Deprem İstanbul’da durdurulan metro projelerini de etkilemiş!
İstanbul’da 2017'nin sonunda durdurulan metro projelerinin yarım kalan inşaatlarıyla ilgili Maden Mühendisleri Odası dikkat çeken bir uyarı yaptı.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından 2017'nin sonunda toplam uzunluğu 77 kilometre olan ve 6 metro ihalesinin projeleri kazı işleri başladıktan sonra İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından durdurulmuştu. Ekrem İmamoğlu'nun İBB Başkanı olmasından sonra durdurulan hatlarla ilgili yeniden çalışma başlatıldı. Durdurulan İstanbul'daki metro inşaatlarının durumu 24 ve 26 Eylül tarihlerinde yaşanan depremler sonrasında tekrar gündeme geldi.
MADEN MÜHENDİSLERİ: 5 OCAK 2018'DE UYARMIŞTIK
Maden Mühendisleri Odası konuyla ilgili yaptığı açıklamada metro tünellerindeki inşaatın durdurulması sonrasında 5 Ocak 2018 tarihinde oda olarak yaşanabilecek tehlikelerle ilgili dönemin İBB yönetiminin uyarıldığı belirtildi. Uyarıcı açıklamalarından 11 ay sonra herhangi bir deprem olmamasına rağmen kazı işlemleri devam ederken Bostancı-Dudullu Metro Hattında bir göçük yaşandığı, 2 işçinin bu iş cinayetinde yaşamını yitirdiği belirtildi.
DEPREMSELLİĞE DİKKAT EDİLMELİ
Tüneller projelendirilirken, incelenen bölgelerin depremselliğinin de dikkate alınmasının önemine değinilen açıklamada, “Projelerin uygulanmasından sonraki süreçte de tünel ve yüzey hareketlerinin takip edilmesi gerekmektedir. Görülen ve ölçülen herhangi bir anomalide, ilgili bölgenin kontrol altına alınması ve desteklenmesi veya güçlendirilmesi acilen yapılmalıdır. Tünel kazıları ve inşaat faaliyetleri süresince de oluşabilecek deformasyonlara karşı anlık olarak ilgili geoteknik ölçümler ve takipler yapılarak gerekli önlemler alınmalı, güçlendirme faaliyetleri yapılmalıdır” ifadeleri yer aldı.
YÜZEY ETKİ HARİTALARI ÇIKARILSIN ÖNERİSİ
Yapılan açıklamada, yeraltı çalışmalarının şehir içinde ve yapılaşmaların yoğun olduğu alanların altında yapıldığı belirtilerek, “Şehir içi tünelcilikte en önemli unsur yüzeydeki yapıların, yeraltında yapılan kazılardan ve inşaat çalışmalarından etkilenmemesidir. Bu sebeple yüzeyde ciddi izleme ve ölçümler yapılarak, yüzey etki haritaları çıkarılmaktadır” önerisi yapıldı.
BETONLAMA TAMAMLANMALI
Yapımına başlanmış ancak beton kaplaması yapılmamış olan şaft ve tünellerde alınması gereken önlemler şu şekilde sıralandı:
“Projelerin ne kadar duracağı henüz bilinmediğinden yeraltı kazıları ile açılmış olan tünellerin, bölgelerin betonlanmasının tamamlanması gerekmektedir. Şaft (dik kuyu) ile ulaşım sağlanan tünellerde şaft üstleri kapatılmalıdır. Tünel beton kaplaması, yani nihai tahkimatı yapılmaz ve tüneller olduğu gibi bırakılırsa, bekleme süresince tünel içindeki düşey ve yanal hareketler ölçülemediği için tünel içerisinde gerekli tedbirler alınamaz, bu da hem tünel içerisinde deformasyonların artmasına hem de yüzeydeki yapıların da bundan etkilenmesine neden olacaktır. Yüzeydeki deformasyonlar, yapılarda/binalarda yapısal hasarlara yol açabilir. Bu nedenle bekleme süresince tünellerdeki deformasyonlar uygun metotlar kullanılarak düzenli olarak takip edilmelidir”
“TÜNELLERDE OLUŞAN DEFORMASYONLAR…”
Yapılan açıklamada son olarak, tünellerde oluşan deformasyonların maliyetleri arttıracağı belirtilerek, “Su geliri bulunan tünellerde su gelişinin kesilmesi gereklidir. Suyun tünel içerisine alınması yüzeyde deformasyonlara sebebiyet verebilir. Yeraltı sularının kontrol edilmemesi tünel çevresinde bulunan alt yapıdaki su-kanalizasyon-enerji-iletim-doğalgaz hatlarının zarar görmesine neden olabilir. Durdurulan, kapatılan şantiyeler yaşam alanları içinde bulunduğu için çevre güvenliği sağlanmalıdır” denildi.