Genel

Desa, Ataköy Konakları'nda mağaza açıyor

Türkiye'de geçen yıl 5,8 milyon, bu sene ise 4,8 milyon metrekarelik alışveriş merkezi (AVM) inşa edildi. 2007 yılı sonunda 128 olan AVM sayısı bu yılın sonunda 250'ye ulaşacak

2010'da en az 50 AVM daha açılacak. Türkiye'nin dört bir yanını saran ve yüzde 40'ı İstanbul'da bulunan AVM'lerdeki artış, mağaza kiralarında da önemli düşüş yaşanmasına sebep oluyor. 60 mağazası bulunan Desa Deri'nin Yönetim Kurulu Başkanı Melih Çelet, tüketim patlaması yaşanan 2006-2007 yıllarında AVM'lerde yer bulma kavgası yaşandığını, şirket sahiplerinin normal piyasa değerinin dört katı kadar ücret ödeyerek mağaza bulabildiğini söyledi. "Benim de imzaladığım rakamlar, olması gerekenin 4 misliydi. Mağazaların metrekaresini 80-100 Euro'ya imzalıyorduk. Şimdi o AVM'lerin bazılarından çıkmaya başladık. Çünkü 20-25 Euro'ya daha iyi yerler kiralayabiliyoruz." diyen Çelet, Bakırköy'deki Capacity AVM'yi bu sebeple terk ettiğini açıkladı: "Orada metrekaresi 130 dolardan 310 metrekare yer kiralamıştık. 1 yılda bir milyon dolar kaybettik. Şimdi ise Ataköy Konakları'nda metrekaresi 25-30 Euro'dan yer kiralayacağız. Burası daha lüks, daha iyi noktada." Çelet, mağazaların bir kısmını kapatıp, biri Londra'da olmak üzere daha önemli merkezlerde şubat sonuna kadar 7 yeni mağaza açacaklarını kaydetti.

Melih Çelet, çoğalan AVM'ler sebebiyle 'marka'nın da önemli bir sınav verdiğini ifade ediyor. Rekabetin tüketici haklarını ihlal edecek noktalara ulaştığını belirten Çelet, mağazalarda adeta bir akım gibi baş gösteren yüzde 70-80 indirimlerin göz göre göre 'haksız kâr kazançlarını' ortaya çıkardığını, gerçek fiyat ile pazarlanan fiyat arasındaki bu uçurumun aslında yanıltıcı olduğunu ve suç teşkil ettiğini dile getirdi. "Fransa'da böyle bir strateji izleyen, servetini kaybeder." diyen Çelet, stratejik fiyatların belli bir standarda oturtulması ve hesap verilebilirliğin oluşturulması gerektiğini vurguladı. Ayrıca markanın muhafaza edilebilmesi için önemli şirketlerin her AVM'ye girmemesi, alt marka oluşturup belli mağazalarda bunları satışa sürmesi gerektiğini anlattı.

Desa Deri Yönetim Kurulu Başkanı Çelet, seyahat çantası, valiz ve aksesuar markası Samsonite ile Türkiye'nin tüm hisselerini satın almak için prensipte anlaştıklarını da duyurdu. Satın alma resmiyete döküldükten sonra Desa Deri için Samsonite Türkiye ikinci büyüme alanı olacak.

Merkez Bankası para basarsa piyasa rahatlar

Desa Deri'nin sahibi Melih Çelet, Türkiye'de deri piyasasında istihdamın yüzde 70'inin kayıt dışı olduğunu savunuyor. Bu durumda serbest ticaret anlaşması gereği Pakistan ve Hindistan'dan çok ucuza deri ithal edilmesinin etkili olduğunu dile getiren Çelet, bunu '1985'li yıllarda 25-30 milyon dolar olan bavul ticareti bu yıl 550-600 milyon dolara ulaştı' örneği ile izah ediyor. "Bu yüzden İzmir'den İstanbul'a deri getirmek şu an Pakistan ve Hindistan'dan İstanbul'a deri getirmekten (35 dolar) daha pahalı. Bu yüzden 'eski ceketi getir, yenisini çok ucuza al' kampanyaları başladı. Bu yüzden İzmir'de işçiler işsiz." dedi. Ayrıca Hindistan ve Pakistan'dan gelen ürünlerin Türkiye'de mühürlenerek Avrupa'ya gittiğini, tüm bunların Türkiye deri sektörünü derinden etkilediğini vurgulayan Çelet, bu sebeple Merkez Bankası'nın para basması halinde piyasalara canlılık gelebileceğini savundu. Çelet, piyasadaki durgunluğa karşı para basmanın ilaç gibi geleceğini öne sürdü.
Arif Bayraktar/Zaman