Dev mağazalar büyümek için küçülüyor!
Yurtdışında dev mağazalar açarak büyüyen yabancı zincirler, Türkiye'de strateji değiştirdi. Şirketler, müşteri kaybetmemek ve onlara daha yakın olmak için merkezdeki küçük metrekareli mağazaları tercih ediyor.
Yurtdışında büyük metrekareli mağazalarla büyüyen yabancı markalar, Türkiye için bu stratejilerinden vazgeçmeye başladı.
Alman elektronik devi Media Markt'tan Fransız ev dekorasyon mağazalar zinciri Habitat'a kadar birçok firma artık Türkiye pazarına özel küçük metrekareli format geliştiriyor. Özellikle büyük şehirlerde bin 500 metrekareden büyük mağaza arayan ve bu konuda zorlanan firmalar, 100 metrekarelik dükkânlara bile razı olmaya başladı.
Media Markt Türkiye Genel Müdürü Bülent Gürcan, sadece büyük iller değil Türkiye'nin her yerinde büyük metrekareli mağaza bulmanın giderek zorlaştığını söyledi. Dolayısıyla Almanya merkezi Türkiye için geliştirdikleri "Media Markt City" mağazaları açmak için ikna ettiklerini açıklayan Gürcan, "Bu mağazalar bin metrekare olacak. Şu anda yer arayışımız sürüyor" dedi. Yaptıkları araştırmalara Türkler'in alışveriş için en fazla 15-30 dakikalık mesafede olan yerleri tercih ettiğini tespit ettiklerini söyleyen Gürcan, şöyle konuştu: "Gördük ki merkeze uzak yerlerde büyümemiz mümkün değil. O yüzden tüketiciye yaklaşmak istiyoruz."
AVRUPA'DA STRATEJİ FARKLI
Habitat Türkiye Genel Müdürü Funda Akın da, şirketin Paris, Londra gibi şehirlerde yıllar önce büyük mağazalar tuttuğunu ve bu şekilde büyüdüğünü söyledi. Ancak Türkiye'de büyük mağaza bulmanın kolay olmadığını belirten Akın, "Yaptığımız açıklamalar sonucunda merkez yönetimi 50 ila 500 metrekare arasındaki mağazalara ikna ettik. 2015'te açılışlarımız olacak" diye konuştu.
PRAKTİKER PRATİK'LE ŞEHİR İÇİNE GİRİYOR
Türkiye'de yeniden yapılanma kararı alan Alman yapı market zinciri Praktiker de, bu pazara özel yeni bir konsept geliştirdi. 300 ila bin metrekare arasında büyüklüğe sahip "Praktiker Pratik" adıyla yeni bir mağaza formatı yaratan şirket, bin ve üzeri metrekarelerde ise "Praktiker" olarak faaliyet gösterecek. Praktiker Türkiye Genel Müdürü Tayfun Kutlu, Pratik konseptiyle özellikle büyükşehirlere yayılacaklarını söyledi. Şehir merkezine girerek tüketiciye yakınlaşacaklarını belirten Kutlu, "Praktiker Pratik tamamen Türkiye'ye özgü bir model. Bu, Türkiye yönetiminin operasyonel olarak aldığı bir karar" diye konuştu. Sadece otomobille gidilen ve neredeyse şehir dışında bulunan yapı marketi algısını değiştireceklerini iddia eden Kutlu, "Şehir içinde ihtiyacı olan herkesin yürüyerek evi veya bahçesiyle ilgili her türlü ihtiyacını hızlıca karşılayacağı mağazalar yapıyoruz" dedi.
IKEA'DAN BODRUM'A MİNİ KONSEPT
IKEA Türkiye, geçtiğimiz aylarda bugüne kadar dünyada sadece 2 ülkede örneği bulunan alternatif satış modelini, Bodrum'da açtığı "Sipariş ve Teslim Noktası"yla uygulamaya başladı. Nüfusu yoğun ancak mevcut IKEA mağazalarına uzak olan bölgelerde 400 metrekarelik pickup konsepti geliştiren şirket, bu noktalardan sadece sipariş alıyor. IKEA Türkiye CEO'su Fuat Atalay, Bodrum mağazasındaki satış performansından memnun olduklarını söyledi.
Özge Yavuz / Sabah