Çevresel etki değerlendirmesi yeterlik belgesi tebliği taslağı!
Çevresel etki değerlendirmesi yeterlik belgesi tebliği taslağı, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunun izleme kontrolünü yapacak kurum/kuruluşlara yeterlik belgesi verilmesine ilişkin usul ve esasları düzenliyor. İşte tebliğ kapsamında yer alan esaslar..
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YETERLİK BELGESİ TEBLİĞİ TASLAĞI!
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Çevresel Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu, Proje Tanıtım Dosyası hazırlayacak ve Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporunun izleme kontrolünü yapacak kurum/kuruluşlara yeterlik belgesi verilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, Çevresel Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu, Proje Tanıtım Dosyası hazırlayacak ve Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu izleme kontrolü yapacak kurum/kuruluşlarda aranacak şartları, başvuruların değerlendirilmesi, yeterlik belgesinin verilmesi, vize edilmesi, askıya alınması, iptali ve yeterlik belgesi verilen kurum/kuruluşların denetlenmesi ile ilgili hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 03/10/2013 tarihli ve 28784 Sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği’nin 18 inci ve 27 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
b) Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED): Gerçekleştirilmesi planlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ve olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak önlemlerin, seçilen yer ile teknoloji alternatiflerinin belirlenerek değerlendirilmesinde ve projelerin uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalışmaları,
c) ÇED Başvuru Dosyası: Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinin EK-III’ünde yer alan Genel Format esas alınarak hazırlanan dosyayı,
ç) ÇED Yeterlik Belgesi: ÇED Başvuru Dosyası ve/veya ÇED Raporu ve/veya PTD hazırlama ve/veya ÇED Raporu izleme kontrolü yapma yetkisine sahip kurum/kuruluşlara verilen belgeyi,
d) Daire Başkanlığı: Çevre Yeterlik Hizmetleri Dairesi Başkanlığı’nı,
e) Genel Müdürlük: Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğünü,
f) İl Müdürlüğü: Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerini,
g) İnceleme Değerlendirme Komisyonu (İDK): Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu inceleme değerlendirme komisyonunu,
ğ) İzleme-Kontrol: ÇED Yönetmeliği kapsamında, ÇED olumlu kararı alınmış faaliyetlerin inşaata başlandığı andan işletmeye alınana kadar olan süreç içerisindeki taahhütlerin izlenmesi ve kontrol edilmesini,
h) İzleme-Kontrol Formu: Tebliğin EK-3’ünde yer alan formata göre düzenlenen ÇED Raporlarında Verilen Taahhütlere Ait Yatırımın İnşaat Dönemi İzleme-Kontrol Formunu,
ı) Meslek Uzmanı: Mesleğinde en az beş yıllık tecrübeye sahip kişiyi,
i) Proje sahibi: Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğine tabi bir projenin her aşamada yürütülmesini üstlenen gerçek ya da tüzel kişiyi,
j) Proje Tanıtım Dosyası (PTD): Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinin EK-IV’ünde yer alan Proje Tanıtım Dosyasının Hazırlanmasında Esas Alınacak Seçme Eleme Kriterleri başlıklı Format esas alınarak hazırlanan dosyayı,
k) Sistem: ÇED Yeterlik sürecindeki iş ve işlemlerin elektronik ortamda gerçekleştirileceği Çevrimiçi ÇED Yeterlik Süreci Yönetim Sistemini,
l) Tebliğ: Çevresel Etki Değerlendirmesi Yeterlik Belgesi Tebliğini,
ifade eder.
Yeterlik belgesi başvurularında aranacak şartlar
MADDE 5 – (1) ÇED Yeterlik Belgesi almak isteyen kurum/kuruluşun, aşağıdaki özelliklere sahip en az altı personeli istihdam etmesi zorunludur. Başvurular esnasında üç adet PTD/Ön ÇED Raporu bir adet ÇED Raporu olarak kabul edilecektir.
a) Kamu veya özel sektörde mesleği ile ilgili en az üç yıl çalışmış, en az beş adet ÇED Raporu hazırlanmasında yer almış olan en az bir çevre mühendisi,
b) Kamu veya özel sektörde mesleği ile ilgili en az üç yıl çalışmış ve en az beş adet ÇED Raporu hazırlanmasında yer almış olan;
Mühendislik, mimarlık veya şehir plancısı mezuniyet belgesine sahip olanlar,
Fakülte, akademi veya dört yıllık yüksekokul veya fen-edebiyat fakültelerinin; fizik, kimya, matematik, istatistik, biyoloji bölümleri ile ziraat, peyzaj mimarlığı, jeoloji, hidrojeoloji, zooloji lisans veya mühendislik mezunları,
Fakülte, akademi veya dört yıllık yüksekokulların; arkeoloji, veteriner hekim, kamu yönetimi, uluslararası ilişkiler, çalışma ekonomisi, iş idaresi ve endüstri ilişkileri, işletme, ekonomi, maliye, hukuk, iktisat, ekonometri, sosyoloji bölümleri mezunları
arasından her biri ayrı meslek grubundan olmak üzere en az üç personelin,
c) Bu maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine göre görevlendirilen personel haricinde; (b) bendinde belirtilen meslek dallarından kamu veya özel sektörde mesleği ile ilgili en az beş yıl çalışmış ve en az on adet ÇED Raporu hazırlanmasında yer almış personelden en az bir Rapor koordinatörü,
ç) Bu maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen personelin haricinde, bu maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde adı geçen meslek gruplarından tecrübelerine bakılmaksızın en az bir personel.
(2) En az dört yıllık üniversite mezunu olup, Bakanlık veya Mülga Çevre Müsteşarlığı veya Mülga Çevre Bakanlığı ya da Mülga Çevre ve Orman Bakanlığının merkez ve taşra teşkilatlarının;
a) Çevresel etki değerlendirmesi, çevre yönetimi, izin ve denetim ile ilgili teknik
birimlerinde çevre mevzuatı kapsamında en az dört yıl çalışmış olanlar,
b) Çevresel etki değerlendirmesi, çevre yönetimi, izin ve denetim ile ilgili teknik birimlerde şube müdürü, daire başkanı ve üstü görevlerde çalışmış personel ve taşra teşkilatında çevresel etki değerlendirmesi, çevre yönetimi, izin ve denetim ile ilgili teknik birimlerde şube müdürü, il müdür yardımcısı, il müdürü olarak en az üç yıl çalışmış personelden;
Çevre mühendisi olanlar, bu maddenin birinci fıkrasının (a) veya (c) bendi kapsamında görev alabilir
- Çevre mühendisi dışındaki mesleğe sahip personel bu maddenin birinci fıkrasının (b) veya (c) bendi kapsamında görev alabilirler.
(3) Kurum/kuruluşun en az beş adet Çevreyi korumaya yönelik proje (Ön ÇED Raporu, Proje Tanıtım Dosyası, Proje Tanıtım Raporu, ÇED Raporu, Çevre Düzeni Planı, Çevresel Durum Değerlendirme Raporu, her tür Atık projesi ve Çevre altyapı projeleri, Çevre mevzuatı kapsamında hazırlanan raporlar veya yapılan projeler) hazırlamış olması zorunludur.
(4) Kurum/kuruluşlar istedikleri takdirde; yeterlik belgesi başvurusu sırasında veya belgelerini aldıktan sonra, birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen şartları belgelemek ve Bakanlığa bildirmek kaydı ile fazla personel görevlendirebilirler.
(5) Bu madde kapsamında görevlendirilen tüm personel, Tebliğ kapsamında yeterlik belgesi alan diğer kurum/kuruluşlarda görev alamazlar.
(6) Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentleri kapsamında görevlendirilen tüm personel, herhangi bir kurum/kuruluşta görev alamazlar, gerçek vergi mükellefi olarak görev yapamazlar.
(7) Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen personelin Tebliğin yayımlandığı tarihten itibaren her dört yılda bir en az bir kez Bakanlıkça yapılacak veya yaptırılacak eğitime katılmaları zorunludur.
Yeterlik belgesi başvurusunda sunulacak belgeler
MADDE 6 – (1) ÇED Yeterlik Belgesi almak isteyen kurum/kuruluşlar, unvanlarını, açık adreslerini, telefon, faks numaralarını ve e-posta adreslerini belirterek aşağıdaki belgelerin asılları veya ilgili Resmi kurumlarca onaylanmış örnekleri ile birlikte Bakanlığa başvururlar.
a) Kurum/kuruluşun, çevre veya ÇED konusunda veya mühendislik, müşavirlik, araştırma, geliştirme, etüt, fizibilite, proje, rapor ve benzeri çalışma konularını belgeleyen ve Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yayımlanan şirket kuruluş senedi veya ana sözleşmesi veya tüzüğü,
b) Başvuru yılına ait ticaret veya sanayi odası ve ilgili meslek kuruluşundan alınacak sicil belgesi veya sicil kaydı,
c) Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği’ne bağlı ve ilgili meslek odalarından herhangi birinden alınan mühendislik-müşavirlik belgesi veya büro tescil belgesi,
ç) Bakanlık veya İl Müdürlüğü ile yapılacak her türlü yazışmayı yapmaya ve kurum/
kuruluşu temsil etmeye yetkili kişi veya kişilerin noter onaylı imza sirküleri,
d) Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri kapsamında istihdam edilen personelin;
Diploma örnekleri,
Noter onaylı imza sirküleri,
Kamu veya özel sektörde mesleği ile ilgili çalıştığı yerlere ilişkin ilgili kurumdan onaylı belge/belgeler,
ÇED Raporu/PTD hazırlanmasında yer aldığına dair belge/belgeler,
Mühendisler, mimarlar ve şehir plancıları için bağlı bulunduğu meslek odasına ait sicil kaydı,
SGK sigortalı işe giriş bildirgesi, devam eden personel için son durumunu gösteren SGK sigortalı hizmet listesi veya ortak ise ortak olduğuna dair gösteren belge,
Başka bir kurum/kuruluşta çalışmayacağına ve vergi mükellefi olmayacağına dair taahhütname.
e) Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde belirtilen personelden;
Diploma örnekleri,
Noter onaylı imza sirküleri,
Mühendisler, mimarlar ve şehir plancıları için bağlı bulunduğu meslek odasına ait sicil kaydı,
SGK sigortalı işe giriş bildirgesi veya devam eden personel için son durumunu gösteren SGK sigortalı hizmet listesi veya ortak ise ortak olduğuna dair belge,
Başka bir kurum/kuruluşta çalışmayacağına ve vergi mükellefi olmayacağına dair taahhütname.
f) Kurum/kuruluşun çevreyi korumaya yönelik yaptığı projelere ilişkin belgeler
g) Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü hesabına Belge Başvuru Bedeli
yatırıldığına dair banka dekontu,
(2) Kamu kurumlarından başvuru sırasında bu maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen belgeler istenmez. Bu kuruluşlarda çalışan personelden bağlı bulunduğu meslek odasına ait sicil kaydı, SGK sigortalı işe giriş bildirgesi, devam eden personel için son durumunu gösteren SGK sigortalı hizmet listesi istenmez. Kamu Kurumlarından bu madde kapsamında istenen belgelerde kurum onayı yeterlidir.
Başvuruların değerlendirilmesi
MADDE 7 – (1) Bakanlığa yapılacak başvurular on beş gün içerisinde değerlendirilir. Başvuruda eksiklikler olması halinde durum kurum/kuruluşa bildirilerek en geç on beş gün içerisinde tamamlanması istenir. Belirtilen süre içerisinde eksiklerini tamamlamayan kurum/kuruluşun ÇED Yeterlik Belgesi başvurusu geçersiz sayılır. Başvurusu geçersiz sayılan kurum/kuruluşun belge başvuru bedeli iade edilmez.
(2) Eksikliklerin tamamlanması halinde; bu Tebliğde belirtilen şartları sağlayan kurum/kuruluşlara ÇED Yeterlik Belgesi verilir. ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlar ÇED Başvuru Dosyası ve/veya ÇED Raporu ve/veya PTD hazırlama ve/veya ÇED Raporu izleme kontrolü yapma yetkisine sahip olurlar.
ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluş ile Proje Sahibinin ÇED ve inşaat sürecine ilişkin yükümlülükleri
MADDE 8 – (1) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlar; ÇED sürecinde, İDK ve/veya Genel Müdürlük tarafından talep edilmesi halinde, belirlenecek çalışma grubunda 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen personel haricinde asgari lisans seviyesinde eğitim görmüş personeli görevlendirmekle ve istenildiğinde bu personellerin İDK toplantısına katılmasını sağlamakla yükümlüdür.
(2) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlar; PTD inceleme değerlendirme sürecinde, projenin yeri, türü ve özelliğine göre Genel Müdürlükçe veya İl Müdürlüğünce talep edilmesi halinde, belirlenecek çalışma grubunda 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen personel haricinde asgari lisans seviyesinde eğitim görmüş personeli görevlendirmekle yükümlüdür.
(3) ÇED Süreci boyunca, Bakanlık ya da İl Müdürlüğü tarafından istenilmesi halinde Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) veya (b) veya (c) bentlerinde belirtilen personellerini, değerlendirme süreci içerisinde, faaliyet yerini incelemek üzere proje alanına göndermekle ve yapılacak yerinde değerlendirme çalışmalarına katılımını sağlamakla yükümlüdür.
(4) Proje sahibi, ÇED Yönetmeliğinin 18 inci maddesinin üçüncü fıkrasına göre, "ÇED Olumlu" kararını aldıktan sonra yatırımın başlangıç, inşaat dönemine ilişkin izlemelerin yapılarak izleme raporlarının düzenlenmesi amacıyla ÇED Yeterlik Belgesi sahibi kurum/kuruluş ile sözleşme yapmak ve bir suretini otuz gün içerisinde Bakanlığa göndermekle, ÇED Yeterlik Belgesi sahibi kurum/kuruluş da yapılan sözleşmeyi otuz gün içerisinde Bakanlığa göndermekle yükümlüdür.
5) İnşaat döneminde izleme-kontrol yapılması için yetkilendirilen kurum/kuruluş, İzleme-Kontrol Formuna göre;
a) İnşaat başlamadan on beş gün önce Bakanlığa bilgi vermekle,
b) İnşaatın başladığı tarihten işletmeye geçene kadar olan süreçte, İDK tarafından belirlenen dönemler içinde düzenli olarak izleme-kontrol yapmakla,
c) İzleme-Kontrol Formunu, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) veya (b) veya (ç) bendi kapsamında görev yapan personelden her hangi biri ve koordinatör birlikte hazırlayarak imzalamakla,
ç) İzleme-Kontrol Formunu, izleme-kontrol yapıldıktan en geç otuz gün sonra
Bakanlığa ve proje sahibine sunmakla, bir nüshasını kendi bünyesinde muhafaza
etmekle ve yapılacak denetimlerde hazır bulundurmakla,
d) İzleme-kontrollerde, nihai ÇED Raporundaki hususlara ve inşaatın taahhütlere uygun yapılmasını izlemekle ve uygunsuzluk tespit edildiğinde, tespit tarihinden itibaren en geç otuz gün içerisinde uygunsuzluğa ilişkin raporu yetkili makama sunmakla ve proje sahibine/yetkilisine uygunsuzluğun giderilmesi için önerilerde bulunarak uygunsuzluğun giderilip giderilmediğinin takibini yapmakla, uygunsuzluğun giderildiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde yapılan işlem ve uygunsuzluğun giderilmesine ilişkin raporu İl Müdürlüğü ve Genel Müdürlüğe sunmakla,
e) Projenin inşaatının bitmesini takiben en geç otuz gün içerisinde, inşaatın Nihai ÇED Raporuna uygun olarak tamamlandığını belirten raporu İl Müdürlüğüne göndermekle ve takip eden otuz gün içerisinde İl Müdürlüğü ile birlikte proje alanında yapılacak inceleme sonucu düzenlenecek İl Müdürlüğü ÇED Uygunluk yazısını alarak Bakanlığa sunmakla,
yükümlüdür
(6) Bakanlığa ÇED Uygunluk yazısı sunulana kadar projenin inşaat sürecinin devam ettiği kabul edilerek kurum/kuruluş üzerindeki İzleme-Kontrol Formu gönderme yükümlülüğü devam eder.
(7) Proje sahibinin, izleme-kontrol yapmak üzere sözleşme yapılan kurum/kuruluşun yetkilerinin sonlandırması veya ÇED raporunu hazırlayan ya da izleme-kontrol yapmak üzere sözleşme yapılan kurum/kuruluşun izleme-kontrol çalışmasını bırakması durumunda proje sahibi ve sözleşmesi sona eren/izleme-kontrolü bırakan ÇED Yeterlik Belgesi sahibi kurum/kuruluş tarafından Bakanlık bilgilendirilir. Proje sahibi tarafından izleme-kontrol çalışmasının bırakıldığı tarihten itibaren en geç otuz gün içinde ÇED Yeterlik Belgesi bulunan bir kurum/kuruluş ile yeni bir sözleşme yapılarak Bakanlığa bildirilir.
(8) Kurum/kuruluşlar, personel değişikliğinde bulunmaları ve/veya yeni personel istihdam etmeleri durumunda, Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen şartları sağlamak ve konumlarına göre Tebliğin 6 ncı maddesinde belirtilen belgeleri tamamlayıp değişiklik tarihinden itibaren otuz gün içinde Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
(9) Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen asgari sayıdaki personelden herhangi birinin işten ayrılması veya yıllık izin, hastalık izni gibi yasal izni hariç ücretsiz izinli olması durumunda; ayrılan personel yerine istihdam edilmek üzere, Tebliğin 5 inci maddesindeki şartlara uygun personeli otuz gün içinde Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
(10) Kurum/kuruluşlar, ÇED Yeterlik Belgesi alma aşamasında sundukları ve Tebliğin 6 ncı maddesinde sayılan belgelerde meydana gelebilecek değişiklikleri, değişiklik tarihinden itibaren otuz gün içinde Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
(11) Bakanlıkça kurum/kuruluşlara gönderilecek yazılarda, Tebliğin 6 ncı maddesi kapsamında beyan ettikleri adres ve elektronik posta adresleri dikkate alınır. Kurum/kuruluşlar, adres değişikliğini otuz gün içinde Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür. Bildirilmemesi halinde, kurum/kuruluşun belge alırken beyan ettiği adresle veya elektronik posta adresi ile yapılan yazışmalar kurum/kuruluşa tebliğ edilmiş sayılır.
(12) ÇED Yeterlik Belgesine sahip kurum/kuruluşlar, Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentleri kapsamında istihdam edilen personelin altı aylık SGK sigortalı hizmet listesi ile varsa emekli olarak çalışan personelin altı aylık Sosyal Güvenlik destek prim gün sayısını gösteren belgelerin örneklerini her yıl 15 Şubat ve 15 Ağustos, tarihine kadar yılda iki defa Bakanlığa iletmekle yükümlüdür.
(13) Yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşlar, Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde görevlendirilen personelin, şirket ortağı olması halinde, şirket ortaklığının devam edip etmediğine dair güncellenmiş belgeyi en geç 15 Şubat ve 15 Ağustos tarihlerine kadar olmak üzere, yılda iki defa Bakanlığa sunmakla yükümlüdür.
(14) Yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşlar, hazırlayacakları her bir ÇED Başvuru Dosyası, ÇED Raporu veya PTD’na, Tebliğin EK-1’inde yer alan personel tablosunu doldurup imzalayarak eklemekle yükümlüdür.
(15) Kurum/kuruluş, hazırlamış olduğu, ÇED Başvuru Dosyasının, ÇED Raporunun veya PTD’nın tamamından ve süreç içerisinde sunduğu tüm bilgi ve belgelerin doğruluğundan sorumludur.
(16) Rapor koordinatörü ÇED Başvuru Dosyasının, ÇED Raporunun veya PTD ile süreç içerisinde sunduğu tüm bilgi ve belgelerin tamamından, diğer personel ise hazırladıkları bölümdeki bilgilerin doğruluğundan sorumludur.
(17) Tebliğin 5 inci maddesi birinci fıkrası (ç) bendinde yer alan personel; aynı fıkranın diğer bentlerinde belirtilen personel ile birlikte ÇED Başvuru Dosyası veya ÇED Raporu veya PTD veya İzleme-Kontrol Formu hazırlanmasında görev alır ve İDK’lara katılabilir.
(18) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlarda, ÇED Raporunu hazırlayan koordinatör ve Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında yer alan personel ile birlikte anılan fıkranın (b) bendi kapsamında görevlendirilen personellerden en az bir personel Bakanlıkça yapılan toplantılara katılmakla yükümlüdür.
(19) ÇED Yeterlik Belgesi almış kamu kurumlarının Tebliğ kapsamındaki personeli, diğer ÇED yeterlik belgesi sahibi kurum/kuruluşların hazırladıkları ÇED Raporlarına ilişkin yapılacak İDK toplantılarına komisyon üyesi olarak görevlendirilemez.
(20) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlar, hazırlayacakları ÇED Başvuru Dosyasında, ÇED Raporlarında veya PTD’nda, ÇED Yönetmeliği kapsamında hazırlanmış her hangi bir Rapor ya da Dosyadan, ilgili raporu/dosyayı hazırlayan kurum/kuruluştan izinsiz alıntı yapamaz.
(21) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlar, hazırlayacakları ÇED Başvuru Dosyasında, ÇED Raporunda ve PTD’nda; projenin konusu ile ilgisi olmayan bilgi veya belge sunamaz.
(22) ÇED Başvuru Dosyasının veya PTD’nın inceleme değerlendirilmesi veya ÇED Raporunun formata uygunluk yönünden değerlendirilmesi sonucu ilgili Daire Başkanlıklarınca veya İl Müdürlüğünce dosyanın iki defanın üzerinde iade edilmesi durumunda Rapor veya Dosya geçersiz sayılır.
(23) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlar, Bakanlıkça ya da İl Müdürlüklerince talep edilmesi halinde inceleme ve değerlendirme aşamasında, ÇED Başvuru Dosyası, ÇED raporu veya PTD’sında imzası olan, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerindeki personelden herhangi birini bilgi vermek üzere, Bakanlık veya İl Müdürlüğünde hazır bulundurmakla yükümlüdür.
(24) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlar, çalışan personellerinin Bakanlıkça ve/veya yetkilendirdiği kurum/kuruluşlarca düzenlenen eğitime en az dört yılda bir katılımını sağlamakla yükümlüdür.
(25) ÇED Yeterlik Belgesine sahip kurum/kuruluşlar, eğer ÇED Raporunu/PTD’nı hazırlayanlar içerisinde Tebliğin EK-6 listesinde yer alan meslek uzmanları yoksa ÇED Yönetmeliği EK-I listesinde yer alan projeler için iki, EK-II listesinde yer alan projeler için en az bir meslek uzmanını bünyesinde istihdam etmek veya hizmet almakla ve faaliyet konusuna uygun olarak ÇED sürecinde görevlendirmekle yükümlüdür. Kurum/kuruluş, meslek uzmanı görevlendirmeye ilişkin sözleşme ile diploma örnekleri, noter onaylı imza sirküleri, kamu veya özel sektörde en az beş yıl çalıştığına ilişkin belgeleri başvuru dosyası ekinde Bakanlığa veya İl Müdürlüğüne sunmakla yükümlüdür. Genel Müdürlük, İl Müdürlüğü veya İDK tarafından istenilmesi halinde, meslek uzmanının İDK Toplantılarına katılım sağlaması veya Genel Müdürlük ile İl Müdürlüğüne bilgi vermesi zorunludur.
(26) Tebliğin 9 uncu maddesi kapsamında ÇED Yeterlik Belgeleri askıya alınan kurum/kuruluşların bu maddedeki yükümlülükleri aynen devam eder.
ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşların denetlenmesi, belgelerinin iptali ve askıya alınması
MADDE 9 – (1) ÇED Yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşların, yeterlik şartlarının devam edip etmediği Genel Müdürlükçe denetlenir.
(2) Tebliğin EK-4’ünde yer alan ceza puanı tablosuna göre cezalandırılan kurum/kuruluşun bir vize süresi içerisinde yetmiş ceza puanına ulaşması halinde ÇED Yeterlik Belgesi, hiçbir uyarıya gerek kalmaksızın iptal edilir.
(3) ÇED Yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşlarda görev yapan personel de Tebliğ kapsamında denetlenir. Tebliğin EK-5’inde yer alan ceza puanı tablosuna göre, dört yıl süre içerisinde yetmiş ceza puanına ulaşması halinde üç yıl süre ile görev yapamaz. Kurum/kuruluş değişikliği yapan personelin, aldığı ceza puanı, yeni görev yaptığı kurum/kuruluşta da geçerliliğine devam eder. Ceza puanları çalışmaya başladığı tarihten itibaren dört yılda bir sıfırlanır.
(4) Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen asgari sayıdaki personelden herhangi birinin ücretsiz izinli olması veya işten ayrılmasını otuz gün içerisinde Bakanlığa bildirmeyen ve personel eksikliğini tamamlamayan kurum/kuruluşun ÇED Yeterlik Belgesi altı ay süre ile askıya alınır. Askı süresi içerisinde, personel eksikliğinin giderildiğine ilişkin belgelerin sunulması ve Bakanlıkça onaylanmasını müteakip, kurum/kuruluşun önceden hak sağladığı ÇED Yeterlik Belgesi, vize süresi sonuna kadar tekrar devam eder. Askı süresi sonuna kadar personel eksikliği giderilmemiş ise, kurum/kuruluşun ÇED Yeterlik Belgesi iptal edilir.
5) İDK Süreci sonunda, Tebliğin EK-2’sinde yer alan ÇED Süreci Değerlendirme Formu doldurularak Daire Başkanlığına iletilir. ÇED Yeterlik Belgesine sahip kurum/kuruluşların yürüttükleri ÇED sürecine ilişkin değerlendirmenin yüz üzerinden yetmiş puanın altında olması durumunda kurum/kuruluşa uyarıda bulunulur. Kurum/kuruluşların, yürüttükleri ÇED süreci için bir vize süresi içerisinde dört adet değerlendirmeden dolayı uyarı alması durumunda ÇED Yeterlik Belgesi iptal edilir.
(6) ÇED Başvuru Dosyası, ÇED Raporlarında veya PTD’da yer alan imzaların, imza sirküleri ile uyuşmaması durumunda ilgili kurum/kuruluşun ÇED Yeterlik Belgesi iptal edilir ve imza uyuşmazlığı olan personel ile şirket ortakları ve kurum/kuruluşu temsile yetkili personel ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlarda üç yıl süreyle görev alamazlar ve bu kuruluşlara ortak olamazlar.
(7) Kurum/kuruluşların, ÇED Yeterlik Belgesi almak için veya ÇED Yeterlik Belgesi aldıktan sonra Tebliğin 5 inci maddesi kapsamında görev yapacak personel için, Tebliğin 6 ncı maddesi kapsamında sundukları bilgi veya belgelerin yanlış, yanıltıcı ya da sahte olduklarının tespiti halinde yeterlik belgeleri iptal edilir ve ilgili personel, şirket ortakları ve kurum/kuruluşu temsile yetkili personel iki yıl süreyle, ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlarda görev alamaz ve bu kuruluşlara ortak olamazlar.
(8) ÇED Yeterlik Belgesi iptal edilen kurum/kuruluşlara, ÇED Yeterlik Belgelerinin iptal edildiği tarihten itibaren üç yıl süre ile ÇED Yeterlik Belgesi verilmez. Bu süre içerisinde ÇED Yeterlik Belgesi iptal edilen kurum/kuruluşlar aynı isim altında veya isim ve ticari unvan değişikliği yaparak ÇED Yeterlik Belgesi müracaatında bulunamazlar. ÇED Yeterlik Belgesi iptal edilen kurum/kuruluşlar, ancak, iptal tarihinden üç yıl sonra yeniden ÇED Yeterlik Belgesi almak için müracaat edebilirler. ÇED Yeterlik Belgesi iptal edilen kurum/kuruluşta koordinatör olarak yer alan kişi/kişiler de üç yıl boyunca başka bir kurum/kuruluşta koordinatörlük yapamaz.
(9) Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrası (a), (b), (c) ve (ç) bentleri kapsamındaki personele ilişkin olarak Bakanlığa sunulan belgelerin yanlış, yanıltıcı ya da sahte olduklarının tespit edilmesi durumunda ilgili personel, ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlarda üç yıl süreyle görev alamazlar.
(10) ÇED Yeterlik Belgesi iptal edilen kurum/kuruluşlar, Bakanlık tarafından ilan edilir.
(11) Kurum/kuruluşun ÇED Yeterlik Belgesi iptal edildiği veya askıya alındığı veya vize süresinin dolduğu tarihten önce ÇED Yönetmeliğine uygun olarak hazırlanıp Bakanlığa/Valiliklere sunulmuş ÇED Başvuru Dosyası, ÇED Raporu ya da PTD’larının iş ve işlemlerinin tamamlanmasına izin verilir.
(12) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlarda Tebliğ kapsamında görev yapan personelin, hazırlayacakları ÇED Başvuru Dosyası, ÇED Raporları veya PTD’nda;
a) Her hangi bir ÇED Başvuru Dosyasından, ÇED Raporundan ya da PTD’ndan kaynak göstermeden alıntı yapmaları,
b) Sorumlu olunan bölüm nedeniyle çalıştığı kurum/kuruluşun ceza almasına neden olunması,
hallerinde,
Tebliğin EK-5 Ceza puanı tablosunda belirtilen ceza puanları, ilgili personele uygulanır. ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlarda görevli personelin toplam ceza puanının dört yıl içerisinde yetmiş ceza puanına ulaşması durumunda, ilgili personel ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlarda üç yıl süreyle görev alamaz.
(13) Tebliğin 5 inci maddesinin beşinci ve altıncı fıkralarında belirtilen durumların tespiti halinde, ilgili personel ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlarda bir yıl süreyle görev alamaz.
ÇED Yeterlik Belgesinin süresi ve vize edilmesi
MADDE 10 – (1) ÇED Yeterlik Belgesinin geçerlilik süresi verildiği tarihten itibaren dört yıldır.
(2) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlar vize süresi sona ermeden en geç bir ay önce mevcut ÇED Yeterlik Belgesi ve Tebliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c), ve (g) bentlerinde belirtilen yeni başvuru yılına ait belgeler ile birlikte müracaat ederler. Müracaatlar Bakanlıkça değerlendirilir.
(3) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşların vize müracaatında bulunmamaları halinde, ÇED Yeterlik Belgeleri geçersiz sayılır. Vize süresi dışında yapılan müracaatlar yeni müracaat olarak değerlendirilir.
(4) ÇED Yeterlik Belgesi alan kurum/kuruluşlar, vize müracaatında, çalışan personellerinin Bakanlıkça ve/veya yetkilendirdiği kurum/kuruluşlarca düzenlenen eğitime katıldıklarına dair belgeyi Bakanlığa sunmakla yükümlüdür.
Belge başvuru bedeli
MADDE 11 – (1) Tebliğe göre verilecek belgeler için, başvuru ile birlikte Bakanlıkça tespit edilen belge başvuru ücretinin yatırılması zorunludur. Başvuru herhangi bir nedenle sonuçlanmaz ise başvuru ücreti iade edilmez. Belge yenileme, unvan değişikliği ve şube açma işlemleri de başvuru ücretine tabidir.
Devir, şube, temsilcilik ve irtibat bürosu
MADDE 12 – (1) ÇED Yeterlik Belgesi hiçbir suretle herhangi bir kurum/kuruluşa, kişi ya da kişilere kiralanamaz, devredilemez, kullanımına izin verilemez, satılamaz ve temsilcilik verilemez.
(2) ÇED Yeterlik Belgesine sahip kurum/kuruluşların şube açabilmeleri için ÇED Yeterlik Belgesi alırken çalıştırmayı taahhüt ettiği personelin dışında, Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bendinde belirtilen koşulları taşıyan birer personel olmak üzere en az dört personeli şubelerinde sürekli olarak istihdam etmeleri, şubenin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanması ve Tebliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde belirtilen yeni başvuru yılına ait belgeyi Bakanlığa sunması gerekmektedir.
(3) Bakanlıktan izinsiz şube açan kurum/kuruluşların ÇED Yeterlik Belgesi iptal edilir.
Yürürlükten Kaldırılan Tebliğ
MADDE 14 – (1) 18/12/2009 tarihli ve 27436 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yeterlik Belgesi Tebliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Önceki yeterlik belgelerinin geçerlik süreleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce 18/12/2009 tarihli ve 27436 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yeterlik Belgesi Tebliğine istinaden yeterlik belgesi alan veya şube açmış olan kurum/kuruluşların, vize sürelerinin bitimine kadar mevcut belgeleri geçerlidir. Bu kurum/kuruluşlarda yeni görev alacak personel bu tebliğ hükümlerine tabidir. Ayrıca, vize süresi, bu Tebliğ yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en fazla bir yıl içerisinde bitecek olanlar ise bir yıl içerisinde Bu Tebliği hükümlerine göre belgelerini yenilemek zorundadır.
Önceden yeterlik belgesi almış olan kurum/kuruluşların hazırladıkları raporlar
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce 18/12/2009 tarihli ve 27436 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yeterlik Belgesi Tebliğine istinaden yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşların Bakanlıkta veya İl Müdürlüklerinde devam eden ÇED Başvuru Dosyası, ÇED Raporu, PTD’sı veya izleme-kontrollerinin tamamlanmasına izin verilir.
Başlamış Olan İzleme-Kontrol Çalışmaları
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Tebliğin yayım tarihinden önce ÇED Olumlu Kararı almış projelerin izleme-kontrol çalışmasına başlamış olan yeterlik belgesi sahibi kurum/kuruluşların, kendisi ve/veya proje sahibince sözleşme feshi yapılmadığı müddetçe, işletme aşamasına geçene kadar, izleme-kontrol yapma ve İzleme-Kontrol Formunu Bakanlığa sunma yükümlülüğü devam eder.
Çevrimiçi ÇED Yeterlik süreci yönetim sistemi
GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde yer alan iş ve işlemler Çevrimiçi ÇED Yeterlik Süreci Yönetim Sistemi kullanılarak yapılır. Sistemin yürütülmesine ilişkin iş ve işlemler Bakanlık tarafından belirlenir ve Bakanlığın internet sayfasında ilan edilir.
Arama Projelerine Yeterlik Uygulaması
GEÇİCİ MADDE 5 – (1) Maden, petrol, doğalgaz, kaya gazı veya jeotermal kaynak arama projelerine ait PTD’ları en az üç yıl mesleki tecrübeye sahip bir adet Çevre Mühendisi ve yer altı doğal kaynaklar konusunda mühendislik eğitimi almış en az üç yıl tecrübeye sahip (Maden, Jeoloji, Hidrojeoloji, Jeofizik, Petrol, Doğalgaz Mühendisi) bir personel ve arama yapılacak yerin özelliklerine göre Bakanlıkça istenmesi durumunda; Tebliğin 5 inci maddesi (b) fıkrasındaki şartları sağlayan kişi/kişiler tarafından hazırlanır.
Önceden Yeterlik Belgesi Almış Olan Kurum/Kuruluşların Yükümlülükleri
GEÇİCİ MADDE 6 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşlar, bu Tebliğin 8 inci ve 9. maddelerinde belirtilen yükümlülüklere tabidirler.
Yürürlük
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ 01.01.2014 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.