Genel

çin, İpek Demiryolu için 28 milyar dolar kredi verecek!

çin, Edirne-Kars arasındaki İpek Demiryolu"nun inşaası için 28 milyar $ kaynak aktaracak. TCDDˆGenel Müdürü Karaman œçin, bu projeyle Avrupa"da reklam yapacak dedi

 çinliler hızlı trene 28 milyar $ aktaracak  

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, geçen hafta imzalanan anlaşma çerçevesinde çin"in, Türk-çin firmalarca ortak yapılmak üzere Edirne-Kars arasında hızlı tren hatlarından oluşacak İpek Demiryolu inşası için kredi vereceğini söyledi. Karaman, bu hat üzerinde Ankara-İzmir, Ankara-Sivas, Sivas-Erzincan, Erzincan-Trabzon, Sivas-Malatya, Elazığ-Diyarbakır, Eskişehir-Antalya ve Konya-Antalya arasında hızlı tren yapımının hedeflendiğini belirtti. Türkiye"nin 2023 yılına kadar 6 bin kilometre hızlı, 4 bin kilometre de konvansiyonel demiryolu hattı hedefine bu anlaşma sayesinde emin adımlarla ilerlediğini ifade eden Karaman, bu hedefe ulaşılması için 45 milyar dolar gerektiğini, anlaşma çerçevesinde çin"in bunun 28 milyar dolarlık kısmının finansını sağlayacağını kaydetti.

TÜRKİYE"DEKİ PROJE REKLAMLARI OLACAK

çin"in, ülke içinde ve dışında yıllık 2 bin km hızlı tren yapmayı hedeflediğini anlatan Karaman, amaçları doğrultusunda Libya, Cezayir ve ABD"de birçok proje yürüttüklerini de belirtti. çin"in demiryolu yapımında Avrupa ülkelerinde de pazar oluşturmaya çalıştığına dikkat çeken Karaman, bu nedenle Türkiye"yi, Avrupa"ya tanıtım sahası olarak gördüklerini kaydetti. Karaman œİster çin"in ister devletin kredisi olsun, bu, Türkiye"de demiryollarının 2023 hedeflerine ulaşmasında önemli bir adım atmamızı sağlayacak dedi.

Ankara-İstanbul arasını da istiyorlar

çin"in en çok ilgi gösterdiği proje ise Ankara-İstanbul arasını 1.5 saate indirecek Sürat Demiryolu Projesi. Sürat Demiryolu"nda yüksek hızlı tren saatte en az 350 kilometre hızla gidecek. çin"in finansmanı da kendisini bulacağı bu yatırımı yapma amacının, Avrupa"ya demiryolu yapımında iyi olduğunu göstermek ve diğer ülkelerden iş almak. çinli yetkililerin Ankara-İstanbul arasında 350-400 kilometre hız yapan trenlerle hat yapmayı ve iki il arasını 1.5 saate indirmeyi hedeflediklerini de belirten Karaman, 10 milyar dolara mal olacağı tahmin edilen bu projenin henüz kesinleşmediğini dile getirdi.

TCDD"nin bütçesi 3.1 milyar lira

TCDD Genel Müdürlüğü"nün 2011 yılı için 4 milyar TL bütçe talep ettiğini ancak 3 milyar 105 milyon TL"lik bütçe aldığını kaydeden Karaman, kurumun Sivas, Erzincan ve Elazığ"ın da aralarında bulunduğu bazı illerde yapılacak barajlar nedeniyle su altında kalacak demiryollarının yeniden inşası için 3 yılda 500 milyon TL harcama yapacağını anlattı. Ankara-İstanbul, Ankara-Konya ve Bursa"ya yönelik hızlı tren projelerinin devreye girmesi ve yolcu sayısının iyi düzeyde olması halinde bu hatların özel sektöre kiralanabileceğini düşündüğünü belirten Karaman, elde edilecek gelirle, başka illere hızlı tren hattı inşa edilebileceğini kaydetti.
Star/MERVE YILDIZALP