerelleşme hamlesi oldu. Birçok yerel zincir kuruldu. Kurumsallaşmasını tamamlayan firmalar büyümeye devam etti. Bunu başaramayanlar birleşmeye, zincirlerini satmaya başladı. Bu satış gittikçe artacak.
Son olarak Ümraniye CarrefourSA mağazasını kapattınız. Sırada başka mağazalar da var mı?
Son bir yılda 30'un üzerinde mağaza kapattık. Ama 80'nin üzerinde mağaza açtık. Perakende portföyü çok dinamik. Zarar eden mağaza belli bir süre taşınır. Sonra yoğun bakıma alınır. Eğer yanıt vermiyorsa kapatılır. Biz hiçbir mağazamıza aşık değiliz. Hiçbir yükü sırtımızda taşımak istemiyoruz.
700 KİŞİYİ İŞE ALDIK, SAYI 1.000'E ÇIKACAK
Mehmet Nane, şirketi yeniden yapılandırma sürecinde bugüne kadar 700 kişiyi işe aldıklarını söyledi. Yıl sonuna kadar rakamın 1.000'e çıkacağını belirten Nane, "Halen 7 bin 400 kişilik istihdamımız var. Rakam yıl sonunda 7 bin 700'e yükselecek" dedi. Son bir yıldır mağaza yatırımları ve altyapıya 110 milyon TL yatırım yaptıklarını açıklayan Nane, "Türkiye'de tüketicinin hem beynine hem de kalbine hitap ederek bir 'Love Mark' yani sevilen marka olmak istiyoruz. Bunun için yatırımlarımız sürecek" diye konuştu.
MAĞAZA SAYISI YIL SONUNDA 300 OLACAK
CarefourSA'nın halen 285 mağazası bulunuyor. Yıl sonuna kadar rakamın 300'e çıkacağını söyleyen Mehmet Nane, "Bu yıl 100 yeni mağaza açmış olacağız" dedi. Bu yıl 4 yeni mağaza formatı oluşturduklarının altını çizen Nane, "CarrefourSA hipermarket, CarrefuourSA süper, CarrefourSA mini ve CarrefourSA gurme olarak yeni bir konsept çalışmamız oldu. Tabela değişimlerini de tamamladık. Her müşteri grubuna hitap ediyoruz" şeklinde konuştu.
HİPERMARKET FORMATI DEĞİŞİYOR
Mehmet Nane, perakendedeki yeni trendin süper ve mini format olduğunu söyledi. Türkiye'ye 1993'te 14 bin metrekarelik dev hipermarketiyle gelen CarrefourSA'nın da artık bu formatı değiştirdiğini belirten Nane, "Artık biz 3-5 bin metrekarelik hipermarketler açıyoruz. Çünkü Türkiye'de ihtisas mağazacılığı oldukça gelişti. Tekstil, ev perakendeciliği yapan markalar var. Tüketici ev eşyası alacağı zaman bu mağazalara gidiyor. Dolayısıyla biz daha çok süper ve mini konseptli mağazalar açıyoruz" dedi. Nane, bu yıl sonundaki ciro hedeflerine ilişkin de şunları söyledi: "Bu yılı 3 milyar TL ciro ile kapatacağız. 2016 hedefimiz ise 5 milyar TL'ye ulaşmak. Geçen yıl sonu itibarıyla yüzde 2 olan faiz-vergi öncesi kâr marjımızı (EBİTTA) da 2016'da yüzde 5'e ulaştıracağız."
DEVLERİN AYAKKABIDA YENİ ROTASI TÜRKİYE
Ayakkabı ithalatına getirilen ve bugün yürürlüğe girecek olan ek vergi, üreticinin yüzünü güldürdü. Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Hüseyin Çetin ithalatın azalacağını belirterek, Zara gibi dünya devlerinin Türkiye'de üretim için şirketlerle görüşmeye başladığını açıkladı. Türkiye'de faaliyet gösteren ve ithal ayakkabı satan büyük zincirlerin de üretimi yakın markaja aldığını söyleyen Çetin, "Türkiye Ortadoğu'nun üretim üssü olacak" diye konuştu.
6. BÖLGE'DE YATIRIM UÇACAK
İstanbul'da faaliyet gösteren çok sayıda firmanın bugünlerde 5 ve 6'ncı Bölgeler'de yatırım yapmak için kolları sıvadığını kaydeden Çetin, "Türkiye'de yüksek teknolojili ayakkabı üretilmediğini savunarak yıllarca ithalat yaptılar. Halbuki Türkiye'de üretilemeyen hiçbir şey yok" dedi. Türkiye'de Hello Kitty, Benetton gibi yabancı markaların distribütörü olan Hakan Çanta'nın sahibi Hakan Hacısoyu da ithalatı azaltıp Türkiye'de üretim yaptıracaklarını açıkladı.
BAŞBAKAN'A İSTİHDAM SÖZÜ
Geçtiğimiz günlerde İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği, Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği gibi birçok sivil toplum kuruluşu gazetelere Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'a ithalata getirilen ek vergiden dolayı teşekkür ilânı verdi. Kuruluş temsilcileri ilanda Başbakan'a 90 bin kişilik yeni istihdam ve 2023'te 2.5 milyar dolarlık ihracat sözü verdi.
'MİLLİ BİR MESELE OLMUŞTU'
Deri Sanayicileri Derneği ve Deri Tanıtım Grubu Başkanı Erdal Matraş, Türkiye'deki üretimin artması için ithalata ek vergi getirilmesini 2007'den beri istediklerini söyledi. Hem deri hem de ayakkabı sektörünün ulaştığı büyük cirolardan sonra bunun artık milli bir mesele haline dönüştüğünü belirten Matraş, "Alınan karar Türkiye'de üretimi ve istihdamı artıracak" diye konuştu.
PERAKENDECİ SOKAĞA DÖNÜYOR
AVM'lerin yüksek fiyatlı ortak gider masrafları kiracıları bıktırdı. Markalar artık caddelere yönelmeye başladı. AVM yönetimlerinin kurallarına uymak zorunda olmadan bağımsız hareket etmek isteyen patronlar, Türkiye'deki önemli caddelerde yer arayışına başladı. Twigy'nin Yönetim Kurulu Başkanı ve Birleşmiş Markalar Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Sinan Öncel, "Birçok AVM'nin boş kalan mağazaları var. Kiracı bulmakta zorlanıyorlar. Öte yandan caddeler bizim için çok değerlendi. Örneğin Ümraniye Alemdağ Caddesi şu anda Türkiye'nin en önemli lokasyonlarından biri haline geldi" dedi.
CADDEDE KİRALAR UÇTU
Perakendecilerin artan talebi cadde mağazalarındaki kiraları uçurdu. Ümraniye Alemdağ Caddesi'nde aylık kira fiyatları 30-40 bin TL'ye çıktı. Emlak Dünyası'nın sahibi Yavuz Öztürk, "Bu caddede çok fazla yer bulunamıyor. Bölge oldukça değerlendi" dedi. Türkiye'nin son dönemde çekim gücü artan caddeleri arasına İzmir Alsancak'taki Kıbrıs Şehitleri, Trabzon'da Kunduracılar, Ankara'da Sakarya, İzmit'te Fethiye ve Adapazarı'nda da Çark Caddesi girdi.
BELEDİYELER DE ETKİLİ OLDU
Sinan Öncel, son dönemde belediyelerinde caddeleri güzelleştirdiğini söyledi. Tüketicilerin açık havada alışverişi tercih ettiğini belirten Öncel, "Ayrıca cadde mağazalarında çalışma saatleri daha esnek" dedi. Kiğılı'nın CEO'su Hilal Suerdem de, yeni trendin caddeler olduğunu söyledi. Suerdem, "Tüketici caddede daha özgür hissediyor" diye konuştu.
KEMAL TANCA TASARIMA ODAKLANDI
Kemal Tanca Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Tanca, bu yıl şirketin 64'üncü yılını kutladıklarını söyledi. Son 10 yılda sektördeki rekabetin hızla arttığını belirten Tanca, bu yarışta var olabilmenin tek şartının markalaşmak olduğunu belirtti. Yurtdışındaki ünlü pek çok firma ile işbirliği yaptıklarını söyleyen Tanca şöyle konuştu: "İtalya'da yaşayan tasarımcıların yanısıra, modanın belirleyici firmaları ile çalışıyoruz. Gianfranco Buttery, Fabi, Dino Biggioni gibi birçok firma ile anlaşmamız var. Birkaç yıl içinde dünya markalarına üretim yapan firmalarla Türkiye içerisinde de önemli çalışmalara imza atacağız. Ayrıca, tüm koleksiyonu tasarımcılarımızla birlikte Türkiye'de üreteceğiz. Tasarıma önem veriyoruz."
Sabah/Özge Yavuz