27 / 12 / 2024

Diziler cezbetti, yabancılar AVM'lere akın etti

Diziler cezbetti, yabancılar AVM'lere akın etti

Turistlerin yaptıkları alışverişler AVM'lere doping oldu



Gümüş, Ihlamurlar Altında, Binbir Gece gibi Türk dizilerinden etkilenerek İstanbul'a akın eden başta Arap turistler olmak üzere Rusya ve Türk Cumhuriyetleri vatandaşları, yaptıkları alışverişle AVM'lere doping oldu. Bu hareketlilik Doğu'daki AVM'lere de yansıdı

Yaz mevsiminde Türklerin tatil nedeniyle büyük şehirlerden ayrılmasıyla alışveriş talebi düşerken yabancılar sayesinde AVM'lerin cirosu arttı. Alışveriş için gelen turistlere son günlerde Japonlar da eklendi. Turistlerin gözde tercihleri ise hazır giyim ve aksesuarlar

Türkiye'deki alışveriş merkezleri (AVM) hem yabancı turistlerin 'cazibe merkezi' haline geldi hem de krizin de etkisiyle düşen iş hacimlerini artırmakta zorlanan perakendecilere yeni ciro yaratma anlamında doping oldu. Özellikle Körfez ülkelerinde Gümüş, Ihlamurlar Altında, Binbir Gece gibi Türk dizilerinin yarattığı hayranlık yabancıların İstanbul'a yönelik turizm hareketini artırırken gelen turistleri milyonlarca dolarlık alışverişe yönlendiriyor.

Son dönemde başta İstanbul olmak üzere Gaziantep, Mersin gibi illerdeki AVM'ler turistlerin ilk adresi olurken alışveriş meraklısı Körfez ülkeleri ile Rusya'dan gelen yabancı ziyaretçilere Japonya, Kazakistan, Azerbaycan gibi Türk Cumhuriyetleri'nden gelenlerle Balkan ülkeleri vatandaşları da eklendi.

2-3 kat fazla harcıyorlar

Yabancı turistler mevcut AVM müşterilerinin iki hatta üç katı harcama yaparken özellikle yaz döneminde tatil nedeniyle boşalan şehirlerde perakende sektörünün kurtarıcısı oldu. AVM ziyaretlerinde en çok lüks markalardan hazır giyim ile ayakkabı, çanta alışverişi yapan yabancı turistlerin tercih ettiği diğer ürünler arasında optik malzemeleri, mücevherat, saat, kalem gibi aksesuarlar bulunuyor. Yabancıların AVM'lere yönelik ilgisiyle ilgili olarak İstinyePark Genel Müdürü Hakan Kurt, "İstanbul'da geri ödenen KDV'nin yüzde 40'ı bizim AVM'den geliyor" şeklinde çarpıcı bir rakam açıklarken Forum Mersin Genel Müdürü Murat Sekmen, geçen yıl 45 bin olan yabancı ziyaretçi sayısının bu yıl 100 bine çıkmasını beklediklerini ifade etti.

Ürdünlüler Via/Port'ta

İstanbul Mecidiyeköy'de hizmet veren Cevahir AVM ise Arap turistlerin nerdeyse uçaktan indikten sonra ilk uğradıkları adres haline gelmeye başladı.

Kurtköy'de bulunan Via/Port ise havalimanından shuttle'larla özellikle Avrupalı ve Körfez bölgesinden gelen turistlerin alışverişe geldiği mekan konumuna gelirken Via/Port Genel Müdürü Bülent Kural da geçen hafta sadece Ürdün'den 150 kişilik bir grubun alışveriş için merkezlerine geldiğini ve önemli miktarda alışveriş yaptığını aktardı.

Bir seferde 15 bin $ harcayan var

Galleria'nIn hem havalimanına yakınlığı hem de Sheraton Oteli'nin de devreye girmesiyle yabancıların ilk uğrak noktalarından biri haline geldiğini belirten Galleria Genel Müdürü Hasan Ardıç, bir kerede 10-15 bin dolarlık alışveriş yapan müşterilerinin olduğuna dikkat çekti. Dubai'nin bir alışveriş cenneti olmasına rağmen AVM'lerinde Katar, Bahreyn, Dubai'den gelen çok sayıda ziyaretçi ağırladıklarını söyleyen Ardıç, "Son dönemde Japonlar, Yunanlılar da alışveriş sıklıklarını artırdı. Galleria şu anda tam bir 'alışveriş cenneti' oldu diyebilirim. Bu ilgi, kriz nedeniyle kayıp yaşayan perakendecilerin kayıplarını azalttı" dedi. Ardıç, Galleria'ya gelenlerin en çok hazır giyim, saat, kalem, optik, çakmak gibi aksesuarlarla mücevherat alışverişi yaptığını aktardı.

Bu yıl 90 bin Suriyeli gelecek

Alışveriş turizmine yönelik çalışmalara geçen yılın ortalarında başladıklarını 45 bin kişiyi ağırladıklarını söyleyen Forum Mersin Genel Müdürü Murat Sekmen, en büyük talebin Suriyeliler'den geldiğini açıkladı. Bu yıl yabancı ziyaretçi sayısını 90 bin ile 100 bin seviyesine çıkarmayı planladıklarını aktaran Sekmen, "AVM olarak ağırlığımızı Suriye'ye verdik. Bu ülkedeki büyük turizm acentalarına hem Mersin hem de AVM'yi tanıtan sunumlar yaptık. Aynı tanıtımları konsolosluklar nezdinde de gerçekleştirdik. Bunların yanı sıra açıkhava reklamlarımız da sürüyor" dedi. Sekmen, Suriyeliler'in en çok tekstil alışverişi yaptığına da dikkat çekti.

Japonlar Kanyon'u sevdi

İstanbul'da artan turist sayısına bağlı olarak özellikle Mayıs ayından sonra yabancı ziyaretçi sayılarında artış olduğuna dikkat çeken Kanyon Genel Müdürü Coşkun Bedük, "Özellikle Japonya, Arap ülkeleri ve Kanyon'da ofis binalarının olması nedeniyle uluslararası şirketlerin iş için gelen Avrupa'dan müşterileri ağırlıyoruz. Yabancılar en çok Harvey Nichols, Chanel, Max Mara gibi lüks markaları tercih ediyor" dedi.

Harvey Nichols'a kardeş geliyor

Krize rağmen inşaatları tamamlanan alışveriş merkezleri birer birer kapılarını açmaya başladı. Perakendecilerin isteği doğrultusunda AVM yatırımcıları açılışlarını alışverişlerin arttığı bayram öncesine yetiştirmeye çalışırken yeni markalarla da tanışıyoruz. Yeni bir haber de  Ankara  Kentpark'tan geldi. 24 bin 500 metrekareyle Türkiye'nin en çok yeşil alana sahip AVM'si iddiasında bulunan Kentpark, Türkiye'deki temsil hakları Demsa Grubu'na geçen Harvey Nichols'ın İstanbul'dan sonra ikinci mağazasına, Burberry, Paris Hilton gibi markalara da evsahipliği yapacak. AVM, Pekin Olimpiyatları'nda da kullanılan özel cam tavanıyla gün ışığından maksimum yararlanmayı sağlıyor.

Yaz sezonunun kurtarıcısı yabancılar

AVM olarak iç pazarda belli bir yere geldiklerini ve bundan sonra önceliklerinin yabancı turist hareketini artırmak olduğunu vurgulayan İstinyePark Genel Müdürü Hakan Kurt, "Önemli bir tanıtım çalışması yaptık ve bilinirlik yakaladık. Ayrıca AVM'de alışveriş sonrası anında KDV iadesi de talepleri artırdı" dedi. En çok talebin Körfez ülkeleri, Rusya ve son dönemde Bulgaristan, Yunanistan'ın yanı sıra Azerbaycan, Kazakistan'dan geldiğini anlatan Kurt, "İstanbul'daki KDV geri ödemesinin yüzde 40'ı bizden yapılıyor" diye konuştu. Kurt, yaz mevsimiyle İstanbul'da yerli müşterinin azalacağını da hatırlatarak yabancıların 'kurtarıcı' olduğunu ifade etti.

Versace CEO'sunun başını `tasarruf önlemleri' yaktı

İtalyan lüks giyim markası Versace'nin CEO'su Giancarlo di Risio görevini bıraktı. Ayrılığın Donatella Versace tarafından istendiği, di Risio'nun görevini devredene kadar bir süre daha çalışacağı belirtildi. CEO ile Versace arasındaki bu kopuşun, geçtiğimiz hafta di Risio'nun sunduğu 'krize karşı alınması gereken tasarruf önlemleri'ni içeren paketten kaynaklandığı, Donatella Versace'nin bu önlemleri onaylamadığı vurgulandı.

Di Risio, Gianni Versace'nin öldürülmesinden sonra şirket yönetimine girmiş, 5 yılda şirketi yeniden kârlı hale getirmişti. 2008'de 9 milyon euro kâr eden Versace, bu yılın ilk 9 ayında cirosunda yüzde 13.4 kayıp yaşadı.

Hale Tüzün / VATAN


Geri Dön