İnşaat Malzemeleri

Çimento sektörü için bu yıl rehabilitasyon yılı olacak!

Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Kayan, "İnovasyon, Ar-Ge yatırımlarını artırarak ürün ve süreçlerde ortaya koyacağımız katma değerle ihracatta istikrarlı büyüme yakalayabiliriz" dedi.

Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Kayan, "İnovasyon, Ar-Ge yatırımlarını artırarak ürün ve süreçlerde ortaya koyacağımız katma değerle ihracatta istikrarlı büyüme yakalayabiliriz" dedi.


Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB) Yönetim Kurulu Başkanı Bahadır Kayan, "2016 rehabilitasyon yılı olacak. İnovasyon, Ar-Ge yatırımlarını artırarak ihracatta istikrarlı büyüme yakalayabiliriz" dedi.


Birlik tarafından düzenlenen basın toplantısıyla sektöre ilişkin gelişmeleri paylaşan Kayan, sektörün 2015 yılında karşılaştığı sorunları ve 2016 beklentilerini değerlendirdi.


Kayan, dünya mal ticaretinin 2016 yılında yüzde 2,5-3 oranında daralmasının beklendiğine dikkati çekerek, 2016 yılı ihracatını pazar ve ürün çeşitliliği ile artırmayı hedeflediklerini bildirdi.


2016 yılına ilişkin hedeflere değinen Kayan, "Bu koşullar altında 2016 yılını verimliliğe odaklandığımız, stratejik planlarımızı gözden geçirip orta vadeli hazırlıklar yapabileceğimiz bir 'rehabilitasyon' yılı olarak görmek gerekiyor. Bu anlamda inovasyon, Ar-Ge yatırımlarını artırarak ürün ve süreçlerde ortaya koyacağımız katma değerle ihracatta istikrarlı büyüme yakalayabiliriz. 2016 yılı ise ürün ve müşteri gamının elden geçirildiği, hacimden ziyade karlılığa odaklandığımız bir yıl olacak” diye konuştu.


Seramik sektörünün, 2015 yılı ihracatının bir önceki yıla kıyasla yüzde 15,4 kayıpla 935 milyon dolar seviyesinde gerçekleştiğini belirten Kayan, "İhracat anlamında geçen yıl payına düşen olumsuzluktan etkilenen seramik sektörü, buna rağmen ihracatta yerli kaynakları en çok kullanan sektörlerden biri olarak, Türk ekonomisine katkısını sürdürmektedir” dedi.


Kayan, uzun yıllar ihracatta yükselen bir grafik sergileyen çimento, cam ve seramik sektörleri için 2014 yılı gibi 2015 yılının da zorlu geçtiğini bildirdi. 


İhracat rakamları hakkında bilgi veren Kayan, 2014 yılında 3.3 milyar dolar olan birlik ihracatının, 2015 yılında yüzde 11,6 düşerek 2.9 milyar dolara gerilediğini ifade etti.


Kayan'ın verdiği bilgiye göre, 2015 yılında yüzde 61 daralmayla ihracatta en fazla kan kaybını Rusya pazarında yaşayan çimento,cam ve seramik sektörünün Azerbaycan'a olan ihracatı yüzde 43'e düşerken, Irak ve Libya'ya 

ihracatı yüzde 40, Gürcistan'a ihracatı ise yüzde 35 azaldı. 


ÇCSİB verilerine göre, 2015 yılında İtalya'ya ihracat yüzde 88, ABD'ye ihracat yüzde 23, İngiltere'ye ihracat ise yüzde 14 arttı.


"Kan kaybının nedeni bölgedeki siyasi kriz ve petrol fiyatındaki düşüş"


Sektör olarak ihracattaki kan kaybının ana nedeninin son birkaç yılda olduğu gibi 2015 yılında da Ortadoğu'da yaşanan siyasi kriz olduğuna değinen Bahadır Kayan, "Petrol fiyatlarındaki hızlı düşüşün de etkisiyle Rusya'da kriz derinleşiyor. Bunun yanı sıra "uçak krizi” sonrasında Rusya'nın Türk mallarına yönelik sınırlayıcı politika geliştirmesi bu ülkeye olan ihracatımızı olumsuz etkiledi. Petrol fiyatlarındaki düşüş nedeniyle ekonomik sorunlarla karşı karşıya olan Azerbaycan pazarındaki daralmadan da olumsuz etkilendik” dedi. Kayan, bu pazarlarda yaşanan sıkıntıları İtalya, ABD, İngiltere gibi gelişmiş ülkelere yapılan yüksek oranlı ihracat artışlarıyla telafi etmek için büyük bir çaba içerisinde olduklarını belirtti.


Kayan, Birlik tarafından yapılan analizlerde, petrol fiyatlarının 50 dolar seviyesinin altına gerilemesinin bu pazarlara olan ihracatımızı olumsuz etkilediğini ortaya koyduğuna dikkati çekti. 


Petrol fiyatlarındaki düşüşün sektör ihracatı açısından önemli sorunlardan biri olduğunu belirten Kayan, "Bugün petrol fiyatlarında 30 dolar gibi çok daha düşük seviyeleri konuşuyoruz. Bu seviyeler, Rusya ve Azerbaycan gibi pazarlara olan ihracatımızın daralmaya devam edeceğini gösteriyor” ifadesini kullandı. 


"Çimento sektörü daralmayı Afrika ve Güney Amerika ile aşacak"


Çimento sektörü hakkında bilgi veren ÇCSİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Özinönü ise 2015 yılında çimento sektörü ihracatının yüzde 18 daralarak 530 milyon dolara gerilediğini hatırlattı. Özinönü, "İhracatta yaşadığımız sorunların temel nedeni, yakın coğrafyamızda yaşanan jeopolitik riskler. Bu pazarlardaki riskler bugün de devam ediyor. Sektör olarak uzun zamandır pazar çeşitlemesine yöneldik. Önemli ihracat pazarlarımızda yaşadığımız daralmayı yeni dönemde Afrika ve Güney Amerika ile telafi etmeyi planlıyoruz” dedi.

Türk yatırımcıların Afrika'da yatırım yapmaya başladığına vurgu yapan Özinönü, 2023 yılı çimento ihracatı hedeflerinin 7 milyar dolar olduğunu belirtti.İran'a yaptırımların kaldırılmasına da değinen Özinönü, "İran da aynı Türkiye gibi. Onlarda da fazla çimento var. Irak'ta Türk çimentosunun yerini aldı. İran'ın Irak ihracatı 6-7 milyon ton seviyesine çıktı, Türkiye'ninki düştü. Çimento için İran'da yeni bir pazar açılmadı” dedi. 


"Cam sektörü markalaşma yolunda”


Toplantıda cam sektörünü değerlendiren ÇCSİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Haluk Sarıaltın da dünyada 140 milyar dolar olduğu tahmin edilen cam sektöründen Türkiye'nin aldığı payın yüzde 4 civarında olduğunun altını çizdi. 


Sarıaltın, sektörün yüksek standartlarda üretim yaparak dünya cam üretiminde üst sıralarda bulunduğunu belirterek, "Yüksek standartlı üretimin de etkisiyle geçen yıl tüm sektörlerde ihracat önemli oranlarda daralırken, cam sektörü mevcut durumunu koruyabildi. 2015 yılında sektör 880 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi” değerlendirmesinde bulundu. 


Türkiye cam sektörünün güçlü yerel ve uluslararası deneyime sahip olduğunu vurgulayan Sarıaltın, şunları kaydetti:


"Sektör bir üst seviyeye geçebilme, yani küresel marka sunma potansiyeline sahip. Markalaşmaya giden yolda ihtiyacımız olan unsurları ise kaliteli ürün, Ar-Ge kapasitesi, katma değer oluşturma, yalın yönetim ve kurumsallaşma olarak sıralayabiliriz.” 


Dünya


Haber Vatan Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;


ORTADOĞU’DA yaşanan siyasi krizler ve petrol fiyatlarında yaşanan düşüşten olumsuz etkilenen Rusya ve Azerbaycan gibi pazarlardaki daralma, Türkiye çimento, seramik ve cam sektörlerinin 2015 yılı ihracatının kan kaybetmesini neden oldu.


Çimento, Seramik, Cam ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB), 2015 yılı ihracat verilerini paylaştı. ÇCSİB Başkanı Bahadır Kayan, uzun yıllar ihracatta yükselen bir grafik sergileyen çimento, cam ve seramik sektörleri için 2014 yılı gibi 2015 yılının da zorlu geçtiğini söyledi. Kayan’ın verdiği bilgiye göre, 2014 yılında 3.3 milyar dolar olan birlik ihracatı, 2015 yılında yüzde 11.6 oranında düşerek 2.9 milyar dolara geriledi. Petrol fiyatlarının gerilemesinin Azerbaycan ve Rusya gibi pazarlara olan ihracatı olumsuz etkilediğini söyleyen Kayan, “2016 yılı ürün ve müşteri gamının elden geçirildiği, hacimden ziyade kârlılığa odaklandığımız bir yıl olacak” diye konuştu.


Vatan/ Meltem KARA




Haber Yeni Şafak Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı...


2016'yı dönüşüm yılı olarak tanımlayan cam ve seramik sektörü, yönünü Güney Amerika ve Afrika pazarına çevirdi. ÇCSİB Başkan Yardımcısı Haluk Sarıaltın, "Uzun yıllardır bölgede vardık. Tüm G. Amerika önümüzdeki dönemde bir ihracat pazarı haline gelecektir" dedi.


Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB) bu yıla ilişkin hedeflerini açıkladı. Dün İstanbul'da düzenlenen toplantıda konuşan ÇCSİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Haluk Sarıaltın, Güney Amerika'nın yeni bir pazar olarak görüldüğünü belirtti. Kolombiya ve Brezilya'nın kıtanın doğu kısmında yer aldığı için Türkiye'ye daha yakın olduğununun altını çizen Sarıaltın, bu ülkelerin özellikle lojistik olarak daha uygun olduğunu ifade etti. Ayrıca Sarıaltın ihracatta, daha çok Brezilya Arjantin, Uruguay, Kolombiya gibi ülkelere odaklanıldığını söyledi. Peru ve Şili gibi ülkelere yönelik çalışmaların başladığını ifade eden Sarıaltın şunları söyledi: "Cam ev eşya pazarında uzun yıllardır Güney Amerika pazarında vardık. Tüm Güney Amerika önümüzdeki yıllarda artarak bir ihracat pazarı haline gelecektir.''

ÇCSİB Yönetim Kurulu Başkanı Bahadır Kayan, dünya mal ticaretinin 2016 yılında yüzde 2,5-3 oranında daralmasının beklendiğine dikkati çekerek, 2016 yılı ihracatını pazar ve ürün çeşitliliği ile artırmayı hedeflediklerini bildirdi. Kayan, “2016 yılını verimliliğe odaklandığımız, orta vadeli hazırlıklar yapabileceğimiz bir 'rehabilitasyon' yılı olarak görmek gerekiyor” dedi.


SERAMİK SEKTÖRE KATKI SAĞLIYOR


Seramik sektörünün, 2015 yılı ihracatının bir önceki yıla kıyasla yüzde 15,4 kayıpla 935 milyon dolar seviyesinde gerçekleştiğini belirten Kayan, “İhracat anlamında geçen yıl yaşanan olumsuzluktan etkilenen seramik sektörü, buna rağmen ihracatta yerli kaynakları en çok kullanan sektörlerden biri olarak, Türk ekonomisine katkısını sürdürmektedir” dedi. ÇCSİB verilerine göre ise, 2015 yılında İtalya'ya ihracat yüzde 88, ABD'ye ihracat yüzde 23, İngiltere'ye ihracat ise yüzde 14 arttı.Kayan, ihracattaki kan kaybının ana nedeninin son birkaç yılda olduğu gibi 2015 yılında da Ortadoğu ve Rusya'da yaşanan siyasi kriz olduğuna değindi.

Yeni hedef Afrika ve G. Amerika

Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Özinönü ise 2015'te ihracatının yüzde 18 daralarak 530 milyon dolara gerilediğini hatırlattı. Özinönü, “Uzun zamandır pazar çeşitlemesine yöneldik. Yaşadığımız daralmayı yeni dönemde Afrika ve Güney Amerika ile telafi etmeyi planlıyoruz” dedi. Türk yatırımcıların Afrika'da yatırım yapmaya başladığına vurgu yaptı.

İhtiyacımız küresel markalaşma

Haluk Sarıaltın dünyada 140 milyar dolar olduğu tahmin edilen cam sektöründen Türkiye'nin aldığı payın yüzde 4 civarında olduğunun altını çizdi. Sarıaltın, şunları kaydetti:“Sektör bir üst seviyeye geçebilme, yani küresel marka sunma potansiyeline sahip. Markalaşmaya giden yolda ihtiyacımız olan unsurları ise kaliteli ürün, Ar-Ge kapasitesi, katma değer oluşturma, yalın yönetim ve kurumsallaşma olarak sıralayabiliriz.”


Çimentoda fiyat artışı talebe bağlı


Çimentodaki fiyat artışlarını değerlendiren Özinönü:'' Bir yerde köprüde olsa yolda olsa ne olursa olsun bir mala talep varsa talep yükseldikçe fiyatta yükseliyor. İstanbul ve civarında Türkiye geneline baktığınız zaman çimentonun en çok tüketildiği yerdeyiz. Çok proje var; üçüncü havalimanı, köprü, tünel gibi projeler talebi çok etkiliyor. Etkileyince doğal olarak fiyatta yükseliyor. Güney Doğu bölgesinde talep azlığından dolayı fiyatlar düşük.''



Arzu KURUM/Yeni Şafak