Cushman & Wakefield: Rusya avrupa’nın en büyük avm pazarı olabilir!
Dünyanın önde gelen gayrimenkul danışmanlığı şirketi Cushman & Wakefield’in yayımladığı “Avrupa Alışveriş Merkezi Geliştirme Raporu’na” göre; Orta ve Doğu Avrupa, Avrupa’nın en büyük alışveriş merkezi geliştiricileri arasında yer alıyor...
Dünyanın önde gelen gayrimenkul danışmanlığı şirketi Cushman & Wakefield’in yayımladığı “Avrupa Alışveriş Merkezi Geliştirme Raporu’na” göre; Orta ve Doğu Avrupa, Avrupa’nın en büyük alışveriş merkezi geliştiricileri arasında yer alıyor. Cushman & Wakefield’in raporu, askıdaki projelerin gerçekleştirmesi durumunda Rusya’nın, Avrupa’nın en büyük alışveriş merkezi pazarı olacağını, geliştirilen proje hacmi açısından da Türkiye’nin ikinci sıraya yükseleceğini ortaya koyuyor.
Gayrimenkul sektörüne ilişkin dünya çapında hazırladığı analiz ve raporlarla sektöre katma değer yaratan Cushman & Wakefield, son olarak Avrupa Alışveriş Merkezi Geliştirme Raporu’nu ortaya koydu. Çarpıcı başlıklar içeren rapora göre; 2013’ün ikinci yarısında Avrupa genelinde pazara giren 3,6 milyon m2 alışveriş merkezi alanının yaklaşık yüzde 70’i olan 2,4 milyon m2, Orta ve Doğu Avrupa’da yer aldı.
2014 itibarıyla 154 milyon m2 kiralanabilir alışveriş merkezi alanı bulunan Avrupa pazarının lideri, 17,3 milyon m2 ile Fransa. Onu 16,93 milyon metrekare ile İngiltere takip ederken, mevcut arzı 16,86 milyonu aşan metrekaresi ile Rusya üçüncü sırada yer alıyor. Ancak Rusya’nın bu yılın sonunda en büyük ikinci pazar olarak İngiltere’nin yerini alması bekleniyor.
Cushman & Wakefield analistlerine göre, Rusya, 2014 ve 2015 yıllarında Avrupa’nın en büyük alışveriş merkezi olacak olan Moskova’daki Avia Park (235.000 m2) da dahil 2,6 milyon metrekare civarındaki alışveriş merkezi alanının tamamlanması ile Avrupa’nın en büyük alışveriş merkezi pazarı unvanını alabilir.
Türkiye, inşası devam eden alan açısından Avrupa’nın en büyük 2’inci pazarı
Türkiye’de 2015 sonuna kadar tamamlanması beklenen 2,2 milyon metrekare alışveriş merkezi alanı bulunuyor. Bu oran ile Türkiye, inşası devam eden alan açısından Avrupa’nın en büyük ikinci pazarı konumunda yer alıyor.
Rapora göre; 2013’ün son çeyreğinde tamamlanan ve yılın en büyük AVM açılışı olan Zorlu Center (60.000 m2) ile birlikte Türkiye, 2013'ün ikinci altı ayında toplam 486.800 m2 yeni arz ile yine ikinci sırada yer aldı. İlk üçe yeni giren ülke ise 2013'ün ikinci altı ayında yaklaşık 340.800 m2 kiralanabilir alışveriş merkezi alanının eklendiği Ukrayna oldu. Ukrayna’yı sırasıyla 340.700 m2 ve 291,300 m2 ile Polonya ve Fransa izledi.
Raporda, alışveriş merkezi pazarının geleceğine ilişkin öngörüler de yer alıyor. Buna göre; 2014’te Avrupa genelinde 203 yeni alışveriş merkezi tamamlanacak ve bunlardan 127 tanesi Orta ve Doğu Avrupa’da, 86 genişletme projesinin 65’i Batı Avrupa’da yer alacak.
2015’te açılması planlanan 103 yeni AVM ve 32 genişletme projesi bulunuyor. Ukrayna, Türkiye ve Rusya’nın toplam alanda iki haneli artış kaydederek Avrupa genelinde gelişmeyi teşvik etmeye devam etmesi bekleniyor.
Cushman & Wakefield uzmanlarına göre, alışveriş merkezi yatırımına olan iştah, kriz öncesi seviyelere dönüyor ve Varşova hariç, Orta Avrupa genelindeki büyük şehirlerin çoğu doyum noktasına ulaşıyor. Yatırımcılar, yüz bin kişinin üzerinde nüfusu olan küçük şehirlerdeki alışveriş merkezlerine yöneliyor. Bu da rekabeti güçlendiriyor.