Genel

Corio Türkiye‘ye 1.5 milyar dolar daha yatıracak

Hollandalı Corio, bu yıl toplam değeri 1.5 milyar doları bulan 7-10 alışveriş merkezi projesi daha üretecek. Corio Türkiye CEO'su Özgül "Yatırım için limitim yok" diyor.



Akmerkez'in yüzde 47'sini alarak Türkiye'ye giriş yapan Hollandalı yatırım devi Corio'nun tamamını satın aldığı veya ortağı olduğu alışveriş merkezi sayısı 8'e ulaştı. 2008'de de hız kesmeyi düşünmeyen şirketin toplam değeri 1.5 milyar dolar olan 7-10 projesi yolda. İzmir, Manisa, Balıkesir, Antalya, Hatay, Kahramanmaraş, Ankara ve İstanbul'a yeni alışveriş merkezleri yapacak Corio'nun Türkiye CEO'su Koray Özgül, "Bana verilmeyen yegane şey maksimum yatırım tutarı" diyor.


AKMERKEZ'İN BÜYÜSÜ


* Türkiye'de alışveriş merkezlerinin sayısının artması endişeler de yaratırken Corio nasıl bu kadar çok projeye kısa aralıklarla yatırım yapıyor? Türkiye riskli bir ülke. Avrupalı firmalarda da Türkiye'ye karşı bir filtre, risk endişesi var. Bir grup yeni markete girdiğinde iyi bir iş yaparsa onun rüzgarı ile devam ediyor. Corio, Türkiye'yi Akmerkez ile sevdi. İlk satın alma o olmasa farklı bir tablo olabilirdi. Sonuçta bütün Avrupa ülkeleri mesafeli bakarlar Türkiye'ye. Akmerkez'in rüzgarı, büyüsü bizi yeni yatırımlara sürükledi.


'ARTIK ÇOK SEÇİCİYİZ'


* Peki bu hızlı satın almalarda başarı nasıl geldi? Çok esneğiz. En önemli nokta bu. Akkök, Tefken Grubu, Maya Grubu, Eroğlu... Bunlar rüştünü ispatlamış güçlü gruplar. Bunların hepsiyle çalışabildik. Bu esnekliğin getirdiği bir şey. Birçok anlaşma yabancılarla sözleşmeden döner Türkiye'de. Çünkü onlar esnek değiller. 'Benim bildiğim budur, bunu yapacaksın' diyorlar. Dayatmacılar ve olmuyor. Ama Corio esnek davranıyor ve bu kulaktan kulağa yayıldı. Türkiye'deki meşhur inşaat grupları geliştiriciler her gün bizi arıyor bir şeyler yapalım diyorlar. Değişen şu ki; biz artık her şeyi yapmıyoruz. Seçiciyiz.


* Bu yıl için planlarınız neler? 8 alışveriş merkezimiz var. Bazılarında ortaklarla çalışıyoruz. Ortaklarımızla birlikte söylersek Türkiye portföyümüzün değeri 2 milyar dolar oldu. Bu yıl için de 7 ila 10 arasında yeni projemiz var. İzmir, Manisa, Balıkesir, Antalya, Hatay, Kahramanmaraş, Ankara ve İstanbul şehirlerinde bu projeler. Hatay ve Manisa'nın ilk alışveriş merkezlerini yapacağız mesela. Bu projelerin toplam değeri 1.5 milyar dolar. 2010'da 16 projemiz olacak. Geçen yıl hedeflerin üstüne çıktık yatırım olarak. Bu yıl da olabilir. Maksimum yatırım limiti yok. Yeter ki sağlıklı ve ekonomik projeler bulalım.


'Perakendeciler gider, kiralar düşer'


"Akmerkez'de markalı restorana kayacağız" Piyasada bu kadar proje varken nasıl yaşayacaksınız? Türkler alışveriş merkezlerini normalden fazla seviyor. 2-3 saat geçiriyorlar. Avrupa'da böyle bir şey yok. Bu açlık da gelecekle ilgili olumlu kısım. Sıkıntı şu ki, Türkiye'de dünya ile karşılaştırıldığında normalden fazla avm açılıyor. Ve genelde yerel geliştiriciler yapıyor. Bugün bazı avm'ler kiranın yarısı kadar ortak alan gideri ödüyor. Onun yaşaması imkansız. Bazı avm'lerden 2008 sonu ve 2009 içinde bazı perakendeciler anlaşmaları olduğu halde çekip gidecekler. Ya da gitmemeleri için kiralar düşürülecek. Her iki koşulda da sektör ortam zarar görecek. Güçlü firmalar bunu atlatır.


"Akmerkez'de markalı restorana kayacağız"


* Özellikle Kanyon'un Akmerkez'i çok kestiği söyleniyor. Ziyaretçi sayısında düşüş var mı? Hayır. Yılda 12-14 milyon ziyaretçi sayısı dalgalanıyor. Ancak her yıl kaliteli rakiplerin bahsi daha çok geçiyor anketlerimizde. Akmerkez'in başarısı sürüyor.


* Yenilenme sürecinde neler değişecek? 1993'te fast-food çok canlıydı. Akmerkez de o mantıkla hazırlandı. En başta değişmesi gerek şeylerden biri o. Fast-food katının geneli değişecek. Kendi oturma alanı olan, huzurlu, ferah restoran adlarına yönelmek gerek. Böyle bir yapılanma için çalışıyoruz. 2008'de böyle bir şey olmalı.


MENEKŞE ATASELİM