Çevre izni ve lisans sürecinde yeni dönem başlıyor!
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, mevcut yürürlükte bulunan Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkındaki Yönetmeliği “Çevre İzni ve Lisansı Yönetmeliği” olarak değiştirmeye karar verdi.
Bakanlık, Çevre Kanunu uyarınca alınması gereken; hava emisyonu, çevresel gürültü, atıksu deşarjı ve derin deniz deşarjı konularından en az birini içeren izni ifade eden Çevre İzni ile atıkların toplanmasından bertarafına kadar ki süreç içerisinde faaliyet gösteren işletmelerin iş ve işlemlerine ilişkin teknik yeterliliği ifade eden Çevre Lisansı işlemlerinde yaptığı değişiklikle yeni ve daha faydalı bir dönemi başlatacak.
Yönetmelikte yapılan değişikliklerin gerekliliğine dikkat çeken Çevre ve Şehircilik Bakanı İdris Güllüce, “Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten günümüze kadar ki süreç içerisinde uygulamalara açıklık ve kolaylık getirmesi, etkinliğinin arttırılması, karşılaşılabilecek sorunların giderilmesi, yürürlüğe giren yeni mevzuatlara uyum sağlaması amaçlarıyla Yönetmelikte değişiklikler gerçekleştirilecek” dedi.
Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkındaki Yönetmelik, çevreye kirletici etkisi bulunan tesislerin çevre mevzuatı gereğinde faaliyet gösterebilmek için almak zorunda oldukları farklı izin ve lisanslar yerine bütüncül yaklaşım stratejisi çerçevesinde tek bir çevre izni ve lisansı uygulaması olarak faaliyet gösterdi. Yönetmeliğin 01.04.2010 yılında yürürlüğe girdiği tarihten günümüze kadarki süreç içerisinde 12 bin 794 Geçici Faaliyet Belgesi, 8 bin 288 adet ise Çevre İzni ve Lisansı Belgesi düzenlendi.
Çevre İzni ve Lisansı Yönetmeliği ile Geçici Faaliyet Belgesi (GFB) başvurularında herhangi bir eksiklik bulunması durumunda doğrudan reddedilmesi yerine eksiklik bildirim yapılması süreci olacak. İşletmede yapılan değişikliklerin çevresel açıdan iyileştirme yönünde olması durumunda çevre izni veya çevre izin ve lisans alma sürecinin yeniden başlatılıp başlatılmayacağının, izni veren yetkili merci tarafından değerlendirilecek.
Çevre İzin veya Çevre İzin ve Lisans Belgelerinin yenilenmesi ile ilgili düzenleme yapılmış ve Çevre İzni olan işletmeler ile mevcut lisans konuları ile ilgili herhangi bir değişiklik olmaması durumunda çevre izin ve lisansı olan işletmelerin tekrar Geçici Faaliyet Belgesi başvuru süreci çıkarılacak. Çevre İzin ve Lisansı Belgesi işletmelerin çevre lisansına tabi ilave tesisler veya üniteler eklemek istemesi durumunda yeniden GFB sürecine sokulmadan eklenecek tesisler veya üniteler için çevre izni ve lisansı başvurusu münferit olarak yapılabilmesini sağlayacak.
Çevre İzin ve Lisansı Belgesi işletmelerin mevcut prosesinde bir değişiklik yapmasını gerektirmeyecek nitelikte olan atıkları mevcut belgelerine eklemek istemesi durumunda yeniden GFB sürecine sokulmadan yeni bir süreç tanımlanacak. Yönetmelik kapsamında düzenlenen belge iptalleriyle ilgili hükümler mevcut yönetmeliğin değişik maddelerinde yer aldığından iptale ilişkin hükümler yeniden gözden geçirilerek tek bir maddede toplanacak. Ayrıca, usulsüz ve gerçeğe aykırı bilgi ve belge düzenlendiği tespit edilen tesislerin çevre izin veya çevre izin ve lisans belgeleri iptali ile ilgili düzenleme yapılacak.
Askeri tesisler ile ilgili çevre izin veya çevre izin ve Lisans uygulamalarının, ilgili kurumun görüşü alınarak Bakanlık tarafından belirlenecek. Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2 listeleri, uygulamada yaşanılan sıkıntıları giderecek şekilde ve ÇED Yönetmeliği Ek listeleri mümkün olduğunca uyumlaştırılacak. Geçici Faaliyet Belgesi ile çevre izin ve lisans başvuru sürecinin hızlandırılması amacıyla istenilen belgeler sadeleştirilecek.