Sektörel

Dev projelerde seçim sonrası son durum!

Sandıktan koalisyon, azınlık hükümeti ve erken seçim ihtimallerinin çıkması, Türkiye’yi yakından ilgilendiren dev projelerin akıbetini de gündeme getirdi.

Ak Parti dışında bir hükümet formülü, henüz başlanmayan projelerin kaderini etkileyebilecek. Siyasi belirsizlik ortamının dövize etkisi de döviz girdisi olmayan projeleri zorda bırakabilir...


İSTANBUL’A 3. HAVAALANI: 2013’te 22 milyar 125 milyon euro’yla Cengiz-Kolin-Limak-Kalyon Mapa konsorsiyumunun kazandığı 3. Havaalanı 2018’te tamamlandığında yıllık 150 milyon yolcuya hizmet vermesi planlanıyor. Hizmete girdiğinde dünyanın en büyük havalimanlarından biri olacak.



3. KÖPRÜ: Avrupa ile Asya’yı birbirini hem raylı sistem, hem de otomobiller için bağlayacak olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 59 metre genişliği ve 320 metre yüksekliğiyle dünyanın en geniş ve uzun köprüsü olacak. 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu Projesi, IC İçtaş-Astaldi Konsorsiyumu tarafından yürütülüyor.



AVRASYA TÜNELİ: Marmaray’ın 300 metre güneyine yapılan tünel ile Avrupa ve Asya yakaları birbirine bağlanacak. 2015’te tamamlanacak tünel ile 5.5 kilometre yer altında 5.5 dakika ile alınarak İstanbul trafiği rahatlayacak. 1.3 milyar dolara mal olacak olan proje, Yapı Merkezi ile Koreli ortağı tarafından yapılıyor.



2 nükleer santral

AKKUYU NÜKLEER SANTRALİ: Türkiye’nin ilk nükleer santrali olacak Akkuyu’yu Ruslar inşa edecek ve 20 milyar dolar yatırım yapacak. Şirket tarafından resmen doğrulanmasa da, projenin mali sebeplerle sarkabileceği iddia ediliyor.



SİNOP NÜKLEER SANTRALİ: Sinop’taki nükleer santrali ise Japon Mitsubishi Heavy Industries firması 22 milyar dolara inşa edecek.



TANAP: Azerbaycan’daki Şah Deniz-2 sahasından çıkarılacak doğalgazı, 1.850 kilometrelik bir hat boyunca Türkiye’nin 20 ilinden geçirip Avrupa’ya ulaştıracak TANAP’ın maliyeti, 45 milyar doları bulacak.


2. Boğaz ne olacak?

KANAL İSTANBUL: İstanbul Boğazı’ndan geçen yük gemisi ve tankerlerin yoğunluğunu azaltmak için Karadeniz ile Marmara arasında 45 kilometrelik bir kanal açılacak. Böylece Boğaz’daki tanker trafiği engellenecek ve projenin yapılacağı 450 milyon metrekarelik alanda yeni yaşam alanları oluşturulacak. Proje maliyetinin, entegre projelerle 50 milyar doları bulması bekleniyor.



Döviz cinsi gelir önemli

Dev projelerin piyasa dalgalanmalarından etkilenmemesi için bir an önce hükümetin kurulması ve istikrar ortamının sağlanması önem taşıyor. Ankara Sanayi Odası Başkanı Nurettin Özdebir, Milliyet’e şunları söyledi:


“Yap İşlet Devret projelerinin birçoğunun girdileri döviz cinsinden olduğu için kompanse edeceklerdir. Türkiye’ye rağbet edilmesinin en temel sebebi istikrar adası olmasıydı. Büyüme hikâyesinden sonra istikrar hikâyesinin de kaybedilmesi, yatırımların finansmanını olumsuz etkileyebilir. Süreç içinde piyasalarda dalgalanma olabilir. FED de AB de dünya ticaretinin büyüyemediğini söylerken belirsizlik yararlı değil.”



Milliyet