Genel

Daire başına otopark dönemi başlıyor!

Türkiye'de trafik sorunu için otopark sisteminde değişikliğe gidiliyor. Yeni dönemde otoparklara iki katlı, maliyeti 2 bin 500-15 bin euro arasında mekanik sistem yerleştirilecek. Daire başına bir otopark inşa edilecek.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, kentlerde otopark kapasitesinin artırılması için önlem alıyor. Bakanlık tarafından yapılacak düzenlemelerle, binalarda her 3 daire için 1 araç yerine, her daire için 1 araçlık otopark zorunluluğu getiriliyor.


Bakanlık, bodrum katlara otopark yapılmasını da teşvik edecek. Bodrum katlarda, bina ihtiyacının iki katına kadar yapılacak otopark alanı, inşaat hakkından sayılmayarak “emsal” harici tutulacak.


Gazete Habertürk'ten Deniz Çiiçek'in haberine göre, binaların zemin katına market gibi otopark gerektirecek dükkân açılacaksa, binanın bu araç yükünü karşılayacak otopark yapması gerekecek.


OTOPARK EMSAL DIŞI

Aksi takdirde ruhsat verilmeyecek. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, çıkartacağı iki ayrı yönetmelik ile kentlerdeki otopark sorununu çözmek için düzenlemeler yapacak.


Otopark yönetmelik taslağı ve planlı alanlar yönetmelik taslağı ile yeni binalara otopark zorunluluğu gelecek. Mevcut mevzuatta, her 3 daire için 1 araçlık otopark alanı zorunluluğu bulunuyor.


Yeni düzenlemeyle her daire için 1 araçlık otopark yeri zorunlu olacak. Ticari bölgelerde otopark yapmak kolaylaşacak. Bu bölgelerdeki parsellere otopark yapmak için plan değiştirilmesi şartı kaldırılacak.


Bodrum katlara otopark yapılması teşvik edilecek. Bodrum katlarda, halen 3 daireye 1 araçlık otopark yapılması emsal harici sayılırken, yeni düzenlemeyle her daire için 2 araçlık otoparka kadar alan, emsal harici tutulacak.


Uygulamayla, bina ihtiyacının iki katına kadar otopark yapılabilecek. Bir araçlık otopark alanı 20 metrekare iken, her dairenin 40 metrekarelik alanı olabilecek.


MARKETE İLAVE ŞARTI

Zemin katlarında dükkân olan binalar için de dükkânın fonksiyonuna göre otopark yeri ayrılması şartı getirilecek. Örneğin, binanın zemin katına market yapılacaksa, o marketin araç yükünü kaldıracak ilave otopark zorunlu olacak.


Otopark yerini ayırmayan ruhsat alamayacak. Zemin altı otoparkları arsanın yan ve arka bahçelerinin tamamı ile yol cephelerinde yola 3 metre kalana kadar yapılabilecek.


KATLI MEKANİK OTOPARK YAYGINLAŞACAK

Otopark yönetmeliği ile Japonya’da yaygın olarak kullanılan, demirden yapılan çok katlı mekanik otopark uygulamasının yasal altyapısı da hazırlanacak. Bakanlık heyeti, Japonya’daki örnekleri incelemek için bu ülkeye gitti. Japonya’da girişimciler tarafından küçük arsalara kurulan mekanik otopark sistemlerinin maliyetinin 2 bin 500 Euro ile 15 bin Euro arasında olduğu belirtildi. Düzenleme, meydanlar ve parklar gibi geniş alanların altına kapalı otopark yapılmasına da olanak sağlayacak.


BELEDİYEYE PARA YERİNE OTOPARK

Bakanlık yetkilileri, halen belediyelere, binalarda ayrılamayan otopark sayısı kadar para verildiğini belirterek, “Belediyeler de o bölgeye otopark yapmakla yükümlü oluyordu. Ancak bu düzenleme ile her daire için daha düşük maliyetle otopark yapılmış olacak” dedi.



Habertürk



Haber Sabah Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı... 


Türkiye'de trafiğe kayıtlı araç sayısı 21 milyonu aşarken, hükümet de artan araç sorununa çözüm bulmak için otopark sisteminde köklü değişiklikler için kolları sıvadı. Bu kapsamda otoparklarla ilgili düzenleme sil baştan yapılandırılacak. Konutlarda daha önce 3 daireye 1 otopark alanı emsal harici sayılırken, şimdi daire başına bir otopark yeri yapılabilecek. Ayrıca yeni yapılacak binalara mekanik sistem alternatifi de getirilecek. İki katlı mekanik sistemlerin üretimine Bursa'da başlanırken, sistemin maliyeti kalitesine göre 2 bin 500 euro ile 15 bin euro arasında değişiyor. Türkiye'de yaşanan otopark sorununun çözümü maksadıyla geçtiğimiz günlerde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mesleki Hizmetler Genel Müdürü Yasin Kalem başkanlığında bir heyet Japonya'ya gitti. Japonya'nın Tokyo kentine düzenlenen teknik ziyarette, yeni nesil otopark uygulamaları hakkında hem brifing alındı hem de saha incelemesi yapıldı. Bu kapsamda Türkiye'deki "Otopark Yönetmeliği Revizyonu" çalışmalarının da yeniden şekillendirilmesi kararlaştırıldı.


PARA TEKNO LOJİYE...

Yönetmelikte yapılacak yeni değişiklikle Japonya'da da uygulanan mekanik sistemli otopark Türkiye'ye yaygın hale getirilecek. Mekanik sistemlerin Bursa'da üretimine başlanırken, fiyat araştırmalarında sistem maliyetinin 2 bin 500 euro ile 15 bin euro arasında değiştiği ifade edildi.


PLAN DEĞİŞİKLİĞİ ŞARTI KALDIRILIYOR

Binalarda toplamda giriş altında olmak üzere bina ihtiyacının 2 katı otopark alanı emsal harici sayılabilecek. Yani daha önce 3 daire için toplamda 20 metrekare otopark alanı emsal harici sayılırken, şimdi ise her bir daire için 40 metrekare emsal harici otopark yapılabilecek. Bakanlık ticaret bölgelerinde parseli bulunan işletmecilerin otopark yapması için gereken plan değişikliği şartını da kaldıracak. Büyük zaman kaybına neden olan prosedürler artık uygulanmayacak.


ARAÇ SAYISI 21 MİLYONU GEÇTİ

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre 2017 ocak sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam taşıt sayısı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 5.5 artışla 20 milyon 98 bin 994'ten 21 milyon 211 bin 701'e yükseldi. Bu araçların yüzde 53.8'ini otomobil, 16.4'ünü kamyonet, 14.2'sini motosiklet, 8.3'ünü traktör, 3.9'unu kamyon, yüzde 2.2'sini minibüs, 1'ini otobüs oluşturdu.



Sabah


Haber Hürriyet'te şu şekilde yer aldı


Otopark sorununa ileri teknoloji çözümlerinin de incelendiği Japonya ziyaretinin ardından Türkiye’ye dönen heyet rapor hazırladı. Hem Otopark hem de Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinde yapılması kararlaştırılan bir dizi değişiklikle Türkiye’de özellikle büyük kentlerde otopark sorunun çözümü hedeflendi. Bakanlık kaynaklarından edinilen bilgiye yeni kurallar şöyle olacak: 


* Halen yeni konut yapımında 3 daireye 20 metrekarelik bir otopark zorunluluğu bulunuyor. Yönetmelik değişiklikliğiyle her bir daire için bir otopark zorunlu olacak. Böylece 30 daireli binada otopark zorunluluğu 10’dan 30’a çıkacak. Ayrılması gereken alan da 200 metrekareden 600 metrekareye yükselecek.


* Özellikle rezidans türü lüks konutlarda, her dairede 2-3 araba olduğunu dikkate alan bakanlık, fazladan otopark yapımını da teşvik ediyor. Bunun için bodrum kata, her bir daire için yapılacak 2 otopark ‘emsal harici alan’ kapsamında değerlendirilecek. Böylece 30 daireli bir binada, zemin altına yapılacak 60 araçlık, 600 metrekare büyüklüğünde otopark alanı, ‘emsal harici’ sayılacak. Bu sayede belediyelere ödenen ‘otopark ücretinden’ de kurtulmuş olunacak.


* Ticaret bölgesinde parseli olanlar, imar planında değişiklik yapmaksızın, otopark yapabilecek.



* Ticaretin teşekkül ettiği konut bölgelerinde; zemin katların market, sağlık, spor tesisi gibi ticari olarak faaliyet gösterebilmesi için ‘otopark’ zorunlu olacak. Bu tür yerler ancak ticari faaliyetin türüne göre hesaplanacak sayıda ‘otopark’ şartını yerine getirmekle yükümlü tutulacak. Aksi halde ruhsat verilmeyecek.


* Otopark yönetmeliğinde bulunan park ve meydanların altına otopark yapılmasına ilişkin yeni hususlar Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinde yer alacak. Buna göre park ve meydanların altına, doku bozulmadan, uygun giriş ve çıkış mümkün ise otopark yapılabilecek.


* Mevcut uygulamada bir parselin zemin altında kalan yan ve arka bahçesinde otopark yapılabilirken, ön bahçede yapılamıyor. Taslak ile ön bahçenin altına da yola 3 metre kalana kadar otopark yapılabilecek. Ayrıca ön bahçe mesafesi asgari 7 metre olan yerlerde; binaya 2 metreden fazla yaklaşmamak kaydıyla açık otopark yapılabilecek.


* Otopark sıkıntısı çeken iki bina anlaşırsa; aralarındaki sınır duvarını kaldırıp yan bahçeleri de otopark olarak kullanılabilecek.


Hürriyet