Genel

Deprem dönüşümüne hangi ilçelerden başlanacak

Kadir Topbaş: şžu anda düşündüğümüz Zincirlikuyu Mezarlığı"ndan köprü girişine kadar olan kısmın trafiğini yeraltına alıp şžanzelize gibi yürüme alanları, kafeler vs. düşünüyoruz

Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş ile fazla kat izni veren yeni imar planından trafiğe,3. Köprü"den yeni dönemdeki adaylığına kadar her şeyi konuştuk...

İstanbul"un maaş almadan çalışan bir Büyükşehir Belediye Başkanı var.

Maaşı var ama o para hep ihtiyaç sahiplerine dağıtılıyor.

Kadir Topbaş"ı böyle yaptığı için değil ama Mart 2009 seçimleri öncesinde bunu Habertürk"ün canlı yayınında sorduktan sonra reklam arasına gittiğimde œÖzellikle gizli tutuyordum, seçim zamanı oy için soruldu zannedecekler diye endişelendiği için çok severim.

Adım gibi eminim ki İstanbul Büyükşehir Belediyesi"ni kendi şirketini yönettiği dönemden çok daha dikkatli yönetiyor.

Kendi şirketini yönetse mesai saati olacak, Başkan olunca mesai saati yok.

Kendi işini yaparken hata yapan yöneticisini affedebilir, Başkan olunca hata yapanın gözünün yaşına bakmıyor.

İki küçük tüyo vereyim:

Birincisi, Büyükşehir"in kurslarına katılan insanlar var ya, onların sertifikalarını mühürle değil tek tek imzalayacak, o ıslak imzanın insanları onore edeceğini bilecek kadar hassas davranıyor Topbaş.

İkincisi ˜nasılsa herkes işini iyi yapar" diye düşünmüyor. Elindeki I-Pad ile her fırsat bulduğunda Büyükşehir ve bağlı kuruluşların internet sitelerini bile kontrol ediyor.

Röportaj başlamadan Florya"da insanların arasına karıştık.

Damadı için iş isteyenden, başka bir partiye oy vermesine rağmen Kadir Topbaş"tan çok memnun olduğunu söyleyenlere kadar çeşit çeşit insanla konuştu.

Yapılan işler, bırakılan eserler başarının bir yönüdür belki ama bana sorarsanız asıl başarı Güngören"deki ya da Bağcılar"daki bir semt kahvehanesinde oturanlarla, Bebek Kahve"de oturanların Kadir Topbaş adına duydukları ortak saygıdır.

˜Herkesin Başkanı" olmak kolay değil. Kadir Topbaş, bunu başarmış nadir isimlerden biridir İstanbul"da...

Dedikodulara inanmayın üçüncü dönemde de başkanlık isterim

Bu sene yayalaştırma projelerinin hızlandığı bir yıl oldu. Yıllardır Levent"ten söz ediliyor, durum tam olarak ne

şžu anda düşündüğümüz Zincirlikuyu Mezarlığı"ndan köprü girişine kadar olan kısmın trafiğini yeraltına alıp şžanzelize gibi yürüme alanları, kafeler vs. düşünüyoruz. Fakat bu bir yap-işlet-devret modeli olmalı yani bizim kaynaklarımızla değil. Altında geçit, otoparklar, üstünde kafeler olan bir sistem düşünüyoruz. Maketi de yapıldı. İkinci köprüye doğru bir sistem.

¢ çok söylenen bir diğer yer Bağdat Caddesi... Burada da bir yayalaştırma projesi var mı

Bağdat Caddesi"nin şžaşkınbakkal tarafı biraz tepeli olduğu için alttan bir   geçit oluşturulup üst taraf meydan olabilir. Bağdat Caddesi"nde benden önceki belediye de ˜insanlar daha rahat etsin" diye trafik alanları genişletildi. Ancak önemli bir nokta var. Herkesin kurallara uyması gerekir, sistemi doğru kullanmak gerekir. Biri istediği yere park ederse başkası istediği yere park   ederse, biri evinin önüne park ederse. ben seni tanımıyorum, sen beni   tanıyormusun, sen kimsin ki gibi sonuçlar meydana çıkıyor.

SİLİVİRİ HAVAALANI"NDA KAYGILAR VAR

¢ Gelelim Silivri Havaalanı meselesine. Planlarda yer aldı ve bölge hareketlendi. Havaalanını Büyükşehir yapmayacak ama sonuçta başta ulaşım çeşitli hizmetler gerekecek. Durum tam olarak ne

Ulaştırma Bakanlığı"nın metrolardan, şehirlerden yapabileceğini söylediği 80 km civarında önerdik. Bunlardan biri 30 km civarında olan bir yerdi bunu almadılar. Aldıkları Bahçelievler-Beylikdüzü hattı. Diğeri de Bağcılar-Kirazlı"dan Bakırköy-İDO İskelesi"ne kadar olan 9 kilometrelik bir kısım. Diğeri de 21 km. Bu iki hattı yapacaklar. Üçüncü havaalanı ile ilgili çalışmalar yapıldı. Silivri uygun görüldü. Bu konunun uzmanlarının ulaşım planlamada kaygıları var. Neden derseniz, bu uçakların havada tur atmaları sırasında Yeşilköy Havalaalanı ve Silivri Havaalanı"na gelen uçaklar risk oluşturabilir. Böyle bir endişe var. Bunun için çalışıyorlar. Tabi ki, bunlara karar verme işi bakanlığın, hükümetin işidir.

ÜçÜNCÜ KÖPRÜ şžART MI

¢ Yine ulaşımdan devam edelim. Bir yanda 3. Köprü olmazsa olmaz diyenler var diğer yanda ağaçlar kesilecek diyenler. şžart mı 3. Köprü

İkinci köprüden günde 30 bin ağır vasıta geçiyor. Bir kaza olduğunda hemen toparlanılamıyor. Ve trafik   karışıklığı meydana geliyor. Demek ki bir transit köprüye ihtiyaç var. Diyorlar ki Ro-Ro ile bunu götürürüz. TIR"ları raylı sistem üzerine bindirerek veya denizden Ro-Ro ile götürürüz. Fakat bunu bugün için düşünebilirsiniz, yarın için yeterli olmaz. 20 sene sonraki İstanbulu bilemeyiz. şžu anda bin kişide 220 kişinin arabası var. Avrupa"da bin kişinin 450"sinin arabası var. Yani rakam ikiye katlanıyor. Bunları hesaplamanız gerekiyor. Yoksa baskın yersiniz. Üçüncü köprü bu kent için gerekli. Ve olan yerde ormanların olduğu yerden geçmeyecek. Genellikle viyadük ve tünelleri   Sayın Bakan açıkladı. 52 kilometrelik yerde Paşaköy ve Odayeri tarafında Beykoz"da bölge kaybolmaması için iniş yok. Kararı bakanlık verecek.

¢ ˜7 Tepe 7 Tünel" projesini açıkladığınızda itiraz eden çok olmuştu. Ancak şimdi herkes tünellerden memnun. Sarıyer Tüneli"nde sona gelindiğini biliyoruz ama diğer tünellerin durumu ne

Dolmabahçe"den çıkıp Fulya"ya gidecek olan bir tünelimiz vardı. Yargıya intikal etti o duruyor. Tabii ki biz de bütçemize göre hareket ediyoruz. İstanbul"da 33-34 tünel olabilecek yer var. İstanbul hakkında düşüncemiz, bunlar yapıldığı zaman çok ciddi rahatlık olacaktı. Ulaştırmacıların belli bir çalışmayla belirlediği yerlerdi. Maalesef bu   konuda uzman olanlar, bilgisi olanlar ve akademisyenler de tenkit ettiler, ˜olmaz" dediler. Olan yerler çok memnun. çünkü yeni yollar açamazsınız. Olan yolları genişletemezsiniz, yeni istimlaklar yapamazsınız. Alttan geçmek daha kolay, üstten ise yargı süreçleri var.

Geldiğimiz noktada kenti iyi keşfettik

¢ Az da olsa ˜Kadir Topbaş, bir sonraki dönem görev almayacak" tarzı dedikodular duyuyorum. Bırakmak gibi bir niyetiniz var mı Dedikodulara inanmayın. Herkes istediği sürece, fırsat olursa üçüncü dönemde de başkanlık yapmak isterim. çünkü geldiğimiz noktada kenti iyi keşfettik. Yaptığımız, yapacaklarımız, nerede, nasıl hareket edeceğimizi kent adına biliyoruz. Her şey hakkında konuşmak için çok erken fakat bırakmayı düşünmüyorum.

İstanbul"da neler olacak

Rezidans sistemi

Topbaş, Fikirtepe"de başlayacak imar planı için de şunları söylüyor: Vatandaş diyecek ki tek başıma yaparsam şu kadar imar alıyorum, yanımdaki   binayla yaparsam daha fazla imar alıyorum. Beş apartman birleşsek daha fazla imar alıyorum, beş apartman birleşmek daha karlı. Sonra biri gelecek bu adayı komple birleştirelim, sokakları birleştirelim. ˜Buraya rezidans yapalım" şeklinde bir sistem getiriyoruz...

Web tv geliyor

¢ İstanbul"da yapılan işlerin bir kısmı maalesef duyulmuyor. Mesela çayırbaşı"ndan Haliç"e temiz deniz suyunun geleceğini bilen yok gibi. Sadece Star Gazetesi ve Habertürk İstanbul eki veriyor... Web TVˆihtiyacı buradan mı doğdu

Bir kere şunu söyleyeyim, Web TV siyasi propaganda için kurulmadı. İstanbullular"a ilçe hava durumlarından, alabilecekleri hizmetlere kadar duyurulması gerekenler var. Hem yayın kalitesi hem de seyredilebilirliğini sağlamak adına önemli çalışmalar yaptım. Metrobüs hattında fiber optik kabloları döşedik. Bu televizyon halkın bilgi alması için kuruldu ve öyle de yayın yapacak.

Oltacı sorunsalı

¢ çok sık şahit olduğum ve yazdığım deniz kıyısındaki oltacı istilası var. Sadece oltacılar değil onlara çay, yemiş satanlar, banklara konulan çantalar vs. Bu işe el atılacak mı

İstanbul"da olta olayı ayrı bir keyiftir. Ama tabii ki kentte yaşayanları rahatsız etmeyecek nitelikte olmalı. Bunu geçim kaynağı olarak yapanlar da var. Kente zarar vermeyecek nitelikte olmalı. Bu konuda çalışmalarımız ve düzenlemelerimiz de mevcut. şžikayetler artarsa zabıta denetimlerini arttırırız...

Takside panik düğmesi

¢ şžehirde trafik yükünün ana sebeplerinden birisi de boş gezen taksiler. Bu hem taksicilerin hayatını zorlaştırıyor hem de diğer insanların bu işin bir çözümü yok mu

İstanbul taksileri adına yakışır hale gelecek. Taksiler ayda 2 bin 500 kilometre yolcu bulmak için yol yapıyor. şžimdi hem taksilerin bir merkezden yönlendirilmesini sağlayacak hem de yolcunun konfor ve güvenliğini arttıracak hazırlıklarımız tamam. Yolcu seyahat ederken önündeki ekrandan faydalanacak, tehlike durumunda panik düğmesine basacak. Kurduğumuz sistem sayesinde hem trafik rahatlayacak hem gürültü kirliliği azalacak, hem taksici daha az yol yaparak müşteri bulacak hem de yolcu rahat edecek. Sisteme dahil olacak araçların standartlarını da belirledik.

Başkan"a şikayetler

Metrobüse yeni düzenleme

¢ İstanbullu Metrobüs"ten çok memnun. Ama işe gidiş-gelişte çok dolu olmasından şikayet ediyorlar. Niye ek sefer yok

şžu anda 320 büyük araç trafikte. çok az daha ilave edilebilir. Eğer 100 araç daha devreye sokarsak, sistem çalışmaz, kilitlenebilir. Biz kapasiteye göre üst geçit, merdiven ve durakları düzenledik. şžu anda onlarca araç sokamayız. Yerli araçlar sisteme sokulmadı çünkü yüksek kapasiteli gerekliydi. Bir defada yolcuları alıp gitsin ve sistem çalışabilsin. E-5 üzerinde 6,8 şeritli olan yeri 12 şeride çıkarttık. Daralttık, ortada yer açtık, yeni istimlaklar yapmadık. Varolan sistem içerisine bunu monte ettik. Tren peronu gibi 3 metreye varan darlıkta durak genişlikleri oluşmaya başladı. Turnike koyamıyorsun, merdiven koyamıyorsun, merdiveni genişletemiyosun. Merdiveni genişletme imkanınız yok, genişlik belli. şžu anda kapasiteyi arttırmak için ekrandan yönetim sistemi için çalışıyoruz. Yani bir komuta kontrol merkezi şeklinde oluşturulacak, GPRS kullanılacak. Otobüsteki yolcuları, sayılarını, durakları bilecek bunlarla ilgili düzenleme yapılacak. Bir şey daha var ki 6-7 tane araba peş peşe olan yerler var. Öndeki arabaya binmeye çalışırken arkadaki araçlar bekliyor. Bu durum sistemi aksatıyor. Bu konuda vatandaşlardan yardım bekliyoruz.

Kamyon-TIR denetimi bize verilmeli

¢ Trafik ve özellikle de trafiğe çıkan kamyon sayısı derdi bitmiyor. Bir kısmının Büyükşehir"den aldıkları izin var ama çoğunun yok. Bu iş ne zaman düzene girecek

İkinci köprüden günde 30 bin civarında kamyon ve TIR geçiyor. Bu, çok ciddi bir rakam. Bunların denetim ve kontrolü bizde değil trafiktedir. Bu kontrol ve denetimin bize verilmesini istiyoruz. Dünyada Londra"da, Berlin"de ve Newyork"ta bunları yapmışlardır. Gidip inceledik. Kuralların çok iyi kullanılması ve uygulanması gerekiyor. Ve bunun çok iyi bir takibi gerekiyor. Nüfusa göre trafik memur sayısı yeterli değil, kadrosu da yok. Bu şekilde çok zor. Yetkiler bize verilirse çok daha başarılı olabileceğimizi düşünüyoruz.

Bazı kavşaklarda hala EDS sistemleri var, fakat yetersiz. Okulların açıldığı dönemde zabıtaları devreye sokuyoruz fakat buna müdahale ediliyor.

Butik ilçelerden başlayacağız

¢ Deprem riski taşıyan yerlerde apartman veya mahalle sakinlerinin birleşmesi halinde fazla kat vereceğinizi açıkladınız. Bu nereden başlayacak

İstanbul"da 1 milyon 600 bin civarında bina var. Her yapıda böyle bir beklentiyi anında çözme imkanımız yok. Proje alanı olduğu için Fikirtepe"den başlayacağız. Güngören"den Esenler"den Küçükçekmece"den Bahçelievler, Kasımpaşa"dan. İstanbul"un butik yerlerinden başlayacağız. Düşünün ki bir ada, üç ada oldu. Üç adayı birleştirip bir ada yapıyoruz, bonuslu gidiyoruz. Her ilçede olabilir. Kısıtlama yok. İtirazlar oluşmasın. Tepeden inme bir karar da vermek istemiyoruz. Bir ikna yöntemi yok. ˜Ben yapacağım, biz yapacağız" diyecekler biz sadece karar vereceğiz. Diyecek ki tek başıma yaparsam şu kadar imar alıyorum, yanımdaki binayla yaparsam daha fazla imar alıyorum. Beş apartman birleşsek daha fazla imar alıyorum, beş apartman birleşmek daha karlı. Sonra biri gelecek bu adayı komple birleştirelim, sokakları birleştirelim. ˜Buraya rezidans yapalım" şeklinde bir sistem getiriyoruz.

Oy vermedim ama memnunum

Topbaş, röportaj öncesi Florya"da yürürken damadı için iş isteyenden, başka partiye oy vermesine rağmen kendisinden çok memnun olduğunu söyleyenlere kadar çeşit çeşit insanla konuştu.
Star