Genel

Dar gelirlinin kazancı kira ve gıdaya gidiyor!

TÜİK"in yaptığı araştırmaya göre, Türkiye"de hanehalkı ortalama tüketim harcaması 1688 lira oldu. Bu paranın yüzde 28.2"si (476 TL) konut ve kiraya giderken, yüzde 23"ü de (388.2 TL) gıdaya gitti

TÜRKİYE İstatistik Kurulu"nun (TÜİK) açıkladığı œ2009 Hanehalkı Tüketim Harcaması Sonuçları, harcamada önceliği zorunlu ihtiyaçlara ayırdığımızı gösterdi. Ortalama 1688 liralık hanehalkı tüketim harcaması yapıp, bunun da 864 lirasını iki kalemde harcarken, öncelik verdiğimiz ihtiyaçlar œkonut ve kira ile œgıda ve alkolsüz içecekler oldu. Araştırmanın ortaya koyduğu, diğer bazı dikkat çekici

Sonuçlar da şöyle:
Her 100 TL"nin 28.2 TL"si
Ülke genelinde toplam harcamalar içinde en yüksek payı yüzde 28.2 ile konut ve kira harcamaları aldı. Bunu yüzde 23 ile gıda ve alkolsüz içecekler izledi. Buna göre, ortalama tüketim harcaması olarak belirlenen 1688 liranın 476 lirası konut ve kiraya, 388.2 lirası da yeme-içmeye gitti. Toplam harcamaların yüzde 13.6"sını ulaştırma, yüzde 6.2"sini ev eşyası oluşturdu. Lokanta ve otel harcamalarının aldığı pay yüzde 5.2 olurken, eğlence kültür harcadığımız 100 liradan ancak 2.6 lira pay aldı.

Alkol ve sigarada artış
Mobilya ve ev aletleri Türk halkının harcamaları içinde yüzde 6.2"lik pay alırken, giyim ve ayakkabı harcamaları daha düşük bir payla yüzde 5.1 oldu. Haberleşmeye ayrılan pay ise yüzde 4.2"ye geriledi. Eğitim hizmetleri ve sağlık ise yüzde 1.9"arlık pay ile listenin sonunda yer aldı. Harcama türlerine göre yapılan dağılımda, alkollü içecekler, sigara ve tütün harcamaları dikkat çekti. Toplam harcamalar içinde  ancak yüzde 4.1"lik payı olan bu kalemde, bir önceki yıla göre küçük de olsa bir artış görüldü. Bu veriye bakarak 19 Temmuz 2009"da sigara yasağı başlamasaydı, bu oranın daha da yüksek olabileceğini söylemek mümkün.

Yüksek gelirli ayda 2499 lira harcadı

TÜİK"in ortalama harcama tutarının kentsel yerlerde 1.891 lira, kırsal yerlerde ise ortalama 1.181 lira olarak hesaplandığı araştırmasında, gelire göre sıralı yüzde 20"lik gruplar da oluşturuldu. Buna göre, œ1"inci grup denilen en düşük gelirlilerin aylık ortalama harcaması 815 lira. œ5"inci grup olarak tanımlanan, yüksek gelirlilerin ise ortalama harcaması
ise 2 bin 449 lira.

Toplam tüketimin 4"te 1"i İstanbul"da

TÜİK araştır-masının bölgesel sonuçlarına göre, toplam tüketim harcamasının yüzde 24.6"sı İstanbul"da yaşayanlar tarafından yapıldı. Ege yüzde 13.9"luk orarnla ikinci sırada yer alırken, bunu yüzde 12.1"le Akdeniz izledi. Diğer harcama gruplarında da İstanbul ön plana çıkıyor. Türkiye"de eğitime giden her 100 liranın   33 lirası, eğlence ve kültür giderlerinin 25.4 lirası, lokanta ve otele verilen   her 100 liranın da 32.6 lirası İstanbul"da harcanıyor.

Düşük gelirli 815 lirasının 277 lirasıyla gıda alıyor

Tüketim harcamalarının dağılımına bakıldığında, œgelirden en az pay alan 1"inci yüzde 20"lik grubun gıda harcamasına ayırdığı pay yüzde 34.
Buna göre ortalama geliri 815 lira olan en düşük gelir grubu, bu paranın 277.1 lirasını gıdaya ayırıyor.
œGelirden en fazla pay alan 5"inci yüzde 20"lik grubun harcamaları içinde gıdanın aldığı pay yüzde 17.4"te kalıyor.
Bu orana göre yapılan hesapla,   ortalama geliri 2 bin 499 lira olan üst gelir grubu, gıdaya 434.8 lira harcıyor.
Başka bir ifadeyle de üst gelir grubu, oransal olarak daha az olsa da gıda için düşük gelirlinin 2 katı para harcayabiliyor.

İstanbullu"nun parası konut ve kiraya, Güneydoğulu"nun parası gıda harcamasına yetti

BÖLGESEL bazda harcamalara bakılınca, İstanbullular"ın harcamaları içinde konut ve kiraya, Güneydoğulular"ın ise gıda ön plana çıkıyor. İstanbul"da, her 100 liralık harcamanın 33.8 lirası konut ve gıdaya ayrılıyor. Güneydoğu"da ise 100 liralık harcamanın yüzde 33.1 lirasını gıda ve alkolsüz içeceğe gidiyor. Mardin, Batman, şžırnak ve Siirt"te bu oran yüzde 39"a kadar çıkıyor. TÜİK sonuçları, diğer tüm bölgelerde de en çok harcamanın konut ve kira ile gıda ve içecek için yapıldığını gösteriyor. İstanbul gibi, Marmara"nın tamamında, Ege"de Batı Anadolu"da konut ve kira harcamalar içindeki en önemli kalemi oluşturuyor. Akdeniz ve Orta Anadolu"da konut ve kira ile gıda ve alkolsüz içecekler için yapılan harcamalar arasındaki fark azalıyor.

En düşük gelirli, 100 TL"sinin ancak 7 kuruşunu eğitime ayırdı

EN düşük gelirli ile en yüksek gelirlinin harcamaları arasında dikkat çeken bir fark da eğitimde ortaya çıkıyor. Düşük gelirli harcamalarının ancak yüzde 0.7"sini eğitim hizmetlerine ayırabilirken, yüksek gelirli de bu oran yüzde 3.1 oluyor. Bu oranlar ortalama gelir tutarları dikkate alındığında, üst gelir grubunun eğitime 77.4 lira, düşük gelir grubunun ise sadece 5.7 lira harcayabildiğini gösteriyor.
Hürriyet/Nilgün Karataş

Basında yer alan diğer haberler:

 

Dar gelirlinin kazancı kira ve gıdaya gidiyor

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, geçen yıl Türkiye'de gelir düzeyi en düşük kesim, harcama bütçesinin üçte 1'ini gıdaya ayırdı, eğitime ayırdığı pay ise yüzde 0,7'de kaldı.

Gelire göre sıralı en yüksek dilimdeki hane halklarında ise eğitim, toplam harcamanın yüzde 3,1'ini oluşturdu. Gıdanın payı ise yüzde 17,4'e geriledi. Ülke genelinde hane halklarının toplam tüketim harcamaları içinde en yüksek payı, yüzde 28,2 ile konut ve kira harcamaları aldı.

TÜİK '2009 Hanehalkı Tüketim Harcaması Sonuçları'nı açıkladı. Buna göre, Türkiye genelinde hane halklarının tüketim amaçlı yaptığı harcamaların yüzde 23'ünü gıda ve alkolsüz içecekler, yüzde 13,6'sını ulaştırma, yüzde 6,2'sini ev eşyası oluşturdu. Eğitim hizmetleri ve sağlık ise yüzde 1,9'arlık pay ile listenin sonunda yer aldı. 2008 ve 2009 hane halkı bütçe araştırmalarından elde edilen sonuçlar karşılaştırıldığında, 2009'da, konut ve kira ile ulaştırmaya ayrılan payın düştüğü, gıda ile ev eşyası harcamalarına ayrılan payın ise arttığı gözlendi.

Türkiye'de hane halkı başına aylık ortalama tüketim harcaması 1.688 lira olarak tahmin edildi. Bu rakam kentsel yerlerde 1.891 lira, kırsal yerlerde ise ortalama 1.181 lira olarak hesaplandı. Gelire göre sıralı gruplar itibarıyla tüketim harcamalarının dağılımına bakıldığında, 'gelirden en az pay alan' birinci yüzde 20'lik gruptaki hane halklarının gıda harcamasına ayırdığı pay yüzde 34, 'gelirden en fazla pay alan' beşinci yüzde 20'lik gruptaki hane halklarının gıda harcamalarına ayırdığı pay ise yüzde 17,4 oldu.

Gelire göre sıralı yüzde 20'lik gruplarda, 1. grubun en yüksek aylık ortalama geliri 815 lira, 5. grubun ise en düşük aylık ortalama geliri 2.499 lira olarak belirlendi.

Zaman

Paralar kiraya gitti

Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre; geçen yıl Türkiye'de gelir düzeyi en düşük kesim, harcama bütçesinin 3'te 1'ini gıdaya ayırdı, eğitime ayırdığı pay yüzde 0.7'de kaldı. Ülke geneline bakıldığında, hanehalklarının toplam tüketim harcamaları içinde en yüksek payı, yüzde 28.2 ile konut ve kira harcamaları aldı.  

Takvim

En çok konut ve kiraya harcadık  

TÜİK"in, 2009 hane halkı harcamaları istatistikine göre en yüksek paıyüzde 28 ile konut ve kiranın oldu. Ortalama harcama ise bin 688 lira olarak hesaplandı

Türkiye İstatistik Kurulu (TÜİK) verilerine göre, geçen yıl Türkiye"de gelir düzeyi en düşük kesim, harcama bütçesinin üçte 1"ini gıdaya ayırdı, eğitim hizmetlerine ayırdığı pay ise yüzde 0.7"de kaldı. Ülke geneline bakıldığında, hane halklarının tüketim harcamaları içinde en yüksek payı, yüzde 28.2 ile konut ve kira harcamaları aldı. Türkiye genelinde hane halklarının tüketim amaçlı yaptığı harcamaların yüzde 23"ünü gıda ve alkolsüz içecekler, yüzde 13.6"sını ulaştırma, yüzde 6.2"sini ev eşyası oluşturdu. Eğitim ve sağlık ise yüzde 1.9"arlık pay ile listenin sonunda yer aldı.

DOĞU"DA GIDA VE İçKİ LİDER

Türkiye"de hane halkı başına

aylık ortalama tüketim harcaması da  bin 688 lira olarak tahmin edildi. Bu rakam kentsel yerlerde bin 891 lira, kırsal yerlerde ise ortalama bin 181 lira olarak hesaplandı. TÜİK"in araştırmasının bölgesel sonuçlarına göre, toplam tüketim harcamasının yüzde 24.6"sı İstanbul"da oturan hane halklarınca yapıldı. Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinin payı ise sadece yüzde 2 oldu. Araştırmaya göre Güneydoğu Anadolu Bölgesi"nde hanehalkı harcama bütçesinin üçte 1"inin gıda  ve alkolsüz içeceklere ayrılması dikkati çekti. Bu bölgede, harcamalardaki en düşük payı yüzde 1.1 ile eğitim hizmetleri oluşturdu.

Star

İstanbul, Türkiye'nin çeyreğini harcadı

Türkiye"deki hanehalkı tüketim harcamalarının yüzde 24.6"sı İstanbul"da gerçekleşti. İstanbul bölgesinde harcama grupları içerisinde en yüksek payı yüzde 33.8 ile konut ve kira harcamaları alırken, gıda ve alkolsüz içecekler grubu yüzde 18.9 oranıyla ikinci sırada yer aldı.

Gıda ve alkolsüz içecek harcamalarına en fazla payı yüzde 33.1 ile Güneydoğu Anadolu Bölgesi ayırırken, bu bölgede harcamalardaki en düşük payı yüzde 1.1 ile eğitim hizmetleri oluşturdu.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2007-2008-2009 Hanehalkı Tüketim Harcamaları Bölgesel Sonuçlarını açıkladı. Hanehalkı Bütçe Araştırması verilerinden bölge bazında tahmin üretmek üzere 2007, 2008 ve 2009 yılı Hanehalkı Bütçe Araştırmalarının uygulandığı örnek hanelerin tamamını birleştirerek, 2007-2008-2009 yıllarına ait hanehalkı harcamaları elde eden TÜİK, 2007 ve 2008 yıllarındaki harcama değerlerini 2009 yılının ilgili ayındaki fiyatlarına çekti.

Bu sonuçlara göre toplam tüketim harcamasının yüzde 24.6"sı İstanbul"da oturan hanehalkları tarafından yapılırken, Ege Bölgesi yüzde 13.9"luk oranla ikinci sırada yer aldı. Bunu yüzde 12.1 oranı ile Akdeniz Bölgesi izledi. Harcamaların sadece yüzde 2"si ise Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi"ne ait.

GIDA VE ALKOLSÜZ İçECEK HARCAMALARINA EN FAZLA PAYI GÜNEYDOĞU ANADOLU AYIRIYOR

Gıda ve alkolsüz içecek harcamalarına en fazla payı yüzde 33.1 ile Güneydoğu Anadolu Bölgesi ayırıyor. 2007-2008-2009 birleşik verilerine göre İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması Düzey-1 bazında bölge içindeki harcama gruplarının dağılımına bakıldığında, Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde hanehalklarının tüketim amaçlı yaptığı harcamalar içinde en yüksek payı yüzde 33.1 oranıyla gıda ve alkolsüz içecekler harcaması alırken, aynı bölgede harcamalardaki en düşük payı yüzde 1.1 ile eğitim hizmetleri oluşturdu.

İSTANBUL"DA KONUT VE KİRA HARCAMALARI EN YÜKSEK PAYI ALIYOR

İstanbul Bölgesi'nde ise harcama grupları içerisinde en yüksek payı yüzde 33.8 ile konut ve kira harcamaları alırken, gıda ve alkolsüz içecekler grubu yüzde 18.9 oranıyla ikinci sırada yer aldı. Akdeniz Bölgesi ulaştırma harcamalarına en yüksek payı ayırırken, Güneydoğu Anadolu Bölgesi en düşük payı ayırdı. Güney Doğu Anadolu Bölgesi ayrıca haberleşme, eğlence ve kültür, eğitim ile lokanta ve otel harcamalarına da en düşük payı ayıran bölge oldu.

İSTANBUL EĞLENCE VE KÜLTÜRÜN KALBİ

Toplam eğlence ve kültür harcamasının yüzde 25.4"ü İstanbul"da yapılırken, Ege Bölgesi yüzde 14.7"lik oranla ikinci sırada yer aldı. Bunu yüzde 13.1 ile Akdeniz, yüzde 12.3 ile Batı Anadolu Bölgesi izledi. Doğu Marmara"da eğlence ve kültür harcamalarına ayrılan kaynak yüzde 7.2, Batı Karadeniz"de yüzde 5.3 oldu.

EĞİTİM HARCAMALARININ MERKEZİ DE İSTANBUL

Toplam eğitim hizmetleri harcamalarının yüzde 33"ü İstanbul"da yapıldı. Batı Anadolu yüzde 14.5 ile ikinci, yüzde 13.6 ile Akdeniz üçüncü sırada yeraldı. Bunu yüzde 11.2"yle Ege, yüzde 7.2"yle Doğu Marmara, yüzde 4.5"le Batı Karadeniz izledi. Kuzeydoğu Anadolu"da eğitim harcamalarına aktarılan kaynak yüzde 1.6, Doğu Karadeniz"de yüzde 2.3, Ortadoğu Anadolu"da yüzde 2.5, Güneydoğu Anadolu"da yüzde 2.8 oldu.

ALKOLLÜ İçECEK, SİGARA, TÜTÜN HARCAMALARININ 5"TE BİRİ İSTANBUL"DAN

Alkollü içecek, sigara, tütün tüketim harcamalarının yüzde 20.7"si İstanbul"da yapıldı. Ege Bölgesi yüzde 16.8"lik oranla ikinci sırada yer aldı. Bunu yüzde 10.7 oranıyla Batı Anadolu, yüzde 10.6 oranıyla Akdeniz, yüzde 10.3 oranıyla Doğu Marmara Bölgesi izledi. Kuzeydoğu Anadolu"nun alkollü içecek, sigara, tütün tüketim harcamaları yüzde 2.5, Doğu Karadeniz 2.6, Ortadoğu Anadolu 3.1, Güneydoğu Anadolu bölgesi yüzde 5.5 pay aldı.

EN DÜşžÜK SAĞLIK HARCAMASI YÜZDE 3"LE ORTADOĞU ANADOLU"DA YAPILDI

Toplam sağlık hizmetleri harcamalarının yüzde 28.8"i İstanbul"da yapıldı. Ege yüzde 14.4"le ikinci, Akdeniz yüzde 11.9"la üçüncü, Doğu marmara yüzde 9.4"le dördüncü sırada yer aldı. En düşük sağlık harcaması yüzde 3"le Ortadoğu Anadolu"da yapıldı.

Akşam

TÜİK"İN 2009 HANEHALKI TÜKETİM HARCAMASI VERİLERİNE GÖRE, ÜLKEDE FERT BAşžINA AYLIK ORTALAMA HARCAMA 759 LİRA BUNUN 214 LİRASINI KONUT VE KİRA

Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) verilerine göre, ülkede kişi başına aylık ortalama eğitim ve sağlık harcaması sadece 28 lirada kalıyor.            

TÜİK"in 2009 Hanehalkı Tüketim Harcaması verileri kapsamında, 'eşdeğer fert başına aylık ortalama tüketim harcamaları' da belirlendi.          

A.A muhabirinin verilerden yaptığı derlemeye göre, 2009 yılı için Türkiye"de fert başına aylık ortalama harcama, 759 lira oldu. Söz konusu tutar, 2008 yılında 719 lira düzeyindeydi.            

Harcamaların oransal dağılımı, önceki yıla göre belirgin bir farklılık göstermedi.        

En yüksek harcama kalemini, 2008"de de olduğu gibi konut ve kira oluşturdu. Kişi başına yapılan harcama, ortalama 214 lirayı buldu. Bunu, 175 lirayla gıda ve alkolsüz içecekler, 103 lirayla ulaştırma izledi.          

Eğitim için ayrılan payın 14 lira olması dikkati çekti. Eğitim, sağlık ile birlikte en düşük harcama kalemlerini oluşturdu. Bu kalemlere harcanan tutar, 2008 yılı ile aynı kaldı.            

Sigara, tütün ve alkollü içecekler için fert başına aylık ortalama harcanan tutar 31 lira, otel, lokanta ve pastaneler için 39 lira, kültür ve eğlence için 20 lira, haberleşme için de 32 lira oldu.          

Bu harcamalarda, 2008 yılına göre artışlar gözlendi. Söz konusu kalemlerde kişi başına aylık ortalama harcama 2008"de sırasıyla 28 lira, 31 lira, 18 lira ve 31 lira olarak gerçekleşmişti.          

-TABLO-          

Harcama gruplarına göre eşdeğer fert başına ortalama aylık tüketim harcamasının dağılımı şöyle:

          Harcama türleri                   Eşdeğer Fert Başına Aylık

          .                                  Ortalama Harcama (TL)

          .                                     2008        2009

                      ------------------------------     --------     --------

          Toplam                                719          759

          Gıda ve alkolsüz içecekler            163          175

          Alkollü içecekler,sigara,tütün         28           31

          Giyim ve ayakkabı                      39           38

          Konut ve kira                         209          214

          Mobilya,ev aletleri,bakım hizm.        42           47

          Sağlık                                 14           14

          Ulaştırma                             101          103

          Haberleşme                             31           32

          Kültür, eğlence                        18           20

          Eğitim hizmetleri                      14           14

          Lokanta ve oteller                     31           39

          çeşitli mal ve hizmetler               29           31

          Not: Düzeltilmiş OECD ölçeğine göre hesaplandı.

A.A