Daikin 3,5 kat büyüyerek 700 milyon ciroya ulaştı!
Daikin Türkiye, geçtiğimiz üç yıl içinde 3,5 kat büyüyerek 700 milyon liralık ciroya ulaştı. Bu yıl 820 milyon lira olması beklenen ciro için 2015 yık hedefi ise 1 milyar lirayı aşmak.
Daikin Türkiye, geçtiğimiz üç yıl içinde 3,5 kat büyüyerek 700 milyon liralık ciroya ulaştı. Bu yıl 820 milyon lira olması beklenen ciro için 2015 yık hedefi ise 1 milyar lirayı aşmak. Bu büyümede ihracat itici güç olacak. Isıtma sektörüne gireceklerini açıklayan Daikin Türkiye CEO'su Hasan Oııder, "Soğutmadaki etkinliğimizi ısıtmada da göstermek istiyoruz" diyor.
Dünya iklimlendirme pazarının yüzde 20'sini elinde bulunduran Japon Daikin, bundan üç yıl önce Sanko Holding'e ait Airfel'i satın alarak Türkiye pazarına giriş yapmıştı. Daha önce uzun yıllar Türkiye'de distribütörler vasıtasıyla faaliyet gösteren şirket, bu satın almanın ardından çok hızlı bir büyüme sürecine girdi. Hatta bu performansla Daikin'in faaliyet gösterdiği 162 ülke arasında Türkiye büyüme şampiyonu oldu. Şimdi sırada bölgesel bir dev olmak var. Daikin Türkiye CEO'su Hasan Önder, bu projeyi ve hedeflerini Ekonomist'e anlattı.
Öncelikle Daikin'in mevcut durumunu bize özetleyebilir misiniz?
Bundan üç yıl önce klima denildiğinde akla gelen markalar sıralamasında Daikin 15'inci sıradaydı. Bugün ikinci markayız. Şu an sektörün en hızlı büyüyen şirketiyiz. Geçtiğimiz yıl 700 milyon Tl. ciroya ulaştık ve şirketimizi üç yılda 3,5 kat büyüttük. Özellikle merkezi sistemlerdeki üstünlüğümüz ile pazar lideri haline geldik. Her üç yeni projeden birinde bizim ürünlerimiz tercih ediliyor. Radyatörde yüzde 10, kombide ise yüzde 7 civarında pazar payımız var. Split klima tarafına baktığımızda ise üçüncüyüz. Orada tabii çok kuvvetli rakiplerimiz var. Birinci ile aramızda yaklaşık 3 İ katlık bir satış farkı var. Hedefi- '' ® miz mümkün olduğunca bu makası kapatmak.
Peki bu hızlı büyümenin sırrı nedir?
Her şeyden önce Japonlar ile birbirimizi çok iyi tamamladık. Fazlasıyla agresif olduk. Geçtiğimiz üç yıl içinde Daikin'in belki de hiçbir ülkede yapmadığı kadar iletişim ve pazarlama çalışması yaptık. Çok ciddi bir reklam bütçesiyle bilinirliğimizi en üst seviyelere çıkardık. Sponsorluklara imza attık. Bilinirlikte 15'incilikten ikinciliğe çıkma başarımızda bu agresif pazarlama politikamızın ciddi etkisi oldu.
Bu büyümemizde birçok farklı neden var aslında. Mesela 10 kişilik bir danışmanlık ekibi kurduk ve merkezi sistemlerde müşterilerimize ücretsiz danışmanlık hizmeti vermeye başladık. Pek önemli gibi durmasa da, kurumsal tarafta hızlı büyümemizin altında bu ekibin ciddi rolü var. Ayrıca bayi teşkilatımızı da çok geliştirdik. Satın almadan önce 50 bayimiz vardı. Bugün bu sayıyı 4'e katlamış durumdayız. Üstelik yeni işbirlikleriyle bayilerimize fırsatlar yaratmaya da devam ediyonız.
Ne gibi işbirliklerinden söz ediyorsunuz?
Miele ve Intema ile işbirliğine gittik. İlk etapta 80 bayimizde Miele ürünleri satmaya başladık. Bildiğiniz gibi split klimaların büyük bir kısmı beyaz eşya mağazalarında satılıyor. Biz ise farklı bir işbirliğine imza atarak klima mağazalarında beyaz eşya satışına başladık. Böylelikle bayilerimizin kış aylarında da iş yapabilmesinin önünü açtık. Ayrıca întema ile yaptığımız işbirliği doğrultusunda 10 Întema mağazasında Daikin klima satılmaya başladı. Bu da bir ilk. Yapı sektörüne yönelik banyo, kaplama ve mutfak ürünlerinde komple çözüm sunan Întema mağazalarında, ilk kez klima satışı da yapılacak. Bu tip girişimler önümüzü daha da açacak.
Bu yıla ilişkin beklentileriniz neler?
Bu yıl sıcaklar geç geldi. Normalde işlerimizin nisan gibi hareketlenmesi lazımdı ama sezon geç başladı. Ama diğer taraftan artık yaz da uzadı. Dolasıyla ekim ayına kadar satış yapabiliyoruz. Bu yıl çok ciddi bir hareketlilik beklemesek de sektörün yine yüzde 5-10 civarında bir büyüme ile yılı kapatacağını düşünüyorum. Bizim bu yılki ciro hedefimiz ise 820 milyon TL.
Gündeminizde yeni bir yatırım var mı?
Şu an beş fabrikamız var. 60 bin metrekare kapalı alanda split klima, fancoil, klima santrali, kombi ve panel radyatör üretiyonız. Hedefimizde BÖLGESEL ÜS OLACAK Türkiye'nin yanı sıra Doğu Avrupa, Türk Cumhuriyetleri, Ortadoğu ve Kuzey Afrika'nın da AR-GE, üretim ve lojistik üssü olarak konumlanan Daikin Türkiye, bölgenin iklimlendirme lojistik üssü olmayı hedefliyor. Hasan Önder, bu konuda emin adımlarla ilerlediklerini belirtirken şunları söylüyor: "Türkmenistan, Kazakistan, Kırgızistan, Gürcistan, Özbekistan, Azerbaycan ve Ermenistan'a yönelik özel çalışmalar gerçekleştirmeye başladık. Önümüzdeki yıl ihracat hedefimizi 135 milyon Euro olarak belirledik. BDT ülkeleri, gelişmekte olan ve gelecek vaat eden önemli bir pazarı oluşturuyor. Bir sonraki aşamada ise Afrika pazarına odaklanacağız." VRV (merkezi sistem) üretimi de var.
VRV pazarı inşaat sektörüyle birlikte çok hızlı gelişiyor. Daikin, bildiğiniz gibi, VRV sistemlerinin dünyadaki mucidi. Bu alanda çok kuvvetliyiz. Bizim Daikin'e bağlı diğer ülkelerden farklı olarak fabrikalarımız olduğundan bu alanda da yatırıma karar verdik. VRV üretimi yaparak iç pazardaki liderliğimizi CIS ülkelerine ihracat yaparak pekiştireceğiz.
İhracatta hedefiniz nedir?
Yurtiçinde elde ettiğimiz başarıyı yurtdışına da taşımak istiyoruz. 2015'te ciromuzu 1 milyar TL'nin üzerine çıkarmış olacağız. Bundan sonra ihracata öncelik vereceğiz. Bizi heyecanlandıran gelişmelerden biri de kombi ihracatı olacak. Daikin çatısı altına girdikten sonra Airfel markamızı ısıtma ürünlerinde konumlandırmıştık. Daikin ısıtma konusunda bugüne kadar çok etkin bir oyuncu olmadı. Halbuki orada da çok ciddi bir pazar söz konusu. Şimdi bizimle birlikte Daikin ısıtma sektörüne de giriyor. Önümüzdeki yıldan itibaren Daikin markasıyla kombi üretimine ve Avrupa'ya ihracata başlayacağız. Bu bizi çok heyecanlandıran konulardan biri. Isıtma ürünlerinde ihracat hedefimiz 90 milyon TL. Fakat ihracatta asıl büyümeyi Daikin Türkiye'ye bağlanmış olan Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) ülkeleri ve Kuzey Irak'ta elde edeceğiz. Geçen yıl 45 milyon Euro olan ihracatımızı bu yıl 55 milyon Euro'ya çıkarıyoruz. Bu yıl BDT ülkelerine yönelik önemli adımlar attık. Bunun meyvelerini gelecek yıl alacağız.
Ekonomist