Dekorasyon aşkı boya sektörünü yeniden ayağa kaldırdı
Türk tüketicisini saran dekorasyon merakı, 2007 yılını yüzde 10 küçülme ile kapatan boya sektörünü canlandırdı.
Sıradışı, ışığa ve bakış açısına göre değişen renklerden ahşap malzemeler üzerine kolayca uygulanan dekoratif amaçlı ürünlere kadar pek çok seçenek sunan sektör, "Evimi nasıl dekore etmeliyim, kime boyatmalıyım" diye düşünenlerin imdadına yetişti. Boya üreticileri şimdi canlanan pazarda bir adım öne geçebilme yarışına girdi.
Bu yarış yeni yatırımları da tetikledi. Kimi daha hızlı ürün sevkıyatı, kimi kapasiteyi artırmak kimi de yeni ürün geliştirmek için yatırıma yöneldi.
Filli Boya markası ile pazarın en büyük oyuncularından biri olan Betek AŞ'nin Genel Müdürü Tayfun Küçükoğlu, 45 milyon dolara yeni bir tesis yatırımı yaptıklarını belirtti. Polisan sıvı depolama terminali; kuru yük ve genel kargo limanı hizmetleri veren Poliport da kapasite artırımına giderken Jotun Boya ise Tuzla'ya yeni bir depolama tesisi kuruyor.
Türkiye'de yıllık kişi başı boya tüketimi 5.5 kg civarında, Avrupa'daki ortalama rakamlar ise 15-25 kg arasında. Boya şirketleri sektörün 2007'deki daralmasının geçici olduğunu, Türk boya pazarının henüz yolun başında olduğunu belirtiyor. Türkiye pazarının yüzde 80'ini yenileme, yüzde 20'sini de yeni binaların yapımı oluşturmakta. Yenileme pazarının yüzde 20 azalma göstermesi sektörün yüzde 10 küçülerek, 2007 yılını 1 milyar 80 milyon dolarla kapatmasına sebep oldu. Boya şirketleri bu küçülmenin tüketicinin dekorasyona olan ilgisinin artması ile 2008'den itibaren telafi edileceğini düşünüyor. Firmalar bunun için de hizmet, lojistik, ürün ve kapasite gibi dört koldan yatırıma soyundu.
Filli Boya en büyük olmaya aday
Filli Boya, Kaynarca fabrikasına ek olarak 2004 yılında devreye soktuğu Gebze fabrikasında kapasite artırımına gidiyor. Yıllık üretim kapasitesi 176 bin ton olan Gebze fabrikasına ek olarak yapılacak ikinci tesis 45 milyon dolara mal olacak. Yeni yatırımın 2008 yaz sonunda devreye gireceğini belirten Betek Boya ve Kimya Sanayi AŞ Genel Müdürü Tayfun Küçükoğlu, "Gebze'de kurulan ek tesisle birlikte, yaklaşık 152 bin metrekarede, tek vardiyada 300 bin ton üretim ile Avrupa'nın en büyük kompleks üretim tesisi ve teknoloji üssü olmaya adayız" diye konuşuyor. Küçükoğlu, 2007 yılında KDV hariç 348 milyon YTL ciro ve 200 bin tonluk satış ile boya pazarının lideri olduklarını söylüyor.
Kendi evini kendin yarat
İstanbul Kalamış'taki "Kendi Evini Yarat" merkezi ile renk ve rengin dekorasyonda kullanımı hakkında ücretsiz danışmanlık hizmeti vermeye başladıklarını belirten Marshall Boya AŞ Satış ve Pazarlama Direktörü Gökhan Erel, bu merkezlerin sayısını artıracaklarını söylüyor. "Stratejimizi renk iletişimi üzerine inşa ediyoruz. Geleceğin boya ve renk pazarlama sanatını kurguluyoruz" şeklinde konuşuyor. "Dekorasyonun en önemli parçası duvardır" konseptinden hareketle Colorizer 2 programını da hayata geçirdiklerini kaydeden Erel, "Tüketiciye bilgisayar veya cep telefonundan, seçilen rengin duvarlarda nasıl duracağını önceden gösteriyoruz" diyor.
Boyacılar da üreticilerden
Belirsizlikler nedeniyle 2007 yılında olumsuz etkilenen boya sektörünün yeniden hareketlenmeye başladığını belirten Kalecolor Ürün ve Marka Yöneticisi Yasemin Kurtçu Meşe de "Kalecolor olarak şu an Türkiye'deki 5 büyük boya üreticisinden biriyiz. Amacımız yenilikçi ve yaşam alanlarına stil katan yaklaşımımızla tüketicilerimize farklı ürünler sunarak Türkiye'deki ilk 3 boya üreticisinden biri olmak" diye konuşuyor. Meşe, duvarlarda dekoratif etki yaratmak amacıyla sedef, metalik, ışığa ve bakış açısına göre rengi değişen reflekte, bronz, bakır, lal gibi renk seçeneklerinin bulunduğu "İstanbul Dekoratif Ürünler Serisi"ni piyasaya çıkardıklarını söylüyor. Tüketicilere boyacı bulma konusunda da yardımcı olduklarını belirten Meşe, geliştirdikleri "Tanıdık Servis" hizmeti ile boyama işlemi de yaptıklarını ifade ediyor.
Türkiye'de tasarım ve farklılaşmanın önem kazandığını belirten Jotun Boya Dekoratif Müdürü Korkut Kulbul ise yeni ürünlere, zengin seçeneğe ağıklık verdiklerini açıklıyor. 1993 yılından beri Çerkezköy'de üretim yapan Jotun Boya yeni ürün geliştirmenin yanı sıra depolama alanında da önemli yatırımlara soyunmuş durumda. Firma, hammadde ve stokları saklamak için yeni tesisler kurmayı düşünüyor.
Tüketici istediği rengi elde edebiliyor
Dekoratif amaçlı iç mekân boyasında ilk yerli üretimin Polisan tarafından yapıldığını belirten Polisan Holding CEO'su Erol Mizahi, yeni ürünlerle pazarda dikkat çektiklerini söylüyor. Yeni çıkardıkları Decoart serisi ile keten ya da antik görünümlü efektleri duvarlara yansıttıklarını belirten Mizrahi, "Batılı ülkelerdekinden farklı olarak ülkemizde boya bir dekorasyon unsuru ve yaşam alanlarını daha keyifli kılacak bir araç olmaktan çok uzak. Ancak son dönemlerde tüketiciler boya kategorisine daha sıcak bakıyor. Bu trendi görüp Mix Center adı altında boya karışım merkezleri kurmaya başladık. Tüketiciler bu merkezlerde boyaları karıştırıp istedikleri rengi elde edebiliyor" diyor.
Mizahi, önümüzdeki günlerde Mix Center'ların sayısını artıracaklarını söylüyor.
Son 5 yılda holding olarak 3.5, Gülen Boya olarak da 4 kat büyüdüklerine dikkat çeken Mizahi, su bazlı boya üretimi yapan tesislerde yüzde 30 kapasite artırımına gittiklerini açıklıyor. Ek kapasitenin 2008 yılı başı itibariyle devreye girdiğini kaydeden Mizahi, "Stratejik önemi olduğunu düşündüğümüz, sıvı depolama terminali, kuru yük ve genel kargo limanı hizmetleri veren Poliport'ta altyapımızı genişletme ve kapasite artırma çalışmalarımızı sürdürüyoruz" diyor.
Türk tüketicisini saran dekorasyon merakı, 2007 yılını yüzde 10 küçülme ile kapatan boya sektörünü canlandırdı. Sıradışı, ışığa ve bakış açısına göre ...
Referenas
Bu yarış yeni yatırımları da tetikledi. Kimi daha hızlı ürün sevkıyatı, kimi kapasiteyi artırmak kimi de yeni ürün geliştirmek için yatırıma yöneldi.
Filli Boya markası ile pazarın en büyük oyuncularından biri olan Betek AŞ'nin Genel Müdürü Tayfun Küçükoğlu, 45 milyon dolara yeni bir tesis yatırımı yaptıklarını belirtti. Polisan sıvı depolama terminali; kuru yük ve genel kargo limanı hizmetleri veren Poliport da kapasite artırımına giderken Jotun Boya ise Tuzla'ya yeni bir depolama tesisi kuruyor.
Türkiye'de yıllık kişi başı boya tüketimi 5.5 kg civarında, Avrupa'daki ortalama rakamlar ise 15-25 kg arasında. Boya şirketleri sektörün 2007'deki daralmasının geçici olduğunu, Türk boya pazarının henüz yolun başında olduğunu belirtiyor. Türkiye pazarının yüzde 80'ini yenileme, yüzde 20'sini de yeni binaların yapımı oluşturmakta. Yenileme pazarının yüzde 20 azalma göstermesi sektörün yüzde 10 küçülerek, 2007 yılını 1 milyar 80 milyon dolarla kapatmasına sebep oldu. Boya şirketleri bu küçülmenin tüketicinin dekorasyona olan ilgisinin artması ile 2008'den itibaren telafi edileceğini düşünüyor. Firmalar bunun için de hizmet, lojistik, ürün ve kapasite gibi dört koldan yatırıma soyundu.
Filli Boya en büyük olmaya aday
Filli Boya, Kaynarca fabrikasına ek olarak 2004 yılında devreye soktuğu Gebze fabrikasında kapasite artırımına gidiyor. Yıllık üretim kapasitesi 176 bin ton olan Gebze fabrikasına ek olarak yapılacak ikinci tesis 45 milyon dolara mal olacak. Yeni yatırımın 2008 yaz sonunda devreye gireceğini belirten Betek Boya ve Kimya Sanayi AŞ Genel Müdürü Tayfun Küçükoğlu, "Gebze'de kurulan ek tesisle birlikte, yaklaşık 152 bin metrekarede, tek vardiyada 300 bin ton üretim ile Avrupa'nın en büyük kompleks üretim tesisi ve teknoloji üssü olmaya adayız" diye konuşuyor. Küçükoğlu, 2007 yılında KDV hariç 348 milyon YTL ciro ve 200 bin tonluk satış ile boya pazarının lideri olduklarını söylüyor.
Kendi evini kendin yarat
İstanbul Kalamış'taki "Kendi Evini Yarat" merkezi ile renk ve rengin dekorasyonda kullanımı hakkında ücretsiz danışmanlık hizmeti vermeye başladıklarını belirten Marshall Boya AŞ Satış ve Pazarlama Direktörü Gökhan Erel, bu merkezlerin sayısını artıracaklarını söylüyor. "Stratejimizi renk iletişimi üzerine inşa ediyoruz. Geleceğin boya ve renk pazarlama sanatını kurguluyoruz" şeklinde konuşuyor. "Dekorasyonun en önemli parçası duvardır" konseptinden hareketle Colorizer 2 programını da hayata geçirdiklerini kaydeden Erel, "Tüketiciye bilgisayar veya cep telefonundan, seçilen rengin duvarlarda nasıl duracağını önceden gösteriyoruz" diyor.
Boyacılar da üreticilerden
Belirsizlikler nedeniyle 2007 yılında olumsuz etkilenen boya sektörünün yeniden hareketlenmeye başladığını belirten Kalecolor Ürün ve Marka Yöneticisi Yasemin Kurtçu Meşe de "Kalecolor olarak şu an Türkiye'deki 5 büyük boya üreticisinden biriyiz. Amacımız yenilikçi ve yaşam alanlarına stil katan yaklaşımımızla tüketicilerimize farklı ürünler sunarak Türkiye'deki ilk 3 boya üreticisinden biri olmak" diye konuşuyor. Meşe, duvarlarda dekoratif etki yaratmak amacıyla sedef, metalik, ışığa ve bakış açısına göre rengi değişen reflekte, bronz, bakır, lal gibi renk seçeneklerinin bulunduğu "İstanbul Dekoratif Ürünler Serisi"ni piyasaya çıkardıklarını söylüyor. Tüketicilere boyacı bulma konusunda da yardımcı olduklarını belirten Meşe, geliştirdikleri "Tanıdık Servis" hizmeti ile boyama işlemi de yaptıklarını ifade ediyor.
Türkiye'de tasarım ve farklılaşmanın önem kazandığını belirten Jotun Boya Dekoratif Müdürü Korkut Kulbul ise yeni ürünlere, zengin seçeneğe ağıklık verdiklerini açıklıyor. 1993 yılından beri Çerkezköy'de üretim yapan Jotun Boya yeni ürün geliştirmenin yanı sıra depolama alanında da önemli yatırımlara soyunmuş durumda. Firma, hammadde ve stokları saklamak için yeni tesisler kurmayı düşünüyor.
Tüketici istediği rengi elde edebiliyor
Dekoratif amaçlı iç mekân boyasında ilk yerli üretimin Polisan tarafından yapıldığını belirten Polisan Holding CEO'su Erol Mizahi, yeni ürünlerle pazarda dikkat çektiklerini söylüyor. Yeni çıkardıkları Decoart serisi ile keten ya da antik görünümlü efektleri duvarlara yansıttıklarını belirten Mizrahi, "Batılı ülkelerdekinden farklı olarak ülkemizde boya bir dekorasyon unsuru ve yaşam alanlarını daha keyifli kılacak bir araç olmaktan çok uzak. Ancak son dönemlerde tüketiciler boya kategorisine daha sıcak bakıyor. Bu trendi görüp Mix Center adı altında boya karışım merkezleri kurmaya başladık. Tüketiciler bu merkezlerde boyaları karıştırıp istedikleri rengi elde edebiliyor" diyor.
Mizahi, önümüzdeki günlerde Mix Center'ların sayısını artıracaklarını söylüyor.
Son 5 yılda holding olarak 3.5, Gülen Boya olarak da 4 kat büyüdüklerine dikkat çeken Mizahi, su bazlı boya üretimi yapan tesislerde yüzde 30 kapasite artırımına gittiklerini açıklıyor. Ek kapasitenin 2008 yılı başı itibariyle devreye girdiğini kaydeden Mizahi, "Stratejik önemi olduğunu düşündüğümüz, sıvı depolama terminali, kuru yük ve genel kargo limanı hizmetleri veren Poliport'ta altyapımızı genişletme ve kapasite artırma çalışmalarımızı sürdürüyoruz" diyor.
Türk tüketicisini saran dekorasyon merakı, 2007 yılını yüzde 10 küçülme ile kapatan boya sektörünü canlandırdı. Sıradışı, ışığa ve bakış açısına göre ...
Referenas