Demiryollarında 26 noktada birden bakım, onarım çalışmaları başladı!
TCDD, 26 noktada birden çalışma başlattı. Çalışma noktalarını dolanarak taşıma yapan demiryolu şirketleri, uzayan yol için de ekstra ücret ödemek zorunda kalıyor. Yük ve müşteri kaybı yaşayan sektör, "En azından uzayan yolun parası alınmasın" diyor...
TCDD, 26 noktada birden çalışma başlattı. Çalışma noktalarını dolanarak taşıma yapan demiryolu şirketleri, uzayan yol için de ekstra ücret ödemek zorunda kalıyor. Yük ve müşteri kaybı yaşayan sektör, "En azından uzayan yolun parası alınmasın" diyor.
Demiryollarında 26 noktada birden bakım, onarım ve yapım çalışmaları yürütülmesi, yük taşıması yapan özel sektör şirketlerini sıkıntıya soktu. Demiryolu taşımacıları, bir noktadan bir noktaya taşıma yapmak için birçok yerde ana güzergâhtan ayrılarak, çalışma noktalarını dolanmak zorunda kalıyor. Firmalar, uzayan yollar taşıma maliyetlerini artırdığı için karayoluyla bile rekabet edemez hale geldi. Ayrıca, TCDD, kendi çalışması nedeniyle uzadığı halde, şirketlerden uzun yola göre ücret alıyor. Demiryolu Taşımacılığı Derneği Başkanı İbrahim Öz, "Şu anda Avrupa hattı kapalı. Çerkezköy - Halkalı, Marmaray'dan dolayı kapalı. Gebze - Köseköy kapalı, feribot devreye girmedi. Irak ve Suriye'nin kapalı olması da etkiledi. Bunlardan dolayı demiryolu taşımacılığı şu anda çok düşük seviyelerde seyrediyor. Aynı anda bu kadar kapama olmaması lazım. Bu sürecin daha programlı ve daha kısa olması gerekiyor." diye konuştu.
'Çok mağdur olduk, firmaları kaybediyoruz'
Yılbaşında kendilerine bakım onarım noktaları ve zamanlamasıyla ilgili bir program gönderildiğini, ancak o programın fazlasıyla aşılmış durumda olduğunu belirten Öz şunları kaydetti: "Hedefimiz her yıl taşımaları yüzde 10 artırmak ama bu sene bu hedefi yakalayamayacağız. Geçen seneki oranı yakalarsak bu bile bizim için bir başarı olacak. Geçen sene yaklaşık 26 milyon ton yük taşınmıştı TCDD ile birlikte. Özel sektörün payı yüzde 25. Ama maalesef biz özel sektörde çalışanlar çok mağdur durumdayız. Çok büyük kayıplarımız var. Bir firmayı demiryoluna getirmek için çok büyük emekler sarf ediyoruz ama kısa problemlerden dolayı kaybedebiliyoruz. Karayollarına ya da denize kayıyorlar. Tekrar demiryoluna getirmek imkansız hale geliyor. Karayoluyla ciddi rekabet var. Herkes ayakta kalamaya çalışıyor şu anda."
'Yol uzayınca ücret artıyor'
İbrahim Öz, TCDD yetkilileri ile görüştüklerini ancak yol uzaması nedeniyle ortaya çıkan ilave ücret konusunu çözemediklerini belirtti. Öz, "Uzun yol yaptığımız zaman uzun yol parasını da bizden alıyor. Yol kapalı olduğu için daha uzun bir yoldan dolanıp gidiyoruz. Onun ücretini bile alıyor, indirim yapamıyor. TCDD zaten zarar ettiği için bunu anlatamıyor devlete. Defalarca konuştuk, ricada bulunduk. Bu ücretleri almak durumunda kalıyor. İndirim yapmasın ama zam da yapmasın. Fiyatlar bize göre pahalı. TCDD taşıma fiyatları şu anda sektördeki rekabetten dolayı çok yüksek. Normalde demiryolu daha ucuz ama aradaki elleçleme gibi ücretler de eklenince karayoluyla da rekabet etme şansımız çok azalıyor. Bunun için fiyatlar yüksek. Zaten bir mağduriyetimiz olduğu için TCDD'nin destek olmasını bekliyoruz aslında" diye konuştu. Bu gelişmeler nedeniyle özel sektörün yatırım yapmak konusunda pek sıcak olmadığını anlatan Öz, "Beklemede herkes. Ama ben inanıyorum önümüzdeki seneden itibaren özel sektör demiryoluna ciddi yatırımlar yapacak. Vagon lokomotif ve iş makineleri yatırımıyla demiryoluna ciddi yatırım yapacaklar. Çünkü şu anda cefasını çekiyoruz ama yakında sefasını süreriz diye düşünüyoruz. Bu gelişmeler sektörümüz için önemli şeyler. Yolların standartları artırılıyor. Yarıçaplar genişliyor. Daha hızlı hareket edeceğimiz alanlar oluşuyor" dedi.
Planlanandan fazla yol bakımda
TCDD'nin internet sitesine bakıldığında birçok yolda çalışma olduğu, sefer saat ve güzergâhlarının değiştirildiği görülüyor. Yılbaşında bakım onarım noktaları ve zamanlamasıyla ilgili bir program hazırlayan TCDD, programı fazlasıyla aşmış durumda. Özellikle Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi önemli bir aksamaya yol açtığı belirtiliyor. Bu proje nedeniyle 1 Şubat 2012 tarihinden itibaren 24 ay süreyle trenler Ankara-Arifiye-Ankara arasında işletiliyor. Eskişehir - Arifiye arası kapalı. Ankara - İzmir arası, Ankara'dan Balıkesir'e kadar kapalı. Bu hat kapalı olduğu için trenler Manisa-Uşak-Afyon-Kütahya-Eskişehir-Ankara güzergâhını izliyor. Adana - Eskişehir arası tren yolu kapalı, Konya - Adana arası açık. Haydarpaşa - Kars arası kapalı. Bu güzergâh Ankara - Kars arası işliyor. Bunlara benzer şu anda toplam 26 noktada yol çalışması yapılıyor.
Dünya Gazetesi