Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın teşkilat yapısı yayınlandı!
Kamu kurum ve kuruluşlarının bina ve tesislerinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yapılması ve yaptırılması uygulaması, isteğe bağlı hale getirildi
Bakanlık, Milli Savunma Bakanlığının inşaat milli ve NATO alt yapı
hizmetleri ile Ulaştırma Bakanlığına bağlı genel müdürlüklere kanunlarla yapım
yetkisi verilmiş olan özel ihtisas işleri hariç, "talepleri halinde" kamu kurum
ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin ihtiyaç programlarını hazırlayacak, her
türlü etüt, proje ve maliyet hesaplarını yapacak veya yaptıracak, onaylayacak
veya onaylanmasını sağlayacak, inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarını
yapacak ve denetleyecek veya denetlenmesini sağlayacak.
Depreme karşı dayanıksız yapılar ile imar mevzuatına, plan, proje ve
eklerine aykırı yapıların ve bunların bulunduğu alanların dönüşüm projelerini ve
uygulamalarını yapmak veya yaptırmak görevi de bakanlığa verildi.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname ile bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde (KHK)
değişiklik yapılmasına ilişkin bakanlar kurulu kararı, Resmi Gazetenin bugünkü
sayısında yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Kararname değişikliği ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığının görevleri
arasından "havza koruma planları yapmak" çıkartılırken, "her tür ve ölçekte
çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planları yapmak" eklendi.
Buna göre, bakanlık, her tür ve ölçekteki fiziki planlara ve bunların
uygulanmasına yönelik temel ilke, strateji ve standartları belirleyecek ve
bunların uygulanmasını sağlayacak. Bakanlar Kurulunca yetkilendirilen alanlar ile
merkezi idarenin yetkisi içindeki kamu yatırımları, mülkiyeti kamuya ait arsa ve
araziler üzerinde yapılacak her türlü yapı, milli güvenliğe dair tesisler, askeri
yasak bölgeler, genel sığınak alanları, özel güvenlik bölgeleri, enerji ve
telekomünikasyon tesislerine ilişkin etütleri, harita, her tür ve ölçekte çevre
düzeni, nazım ve uygulama imar planlarını, parselasyon planlarını ve
değişikliklerini resen yapacak ve yaptıracak, onaylayacak. Başvuru tarihinden
itibaren 2 ay içinde yetkili idarelerce ruhsatlandırma yapılmaması halinde resen
ruhsat ve yapı kullanma izni verecek.
Kamu kurum ve kuruluşlarının bina ve tesislerinin Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı tarafından yapılması ve yaptırılması uygulaması, isteğe bağlı hale
getirildi.
Buna göre, bakanlık, Milli Savunma Bakanlığının inşaat milli ve NATO alt
yapı hizmetleri ile Ulaştırma Bakanlığına bağlı genel müdürlüklere kanunlarla
yapım yetkisi verilmiş olan özel ihtisas işleri hariç, "talepleri halinde" kamu
kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin ihtiyaç programlarını hazırlayacak,
her türlü etüt, proje ve maliyet hesaplarını yapacak veya yaptıracak, onaylayacak
veya onaylanmasını sağlayacak, inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarını
yapacak ve denetleyecek veya denetlenmesini sağlayacak.
BAKANLIK, RESEN RUHSAT VE YAPI KULLANMA İZNİ DE VEREBİLECEK
Bakanlık, "devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan veya mülkiyeti
Hazineye, kamu kurum veya kuruluşlarına ya da kişilere ait olan taşınmazlar
üzerinde yapılacak yatırımlara ilişkin olarak ilgilileri tarafından hazırlanan
veya hazırlattırılan ancak yetkili idarelerce 3 ay içerisinde onaylanmayan etüt,
harita, her tür ve ölçekte çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planlarını,
parselasyon planlarını ve değişikliklerini, ilgili idarelerin başvurusu üzerine
yapmak, yaptırmak, onaylamak ve başvuru tarihinden itibaren 3 ay içinde yetkili
idarelerce ruhsatlandırma yapılmaması halinde resen ruhsat ve yapı kullanma izni
vermek" ile de görevlendirildi.
Depreme karşı dayanıksız yapılar ile imar mevzuatına, plan, proje ve
eklerine aykırı yapıların ve bunların bulunduğu alanların dönüşüm projelerini ve
uygulamalarını yapmak veya yaptırmak görevi de bakanlığa verildi.
Kararname ile müsteşar yardımcılıklarının sayısı 5e çıkarılırken, "İmar
ve Kentsel Altyapı Genel Müdürlüğü"nün adı, "Altyapı Hizmetleri Genel
Müdürlüğü" olarak değiştirildi ve "Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü"
kuruldu.
Mekansal Planlama Genel Müdürlüğünün görevleri de yeniden belirlenirken,
bu genel müdürlük, devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan veya mülkiyeti
Hazineye, kamu kurum veya kuruluşlarına ya da kişilere ait olan taşınmazlar
üzerinde yapılacak yatırımlara ilişkin konularla ilgili olarak Toplu Konut
Kanununun ek 7nci maddesi çerçevesinde uygulama yapacak veya yaptırabilecek. Bu
uygulamalara yönelik olarak kentsel dönüşüm, yenileme ve transfer alanları
geliştirecek, bu alanların her ölçekteki imar planı ve imar uygulamalarını,
kentsel tasarım projelerini yapacak, yaptıracak ve onaylayacak, bu çerçevede
paylı mülkiyetleri ayıracak, birleştirecek, arsa ve arazi düzenlemeleri yapacak,
imar hakkı transfer edecek, kamulaştırma ve gerektiğinde usulüne uygun olarak
acele kamulaştırma yoluna gidecek, yapı ruhsatı ve yapı kullanma izinlerini
verecek ve kat mülkiyeti tesis ve tescilini sağlayacak.
Bakanlar Kurulunca yetkilendirilen alanlar ile merkezi idarenin yetkisi
içindeki kamu yatırımları yanında "mülkiyeti kamuya ait arsa ve araziler
üzerinde yapılacak her türlü yapı"lar konusunda da genel müdürlük yetkili
olacak.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN GÖREVLERİ
Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğünün görevleri de yeniden belirlenirken,
"çevrenin korunması maksadıyla uygun teknolojileri belirlemek ve bu maksatla
kurulacak tesislerin vasıflarını tespit etmek ve bu çerçevede gerekli tedbirleri
almak ve aldırmak" görevi de eklendi.
Genel müdürlük, "atık bertaraf tesisleri ile kimya sınai tesisleri ve
deniz kirliliğine yönelik acil müdahale planları yapmak ve yaptırmak" yerine,
"atıksu arıtma tesislerinin tasarım esaslarını ve kriterlerini belirleyecek,
onay işlemlerini yürütecek", ulusal çevre stratejisi ve eylem planlarını
hazırlayacak, yürütecek ve koordinasyonunu sağlayacak.
Genel müdürlük, mahalli çevre kurullarının çalışmalarını takip edip
yönlendirecek, ayrıca yerleşik alanlarda bina ve sair yapılarda görüntü
kirliliğine yol açan uygulamaları önleyici tedbirler alacak.
Bakanlık bünyesindeki diğer genel müdürlüklerin görevleri yeniden
belirlendi.
TABİAT VARLIKLARININ KORUNMASI
Orman ve orman rejimine tabi olmayan yerlerde Orman ve Su İşleri
Bakanlığınca tespit edilen veya ettirilen tabiat parkları, tabiat anıtları,
tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve benzeri diğer koruma alanları ile
bakanlıkça tespit edilen doğal SİT alanları, tabiat varlıkları ve bunların koruma
alanlarının tescil ve ilanı bakanın onayı ile yapılacak. Ancak bakanlıkça yapı
yasağı önerilen tabiat varlıkları ve doğal SİT alanları dahil orman rejimine tabi
olmayan bütün koruma alanları bakanlar kurulu kararı ile tescil ve ilan edilecek.
Uygulama imar planı kararı ile yapı yasağı getirilen özel mülkiyete konu alanlara
ilişkin arazi ve arsa düzenlemesi, trampa veya kamulaştırma işlemleri, bu
alanların yönetimi ve işletmesini üstlenen kuruluşlarca veya bakanlıkça
gerçekleştirilecek.
Bakanlık, "bayındırlık ve iskan işleri ile ilgili şartname, tip
sözleşme, yıllık rayiç, birim fiyat, birim fiyatlara ait analiz ve tarifleri
hazırlamak ve yayımlamak" ile ilgili görevlerden bir kısmını veya tamamını,
talepleri üzerine, yeterli teknik teşkilatı olduğu kabul edilen kamu kurum ve
kuruluşlarına devredebilecek.
Bakanlık, Bakanlar Kurulunca belirlenen projelerde, proje ve uygulama
süresini aşmamak kaydıyla 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile diğer kanunların
sözleşmeli personel çalıştırılmasına dair hükümlerine bağlı kalınmaksızın, özel
bilgi ve ihtisas gerektiren konularda sözleşmeli personel çalıştırılabilecek.
ÖZEL ÇEVRE KORUMA KURUMU BAŞKANLIĞI KAPATILDI
Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı (ÖÇKKB)
kapatıldı. Başkanlığın iş ve işlemleri, Çevre ve Şehircilik Bakanı tarafından
uygun görülen birimlerce yürütülecek.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname ile bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde (KHK)
değişiklik yapılmasına ilişkin bakanlar kurulu kararı, Resmi Gazetenin bugünkü
sayısında yayımlanarak yürürlüğe girdi.
KHKya göre, kapatılan ÖÇKKBye ait her türlü taşınır, taşıt, araç, gereç
ve malzeme, borç ve alacaklar, hak ve yükümlülükler, yazılı ve elektronik
ortamdaki her türlü kayıtlar ve dokümanlar Çevre ve Şehircilik Bakanlığına hiçbir
işleme gerek kalmaksızın devredilmiş sayılacak. Mülkiyeti hazineye ait veya
devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlardan ÖÇKKBye tahsis edilmiş
olanlar, hiçbir işleme gerek kalmaksızın tahsis amacında kullanılmak üzere,
bakanlığa tahsis edilmiş olacak.
Kapatılan ÖÇKKBnin harcamaları, Maliye Bakanlığınca yeni bir düzenleme
yapılıncaya kadar, başkanlığın 2011 yılı bütçesinde yer alan ödeneklerden
karşılanacak. ÖÇKKBde başkan, başkan yardımcısı, I. Hukuk Müşaviri ve daire
başkanı kadrosunda bulunanlar, bakanlıkta ihdas edilen müşavir kadrolarına,
ÖÇKKBde müdür, müdür yardımcısı kadrolarında bulunanlar, bulundukları illerdeki
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün şube müdürü kadrolarına halen bulundukları
kadro dereceleriyle atanmış sayılacak. Bu kişiler için ihdas edilen müşavir
kadroları, herhangi bir sebeple boşalması halinde hiçbir işleme gerek kalmaksızın
iptal edilecek. Bunlar dışında kalan personel, hiçbir işleme gerek kalmaksızın
kadro ve pozisyonlarıyla birlikte bakanlığa devredilecek.
KHK ile bakanlığa verilen görevlerle ilgili iş ve işlemlerden dolayı
Çevre ve Orman Bakanlığınca taraf olunan işlem ve sözleşmelerde bakanlık taraf
olacak. Tabiat varlıkları ile ilgili iş ve işlemlerden dolayı Kültür ve Turizm
Bakanlığının taraf olduğu işlem, sözleşme, dava ve takipler hakkında da bu
uygulama yapılacak.
Bugünden önce, Çevre ve Orman Bakanlığı ile Bayındırlık ve İskan
Bakanlığına ilişkin iş ve işlemler sebebiyle adı geçen bakanlıkların leh ve
aleyhine açılmış olan davalar ile başlatılmış takiplerde Çevre ve Orman
Bakanlığınca tesis edilmiş işlemler için husumet Orman ve Su İşleri Bakanlığına;
Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca tesis edilmiş işlemlerde ise husumet Çevre ve
Şehircilik Bakanlığına yöneltilecek.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte, doğal SİT alanı ve tabiat varlığı
olarak tespit ve tescil edilmiş alan ve varlıklara ilişkin her türlü belge, bu
alan ve varlıkların statülerinin yeniden değerlendirilmesi için en geç 6 ay
içinde bakanlığa devredilecek. Tabiat varlıkları ve doğal SİTlerle ilgili yeni
değerlendirme yapılıncaya kadar bu alanlara ilişkin olarak kültür ve tabiat
varlıklarını koruma bölge kurullarınca alınmış kararlar geçerli olacak.
Devir sürecinde arkeolojik, kentsel, tarihi SİTlerin ve kültür
varlıklarının bulunduğu alanların doğal SİTler, tabiat varlıkları ile benzeri
diğer koruma statüsünde bulunan alanlarla çakışması durumunda bu alanlara ilişkin
konular mevcut doğal SİT statüsü de gözönüne alınarak kültür varlıklarını koruma
bölge kurullarınca değerlendirilecek. Kültür ve Turizm Bakanlığının talebi
üzerine bu alanların Kültür ve Turizm bakanlığınca kısmen veya tamamen
yönetilmesine, Çevre ve Şehircilik Bakanı ile Kültür ve Turizm Bakanınca birlikte
karar verilecek.
Bakanlık tarafından konunun uzmanlarından oluşturulacak komisyonca
yeniden tespit edilen statüler Çevre ve Şehircilik Bakanının onayı ile yapı
yasağı öngörülen statüler ise Bakanlar Kurulunca onaylandıktan sonra tescil
edilecek. Bu alanlar ve varlıklar yeni statüsüne, ören yerleri ise mevcut
statüsüne uygun koruma-kullanma esaslarına göre yetkili idarelerce yönetilecek.
KHKdan önce ilan edilmiş olan milli parklar, tabiat parkları, tabiat
anıtları, tabiatı koruma alanları ve sulak alanlardaki kamuya ait alanların
mevcut halleriyle yönetilmesine ve işletilmesine ilişkin iş ve işlemler,
bakanlıkça onaylanan her tür ve ölçekteki çevre düzeni planı ile nazım ve
uygulama imar planı kararlarına uygun olarak Orman ve Su İşleri Bakanlığınca
yürütülecek.
"TABİAT VARLIKLARINI KORUMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ" KURULDU
KHK ile Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü kurulurken, genel
müdürlüğün görevleri de belirlendi.
Bu genel müdürlük, milli parklar, tabiat parkları, tabiat anıtları,
tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve benzeri koruma statüsü bulunan diğer
alanların tescil, onay ve ilanına dair usul ve esasları belirleyecek ve bu
alanların sınırlarını tescil edecek. Tabiat varlıkları ve doğal SİT alanları ile
özel çevre koruma bölgelerinin tespit, tescil, onay, değişiklik ve ilanına dair
usul ve esasları belirleyecek ve bu alanların sınırlarını tespit ve tescil
edecek, yönetecek ve yönetilmesini sağlayacak. Milli parklar, tabiat parkları,
tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları, doğal SİT alanları, sulak alanlar, özel
çevre koruma bölgeleri ve benzeri koruma statüsü bulunan diğer alanların kullanma
ve yapılaşmaya yönelik ilke kararlarını belirleyecek ve her tür ve ölçekte çevre
düzeni, nazım ve uygulama imar planlarını yapacak, yaptıracak, değiştirecek,
uygulayacak veya uygulanmasını sağlayacak.
Tabiat varlıkları, doğal, tarihi, arkeolojik ve kentsel SİTler ile
koruma statüsü bulunan diğer alanların çakıştığı yerlerde koruma ve kullanma
esaslarını ilgili bakanlıkların görüşünü alarak belirleyecek ve bu alanların
kısmen veya tamamen hangi idarelerce yönetileceğine karar verecek, her tür ve
ölçekteki çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planlarını yapacak, yaptıracak ve
onaylayacak.
Orman alanları dışında yer alan korunması gerekli taşınmaz tabiat
varlıkları, koruma alanları ve doğal SİT alanlarının bakanlıkça belirlenen ilke
kararlarına, onaylanan planlara uygun olarak kullanılmak üzere tahsisini
gerçekleştirecek, uygulamaların tahsis şartlarına uygun olarak gerçekleşmesini
izleyecek ve denetleyecek.
Orman ve orman rejimine tabi olmayan yerlerde Orman ve Su İşleri
Bakanlığınca tespit edilen veya ettirilen tabiat parkları, tabiat anıtları,
tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve benzeri diğer koruma alanları ile
Bakanlıkça tespit edilen doğal SİT alanları, tabiat varlıkları ve bunların koruma
alanlarının tescil ve ilanı bakanın onayı ile yapılacak. Bakanlıkça yapı yasağı
önerilen tabiat varlıkları ve doğal SİT alanları dahil orman rejimine tabi
olmayan bütün koruma alanları, Bakanlar Kurulu kararı ile tescil ve ilan
edilecek. Uygulama imar planı kararı ile yapı yasağı getirilen özel mülkiyete
konu alanlara ilişkin arazi ve arsa düzenlemesi, trampa veya kamulaştırma
işlemleri, bu alanların yönetimi ve işletmesini üstlenen kuruluşlarca veya
bakanlıkça gerçekleştirilecek.
PLANLARIN İLAN EDİLMESİ VE İMAR PLANI ARANMAYACAK YAPILAR, KÖYLERDEKİ
YAPILAŞMA
KHK ile İmar Kanununda yapılan değişiklik uyarınca, planlar onay
tarihinden itibaren valilikçe ve belediye başkanlığınca tespit edilen ilan
yerlerinde ve ilgili idarelerin internet sayfalarında bir ay süreyle eş zamanlı
olarak ilan edilecek.
Belediye ve mücavir alanlar dışında köylerin köy yerleşik alanlarında,
civarında ve mezralarda yapılacak konut, entegre tesis niteliğinde olmayan ve
imar planı gerektirmeyen tarım ve hayvancılık amaçlı yapılar ile köyde
oturanların ihtiyaçlarını karşılayacak bakkal, manav, berber, köy fırını, köy
kahvesi, köy lokantası, tanıtım ve teşhir büfeleri ve köy halkı tarafından
kurulan ve işletilen kooperatiflerin işletme binası gibi yapılar için yapı
ruhsatı aranmayacak. Ancak etüt ve projelerinin valilikçe incelenmesi,
muhtarlıktan yazılı izin alınması ve bu yapıların yöresel doku ve mimari
özelliklere, fen, sanat ve sağlık kurallarına uygun olacak. Etüt ve projelerin
sorumluluğu mükellifi olan mimar ve mühendislere ait olacak. Bu yapılar valilikçe
ulusal adres bilgi sistemine ve kadastro planlarına işlenecek.
Köy yerleşik alan sınırları dışında kalan ve entegre tesis niteliğinde
olmayan ve imar planı gerektirmeyen tarım ve hayvancılık amaçlı yapılar, yapı
ruhsatı alınarak inşa edilecek. Tarım ve hayvancılık amaçlı yapıların denetimine
yönelik fenni mesuliyet, mimar ve mühendislerce üstlenilecek.
Köy yerleşik alan sınırı içerisinde, Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı
Kanunu hükümleri uygulanmayacak. Köy yerleşik alan sınırlarının parselleri
bölmesi durumunda, yerleşik alan sınırı söz konusu kanun hükümlerine tabi
olmaksızın ifraz hattı olarak kabul edilecek.
İl çevre düzeni planında açıkça belirtilmediği takdirde, ihtiyaç
duyulması halinde, köyün gelişme potansiyeli ve gelişme düzeyi de dikkate
alınarak köy yerleşik alan sınırları ve özel kanunlara ilişkin hükümler saklı
kalmak kaydıyla bu alanlarda yapılaşma kararı ve ifraz şartları belediye sınırı
il sınırı olan yerlerde büyükşehir belediye meclisi, diğer yerlerde il genel
meclisi kararı ile belirlenecek.
KHKda köylerde yapılaşma, mera, yaylak ve kışlakların kullanım
kriterleri de düzenlendi.
Mera, yaylak ve kışlakların geleneksel kullanım amacıyla geçici yerleşme
yeri olarak uygun görülen kısımları valilikçe bu amaçla kurulacak bir komisyon
tarafından tespit edilecek. Bu yerlerin ot bedeli alınmaksızın tahsis amacı
değiştirilerek tapuda Hazine adına tescilleri yapılacak. Bu taşınmazlar, bu madde
kapsamında kullanılmak ve değerlendirilmek üzere, belediye ve mücavir alan
sınırları içinde kalanlar ilgili belediyelerine, diğer alanlarda kalanlar ise il
özel idarelerine veya özel kanunlarla belirlenen ilgili idarelere tahsis
edilecek.
Mera, yaylak ve kışlakların 12 Mart 1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi
Teşvik Kanunu uyarınca ilan edilen turizm merkezleri ile kültür ve turizm gelişim
bölgeleri kapsamında kalan kısımları, ot bedeli alınmaksızın tahsis amacı
değiştirilerek tapuda Hazine adına tescil edilecek ve bu yerler, 2634 sayılı
Kanun çerçevesinde kullanılmak ve değerlendirilmek üzere Kültür ve Turizm
Bakanlığına tahsis edilecek.
YAPI DENETİM KANUNUNUN UYGULANMAYACAĞI ALANLAR
KHK ile Yapı Denetimi Hakkında Kanununun uygulanacağı ve uygulanacağı
alanlar yeniden belirlendi.
Kanun, İmar Kanununun 26ncı maddesinde belirtilen kamuya ait yapı ve
tesisler ile 27nci maddesinde belirtilen ruhsata tabi olmayan yapılar, bodrum
katı dışında en çok iki katlı ve yapı inşaat alanı toplam 200 metrekareyi
geçmeyen müstakil yapılar, entegre tesis niteliğinde olmayan tarım ve hayvancılık
amaçlı yapı ve tesislerde uygulanmayacak. Köy yerleşik alanlarında, belediye ve
mücavir alan sınırları içinde olmayan iskan dışı alanlarda ve nüfusu 5 binin
altında olan belediyelerin belediye ve mücavir alan sınırları içinde bodrum katı
ve çatı arası dışında en çok iki katlı ve yalnızca bir bodrum katın inşaat alanı
hesaba katılmaksızın toplam inşaat alanı 500 metrekareyi geçmeyen konut yapıları
ile bunların kömürlük, otopark, depo gibi müştemilatı da yapı denetim kanunu
kapsamı dışında bulunuyor.
Kanun, belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve dışında kalan
yerlerde yapılacak yapıların denetimini kapsıyor.
YAPI DENETİM HİZMET BEDELLERİ DÜŞÜRÜLDÜ
KHK ile yapı denetim komisyonları ve görevleri de yeniden belirlenirken,
yapı denetim hizmet bedelleri, yapı maliyetinin yüzde 3ünden, yüzde 1,5ine
düşürüldü.
Buna göre, yapı denetimi hizmeti için yapı denetim kuruluşuna ödenecek
hizmet bedeli, yapı denetimi hizmet sözleşmesinde belirtilecek. Bu bedel, yapı
yaklaşık maliyetinin yüzde 1,5inden az olamayacak. Hizmet bedeli oranı, yapım
süresi 2 yılı aşan iş için yıllık yüzde 5 artırılacak ve yapım süresi iki yıldan
daha az olan işler için yıllık yüzde 5 azaltılacak. Önceden, 2 yılı aşan işlerde,
hizmet bedeli yüzde 10 artırılıyordu.
Bu bedele, katma değer vergisi ile yapı denetim kuruluşu tarafından talep
edilen ve taşıyıcı sisteme ilişkin olmayan malzeme ve imalatlar konusunda yapı
müteahhidince yaptırılacak olan laboratuvar deneylerinin masrafları dahil
olmayacak. Yapı denetim kuruluşu, yapı sahibinden başka bir ad altında, ayrıca
hiçbir bedel talebinde bulunamayacak.
Yapı denetim hizmet bedeli, yapı denetim kuruluşlarının hizmet
bedellerinin ödenmesinde kullanılmak üzere yapı sahibince il muhasebe
birimlerinde açılacak emanet nitelikli hesaba yatırılacak. Yatırılan tutarların
yüzde 1i ruhsatı veren idarenin, yüzde 1i bakanlık bünyesinde bulunan döner
sermaye işletmesinin hesabına aktarılacak.
MALİYE BAKANLIĞININ İMAR PLANLARINI ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI YAPACAK
KHK ile Orman ve Su İşleri Bakanlığında müsteşar yardımcısı sayısı 3ten
4e çıkarıldı ve bakanlığa bağlı genel müdürlüklerin görevleri yeniden
tanımlandı. Milli Parklar Kanununda, Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında KHKda, değişiklik yapıldı.
KHKya göre, Maliye Bakanlığı, Bakanlar Kurulunca uygulama usul ve
esasları belirlenen projeler kapsamında; Hazinenin özel mülkiyetinde ve devletin
hüküm ve tasarrufu altında bulunan taşınmazları geliştirebilecek,
değerlendirecek, kişilerin mülkiyetinde bulunan taşınmazları satın alacak, trampa
edecek, kamulaştırma ve toplulaştırma yapacak. Bu kapsamındaki tüm taşınmazlara
ilişkin her tür ve ölçekteki etüt, harita, plan, imar planları, imar plan
tadilatları ve imar uygulamaları, bakanlığın talebi üzerine Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca yapılacak ve onaylanarak yürürlüğe konulacak.
SOKAK SAĞLIKLILAŞTIRMA PROJE UYGULAMALARI
KHK ile Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununda yer alan "Kültür
ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu" ibareleri "Kültür Varlıklarını
Koruma Yüksek Kurulu", "Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu" ile
"Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu" ibareleri "Kültür
Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu" şeklinde değiştirildi.
"Sokak sağlıklaştırma proje ve uygulamaları" kapsamında, "Kentsel SİT
alanları ve koruma alanlarında, korunması gerekli taşınmaz kültür varlıkları ile
sokaktaki diğer yapıların özgün sokak dokusunu tanımlayan tüm öğelerle birlikte
korunması ve belgelenmesine yönelik rölöve, restitüsyon, restorasyon, kentsel
tasarım projeleri ile mühendislik dallarında yapılması gereken her türlü proje ve
bunların uygulamaları" yapılacak.
Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulunun üyeleri ve görevleri yeniden
belirlendi. Taşınır tabiat varlıkları hariç tabiat varlıkları, doğal SİT alanları
ve bunlara ilişkin koruma alanları ile ilgili olarak kanunda öngörülen iş, işlem
ve kararlar bakımından görevli ve yetkili bakanlık, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
oldu.
Koruma Yüksek Kurulunca alınması öngörülen kararlar, tabiat varlıkları,
doğal SİT alanları ve bunlara ilişkin koruma alanları bakımından Koruma Merkez
Komisyonunca, koruma bölge kurullarınca alınması öngörülen kararlar koruma bölge
komisyonlarınca alınacak ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığının onayıyla yürürlüğe
konulacak.
Geçici madde uyarınca, tabiat varlıkları, doğal SİT alanları ve bunlara
ilişkin koruma alanları ile ilgili olarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca
hazırlanması öngörülen yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, daha önce
yürürlüğe girmiş olan yönetmeliklerin KHKya aykırı olmayan hükümlerinin
uygulanmasına devam edilecek.
Koruma bölge kurullarının mevcut üyelerinin görevleri sona erdirildi.
İller Bankası; bakanlık tarafından talep edilen özel projeler ve kentsel
altyapı projeleri ile yapım işlerini yapacak veya yaptıracak. Bankaya kaynak
temin etmek üzere, proje kaynağı için herhangi bir borç ve şartlı yükümlülük
altına girmemek kaydıyla kar amaçlı gayrimenkul yatırım projeleri ile uygulamalar
yapacak veya yaptıracak.
İller Bankasının yönetim kurulunun yapısı da yeniden belirlendi. Genel
Müdür, bakanın teklifi üzerine başbakan tarafından atanacak.
TOKİNİN BAŞKAN YARDIMCILARINI İLGİLİ BAKAN ATAYACAK
KHK ile "TOKİnin başkan yardımcılarının TOKİnin bağlı olduğu bakan
tarafından atanması" hükmü getirildi. Önceden, başkan yardımcıları, başkanın
onayı ile atanıyordu.
KHK ile bakanlıklardaki yeni birimlere uygun kadro düzenlemeleri de
yapıldı.
AA