Genel

Çetinkaya, PİYU mağazalarının sayısını 100'e çıkaracak

Çetinkaya Mağazaları, gıda perakendesindeki markası PİYU mağazalarının sayısını yıl sonuna kadar 100'e çıkarmayı hedefliyor

Çetinkaya Mağazaları'nın gıda perakendesinde hard discount (yüksek indirimli mağazalar) konseptiyle kurduğu PİYU (Pratik, İndirimli, Yakında, Uğrak) mağazalar zincirinin sayısı yıl sonuna kadar 100'ü bulacak. Üç ayda 37 PİYU mağazası açtıklarını söyleyen Çetinkaya Yönetim Kurulu Üyesi Muhammed Çetinkaya, "Bu yıl 37 mağaza için 5 milyon dolar yatırım yaptık. PİYU mağazaları için önümüzdeki üç sene için 100 milyon dolarlık yatırım bütçesi ayırdık" dedi.

Fortune Türkiye Dergisi tarafından hazırlanan "Türkiye'nin en büyük 500 şirketi" araştırmasında, kârını en fazla yükselten firmalar arasında 21'inci sırada yer alan Çetinkaya'nın 2009 yılı için hedefleri yüksek. Muhammed Çetinkaya, 2008 yılında cirosal olarak da yüzde 300 gibi yüksek bir büyüme yakaladıklarını, yeni yatırımları doğrultusunda bu rakamın artmasını beklediklerini söyledi.
Grubun gıda perakendeciliğine PİYU ile girdiğini aktaran Çetinkaya, yeni bir market konsepti geliştirdiklerini bildirdi. PİYU mağazalarının şimdilik Adana ve Mersin gibi güney bölgelerde bulunduğunu ifade eden Çetinkaya, bundan sonra İç Anadolu ve Marmara bölgelerine yoğunlaşacaklarını bildirdi. PİYU mağazalarının her birinde 5 kişinin istihdam edildiğini söyleyen Çetinkaya, açacakları yeni mağazalarla yaklaşık 600 kişiye de istihdam sağlayacaklarını kaydetti. Çetinkaya, "Bizim 2 bin 200 bordrolu personelimiz var. Ama bizim için üretim yapan fabrikalarda çalışan personeli de saydığımızda bu rakam 4 bin 500'ü buluyor" diye konuştu.
 
Kendi özsermayesi ile yatırım
50 yıldan fazla geçmişi olan Çetinkaya Mağazaları'nın bugüne kadar yatırımlarını yaparken kredi kullanmadığını kaydeden Çetinkaya, bundan sonraki yatırımlarını da kendi özsermayeleri ile yapacaklarını dile getirdi. Böyle davranmanın kriz zamanlarında avantaj getirdiğini ifade eden Çetinkaya, "Bugüne kadar yatırımlarımızda bankadan tek kuruş kredi almadık. Büyük ölçekteki 16 mağazamızın mülkleri de bize ait. Rakiplerimizin yüzde 99'u kiralardan şikayetçi. Krizden sonra alışveriş merkezlerinde yaşanan kira sorunlarını hep birlikte izledik. Birçok firma kira indirimi talebinde bulundu. Bizim böyle bir sorunumuz olmadı" dedi. Faaliyet gösterdikleri sektörde itibarın ayrı bir önemi olduğunu vurgulayan Çetinkaya şöyle devam etti: "Çetinkaya'nın piyasada inkar edilemez bir itibarı var. Bizim en büyük sermayemiz ve sanırım babamızın bize bıraktığı en önemli miras bu. İtibarımız sayesinde piyasada herkes bize ürün vermek, mal satmak istiyor ve dışarıya verdiğinden çok daha uygun fiyatlar teklif ediyorlar. Çünkü Çetinkaya'ya ürün veren ödemesinde bir sıkıntıyla karşılaşmıyor. Bizim de ucuz aldım, eski fiyata satayım, kâr marjımı yükselteyim gibi bir anlayışımız yok. Uygun alıyoruz, uygun satıyoruz, çok satıyoruz. Müşterilerimize de bu ucuzluğu yansıtarak çok satış yapıyor ve sürümden kazanıyoruz. Çok satınca birim maliyetleri de düşüyor. Bu da otomatik olarak kâr marjını yükseltiyor."
 
Türkiye'de franchise sistemi oturmadı
Mağazalarını yaygınlaştırmak için franchise sistemine sıcak bakmadıklarını aktaran Muhammed Çetinkaya, Türkiye'de franchise sisteminin oturmadığına inandıklarını belirterek, "Franchise sistemiyle kontrol mekanizmasının sağlıklı bir şekilde yapılabileceğine inanmıyoruz. O yüzden kendi kontrolümüzde, tamamen bize bağlı mağazaların daha fizibl çalışacağını düşünüyoruz" dedi.
Derya Karayağız/Referans