Çin'de inşaat ve teknoloji yatırımları ön plana çıkıyor!
Çin Halk Cumhuriyeti, 2050 yılına kadar modern ve zengin bir tüketim toplumu yaratma hedefine kilitlendi. Çin'de inşaat ve teknoloji yatırımları hız kesmedi.
Dünya ekonomisinin son 20 yılına damgasını vuran Çin Halk Cumhuriyeti, 2050 yılına kadar modern ve zengin bir tüketim toplumu yaratma hedefine kilitlendi. Ekim 2017’de başlatılan yeni dönemde kapısını yabancı yatırımcılara daha fazla açacak olan 1,4 milyar nüfuslu Çin, Türk yatırımcılar için hiç olmadığı kadar büyük fırsatlar sunuyor. Çin’de 2016 yılında faaliyete başlayan yedi yeni dev serbest bölgede üretim ve ticaret koşullarını, uygulanan teşvik programlarını ve Çin pazarındaki riskli alanları sizin için araştırdık.
Çin’de İş Kurmak
Dünyanın en kalabalık ve satın alma gücü paritesi açısından en büyük ekonomisi haline gelen Çin, köylü nüfusun çoğunlukta olduğu komünist bir toplumdan hızla orta gelişen modern bir tüketim toplumuna dönüşüyor. Çin Komünist Partisi’nin (ÇKP) 24 Ekimde sonuçlanan 19’uncu Ulusal Kongre kararları da yeni dönemde uzun vadeli bir dönüşüm ile Çin’in giderek dünyaya daha çok açılan bir ülke olacağının göstergesi. Altyapı ve üretim imkânlarını 60 ülkeyle bağlantılı hale getirecek “Bir kuşak, Bir Yol” projesi ile Pekin’den Berlin’e uzanan bir hatta kara ve deniz ticaretini yeniden şekillendirmeye hazırlanan Çin, geniş topraklan üzerindeki yatırım ve üretim hamlesine hız veriyor.
ARTIK UCUZ ÜLKE DEĞİL
Uzun yıllar ucuz işgücü ile tüm dünyanın üretim merkezi haline gelen Çin’de bugün itibariyle asgari ücret ortalama 290 dolar ile pek çok ülkenin üzerinde seyrediyor. Pazar araştırma şirketi Euromonitor verilerine göre, Çin imalat sektöründe ortalama ücret Brezilya, Arjantin, Meksika gibi ülkelerin üzerine çıkmış durumda. Bu durum toplumda orta sınıfın alım gücünü artırırken, ülkede bir tüketim patlamasının da önünü açtı.
Örneğin 2017’de 24 Ocak-3 Mart tarihlerinde Çin’deki 40 günlük yeni yıl tatili boyunca ülke içi seyahatlerin 2,9 milyar sefer olduğu hesaplanıyor. Tatilini yurtdışında geçiren Çinlilerin sayısında da önceki yıla oranla yüzde 10,7 artış yaşandığı ve böylelikle 6 milyonu aşkın Çinlinin yurtdışında tatil yaptığı açıklandı. 11 Kasım’da ise Çin’de kutlanan ‘Bekarlar Günü’ dolayısıyla, 24 saat içinde ülkenin en büyük alışveriş platformu olan Alibaba’dan 25,3 milyar dolarlık satış gerçekleşti.
Çin’deki tüketim artışı hizmet sektörünü de giderek büyütüyor. Çin’in: GSYH’si içindeki oranı istikrarlı bir şekilde artan hizmet sektörü, 2015’te yüzde 50’yi aşarak ekonomide yaşanan yapısal dönüşümün göstergesi haline geldi. Çin Ulusal İstatistik Bürosu’nun geçen hafta yayınladığı verilere göre, Çin’in hizmet sektöründeki şirketler, artan hizmet talebi ve istikrarlı fiyat artışları nedeniyle ilk üç çeyrekte güçlü bir kar artışı gösterdi. Bu dönemde şirketlerin faaliyet karı geçen yılın ilk üç çeyreğine göre yıllık yüzde 31,4 arttı.
YATIRIM İHTİYACI ARTIYOR
Bir yandan hızla tüketim toplumuna dönüşen Çin, öte yandan zenginliğini artırmak için yabancı yatırımcıların önündeki engelleri de hızla kaldırıyor. Çin Maliye Bakanı Zhu Guangyao, geçen ayın başlarında yaptığı açıklamada, yabancı şirketlerin ülke pazarındaki faaliyetlerini artırması amacıyla, ticari kısıtlamaların azaltılacağını ilan etti. Zhu, yabancı şirketlerin Çin’deki yatıran ve fonlardaki hisse payının yüzde 49’dan yüzde 51’e yükseltileceğini belirtirken, kısıtlamaların üç aşamada kademeli olarak azaltılacağını kaydetti. Yabancı şirketlerin Çin bankaları ve fonlarında hisse sahibi olmasına yönelik kısıtlamaların kaldırılacağını da vurguladı.
Yabancı şirketler şu anda Çin şirketlerinde çoğunluk hissesine sahip olamıyor. Aynca yabancıların Çin merkezli bankalarda hisselerin yüzde 25’inden fazlasına sahip olması da yasak. Uzmanlar, alınan son kararlan, Çin’in dünya ekonomisine açılması konusunda atılmış en önemli adımlardan biri olarak nitelendiriyor.
2 TRİLYON DOLAR ÇEKECEK
Kapağımızı hazırladığımız günlerde, 24 Kasım Cuma günü uluslararası yayın kuruluşları Çin’in bazı tüketim maddelerine ilişkin gümrük vergilerinde kesintiye gideceği haberini geçti. Bu ürünler etten bazı alkollü içeceklere, deodoranttan kaşmir giyeceğe kadar uzanan tüketim malzemeleri gibi geniş bir yelpazeye yayılırken, Çin yönetimi söz konusu uygulamayla satış fiyatlarım düşürmeyi ve yurtiçi tüketici harcamalarını artırmayı hedefliyor. 1 Aralık 2017 tarihi itibariyle yürürlüğe giren uygulama, 187 adet ithal ürünün gümrük vergisi için geçerli olacak. Çin Maliye Bakanlığı’nın açıklamasına göre, gümrük vergisi bu indirim sonucunda gıda, sağlık, giyim ürünlerini de içeren bir dizi maddede ortalama yüzde 17,3’ten yüzde 7,7’ye düşecek.
Ekonomist Dergisi'nde yer alan habere göre; Çin Dışişleri Bakanlığı Uluslararası Ekonomi Dairesi Başkanı Zhang Jun’un Asya Pasifik Ekonomik İşbirliği Örgütü’nün (APEC) son toplantısında söylediği şu sözler, önümüzdeki yıllarda Çin’in nasıl bir yatırım üssü olmayı hedeflediğini gösteriyor: “Önümüzdeki 15 yılda 2 trilyon 400 milyar dolar değerinde mal ithal etmeyi, 2 trilyon dolarlık yabancı yatırım çekmeyi ve yurtdışına 2 trilyon dolar sermaye aktarmayı öngörüyoruz.”
EY KURUMSAL FİNANSMAN BÖLÜMÜ BSK. MÜŞFİK CANTEKİNLER
“HİZMET, İNŞÂAT VE TEKNOLOJİ ÖNE ÇIKIYOR”
"Çin yüksek seviyede büyüme döneminden daha sürdürülebilir büyüme modeline geçiş yaparken, geçtiğimiz dönemde yapılan kapasite artırımı yatırımları ve bazı ürünlerin ve ürün gruplarının küresel ölçekte fiyatlarının ciddi oranda gerilemesi nedeniyle, maden, tekstil, kimya gibi sektörlere yatırımcı ve müşteri ilgisinin geçmiş döneme oranla azalması ve fiyatların gerilemesi dikkat çekiyor. Çin’de yükselen işgücü maliyetlerinin de bu alanları etkilediğini belirtebiliriz. Ancak Çin’in ihracat odaklı stratejiden iç tüketimi artırmaya yönelik strateji değişikliği nedeniyle yeni fırsat alanları oluştuğunu belirtmekte fayda var. Çin’in ekonomik planlamasına bakıldığında, iç tüketimin, hizmet sektörünün ve ileri teknoloji üretiminin artırılması hedefleri öne çıkıyor. Çin, artan iç tüketime yönelik ürün veya hizmet sunan firmalar, yurtdışında altyapı projeleri konusunda deneyimli inşaat firmaları ve Çinli firmalarla ortak katma değerli ürün üretimi gerçekleştirmek isteyen Türk firmaları için önemli fırsatlar barındırıyor. Bununla birlikte Çinli firmalar her yıl artan sayıda yeni ortaklıklar kurarak Çin dışında büyüme fırsatlarını değerlendirmektedir. Bu da ortak yatırımlarla yeni pazarlarda yatırım yapmak isteyen Türk firmaları için fırsatlar oluşturabilecektir"