Genel

Cem Hakko W Otel'in karşısında Wedding House açacak

Vakko'nun ikinci kuşak patronu Cem Hakko, "Şartlar ne olursa olsun yatırıma devam ediyoruz" dedi

Vakko'nun ikinci kuşak patronu Cem Hakko, Nakkaştepe'deki Vakko Moda Merkezi'nin 14 Ocak'taki açılışı öncesi SABAH'a konuştu. Hakko, "Biz çok kriz gördük. Şartlar ne olursa olsun yatırıma devam ediyoruz" dedi

Babası Vitali Hakko'nun vefatının ilk yıldönümünde Merter'deki 35 yıllık fabrikayı satıp Esenyurt'ta modern fabrikaya taşıyan Cem Hakko, ölümünün ikinci yılında da Nakkaştepe'de 12 bin metrekare kapalı alanı bulunan "moda merkezi"ni 14 Ocak'ta resmi açılışını yapacak. Vakko Yürütme Kurul Başkanı Cem Hakko ile yeni binasında röportaj yaptık. Hakko, "Biz çok kriz gördük. Şartlar ne olursa olsun, yatırıma devam ediyoruz" dedi. Ünlü işadamı, "Kriz ortamında özellikle özel dikim (gömlek, takım elbise) müşteri ve satışlarımız çok arttı. 2 bin 500 müşterimiz var. Bu dönemlerde insanlar lükse yönelip, moral kazanmaya çalışır. Ayrıca kaliteli ürüne de talep artar" dedi. Daha sistemli çalışmaya başladıklarını, ürün teknolojisini yeni yatırımlarla yenilediklerini belirten Hakko, "Birçok insanın alışveriş yapacağı zamanı yok. Ayrıca özel dikimi ile müşteri yaka, kol ağzı gibi detayları belirleyebiliyor" diye konuşuyor.

Son yıllarda özel dikime ilgi arttı. Bunun sonucunda da bu hizmeti veren yerler ve isimler çoğaldı. Bunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Hazır giyim var ve şık giyinme isteği var. Kendini özel göstermek var. Özel dikim, insanın kendini daha iyi hissetmesini sağlıyor. Bir erkek kadın gibi değil. Kadınlar farklı şeyler giyebiliyor. Ama erkekler ceket pantolon giyince bütün gün onunla yaşıyor. Bir erkek, kıyafetin içinde kendini kadından daha iyi hissetmesi lazım... Belli bir kısım oluşturduk. Dünyanın en iyi kumaşlarıyla özel dikimi uzun zamandır geliştiriyoruz. Artık müşterinin ayağa geldiği lüks bitti, müşterinin ayağına gitmek lazım...

Diğer firmalardan farkınız ne?
Rakamlar çeşit olduğu için herkes özel dikim yaptırabiliyor. Özel dikim iyi yapılınca güzel oturuyor. Ancak görebileceğiniz korkunç özel dikimler de var. Gömlekte de takım elbisede de olsun sorunlar çıkabiliyor. Onların bizden en büyük farkı var teknolojik yetersizliği. Bizim bir gömlek için 40 makineye ihtiyacımız var. Aldınız ceketi yaptınız, onu prese koydunuz, böyle olmaması lazım. Belli makinelere ihtiyaç var. Donanımlı bir fabrikanın yaptığı özel gömlekle bir başkasının yaptığı fark edilebiliyor. Bu makineler yüzünden göze hoş geliyor. Yeri geliyor kumaşına göre bile ayrı makine lazım oluyor. Bizim sonsuz çeşit verme şansımız var.

Kaç çeşit makine var?
60 çeşit makine var.

MÜŞTERİNİN İŞYERİNE GİDİYRUZ

Özel dikim lüks için gerekli mi?
Evet lüksün bir parçası, ancak güzel bir yer gördüğünüz zaman da bu lükstür. Güzel bir eşya aldığınızda da lüks değil mi? Müşterilerimiz var ki her hafta çağırıyorlar ve gömlek istiyorlar. Biz sürekli yenilenmek durumundayız. Bu özel dikim farklı bir keyfi dönüşüyor. İşadamları telefon açıyor ofisine bekliyor. İki arkadaşı da gelmiş ya da gelmemiş oluyor. O servisi ofisinde evinde sunuyoruz.

Akaretler'de Boyner'e komşu...

"Gelinlik var. Her yerde görüyorsunuz. Düğün zamanında bir erkek için özel yapılmış bir şey yok. Ancak, smokin alabiliyoruz. Farklı smokinlerin bulunduğu bir yer, erkek için evlilik dünyası yaratmaya karar verdik. Sonra yanımıza birkaç marka aldık. Madem bu kadar bayan müşterimiz var. Ailesinin de gelebileceği belirli fiyatlar arasında belirli aralıklarla, biz de gelin dünyası yaratalım dedik. Gelin evi olsun istedik. Hem damat hem gelin hem de ailesi için bir mekan yarattık... Bunun için de Akaretler'de W Otel'in karşısındaki bin metrekarelik büyük binayı tuttuk. Bitmek üzere... Adı Wedding House olacak.

Dünya markalarına eşarp!

Hakko; "Vakko Eşarp'ta Avrupalı bizim için çalışan desinatörlerimiz var. Bir sezonda 200-250 çeşit desen yapıyoruz. Hesaplarsanız her çeşitten bin 600 çeşit ürün yapılıyor. Polyester üretmiyoruz. Bir de el baskısı yapıyoruz. Şimdi bir aksilik olmazsa Valentino, Gucci, Christian Lacroix, Kenzo gibi dünya devi markalara eşarp üreteceğiz. Bağlantı bitmek üzere. Heran onlar adına üretim yapabiliriz" diyor.
En küçük mağaza çok özel bir çanta

Siparişleri nasıl alıyorsunuz?
Özel gömlek siparişi için 25 tane bayimiz var. Bu bayilerde öyle bir sistem kurduk ki, her butikte çalışan sorumlular birer terzi gibi ölçü alabiliyor. Tek gömlek dahi olsa sipariş alınıyor. Bunu Vakko'nun en küçük mağazası olarak adlandırdığımız bir çantamız var. İçinde de gömlek numunelerimiz var. Buradan hoşunuza giden bir kumaşı seçiyorsunuz. Ankara'ya da, Kayseri'ye de gitseniz özel butiklerde sizden hemen siparişi alabiliyorlar. Bu çanta Vakko'nun en küçük mağazası...

En küçük mağaza çok özel bir çanta

Siparişleri nasıl alıyorsunuz?
Özel gömlek siparişi için 25 tane bayimiz var. Bu bayilerde öyle bir sistem kurduk ki, her butikte çalışan sorumlular birer terzi gibi ölçü alabiliyor. Tek gömlek dahi olsa sipariş alınıyor. Bunu Vakko'nun en küçük mağazası olarak adlandırdığımız bir çantamız var. İçinde de gömlek numunelerimiz var. Buradan hoşunuza giden bir kumaşı seçiyorsunuz. Ankara'ya da, Kayseri'ye de gitseniz özel butiklerde sizden hemen siparişi alabiliyorlar. Bu çanta Vakko'nun en küçük mağazası...

Dünyada, "İstanbul'da düğün" modası geliyor

Espace olarak 2007 ve 2008'de yaptığımız düğünler hem Türkiye'de hem de dünyada büyük ses getirdi. Zaten yurtdışı organizasyonlarında 2009'un tek Türk organizasyon şirketi biziz. Her şeyi burada ürettik ve buradan oraya götürdük. Bu yapılan düğün organizasyonlarında ailelerin beğenmesi sonucu büyük reklam oldu. Aslında biz çok düğün organizasyonu almayan bir şirketiz. Senede 3-4 tane yapıyoruz. Çünkü içimizde çok fazla "event" var. Türkiye'ye çok büyük aileler gelmeye başladı. İstanbul'u tercih etmelerinin sebebi, Hindistan'dan Amerika'dan Avrupa'dan tanıdıkları oluyor. İstiyorlar ki bir merkez olsun. Misafir İstanbul'da ortada buluşsun. İstanbul bu konuda patlama halinde. 2010'un düğünler başkenti olacak. Üç gün boyunca düğün sahibi Türkiye'ye getirtemeyeceğimiz, imkansız 500 kişiyi bir anda Türkiye'ye getiriyor. İstanbul'un bu boyuta girmesi bir modadır aslında.

Cem Bey'le satış 4 misli arttı

Merhum Vitali Beyden sonra, oğlu işi devraldı ve marka eski gücünü kaybetti dediler. Cem Hakko bunu nasıl açıklıyor?
2001 yılında yaşanan ekonomik kriz sonrası yönetime geçtikten sonra yeni yapılanma ile Vakko Grubu satışları 35 milyon dolar olarak gerçekleşmişti. 2008 yılında ise 150 milyon dolar oldu. Mağaza sayısı ve satış noktası olarak da 46 dan 115'e ulaştı. Bunları yaparken yepyeni bir organizasyon çatısı altında Vakko, Vakko Butik, V2K Designers, W Collection, Vakko Wedding, Pronovias ve Christofle gibi yeni satış kanallarının oluşturulmasını sağladım. 4 radyo ve bir TV kanalı, 32 bin metrekareden 50 bin metrekareye çıkılan tesis. Bütün bunlar sanırım sorunuzu cevaplıyor.
Sabah/Sinan Özedincik