Cityscape Turkey ne kadar başarılı oldu?
Cumhuriyet Gazetesi köşe yazarı olan Ceren Kumbasar bugünkü yazısında İstanbul'da organize edilen Cityscape Fuarı'nı anlattı. Kumbasar, MIPIM'in hemen sonrasında düzenlenen fuara olan ilgiyi ve karşılaştırmalardan bahsetti.
Cityscape ilk kez İstanbul'da organize edildi. Beklentiler o kadar yüksekti ki, fuarın başarılı olup olmadığı irdelenmeye değer.
Geçen yıl Dubai'de gerçekleşen Cityscape'ten beri inşaat sektörü İstanbul'da yapılacak fuara odaklanmıştı. Firmaların adeta birbirlerini takip ettiği söyleniyor, stand yeri için müthiş bir çekişme olduğundan bahsediliyordu.
Fuar o kadar önemsendi ki, lansmana çıkacak kimi projeler bile fuar için bekletildi. Ancak gelin görün ki, Uludağ Ekonomi Zirvesi'yle eş zamanlı ve MIPIM'in hemen sonrasında düzenlenen Cityscape Türkiye ne yazık ki beklenen ilgiyi görmedi. Bırakın sıcak satış ortamını, satışa yaklaşan proje sayısı bile bir elin parmaklarını geçmez.
Cityscape markasının İstanbul'a gelişi en çok yabancı yatırımciları da beraberinde getireceği için heyecan yaratmıştı. Ama bırakın yabancı yatırımcıların gelmesini, bu kadar merkezi yerdeki bir inşaat fuarına Türkiye'den bile alıcı kitlesi gelmedi.
Yanlış zaman
Zamanlama kesinlikle yanlıştı. MIPIM gibi önemli bir fuarın birkaç gün sonrasına bu kadar önemli bir fuarı organize etmek akıl kârı değildi. Açıkçası fuarın bu kadar yakın tarihlerde düzenlenmesinin nedenini hali hazırda hem ziyaretçi hem katılımcı olarak çok sayıda yabancı firmanın kayıt yaptırmış olmasına bağlamıştım. Öyle ya bu kadar yakın tarihler ancak katılımcı ve ziyaretçi sayısına çok güvenilirse seçilir diye düşündüm. Ancak yanılmışım.
Nerede yanlış yapıldı?
Ne yazık ki İstanbul için, sektör için bu kadar önemli olan bir fuar bana sorarsanız tamamen stratejik hatalar dolayısıyla beklenenin çok altında, olması gerekenin de çok çok uzağındaydı.
Stratejik olarak bir pazarlama ve satış yanlışı yapıldığını düşünüyorum. Fuarın iki gücü vardı. Birincisi Cityscape markası. Bu markanın bu fuara olacak katkısı yabancı şirketlerin, fonların, yabancı bireysel yai kullanılarak yapılan konser renkli tırımcıların İstanbul'a çekilecek olmasıydı. İkinci güç de istanbul markası. İstanbul'un en büyük katkısı, fuar katılımcıları için turistik ve ticari katma değeri birlikte yaratacak olması. Üstelik İstanbul'daki bir organizasyonda Türkiye'nin farklı şehirlerindeki fırsatlara da dikkat çekilebilecek olmasının altını çizmek gerekirdi.
Umutlar seneye
Cityscape İstanbul bu yıl hayal kırıklığıydı. Ancak bu hayal kırıklığını beklentimizin çok büyük olması sebebiyleydi. Dolayısıyla bir yandan da seneye bu tecrübeyle nasıl bir fuarla karşılaşırız diye düşünmeden edemiyor insan.
Ceren KUMBASAR/Cumhuriyet