Kent Haberleri

Çetin Ateş'in hazırladığı proje şehrin çehresini değiştirecek!

İstanbul için bir kentsel dönüşüm projesi de, gürültü ve görüntü kirliliği oluşturan kavşak ve metrobüs durakları için geliştirildi. İşadamı Çetin Ateş'in hazırladığı proje, modern ve çevreci yapısıyla şehrin görüntüsü değiştirecek

 

Yıllardır Avcılar bölgesinde yaşayan işadamı Çetin Ateş, her gün tanıklık ettiği görüntü ve gürültü kirliğine yol açan, yayalar açısından tehlike arz eden otoyol kavşakları ve metrobüs geçitlerini, modern ve çevreci sosyal donatı alanlarına çeviren bir proje geliştirdi. Tüm metrobüs durakları, otoyol kavşakları, tren durakları için düşünülen projede Avcılar Durağı pilot bölge olarak planlandı. Projenin fikir babası Noya Group Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Ateş, "Benzer projeler Avrupa'da var, Japonya'da var. Japonlar gökdelenin ikinci katından yol geçirmişler. Biz de neden olmasın" diyor.   "Sosyal alanlar İçeren Üst Geçit Projesi" başlığıyla patent aldıkları projeye isim belirlemediklerini belirten Ateş, "Yolport-Wayport" gibi isimlerin ya da tarihi yazarların isimlerinin tercih edilebileceğini söyledi.   'HAVA'DAN ARAZİ ÜRETİYOR   İstanbul'da nefes alacak yer kalmadığına dikkat çeken Ateş, projeleri ile 'hava'dan arazi üretileceğini kaydetti. Ateş, "İşi biz yapalım diye düşünmedik. Hatta TURYAP yöneticileri ile de paylaştık. Onlar Levent metrosunun altını bu şekilde değerlendirdiler. Metrekareye 400 dolar talep geldi. Ülkeye faydalı olalım diye kafa yorduk. Çok güzel bir araba var elinizde, depo da dolu ama anahtar yok. Anahtar nerde diye başladık" dedi.   ZAMANDAN TASARRUF   Bütün duraklarda bu tür projelere ihtiyaç duyulduğunu ifade eden Ateş, "Öğrenci İzmit'ten trenle İstanbul'a geliyor. Tren saat 16.00'da, yolcu 13.00'te gelmiş. Arada 3 saat var. Kitap okusun, dergi okusun, internete bağlansın, bir arkadaşının doğum günüyse hediyesini alsın. Bankamatikler olsun, insanlar ihtiyaçlarını görsün. Keşmekeş yerine, rahatlatacak bir ortam olsun" şeklinde konuştu. Haramidere gibi kavşaklara "Otonu park et, devam et" modeli otopark alanları yapılabileceğini belirten Ateş, bu tür modellerin şehir içi trafiğini rahatlatacağı görüşünde. Araç sayısı azalacağı için metrobüs yolunun 3 şeride çıkabileceğini kaydeden Ateş, inanılmaz bir zaman ve enerji tasarrufu sağlanacağını vurguladı.   ARENA ÇİLESİNE SON   Seyrantepe stadına 15 dakikada metro ile gelenlerin stada geçemediklerini kaydeden Ateş, "Oraya bir kat atılsa, üzerine de ticari üniteler konulsa, yeşil alanlar, sosyal alanlar eklense sorun çözülür" diye konuştu.   Avcılar'a Taksim Meydanı   "Bu alanlara tarihi konseptlerle Topkapı, Rumeli Feneri gibi Kız Kulesi, Galata Kulesi gibi simge eserleri taşıyabiliriz. Ankara'ya da yapılabilir, İzmir'e de yapılabilir, Anadolu illerine de yapılabilir. Bu alanlara Sahaflar Çarşısını klonluyoruz, oradaki güvercinlerin yemlenmesiyle oluşan nostaljiyi canlandırıyoruz, İstiklal Caddesi'ni, Taksim meydanını klonluyoruz. Bulunduğu lokasyona göre bu çeşitlenebilir. Zincirlikuyu'daki alanı bile kurtarabiliyoruz.   Mecidiyeköy'deki köprünün olduğu alanı çarşı-pazara, sosyal alanlara dönüştürerek Mecidiyeköy'le Cevahir'i birleştirebiliyoruz. Mezarlık duvarına kadar yayaları çıkarıyoruz. Altı İspark olarak kullanılabiliir."   Finansı hazır   Projenin yapımı için finansman sıkıntısı da çekilmeyeceğini kaydeden Çetin Ateş, "Avrupa Birliği'nin hibe programları var. Pilot proje için kaynak da hazır gibi" ifadesini kullandı. Proje ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Karayolları'na düzenli nakit akışı olacağını, konsorsiyum içerisinde yer alacak müteahhitlerin gelir elde edeceğini belirten Ateş, ayrıca İlmi Geliştirme ve Yayma Vakfı'na hisse payı verileceğini, yine Yoksullukla Mücadele ve Eğitimi Geliştirme Vakfı 'na hisse ayıracaklarını söyledi.   Yıllık 6 milyar dolarlık gelir   Projenin ekonomik büyüklüğüne de dikkat çeken Ateş, şöyle konuştu: "5 milyon metrekarelik bir alana ulaşılabilir. Sadce Avcılar'da 100-150 bin m2 alan var. Metrekareesi 100 dolardan kiraya verilse, aylık 500 milyon, yıllık 6 milyar dolar, 15 yıllık 90 milyar dolar gelir. İnşaat maliyeti 300-500 milyon dolar. Kendini amorti etmesi çok kolay. Metrobüs hattında günlük 1 milyon yolcu var. Yazın 1 milyon su satsanız, trilyon lira ciro var. Bunun çayı var, kahvesi var, simiti var. Korkunç bir reklam geliri elde edilebilir." Yeni Şafak