Sektörel

Doğuş, Hırvatistan'da ikinci marinaya başlıyor

Deniz turizmi sektörüne hızlı bir giriş yapan Doğuş Holding, Hırvatistan'a ikinci marinayı yapacak

Kısa bir süre sonra Göcek'teki Port Göcek'i de devralacak olan D Marin, Dalaman'da da yeni bir marina izni için görüşmeleri sürdürüyor

Bodrum Turgutreis, Didim ve Hırvatistan'daki marinalarına yeni zincirler eklemek isteyen Doğuş Grubu, Akdeniz çanağındaki varlığını güçlendirmeye hazırlanıyor. Hırvatistan'ın Dalmaçya kıyılarında geçen yıl ABD ve Hırvat ortaklarıyla faaliyette olan bir marinayı alarak geliştiren ve işletmesini üstlenen D Marin, bu bölgede ikinci marinasını yapmaya hazırlanıyor. D Marin Marinalar Koordinatörü Ali Erkan Bezirgan, 'Hem yurtiçinde hem yurtdışındaki arayışlarımız sürüyor. Hırvatistan bizim için önemli bir durak. Gerekli görüşmeler sonuçlandı ve birkaç ay içinde yapım aşamasına gelmiş olacağız' dedi.

GÖCEK BİR AY SONRA
Yaklaşık bir yıldır Metin Kalkavan'ın sahibi olduğu Turkon Holding bünyesindeki Göcek Port adlı marina ile Marmaris'teki Select Maris Otel'in devrinde de son aşamaya gelindiği söyleyen Bezirgan, Göcek'teki marinanın 375 deniz, 160 kara bağlama kapasitesi olduğunu belirtti. Bu marina ile birlikte D Marin, kapasitesini 2 bin 835'e çıkarmış olacak. Marmaris Select Maris Otel'in devriyle de Doğuş Grubu'nun sahip olduğu otel ve tatil köylerinin sayısı 8'e,  toplam yatak kapasitesi ise 5 bin 150'ye ulaşacak.

KRİZ TÜRKLERE YARADI
Türkiye'de son yıllarda denizciliğe olan ilginin arttığını belirten Bezirgan, 'Krizde Avrupa'da hem yeni hem de ikinci el tekne fiyatlarında düşüşler oldu. Türkler de bu fırsatı iyi değerlendirdi ve tekne sahipliği arttı. Eskiden marinalardaki teknelerin önemli bir bölümü yabancı bayraklıydı şimdi yüzde 60'ı Türk bayrağı taşıyor' dedi.

Buna karşın Türkiye'deki marina sayısının çok yetersiz olduğunu belirten Bezirgan, 'Şu anda 38 marina ve kapasitesi 15 bin civarında. Oysa Türkiye kıyılarını ziyaret eden tekne sayısı 100 bini aşmış durumda. Yeni yatırımların yapılması gerekiyor ancak izin almak çok zor' dedi. Türkiye'de bir marina yapmak için izin alma sürecinin 5 yılı bulduğunu belirten Bezirgan '10'u aşkın bakanlık ve kurumdan izin almak gerekiyor, özel sektör için bu çok uzun bir süre. Her şeyin hızla değiştiği günümüzde sadece izin için bu kadar süre beklemek ve çaba sarfetmek gerekiyor, bu da yatırımların önünü kesiyor' dedi

BİR YATÇI 30 TURİSTE BEDEL
YAPILAN araştırmaların yat turizmi için gelen bir kişinin yaptığı harcamanın 30 kara turistine bedel olduğuna dikkat çeken Bezirgan, 'Yatçılık gelir düzeyi yüksek insanlara hitap ediyor. Marinaya gelen bir turistin harcadığı para 30 kara turisti kadar. Daha çok alışveriş yapıyor, araç kiralıyor, rehber tutuyor, daha lüks yerlerde yemek yiyor; dolayısıyla bıraktığı paranın miktarı da artıyor. Dolayısıyla bu kesimi ülkemize çekmeliyiz.
Ancak bu da her koya marina yapmak şeklinde olmamalı, marinalar yerleşimin olduğu yerlere yapılmalı. Bir master plan hazırlanmalı ve bakir koylar korunmalı aksi durumda yatların gezeceği koy kalmayacak' dedi.

Esin Gedik/Akşam