Dedeman bu yıl iki yeni otel açacak!
Dedeman Genel Müdürü Emrullah Akçakaya, "2019 içinde iki yeni otelimizi sektörün hizmetine sunacağız. Organik ya da inorganik büyüme, ajandamızın üst sıralarında yer alıyor" dedi...
Siz bu haberi okuduğunuzda yılın ilk 6 ayı geride kalmış olacak. Sanayi üretimi ve perakende satışlarda yüzde 5'leri aşan düşüş var. İç talepte sıkıntı büyük.
Dış talepte ise sinyaller parlak değil. Bu moral bozucu tabloda, şirketler ayakta kalma mücadelesi veriyor. Liderler, bu mücadeleyi belirledikleri kritik hedeflerle sürdürüyor. Kârlılığı yakalamak, maliyetleri düşürmek ve yurt dışı faaliyetleri artırmak ise öne çıkan kritik hedefler... Bu yıl CEO'ları en çok dengeli büyümek, nakit akışı sağlamak ve riskleri kontrol altında tutmak zorlayacak gibi görünüyor.
2019’un ilk çeyreğinde sanayi üretimi geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5,7 küçüldü. Perakende satışlara baktığımızda reel olarak yüzde 5,5 düşüş yaşandı. Türkiye ekonomisinin gidişatını gösteren bu iki veri, aslında yılın ne kadar zor geçeceğinin de bir göstergesi.
Capital'den Nilüfer Gözütok Ünal'ın haberine göre; Döviz kurlarındaki yukarı yönlü hareketlilik, yüksek faizler de iş yapmayı giderek zorlaştırıyor. Diğer yandan ABD ile Çin arasında yeniden alevlenen dış ticaret savaşları ve global durgunluk önümüzdeki dönemde dış talepte de durumun pek parlak olmayacağının sinyallerini veriyor.
Zor bir yılın ilk yarısını geride bırakan şirketler, bu tabloda ayakta kalmak için müthiş bir mücadele sergiliyor. Bu mücadeleyi ise liderler, belirledikleri kritik hedefler doğrultusunda sürdürüyor. Sun Holding Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Ünlütürk de bu liderlerden biri. Bir numaralı hedefinin ciroyu artırmak olduğunu söyleyen tecrübeli iş insanı, daha yüksek kâr, maliyetleri düşürme ve stoklan azaltmanın da öncelik listesinde olduğunu açıklıyor.
Gülman Group Yönetim Kurulu Başkanı Polat Gülman, kendisine üç kritik hedef belirlemiş. Bunlardan birincisini kârı artırmak olarak açıklayan Gülman, “İkincisi maliyetlerimizi minimum envanter taşıyarak düşük tutmak, üçüncüsü de boş kiralık bir yerimizin kalmaması” diye konuşuyor.
Eğretli Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Galip Eğretli’nin satışları, adetsel bazda artırmak, stok seviyelerini optimuma indirmek, kârlılık oranını yükseltmek, alacak tahsil süresini kısaltmak ve inovasyonu teşvik etmek olmak üzere toplam 5 kritik hedefi bulunuyor. Bu hedefler arasında en çok stok seviyelerini optimuma indirmeye önem verdiğini belirten Eğretli, “Benim için diğer öncelikli hedefler de kârlılık oranını artırmak ve alacak tahsil süresini kısaltmak” diyor.
GÖZLER YURT DIŞINDA
Birçok sektörde iç pazarın daralması, şirketleri yurt dışı faaliyetlerini artırmaya yönlendiriyor. Pek çok iş insanı da özellikle yurt dışına ilişkin hedeflerin öne çıktığını söylüyor. Bu yıl için 11 kritik hedefinin olduğunu belirten Kastamonu Entegre CEO’su Haluk Yıldız, birinci hedeflerin daralan iç piyasayı dengelemek için yurt dışı pazarlardan elde ettikleri ciroyu artırmak olduğunu dile getiriyor. “Bu noktada Türkiye’de yaptığımız üretimin yüzde 25-30’unu ihraç etmeyi hedefliyoruz. Global olarak da toplam satış gelirlerimizin yüzde 60’mın yurt dışı operasyonlardan ve Türkiye’den yaptığımız ihracattan gelmesini bekliyoruz” diye konuşuyor.
Digicom Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Yiğit, hızlı tüketim sektöründeki markası Parex için ihracatta atılım planları yapıyor. Yiğit, “Bu kapsamda en önem verdiğimiz kritik hedeflerimiz, markayı Körfez ülkelerinin tümünde pazar lideri konumuna taşımak, marka için bölgede yeni yatırımlar yapmak ve markanın Türkiye’deki konumunu güçlendirmek” diyor. Işıklar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rıza Kutlu Işık, ihracatı artırmaya, yeni ve ihraç edilebilir ürün lansmanı gerçekleştirmeye ve borçluluğu yok etmeye odaklanıyor. Işık, “Bu yıl bu üç hedef benim için kritik” diye konuşuyor. Hafele Genel Müdürü Hilmi Uytun için ihracatı artırmak, kullanılan kredileri düşürmek, siparişleri stoktan karşılama oranını yükseltmek en kritik hedefler. Uytun, “İhracatta ürün çeşitliliğimizi artırmak diğer önceliğimiz oldu” diyor. Erkunt Traktör Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Erkunt, orta ve uzun vadeli olmak üzere 10’un üzerinde hedef koyduklarım söylüyor. İlk 3’ü ise şöyle açıklıyor: “Ayakta kalmak için ihracatı artırmak, ithalatı sıfırlamak üzere başladığımız yerli motor projemizi ilerletmek ve maliyetleri düşürmek.”
ORHAN TURAN / ODE YALITIM YÖNETİM KURULU BAŞKANI
TEMEL BAŞLIKLAR
Bu yıl toplam 6 kritik hedefimiz var. Bunlardan ilki, ihracat hedefimizi tutturmak ki bu yıl hedefimizi, ciro içindeki payını yüzde 40'a çıkarmak olarak belirledik. İkinci hedefimiz, nakit akışını iyi yönetmek.
İçinde bulunduğumuz belirsizlik ortamında bu hedefin, her şirket için kritik olduğunu düşünüyorum. Üçüncü hedef ise pazar hakimiyeti. Bu konuda da ekiplerimiz, ilişkilerin nasıl geliştirilebileceğini anlamak ve buna uygun çözümler, projeler geliştirmek adına artık sürekli sahada.
“KALİTE ARTACAK”
Dördüncü hedef Ar-Ge. Ar-Ge’de iki alana odaklandık. Birincisi, Türkiye’de üst segmentte yer alan ve halihazırda ithal edilen ürünleri ülkemizde üretmek. Diğeri ise Batı Avrupa başta olmak üzere yurt dışından talep edilen nitelikli, katma değerli özel ürünler geliştirmek. Beşinci kritik hedefimiz, iş ortaklarımıza, müşterilerimize, tedarikçilerimize ve elbette çalışanlarımıza daha yakın olmak ve onlar için değer yaratmak. Çünkü önümüzdeki dönemde paydaşlarına değer yaratamayan hemen her sektörden pek çok şirketin piyasadan çekilmek zorunda kalacağını düşünüyorum.
Altıncı kritik hedefimiz ise yönetim kalitemizi artırmak. Ekonomide yaşanan dalgalanma ve belirsizliklerin bir sonucu olarak iç talepte yaşanan daralma, kapasite kullanım oranları açısından sorun olabilir.
EMRULLAH AKÇAKAYA / DEDEMAN GENEL MÜDÜRÜ
YENİ OTELLER
Turizm, 2018 yılında bir önceki yıla göre yüzde 12,3 artışla 29,5 milyar dolar gelir elde etti. Geçtiğimiz yıl 40 milyonu aşkın yabancı turisti ağırlayan ülkemizde, bu yıl sayının daha yukarılara tırmanması hedefleniyor. 2019 içinde iki yeni otelimizi sektörün hizmetine sunacağız. Organik ya da inorganik büyüme, ajandamızın üst sıralarında yer alıyor.
YATIRIMLAR
Bu yıl öncelikli hedefimiz, ülke turizmine en yüksek katkıyı sunmak. Bu bağlamda kritik önceliğimiz, grubumuzun üçüncü markası olan Smart by Dedeman yatırımlarımızın devamı önemli. Bir diğer önemli hedefimiz de uluslararası arenada ülkemizi başarıyla temsil etmek ve yurt dışı otel sayımızı artırmak.
BÜYÜME
Büyüme oranlarımızı korumayı üçüncü hedefimiz olarak belirtmek isterim. Turizmdeki pozitif ivmenin de desteğiyle 2018’e göre yüzde 20 büyürüz. Global ölçekte yaşanan ekonomik daralma, kurun etkisiyle beraber ortalama oda fiyatını döviz bazında yükseltmenin zorluğu, büyüme hedeflerimiz açısından bizi zorlayacak. Bu nedenle ortalama oda fiyatında günlük dolar bazında yüzde 10 büyümeyi planlıyoruz.